اصول پذیرایی در رستوران چگونه است؟

برای موفقیت یک رستوران در جلب رضایت مشتریان و نگه­داشتن آن­ها به عنوان مشتریان دائمی، معیارهای گوناگون وجود دارد. یکی از مهم­ترین معیارهای لازم برای نیل به این هدف، آشنایی با اصول میزبانی در رستوران است. نظم و توجه به جزئیات از شروط اساسی این امر است و لازم است نیروی کار دارای این مهارت­ ها باشد و به خوبی نیز آموزش ببیند تا اصول و قواعد را به نحو صحیح اجرا کند. پس اگر دوست دارید درباره اصول میزبانی در رستوران بدانید با پانی که فروشنده کباب ترکی آماده می باشد، همراه باشید.

اصول پذیرایی و میهمانداری اهمیتی تقریبا به اندازه­ کیفیت غذا دارد تا رستوران شما را تبدیل به انتخابی دائمی برای مشتریانتان کند. در وهله­ نخست باید بدانیم مفهوم میهمان در رستوران­داری چیست؟ شما از میهمانانی که در منزل از آنان پذیرایی می­کنید، وجهی دریافت نمی­کنید؛ میهمان رستوران از همین منظر با مفهوم کلی میهمان تفاوت دارد زیرا او بابت خدمات شما مبلغی پرداخت می­کند بنابراین او منبع درآمد شماست. همین نکته کافی است تا به اهمیت میهمان خود در رستوران خود پی برده و به مواردی بیندیشید که می­ تواند در جلب و حفظ او تاثیرگذار باشد.

اصول میزبانی در رستوران

یکی از موارد مهم در اصول میزبانی رستوران، ظاهر پرسنل و نحوه­ ی لباس پوشیدن آن­هاست. این نکته در کنار ایجاد زیبایی بصری، نشانه­ ی احترام به میهمانان است. در انتخاب لباس فرم برای کارکنان، ضمن در نظر گرفتن اصول نظم، بهداشت، زیبایی و مرتب بودن لباس ها باید به تناسب آن با فضای رستوران نیز دقت کنید. از دیگر موارد روش ­های سرو غذا همراه با اصول و قواعد مخصوص آن است. بخشی از این کار به عهده کارکنان آشپرخانه است که دیزاین بشقاب را انجام می­دهند و بخشی به عهده سالن­ کاران است که غذا را نزد مشتری می­برند و باید همه­ آداب لازم را که متضمن احترام به مشتری است، رعایت کنند.

1. تفاوت سرویس رستوران ها

خدماتی که در رستوران توسط کارکنان ارائه می­شود، مبتنی بر نوع رستوران متفاوت است. در یک رستوران فست فودی معمولا فضا با لوکس ترین رستوران های تهران تفاوت دارد. در بسیاری از فست فودها هنگام آماده شدن سینی مشتری، او را بر اساس شماره­ پیج می­ کنند و مشتری خود برای دریافت غذا به پیشخوان مراجعه می­کند در حالی­ که در یک رستوران غیر فست­ فودی و لوکس، معمولا یک گارسون غذا را بر سر میز مشتری می ­آورد.

خدمات تعریف شده در رستوران به هر شکلی که باشد، معمولا باید مبتنی بر تقسیم وظایف باشد و اصول پذیرایی را رعایت کنند و این­که آشپز با لباس فرم مخصوص آشپزخانه در سالن حضور یابد و اگر بر سر میز میهمانان حاضر شود ، اصلا خوشایند نیست. در اینجا هم به شما پیشنهاد می کنیم که در راستای افزایش فروش رستوران خود حتما سعی در ایجاد تفاوت بین سرویس هایتان و دیگر رستوران ها را داشته باشید.

اصول میزبانی

2. مهم­ترین وظایف سالن کاران

ارائه­ سرویس غذا به مشتریان باید همراه با توجه به نیازهای آنان و رعایت اصول میزبانی باشد؛ به همین دلیل است که توجه بالا به جزئیات و نیز سرعت عمل و واکنش صحیح، از اصولی است که کارکنان به ویژه سالن ­کارانی که مستقیما با مشتریان در ارتباط­ اند، باید بر آن مسلط باشند. در این راستا یکی از نکات مهم موفقیت­ آمیز، پیش­ بینی نیاز مشتری است. بنابراین یکی از ویژگی های گارسون خوب است که نباید بیش از دوبار از میهمانان درباره نیازها و خواسته­ هایشان سوال کند بلکه باید درصد بالایی از موارد را خود حدس بزند و پیش از بیان نیازها توسط میهمانان، آن­ها را فراهم کند. این ویژگی در گارسون برای میهمانان احساس آسودگی و رضایت ایجاد می­کند.

