آداب رفتاری غذا خوردن در خارج از منزل

آداب غذا خوردن از جمله آداب مهم و به نوعی نشان دهنده شخصیت فرد است. از آنجایی که در هنگام صرف غذا در مهمانی ها، رستوران ها، کافه و به طور کلی هر جایی خارج از منزل، غذا خوردن ما در مقابل دیگران انجام می شود رعایت این آداب و نکات ضروری تر نیز به نظر می رسد. بسیاری از افراد با توجه به نحوه غذا خوردن در مورد شخصیت و عادات شما قضاوت و پیش داوری می کنند. پس به شما پیشنهاد می کنیم که تا پایان مقاله با پانی که فروشنده کباب ترکی آماده است، همراه باشید.

امروزه بسیاری از قرارهای ملاقات مهم مانند قرار آشنایی و همینطور قرارهای کاری و… در رستوران ها گذاشته می شود پس آشنایی با آداب رفتاری غذا خوردن در خارج از منزل بسیار اهمیت دارد و حتی می تواند بر روی زندگی کاری و شخصی آینده شما نیز تأثیر به سزایی داشته باشد. برخی از رستوران های معروف را در مقاله رستوران قدیمی تهران معرفی کرده ایم پیشنهاد میکنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید و حتی الامکان یک بار آن ها را تست کنید.

آداب غذا خوردن

آداب صرف غذا در رستوران

مدل غذا خوردن ما و نکاتی که هنگام صرف غذا خصوصا در حضور دیگران، در مکان هایی مانند رستوران ها، کافه ها و… . رعایت می کنیم نشان دهنده شخصیت ما می باشد. دانستن نکات و آداب خاص غذا خوردن خصوصا در مهمانی ها و به طور کل خارج از منزل کمک زیادی به بالا رفتن اعتماد به نفس شما می کند. در این جا تعدادی از آداب رفتاری غذا خوردن در خارج از منزل را با هم مرور می کنیم.

1- دستمال سفره ای را که برای هر شخص تدارک دیده شده است، ابتدای صرف غذا روی زانوهای خود قرار دهید و در انتهای صرف غذا آن دستمال را به شکل مرتبی در کنار بشقاب غذای خود بگذارید. از این دستمال باید تنها برای پاک کردن لب های خود استفاده کنید نه قسمت های مختلف صورت.

2- بهتر است که در رستوران و هر مکان بسته دیگری از کلاه و دستکش استفاده نکنیم.

3- بهتر است که تا حد امکان میز را ترک نکنید اما در موارد ضروری باید هنگام ترک میز به مدت کوتاه، دستمال سفره خود را روی صندلی و قاشق و چنگال را به صورت ضربدری در بشقاب خود بگذارید تا پیش خدمت متوجه قصد بازگشت شما شود.

4- اگر میخواهید میز خود را ترک کنید و قصد بازگشت ندارید باید قاشق و چنگال را به صورت موازی در کنار بشقاب خود بگذارید.

5- برای برداشتن چیزهایی که در دسترس شما نیستند روی میز دراز نشوید و از دیگران بخواهید که چیزهایی که نیاز دارید را به شما بدهند.

6- طرز نشستن افراد به دور میز بهتر است به گونه ای باشد که زوج ها روبروی هم قرار بگیرند واگر در میان جمع نامزدهایی نیز وجود دارند در کنار یکدیگر بنشینند.

7- بهتر است در حین غذا خوردن، میزبان موضوع دلنشینی را برای صحبت کردن شروع کند تا زمان صرف غذا صمیمی تر سپری شود وحتما از بحث های چالش برانگیز اجتناب شود.

8- در جمع های رسمی تا حد امکان سعی کنید غذاهایی را که می توان به راحتی با قاشق و چنگال خورد انتخاب کنید.

آداب غذا خوردن

آداب مربوط به میزبان در رستوران ها

امروزه بسیاری از قرار های ملاقات شخصی و یا کاری و همچنین مهمانی های خانوادگی، کاری و… در خارج از منزل و در رستوران ها برگزار می شود. میزبان اینگونه دعوت ها باید نکات خاصی را بداند تا بتواند به نحو احسن از مهمانان خود پذیرایی کند. در این مطلب به تعدادی از مهم ترین آداب رفتاری و اصول میزبانی در رستوران ها اشاره خواهیم کرد:

  • میزبان باید درب رستوران را برای مهمانانش باز کند و باز نگهدارد تا آن ها وارد شوند.
  • در صورتی که میزی از قبل رزرو نکرده اند، بهتر است که میزبان مهمانانش را به سمت میزی مناسب راهنمایی کند.
  • بهتر است زوج میزبان بر روی صندلی هایی که در دو انتهای میز قرار گرفته اند بنشینند.
  • بهتر است میزبان مخلفات بیشتری از آنچه مهمانان انتخاب کرده اند سفارش دهد. به طور کلی میزبان باید سفارشات را از مهمان ها بگیرد و به پیش خدمت رستوران ارائه دهد.

