آموزش طرز تهیه کباب ترکی رستورانی و فست فودی در منزل

انواع کباب ترکی از محبوب ترین و معروف ترین غذاهای کشور ترکیه می باشند که می توانید در هر رستوران و دکه خیابانی ترکیه آن را سفارش داده و امتحان کنید. این غذای خوشمزه علاوه بر ایران، در کشور آلمان نیز طرفداران خاص خود را دارد. جالب است بدانید کباب ترکی با 2 نوع گوشت مرغ و گوشت قرمز طبخ می شود، همچنین شما می توانید با مخلوطی از این 2 نوع گوشت نیز کباب ترکی مورد نظر خود را تهیه کنید.

در این مطلب قصد داریم به صورت مرحله به مرحله طرز تهیه کباب ترکی رستورانی در منزل را به شما آموزش دهیم تا شما عزیزان هم بتوانید دقیقا همان کباب ترکی که در رستوران ها و فست فود ها سرو میشود را تهیه و نوش جان کنید. پس به شما پیشنهاد می کنیم که با کارخانه کباب ترکی پانی تا انتها همراه باشید.

 

طرز تهیه کباب ترکی رستورانی

مقاله مرتبط: انواع کباب

 

طرز تهیه کباب ترکی رستورانی

دونر کباب نام دیگر کباب ترکی است. دونر به معنای چرخان یا چرخنده است و چون کباب ترکی به این صورت درست می‌شود به آن دونر کباب نیز میگویند. حالت کلی طبخ کباب ترکی به این صورت است که فیله‌های گوشت یا مرغ را به‌صورت تکه تکه روی هم روی یک سیخ گذاشته و سپس سیخ را به‌صورت عمودی (گاهی هم افقی) در مجاورت آتش قرار می‌دهند تا با حرارت حاصل از شعله آتش پخته شود.

لایه‌های بیرونی که در نزدیک‌ترین فاصله با آتش قرار دارند به‌صورت کامل پخته شده و سپس با استفاده از ابزار مخصوص که معمولاً چاقوی مخصوص برش کباب ترکی است، بریده می‌شوند. لایه‌های کمتر پخته شده زیرین در مجاورت آتش قرار گرفته و به‌صورت قبلی برش می‌خورد.

بخشی از خوشمزگی کباب ترکی به خاطر همین روش پخت لایه لایه ای آن است که در این روش چون گوشت در حجم و ابعاد کوچکی برش می‌خورد تمامی قسمت‌های آن به خوبی پخته می‌شوند. بعد از عملیات پخت و برش لایه‌های برش داده شده را با سس دونر کباب ترکیب کرده و با نان‌های مخصوص کباب ترکی قرار داده می‌شوند.

 

طرز تهیه کباب ترکی گوشت

 

مواد لازم برای تهیه کباب ترکی رستورانی

مواد لازم برای تهیه کباب ترکی فست فودی یا رستورانی شامل موارد زیر است:

 

  • گوشت قرمز(راسته گوشت گوساله یا گوسفند) یا گوشت مرغ: 300 گرم
  • روغن مایع: 3 ق غ
  • فلفل دلمه ای: 2 عدد
  • قارچ: 200 گرم
  • گوجه فرنگی: 1 عدد
  • پیاز متوسط: 2 عدد
  • سیر: 1 حبه
  • زعفران: یک چهارم ق غ
  • نمک، پودر آویشن، فلفل، جعفری، پودر سیر و آبلیمو: به مقدار لازم
  • نان (ترجیحاً نان مدیترانه یا نان‌های مناسب کباب ترکی) (طرز تهیه نان کباب ترکی)
  • خیار شور و سس مایونز (درصورتی که خودتان تمایل دارید) (طرز تهیه سس کباب ترکی)

 

طرز تهیه دونر کباب رستورانی به صورت مرحله به مرحله

مرحله اول: ابتدا گوشت قرمز یا مرغ را در ضخامت‌های کم (حدوداً نیم سانتی‌متر یا حتی کمتر) را به قطعات کوچک مستطیلی شکل برش دهید. دقت کنید اگر از گوشت قرمز استفاده می‌کنید باید آن را در جهت الیافش برش بزنید در غیر این صورت گوشت قرمز سفت شده و حالت مطلوب خود را از دست می‌دهد. سپس گوشت ها را در یک ظرف با زعفران آب شده، آبلیمو، نمک، فلفل و سایر ادویه ها طعم دار کنید.