کارکنان رستوران باید در عین این­که آرامش فضا را بر هم نمی­زنند، سریع عمل کنند و خواسته­ های مشتریان را برآورده سازند. همچنین بهداشت کارکنان رستوران در آرام کردن فضا برای مشتریان ضروری است. علاوه بر این کارکنان باید بدون شکستن حریم میهمان، با او صمیمانه رفتار کنند. یعنی رفتار دوستانه و خودمانی طبق قاعده و با رعایت حد و مرزهای لازم تا میهمان در کنار مورد احترام بودن، احساس راحتی هم داشته باشد. از دیگر اصول پذیرایی در رستوران این است که میزبان­های رستوران، به مشتریان همواره توجه داشته باشند بدون آن که مشتریان این توجه را بیش از حد احساس کنند. درواقع آنان باید حین این­که سرگرم کار خود هستند، هوشیار باشند. باید چهره­ای همواره آراسته به لبخند، سرزنده و مودب داشته باشند تا حس مثبتی در میهمان ایجاد شود.

اصول پذیرایی در رستوران

3. جزئیات لباس و ظاهر میزبان ها

میهمان­ ها از سر تا پای میزبان را می­بینند. زیبایی، پاکیزگی و مرتب بودن لباس ­های میزبان یکی از مهم­ترین نکاتی است که بر میهمان اثر می­گذارد. کافی است سر آستینی یک لکه­ کوچک باشد. این در لحظ ه­ای که گارسون غذا را جلوی مشتری می­گذارد، بسیار ناخوشایند است. هر فضا لباس پرسنل خاص خود را می­طلبد. مثلا ارائه خدمات در یک فست فود، با لباس رسمی همان­قدر عجیب است که میزبانان در رستورانی مجلل با شلوار جین بر سر میز میهمانان حاضر شوند. در رستوران­های سنتی هرکشور نیز بهتر است پرسنل پذیرایی از لباس سنتی متناسب با همان فرهنگ استفاده کنند.

 

مقاله مرتبط: چارت سازمانی رستوران

 

به هرحال، برای همه میزبان­ها لازم است که با هر تمی، لباس ­های یکدست، تمیز و مرتب بپوشند. کفش ­ها نیز بهتر است تا حد امکان ست باشند و تمیزی و واکس خوردگی آن­ها مهم است. در انتخاب رنگ جوراب به ویژه در رستوران­های مجلل دقت مهم است و باید همرنگ شلوار انتخاب شود. استفاده از زیورآلات و اکسسوری­هایی چون انگشتر و دستبند مجاز نیست اما ساعت و حلقه ازدواج بلامانع است. دست­ها ترجیحا فاقد تتو و خالکوبی و حتما تمیز و ناخن­ها نیز باید کوتاه و مرتب باشند. انجام همه این کارها مقدار زیادی به مهارت های مدیر رستوران بستگی دارد.

اصول میزبانی در رستوران

4. نحوه­ پذیرایی در رستوران

یکی از موارد اصول میزبانی این است که ، میزبان باید همواره مجهز به یک دستمال به رنگ روشن باشد (طبق اصول کلاسیک معمولا روی ساعد دست چپ قرار می­گیرد) تا به محض ریختن چیزی روی میز و خیس یا آلوده شدن سطح بتواند آن را پاک کند. بشقاب ­ها معمولا به شکلی در دست گرفته می­شوند که اثر انگشت بر لبه ­های آن­ها نماند. معمولا قرار دادن زیر بشقاب بر کف دست بهترین روش برای حمل آن است. حمل بشقاب باید در فاصله و زاویه ه­ای صورت گیرد که در مسیر تنفس میزبان نباشد. در بسیاری از رستوران­ ها از استند سینی استفاده می­شود تا رعایت بهداشت آسان­تر باشد.

میزبانی در رستوران

وسایل غذاخوری (مثل کارد و چنگال و قاشق و…) باید در سینی، بشقاب یا دستمال تمیز قرار گیرد و مستقیما با دست میزبان آورده نشود. بهتر است این وسایل همراه با پیش ­غذا، پیش از سرو غذای اصلی بر روی میز قرار بگیرند. همچنین باید به تأمین همه­ ی چاشنی­ ها و نوشیدنی­ های همراه غذا در یک زمان توجه شود تا نیاز به رفتن پر تکرار بر سر میز میهمان نباشد. با دانستن اصول پذیرایی رستوران می ­توان فضایی خوشایند برای میهمانان فراهم کرد و این در کنار حفظ کیفیت غذا، از مهم ترین عوامل جلب مشتریان و تمایل آن­ها به تکرار تجربه­ ی صرف غذا در رستوران شماست. امیدواریم که از مقاله اصول میزبانی در رستوران نهایت اسفاده را برده باشید.

 

مقاله پیشنهادی: مدیریت رستوران

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ،۱۱:۵۵:۵۰ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۲ نظر

در باره نویسنده :

۲ نظر

  1. ناشناس شهریور ۲۰, ۱۴۰۰ در ۵:۴۳ ق.ظ - پاسخ دادن

    اگر بخشی از اصول پذیرایی در رستوران را رعایت نکنیم چه می شود؟

    • Hamin شهریور ۲۰, ۱۴۰۰ در ۵:۴۶ ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز

      در این شرایط ممکن است بخشی عظیمی از مشتریان خود را از دست بدهید، زیرا افراد با رفتار و پیشنهادات بهتری از سوی رقبای شما مواجه می شوند و طبیعتا آن را انتخاب می کنند نه شما را.

ثبت ديدگاه