خواص انواع گوشت

گوشت یکی از انواع مواد غذایی پروتئینی محسوب می‌شود که جزو پرمصرف‌ترین فرآورده‌های غذایی خانوار است. از لحاظ میزان پروتئین موجود در انواع مواد غذایی، گوشت در مقایسه با گیاهان پروتئین بیشتری دارد و دلیل اصلی آن نیز به جهت مقدار زیاد اسیدآمینه‌های موجود در گوشت حیوانات است. به همین دلیل پانی در این مقاله خواص گوشت و انواع نختلف آن را بیان می کند.

 

خواص انواع گوشت

 

 

گوشت منبع غذایی مهمی از پروتئین، ویتامین B، آهن، فسفر، منیزیم و روی است. برخی از افراد تصور می‌کنند که با مصرف مکمل‌ها و قرص‌های ویتامینه می‌توانند کمبود مواد مغذی بدن خود را تأمین کنند، اما باید بگوییم که تصور اشتباهی دارند. شاید درصد کمی را بتوان با مصرف قرص‌های ویتامینه جبران کرد اما دریافت مواد مغذی از طریق غذاهای طبیعی و سالم، بسیار کامل‌تر و بهتر از مکمل‌ها و قرص‌ها می‌باشد. به‌گونه‌ای که گوشت مقدار زیادی چربی حیوانی دارد که انرژی بدن را فراهم می‌کند.

 

1. گوشت قرمز

گوشت قرمز شامل گوشت گوسفند، گاو، شترمرغ، گوساله و … است. گوشت گوسفند در مقایسه با گوشت گاو چربی بیشتری دارد که مصرف گوشت پرچرب به خصوص اگر چربی آن بیشتر از 15 درصد باشد برای سلامتی خطرناک است. مصرف بیش از حد گوشت پرچرب منجر به بیماری قلبی و چاقی مفرط می‌شود. از خواص گوشت قرمز می توان درا بودن پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، آهن، زینک، منیزیم، امگا 3 و امگا 6 را نام برد. ویتامین‌های گروه B موجود در گوشت قرمز به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. اگر هم قصد دارید که بیشتر درباره خواص گوشت قرمز و سفید بدانید روی کلمه مزایای گوشت قرمز کلیک کنید.

 

2. گوشت مرغ

 

 

گوشت مرغ

 

 

گوشت مرغ همیشه جایگزین خوبی برای گوشت قرمز در آشپزی است. مرغ سرشار از پروتئین است به گونه‌ای که 120 گرم مرغ حدود 70 درصد نیاز بدن به پروتئین را برآورده می‌کند. همچنین به دلیل چربی کمی که در گوشت مرغ وجود دارد، بسیاری از خانم‌ها از این نوع گوشت در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند. گوشت مرغ سرشار از ویتامین‌های B3 و B6 است که این دو ویتامین در تولید انرژی بدن بسیار مهم هستند.

 

3. گوشت ماهی

متخصصان وزارت علوم و بهداشت کشور معتقدند که گروه آبزیان می‌توانند یک منبع غنی و مطمئن برای کاهش اثرات سوءتغذیه افراد باشند. گوشت ماهی جزو گوشت‌های سفید و یک منبع غنی از پروتئین و ویتامین‌ها می‌باشد. ماهی دارای ویتامین‌های D، B، A، فسفر، مس و کلسیم است و گروه آبزیانی که در آب‌های شور هستند، دارای مقدار زیادی ید نیز می‌باشند. پزشکان معمولاً به همه افراد و به‌ویژه بیماران قلبی، مصرف 2 بار ماهی را در هفته توصیه می‌کنند؛ زیرا مصرف منظم ماهی از ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی جلوگیری می‌کند. اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم افرادی که ماهی بیشتری مصرف می‌کنند کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.

اگر شما هم می خواهید درباره نیاز به پروتئین در سنین مختلف مطالبی بدانید، حتما روی کلمه میزان نیاز روزانه بدن به پروتئین کلیک کنید.

 

4. گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون در مقایسه با سایر گوشت‌ها به دلیل داشتن ویتامین A، چربی کمتر و همچنین کمترین سطح کلسترول از میزان اهمیت بیشتری برخوردار است. گوشت بوقلمون حاوی هر دو نوع گوشت قرمز و سفید می‌باشد که هر یک از آن‌ها از نظر طعم و مزه با یکدیگر متفاوت هستند و به دلیل بافت خاصی که دارد در هنگام طبخ، حجم آن تغیری پیدا نمی‌کند. پزشکان به دلیل اینکه گوشت بوقلمون حاوی اسید آمینه پورین است تنها به بیماران مبتلا به نقرس توصیه می‌کنند که این نوع گوشت را مصرف نکنند.

 

5. گوشت شترمرغ

 

گوشت شتر مرغ

 

گوشت شترمرغ در شمار گوشت قرمز طبقه‌بندی می‌شود که خواص و فواید بسیار بیشتری دارد. به‌گونه‌ای که می‌توان گفت گوشت شترمرغ جزو سالم‌ترین و کم‌چرب‌ترین گوشت‌ها در رده گوشت قرمز است و حتی باید بگوییم که میزان کلسترول و چربی گوشت شترمرغ نسبت به گوشت بوقلمون و مرغ نیز بسیار کمتر است.

میزان کلسترول و چربی گوشت شترمرغ بسیار کم و در عوض سرشار از ویتامین‌های B1، B2، A، C، E، منیزیم، آهن و روی است. چربی کم در گوشت شترمرغ برای افرادی که مترصد کاهش وزن هستند و یا بیماران قلبی بسیار مفید است و بدون نگرانی می‌توانند از این نوع گوشت مصرف کنند.

با توجه به موارد و توضیحات گفته‌شده، به دلیل وجود انواع مواد مغذی در گوشت همه افراد باید مصرف گوشت را در رژیم غذایی سالم خود قرار داده و تا حد امکان از گوشت بدون چربی و یا حداقل چربی استفاده کنند.

۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ،۰۸:۴۲:۲۶ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه