چگونه هزینه‌های رستوران را کاهش دهیم؟

در دهه‌ی اخیر صاحبان رستوران‌ها هم‌زمان با افزایش هزینه‌ها و کمبود منابع طبیعی به فکر صرفه‌جویی در منابع و مواد غذایی افتاده‌اند؛ اما باید توجه داشت که موضوع کاهش هزینه رستوران به معنای اخراج کارکنان و یا کاهش کیفیت غذاها و خدمات نیست. بلکه هدف این است که در عین داشتن کارمندان کارا و غذاهای باکیفیت بتوان هزینه‌های رستوران را تا حد قابل‌توجهی کاهش داد.

در اینجا 7 روشی که توسط رستوران‌دارهای بزرگ در مورد کاهش هزینه رستوران، به حداقل رساندن ضررهای ناشی از مدیریت امور مالی رستوران به شکل نادرست و بهبود بهره‌وری و سودآوری این کسب‌وکار اثبات‌شده است را به‌تفصیل شرح خواهیم داد. از این 7 روش به‌عنوان چک لیستی جهت تعیین مشکلات بالقوه و فرصت‌های بهبود هزینه‌ها استفاده کرده و توجه داشته باشید که پیاده‌سازی حتی چند مورد از آن‌ها نیز می‌تواند به سودآوری رستوران شما کمک شایانی کند. پس برای آشنایی با این چک لیست تا انتهای مقاله با پانی بزرگترین کارخانه تولید کباب ترکی همراه باشید.

 

بیش‌ازاندازه از قبل غذا تهیه نکنید.

اکثر رستوران‌ها غذاهایی زیادتر از حد نیاز روزانه‌ی مشتریان را آماده کرده و در آشپزخانه‌ها نگهداری می‌کنند که این کار به هدر رفتن بیشتر غذا در آن روز می‌انجامد. شاید این عمل در هفته‌های اول آغاز به کار رستوران توجیه‌پذیر باشد اما بعدازآن با شناختی که روزبه‌روز از تعداد مشتریان حاصل می‌شود باید از مواد غذایی در حد نیاز استفاده کرد. مطمئن باشید که با صرفه‌جویی در مواد غذایی و جلوگیری از اسراف بی‌رویه‌ی آن‌ها حجم زیادی از هزینه‌های رستورانتان کاهش خواهد یافت.

 

از اخراج کارکنان قدیمی و استخدام کارکنان جدید بپرهیزید.

زمانی که از کارمند کنونی خود رضایت کافی ندارید و تصمیم به اخراج او می‌گیرید در نظر داشته باشید که استخدام کارمند جدید هزینه‌ی بیشتری نسبت به آموزش کارمند فعلی شما دارد. در واقع آموزش‌ های پیاپی و مستمر ضمن خدمت کارکنان جز لاینفکت رستوران‌داری می‌باشد که از این طریق می‌توانید کارایی و بهداشت کارکنان رستوران را به حداکثر برسانید. خالی از لطف نیست که بدانید برای رسیدن به حداکثر کارایی تنها آموزش کارکنان کافی نیست بلکه صاحب رستوران نیز باید کارکنان را باکارهایی از قبیل پاداش دادن راضی نگه دارد تا باراندمان بالا به فعالیت‌هایشان ادامه دهند.

 

میزان دقیق مواد غذایی موردنیاز برای هر نفر را تخمین بزنید.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات انبارداری رستوران این است که باید میزان دقیق مواد غذایی که در حجم کم استفاده می‌شود را محاسبه کنید. برای این کار باید از سرآشپز خود بخواهید درصورتی‌که نمی‌تواند میزان موادی که برای آماده کردن یک بشقاب استفاده می‌شود را محاسبه کند، مواد لازم برای ده بشقاب را اندازه بگیرد. پیش از آنکه مواد غذایی مصرف شوند آن‌ها را وزن کنید، مواد را برای ده وعده غذایی موردبررسی قرار دهید، ارقامی که در پایان به دست آورده‌اید بر ده تقسیم کنید و به این شکل یک محاسبه دقیق از میزان مواد مصرف‌شده به ازای هر بشقاب به دست خواهید آورد. به‌صورت علمی این روش محاسبه اقلام به‌کاررفته در رستوران می‌تواند کمترین میزان مصرف‌شده مواد را هم نشان دهد و محاسبه آن فرآیند بسیار آسانی خواهد داشت.

 

مقاله پبشنهادی: طرز کار دستگاه کباب ترکی

 

 

از غذاهای جانبی غافل نمانید.

یکی از معمول‌ترین مشکلات حذف یا تغییر موجودی رستوران، مربوط به غذاهای جانبی است. باید گفت که این مشکل نیز به‌آسانی حل می‌شود. به این صورت که شما می‌بایست غذاهای اصلی رستوران خود را در نرم‌افزار رستوران وارد کنید و در کنار آن گزینه مربوط به انتخاب غذای جانبی را به‌صورت جداگانه قرار دهید تا مشتری بتواند به‌صورت اختیاری آن‌را انتخاب کند. با این روش شما از واردکردن تکراری یک غذا در نرم‌ افزار مدیریت رستوران جلوگیری می‌کنید.