برای اینکه راحت‌تر برش را انجام دهید پیشنهاد می کنیم گوشت را ابتدا به خوبی شسته و سپس دور آن را سلفون پیچیده و آن را مدتی در یخچال فریزر قرار داده تا حالت نیمه منجمدی به خود بگیرد. سپس آن را خارج کرده و به راحتی در ضخامت‌های بسیار کوچک به‌صورت ورقه ورقه برش می‌دهیم.

 

کباب ترکی به صورت فینگر فود

 

مرحله دوم: در گام بعدی ظرف مناسبی را انتخاب می‌کنیم و پیاز را به‌صورت ریز رنده می‌کنیم، سیر را له کرده و به آن اضافه می‌کنیم. فلفل و پودر آویشن را هم فراموش نکرده و به همراه مقدار کمی روغن (جهت طعم بهتر می‌توان از روغن زیتون استفاده کرد) به مخلوط قبلی اضافه می‌کنیم. تکه‌های گوشت یا مرغ را که در مرحله قبلی آماده کرده بودیم را درون ظرف قرار می‌دهیم.

اگر از گوشت قرمز استفاده می‌کنید باید نمک را در مراحل پایانی به آن اضافه کنید چراکه اگر از ابتدا به آن نمک بزنیم گوشت حالت سفتی به خود می‌گیرد؛ اما اگر از گوشت سفید یا گوشت مرغ استفاده می‌کنید در همین مرحله نیز می‌توانید نمک را هم به مخلوط بالا اضافه کنیم.

در نهایت درب ظرف را بگذارید و به مدت 2 الی 3 ساعت درون یخچال قرار داده تا مزه دار شده و به‌اصطلاح مواد به خورد گوشت برود. پس از آن ماهیتابه رو روی شعله قرار داده و مواد را تفت دهید. دقت کنید که با درجه حرارت بالا گوشت را تفت دهید، زیرا اگر درجه حرارت پایین باشد ممکن است گوشت آب بی اندازد و شکل جالبی به خود نگیرید.

 

مرحله سوم: پس از حدوداً 20 دقیقه؛ قارچ، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و پیاز را خلال کرده و به ظرف اضافه کنید و با درجه حرارت پایین‌تری به مدت 10 دقیقه دیگر تفت دهید. در ابتدا پیازها را خلالی خرد کنید و در یک ماهی تابه دیگر با کمی روغن تفت دهید. بعد از اتمام تفت پیاز ها آن را درون ظرف دیگر بریزید و قارچ را به همراه فلفل دلمه ای به صورت ورقه ای خرد کنید و در ماهی تابه با کمی آبلیمو تفت دهید. برای اینکه برش های قارچ آب نیندازد، حرارت شعله را زیاد کنید.

طرز تهیه کباب ترکی مرغ به روش رستورانی

 

مرحله چهارم: حال موادی که در ماهیتابه تفت داده اید را به ماهیتابه مخلوط گوشت اضافه کنید و به همراه گوجه فرنگی، سیر رنده شده، نمک و فلفل دوباره تفت دهید.

 

مرحله پنجم: در انتها می توانید این مخلط را با نان باگت یا نان مخصوص کباب ترکی سرو کنید. پیشنهاد می کنیم ابتدا نان را با کمی سس مخصوص کباب ترکی یا کمی خردل و یا سس مایونز مزه دار کنید و سپس مواد کباب ترکی را داخل نان بریزید و به همراه کاهو یا کلم، گوجه فرنگی و خیارشور میل کنید. همچنین اگر مایلید که مواد کباب ترکی را به صورت آماده تهیه کنید می توانید بسته کباب ترکی پخته شده از شرکت پانی را تهیه کنید.

طرز تهیه دونر کباب رستورانی

مقاله مرتبط: طرز تهیه انواع کباب ترکی

 

ناگفته نماند که روش های مختلفی برای تهیه کباب ترکی در منزل وجود دارد که در کلیات یکی هستند و در جزئیات و مخلفات و فرآیند پخت ممکن است تفاوت داشته باشند. در ویدئو زیر میتوانید ظرف حدودا 9 دقیقه فیلم طرز تهیه کباب ترکی خانگی را که توسط آقای نمازی ارائه می‌شود مشاهده کنید:

 

همچنین اگر وقت و حوصله دیدن 9 دقیقه فیلم را ندارید میتوانید ویدئو زیر را که کمتر از 2 دقیقه  است مشاهده کنید. (ولی پیشنهاد ما همان ویدئو بالاست.)