آداب مربوط به مهمانان در رستوران

1- هیچ وقت قبل ازشروع غذا توسط میزبان شروع به خوردن غذا نکنید.

2- در سفارش دادن غذا، گران ترین غذای موجود در منوی رستوران را انتخاب نکنید و در انتخاب غذای خود مراعات میزبان را داشته باشید.

3- در انتخاب غذا از منوی رستوران، ارزان ترین مورد را نیز انتخاب نکنید، این نوعی احترام گذاشتن به شخصیت خود است.

4- در پایان غذا از میزبان تشکر کنید.

آداب غذا خوردن

مقاله مرتبط: بهداشت کارکنان رستوران

 

آداب با کلاس غذا خوردن در رستوران

غذا خوردن نیز مانند تمام کارهای دیگر آداب ونکات خاص خود را دارد که دانستن و رعایت آن ها به حفظ شخصیت و شأن اجتماعی ما کمک زیادی می کند. اگر می خواهید به اصطلاح با کلاس غذا بخورید باید نکات زیر را بدانید و در رستوران ها و مهمانی ها به کار ببرید.

1- همیشه سعی کنید با آرامش و به آرامی غذا بخورید و از فوت کردن غذاهای داغ خود داری کنید بلکه منتظر باشید آن ها به آرامی خنک شوند.

2- مایعات و غذاهایی مانند سوپ را هورت نکشید و به آرامی میل کنید.

3- تا حد امکان در زمان خوردن غذا سر وصورت خود را نخارانید که این کار در میان جمع و خصوصا هنگام  صرف غذا جلوه ناخوشایندی دارد.

4- بهتر است قبل از استفاده از لیوان و نوشیدن نوشیدنی لب های خود را با دستمال سفره مربوط به خود پاک کنید تا روی لیوانتان آثار چربی نماند.

5- همیشه تلاش کنید کاملا صاف روی صندلی بنشینید، به هیچ وجه به سمت میز و بشقاب غذایتان خم نشوید.

6- اگر در حین صرف غذا به طور اتفاقی باعث کثیف شدن لباس فرد دیگری شدید عذر خواهی کنید اما خودتان مشغول پاک کردن لباس او نشوید.

استفاده صحیح از قاشق، چنگال و کارد در غذا خوردن خارج از منزل

یکی از مهم ترین نکات مربوط به غذا خوردن، استفاده صحیح از کارد و چنگال و قاشق و… است. همیشه به یاد داشته باشید که قاشق گرد برای صرف سوپ و قاشق بیضی برای خوردن غذا می باشد. برای خوردن غذاهایی که در صرف آن ها باید از کارد استفاده کنید، کارد را با دست راست و چنگال را با دست چپ نگه دارید. غذا را با کارد برش دهید و با چنگال به دهان ببرید.

 

آداب غذا خوردن

هیچ گاه از دست برای غذا خوردن استفاده نکنید مگر برای موارد زیر که استفاده از دست در حین خوردن آن ها کاملا مجاز است:

پیتزا و ساندویچ، چیپس و سیب زمینی سرخ شده، شیرینی و نان، بال مرغ و گوشت دنده، ترشی، صدف و خرچنگ، بلال.

با دانستن و رعایت نکات و آداب مربوط به غذا خوردن در خارج از منزل می توانید با اعتماد به نفس بیشتری میزبانی عالی برای مهمانی های خانوادگی و یا کاری خود در رستوران ها باشید و یا اگر به عنوان مهمان به یک وعده غذایی در خارج از منزل دعوت می شوید می توانید با رعایت این نکات و آداب، شخصیت ممتاز خود را به نمایش بگذارید و بازخورد اجتماعی مناسبی را برداشت کنید.

 

مقاله پیشنهادی: طرز تهیه فینگر فود مرغ

۱۴۰۰/۵/۱۱ ،۰۶:۰۶:۰۲ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۴ نظر

در باره نویسنده :

۴ نظر

  1. مصطفی دی ۲۹, ۱۳۹۹ در ۱:۱۵ ب.ظ - پاسخ دادن

    کاملا درسته

    • Hamin آبان ۱۲, ۱۴۰۰ در ۷:۵۹ ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز

      ممنون بابت انرژی مثبتتان

  2. امید فرجی آبان ۱۲, ۱۴۰۰ در ۸:۰۰ ق.ظ - پاسخ دادن

    می تونستین درباره آداب غذا خوردن با کارد و چنگال بیشتر توی مقالتون بنویسین یا نکاتی در مورد آداب غذا خوردن رو هم به عنوان تیتر در متنتون قرار بدین.

    • Hamin آبان ۱۲, ۱۴۰۰ در ۸:۰۰ ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز

      ممنون بابت راهنمایی های شما

ثبت ديدگاه