رمز و رازهای عکاسی از غذا

امروز گل کردن شبکه های مجازی و علی الخصوص شبکه های اجتماعی عکس محور بیشتر از قبل این فرضیه را که گردش دنیا بر محور دیده شدن است، تقویت می کند. شاید در جمع های خانوادگی شما هم این اتفاق افتاده باشد که هنگامی که در یک مهمانی غذا روی میز یا سفره چیده می شود، تا قبل از اینکه از چیدمان سفره و غذاهای رنگارنگ داخل آن چند عکس گرفته نشود، اجازه خوردن غذا به مهمانان داده نمی شود. گفتن این جمله در 3-4 سال قبل کاملا خنده دار به نظر می رسید ولی امروز تبدیل به بدیهیات شده است. نزدیک شدن به مرز 50 میلیون پست با هشتگ Instafood در اینستاگرام نیز تائید کننده گزاره بالاست. در این مطلب قصد داریم چند نکته را در رابطه با عکاسی از غذا ها با شما در میان بگذاریم تا بتوانید تصاویری قشنگ تر و جذاب تر و با کیفیت تر داشته باشید.

پاراگراف بالا مقدمه ای شد برای اینکه بگوییم شما هم در رستوران یا فست فود یا کافی شاپ یا هرجای دیگری که نوعی غذا و خوراکی سرو می شود، نباید از این مهم غافل شوید و باید برنامه ویژه ای برای عکاسی مناسب از غذاهایتان داشته باشید. حتی اگر شما یک فودبلاگر هم باشید این نوشته فوق العاده به کارتان خواهد آمد.

 

عکاسی غذا

 

ترکیب بندی مناسب در عکس برداری از غذا

شاید اولین و مهم ترین نکته در عکاسی از غذا یک ترکیب بندی درست از غذا و بکگراند آن است. شما باید اشیاء را به نحوی کنار هم قرار دهید که مرتب و جذاب به نظر برسد. بهتر است، تصویر اصلی که همان غذا است در یک سوم میانی کادر بندی شما قرار بگیرد. همچنین شما باید به طرز هنرمندانه و با سلیقه ای از المان های مربوط به غذا مانند قاشق و چنگال، نمکدان، دستمال سفره، لیوان نوشیدنی و … در ترکیب بندی خود استفاده کنید.

استفاده از قابلیت فوکوس

قابلیت فوکوس یکی از مواردی است که بهتر است به آن توجه کنید. عدم توجه به فوکوس مناسب شاید خیلی برای شما ضرر نداشته باشد ولی توجه به آن میتوانید ارزش و جذابیت کار شما را دوچندان کند. در اکثر نرم افزارهای ویرایش عکس قابلیت تنظیم فوکوس وجود دارد و هم اکنون هم بسیاری از دوربین ها و گوشی های هوشمند از قابلیت فوکوس ویژه و حرفه ای برخوردار هستند.

برای فوکوس مناسب پیشنهاد میشود که تصویر خود را به 9 قسمت تقسیم کنید و دقیقا قسمت میانی را فوکوس کنید ( در این قسمت غذای اصلی وجود دارد ) هر چه از مرکز به سمن کناره ها می رویم باید فوکوس کمتر شود و عکس یک حالت مات و کدر مانندی به خود بگیرد.

نورردازی مناسب

بهترین محل برای عکاسی از غذا ، محلی است که از همه به منبع نور نزدیک تر باشد. این نور اگر نور طبیعی و ملایم باشد که چه بهتر، اگر هم نشد نور لامپی که خیلی تیز و زننده نباشد. با چند بار تغییر زاویه می توانید به حالتی برسید که نور در بهترین وضعیت باشد.

تا جایی که امکان دارد از فلش استفاده نکنید؛ چراکه نور فلش قاتل طبیعی جلوه دادن است و حس مصنوعی بودن را به مخاطب القا می کند. اگر با نور کم مواجه هستید میتوانید عکس را در بهترین حالت ممکن بگیرید و سپس در نرم افزار های ویرایش عکس نور تصویر را تغییرداده و آن را بالا ببرید.

غذا

 

سرعت عمل داشته باشید

غذا ها همیشه به همان تازگی زمانی که از فر در می آیند نیستند و ممکن است پس از گذشت چند دقیقه حس و فرم اولیه خود را از دست دهند. پس بهتر از غذا در همان لحظات اول عکس بگیرید. هر چقدر که توصیه می کنیم در گرفتن عکس سرعت عمل داشته باشید به همان اندازه توصیه میکنیم که در انتشار آن صبور باشید و به اندازه کافی روی ادیت و ویرایش عکس وقت بزارید.

تصاویر را زاویه دار بگیرید

سعی کنید از زوایای مختلفی از غذا عکس بگیرید. همیشه زاویه مستقیم از بالا زاویه مناسی نیست. بعضی از غذا از زاویه کناری یا زاویه حدودا 60 درجه ( از سطح میز ) تصویر بهتری به شما می دهند. همچنین این کار باعث می شود که پیج شما کسل کننده نشود.

پیشنهاد دیگر این است که بعضی از تصاویر را کلوز Close بگیرید. برای این کار میتوانید عکس را به صورتی عادی گرفته و بعد با استفاده از کراپ مناسب آن را به حالت کلوز تغییر شکل دهید.

 

 

امیدواریم با استفاده از نکاتی که در بالا بیان شد بتوانید عکس های جذاب و با کیفیتی از غذاهایتان گرفته و کسب و کار خود را رونق ببخشید.

۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ،۰۹:۲۳:۱۷ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۱ دیدگاه

در باره نویسنده :

یک دیدگاه

  1. میرکریمی اسفند ۱۳, ۱۳۹۷ در ۴:۵۷ ق.ظ - پاسخ دادن

    سلام ، ممنون از مطلبی که نوشتید! خیلی خوب بود

    ضمنا بابت تقویم محتوایی که بهمن و اسفند دادید ازتون تشکر میکنم ، واقعا عااااالی بودن و خیلی کمکمون کردند

ثبت ديدگاه