 

طرز تهیه کباب ترکی گوشت

برای تهیه کباب ترکی گوشت کافی است تمامی مراحل بالا را انجام دهید. فقط باید کمی مواد لازم را تغییر دهید و به جای مرغ و یا مرغ و گوشت، تنها از گوشت استفاده کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه کباب ترکی گوشت

  • گوشت گوساله: ۵۰۰ گرم
  • قارچ: ۱۲ عدد
  • پیاز: ۱ عدد بزرگ
  • گوجه فرنگی: ۲ عدد
  • فلفل دلمه ای: ۱ عدد
  • پودر سیر: ½ قاشق چایخوری
  • آویشن: ۱ قاشق چایخوری
  • پاپریکا: ۱ قاشق چایخوری
  • پودر تخم گشنیز: ½ قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
  • زردچوبه و روغن: به مقدار کافی

 

نکات تکمیلی پخت کباب ترکی خانگی به روش رستورانی

  • برای آماده سازی مواد اولیه حدودا 10 الی 15 دقیقه زمان لازم است.
  • برای پخت زمانی بین 20 تا 25 دقیقه مفایت می کند.
  • حتما هنگام پخت به خوبی مواد را زیر و رو کنید.
  • به یاد داشته باشید در صورتی که قصد دارید برای پخت کباب ترکی از گوشت چرخ کرده استفاده کنید؛ نیاز نیست که گوشت را قبل از سرخ کردن فریز کنید.
  • کباب ترکی با پنیر پیتزا از ابتکاراتی است که با همه گیر شدن غذاها در دنیا به خصوص پنیرهای ایتالیایی به مواد کباب ترکی ایجاد شد. به دلیل استفاده از پنیر پیتزا ،این غذا دارای چربی کافی می باشد بنابراین لازم نیست از کره و یا روغن زیادی برای طبخ این غذا استفاده کرد. پس اگر مشتاق هستید که بیشتر درباره طرز تهیه کباب ترکی با پنیر پیتزا بدانید، روی آن کلیک کنید.
  • می توانید به جای گوشت از فیله مرغ و یا حتی گوشت چرخ کرده هم استفاده کنید. مرغ ها را ریش ریش کنید و در زمان کمتری تفت دهید. برای گوشت چرخ کرده هم دیگر نیازی به فریز کردن گوشت ندارید و کباب ترکی شما در زمان کمتری آماده می شود. برای آشنایی بیشتر پیشنهاد می کنیم ویدیو زیر را ببینید.

کباب ترکی فست فودی

سخن آخر 

در این مقاله در مورد طرز تهبه کباب ترکی رستورانی یا فست فودی با شما صحبت کردیم. و سعی کردیم مراحل آماده سازی آن را گام به گام به شما آموزش دهیم. امیدواریم با با این رسپی ها بتوانید غذا های خوشمزه و دلپذیری را برا خود و عزیزانتان آماده کنید. ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید.

مطالب مرتبط: فراورده های گوشتی پانی

۱۴۰۱/۸/۲۹ ،۰۸:۲۵:۰۲ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۲ نظر

در باره نویسنده :

۲ نظر

  1. محمد مرداد ۵, ۱۴۰۰ در ۷:۱۱ ق.ظ - پاسخ دادن

    طرز تهیه کباب ترکی در فست فود هم به همین شکل هستش؟ راستش من خودم فست فودی دارم میخواستم اینم به منو اضافه کنم در کل میخواستم بدونم طرز تهیه کباب ترکی فست فودی هم همینجوریه؟ خیلی ممنون

    • Hamin مرداد ۵, ۱۴۰۰ در ۷:۱۲ ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز
      بله؛ طرز تهیه کباب ترکی رستورانی با طرز تهیه کباب ترکی فست فود تفاوتی ندارد و شما می توانید به راحتی این دونر خوشمزه و لذیذ را به لیست غذاهای فست فودیتان اضافه کنید. درواقع پیشنهاد ما به شما این است که حتما این نوع از کباب ترکی که طرفداران زیادی دارد را به لیست منو خود اضافه کنید.

ثبت ديدگاه