 

غذای جانبی

 

 

میزان مواد غذایی هدررفته حین تهیه غذا را حساب کنید.

در جریان آماده کردن غذا ممکن است وزن ماده غذایی اولیه به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یابد یا بخش‌هایی از مواد غذایی دور ریخته شود. در اختیار داشتن اطلاعات دقیق مربوط به مواد غذایی هدررفته در جریان آماده کردن غذا اهمیت بسیار زیادی دارد و برای آماده کردن لیست اقلام به‌کاربرده شده و قیمت نهایی درج‌شده در منو بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد. درواقع از بین رفتن مواد غذایی می‌تواند حین اتفاقات زیر صورت گیرد:

  • تمیز کردن رستوران
  • خنک‌سازی و نگهداری از مواد غذایی
  • خورد کردن و فرم دادن ماده غذایی
  • حرارت دادن ماده غذایی (پخت، سرخ کردن، کباب کردن)

محاسبه دقیق وزن و حجم کاهش‌یافته از غذای خام از مهم‌ترین اطلاعات موردنیاز ما محسوب می‌شود؛ زیرا به کمک آن می‌توانید محاسبه دقیق در مورد مواد موردنیاز خود انجام دهید و برای آماده کردن یک غذای مخصوص با پیش‌بینی قبلی گام بردارید.

 

پرداخت‌های مالی را به‌طور مداوم بررسی کنید.

مدیریت رستوران یا حسابدار استخدام‌شده از سمت او باید هرچند وقت یک‌بار میزان حقوق، پاداش‌ها و پرداخت‌های مالی را بررسی کند. این موارد باید هر هفته محاسبه شود و طی گزارش‌های منظمی به دست مدیر رستوران برسد. این کار به مدیر رستوران کمک می‌کند تا با دقت بالاتری میزان فروش، هزینه‌های رستوران و تعداد مشتریان را ارزیابی کند و برای تنظیم برنامه‌های آینده بهتر تصمیم بگیرد.

 

موارد مالی

 

 

روابطتان را با تأمین‌کننده‌های مواد اولیه حفظ کنید.

حفظ ارتباط مؤثر با تأمین‌کنندگان مواد اولیه و عقد قراردادهای دائمی با آن‌ها ازجمله راهکارهایی ست که می‌تواند کاهش هزینه رستوران را برای شما آغاز کند. تأمین‌کنندگانی که به‌طور مداوم مواد اولیه را از آن‌ها خریداری می‌کنید همیشه با درصد معینی افزایش قیمت در طی یک سال موافقت می‌کنند این در حالی است که داشتن چندین تأمین‌کننده‌ی هم‌زمان می‌تواند هزینه‌های شمارا بسیار افزایش دهد.

 

مقاله پیشنهادی: انواع جشنواره غذا

۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ،۱۳:۴۷:۰۱ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۸ نظر

در باره نویسنده :

۸ نظر

  1. تهرانی اسفند ۲, ۱۴۰۰ در ۲:۳۲ ب.ظ - پاسخ دادن

    واقعا مقالتون کمکم کرد
    من فقط با بررسی داوم پرداخت های مالی تونستم نزدیک ۱۵ درصد هزینه های رستورانمو کاهش بدم.
    لایک

    • Hamin اسفند ۲, ۱۴۰۰ در ۳:۱۱ ب.ظ - پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز

      ممنون بابت انرژی مثبتتان

  2. شهرام مهاجر خرداد ۱۹, ۱۴۰۱ در ۶:۵۴ ب.ظ - پاسخ دادن

    من یه رستوراندار تو کانادام
    این مقاله به من کمک کرد
    عالی بود

    • Hamin خرداد ۲۱, ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۸ ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز

      ممنون بابت انرژی مثبتتان

  3. دانیال رضایی خرداد ۲۹, ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۴ ق.ظ - پاسخ دادن

    قطعا یکی از مشکلات رستوران داری که خیلی ها نمیدونن هزینه ناهار کارمندان هستش یا شام فرقی نداره
    مشکلی که هیچ کس ازش خیر نداره تا اینکه بیاد تو کار

    • Hamin خرداد ۲۹, ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۵ ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز

      واقعا حرفتون درسته
      افراد باید سنجیده وارد بحث رستوران داری بشوند.

  4. گرجی خرداد ۳۰, ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۸ ق.ظ - پاسخ دادن

    تشکر از دوستمون میکنم که از شرایط مدیریت امور مالی در رستوران های خارج از کشور هم برامون گفتن. مفید بود. کاشکی بتونم ایمیلتون رو داشته باشم

    • Hamin تیر ۲۱, ۱۴۰۱ در ۷:۱۵ ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز

      تشکر بابت نظرتون

ثبت ديدگاه