سالم ترین روش پخت گوشت

گوشت یکی از مواد اصلی برای پخت انواع غذاها می باشد اما چگونگی پخت گوشت در خوشمزگی و طعم آن تاثیر بسیاری دارد. برای طبخ گوشت، روش های مختلفی وجود دارد اما امروز می خواهیم سالم ترین روش پخت گوشت را به شما آموزش دهیم. روش های مختلف طبخ گوشت عبارت است از: بخارپز کردن گوشت، کباب کردن، آب پز کردن و در آخر سرخ کردن گوشت.

بخارپز کردن گوشت

روش پخت بخارپز گوشت، کالری کمتری را نسبت به انواع دیگر پخت گوشت دارد، البته مواد معدنی آهن و روی در انواع مختلف پخت گوشت تغییر زیادی نمی کند و در تمام انواع شیوه های نام برده پخت، این مواد معدنی حفظ می شود. روش پخت بخارپز طعم گوشت را بسیار لذیذ می کند. اگر می خواهید غذاهایی گوشتی مانند کباب برگ، کباب کوبیده و یا کباب ترکی آماده کنید حتما با حرارت ملایم بپزید تا مغز پخت شوند و مواد مغذی گوشت نیز از بین نرود.

کباب کردن گوشت

در روش کباب کردن به دلیل تماس مستقیم گوشت با شعله، گوشت حالت سوختگی پیدا می کند که این حالت باعث بروز سرطان در افراد می شود. اگر می خواهید که گوشت را به روش کبابی طبخ کنید حتما گوشت ها را بسیار نازک ببرید و بر سطح گوشت و مرکز آن نیز برش هایی بزنید تا مرکز گوشت نیز به خوبی پخته شود. معمولا کباب های نیم پز و آبدار احتمال ابتلا به بیماری های انگلی یا مسمومیت های غذایی را افزایش می دهند.

آب پز کردن گوشت

اگر گوشت را 48 ساعت در آب خیس کنید و کمی سرکه به آن اضافه کنید و در یخچال بگذارید، به مدت زمان کمتری برای پخت احتیاج خواهد داشت. سعی کنید که گوشت را به قطعات کوچک تری برش دهید تا سرکه به آن نفوذ کند. در زمان آب پز کردن هرگز دوباره آب بر روی همان گوشت داخل ظرف نریزید زیرا زمان طبخ را بسیار طولانی می کند و با ریختن آب دوباره در قابلمه پروتئین گوشت سخت می شود و غذای شما طعم خوبی نخواهد گرفت؛ بنابراین سعی کنید که گوشت با همان آب اولیه در ظرف پخته شود.

سرخ کردن گوشت

کباب کردن گوشت

سرخ کردن جزو شیوه های سنتی ایرانیان برای پخت غذاها می باشد که البته به دلیل برخی نکات باید تا حد امکان از این روش طبخ پرهیز شود. در این روش چون در زمان سرخ کردن، گوشت روغن زیادی را جذب خود می کند، کیفیت و ارزش غذایی آن بسیار پایین می آید. برای استفاده از این روش گوشت را به قسمت های کوچک برش دهید و در حرارت ملایم و روغن کم سرخ کنید. برش های سرخ شده را با یک انبرک یا سبد سیمی از داخل روغن بردارید و گوشت را فشار دهید تا روغن اضافی آن خارج شود.

بهترین روش پخت گوشت

به معنی دقیق‌تر بهترین و سالم‌ترین روش پخت گوشت کباب کردن و یا بخارپز کردن است. البته باید در روش کباب کردن نیز توجه داشته باشید که این روش باعث ایجاد سوختگی موضعی بر روی سطح گوشت نشود زیرا می‌تواند موجب بیماری‌های سرطان زا شود؛ بنابراین اگر حرارت به‌صورت یکنواخت به تمام سطح گوشت برسد و گوشت نیز بدون سوختگی، کاملاً پخته شود، بهترین شیوه پخت است. البته دقت داشته باشید که باوجود حرارت کم، گوشت باید کاملاً مغزپخت شود زیرا نیم پخته و یا حتی نپخته گوشت نیز ضررهای بسیاری برای بدن دارد و به دستگاه گوارش افراد آسیب می‌رساند. ناگفته نماند گوشتی که روی شعله زیاد طبخ شود و حالت سوختگی و برشته شدن داشته باشد بسیار دیرهضم خواهد بود؛ زیرا فیبرهای موجود در گوشت با پخت زیاد و طولانی به سختی هضم می‌شود و گوشت نیز سفت خواهد شد و حتی گوشت خام و نپخته نیز دیرهضم است. ازاین‌رو گوشتی که بافتش نرم باشد و به‌راحتی جویده شود، گوشت پخته سالم محسوب می‌شود.

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ،۰۸:۱۷:۲۸ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه