استفاده از بازاریابی حسی در رستوران ها و فست فود ها

بازاریابی حسی یکی از مفاهیم نسبتا نوظهور در بازاریابی است. همانطور که از اسم بازاریابی حسی در رستوران بر می آید می توان بازاریابی حسی را به زبانی ساده به ” درگیر کردن حواس مختلف مخاطب با پیام های بازاریابی” تعریف کرد. در این مطلب کوتاه قصد داریم که به توضیح مختصری از عوامل موثر در بازاریابی رستوران اشاره کنیم. زمانی که حواس مختلف مخاطب با یک پیام درگیر شود نیم کره های چپ و راست همزمان فعال شده و گیرایی و مانایی پیام در ذهن مخاطب دوچندان می شود. علاوه بر آن حس خوبی نیز به مخاطب انتقال می یابد. پس با پانی که فروشگاهی برای خرید و اطلاع شما از قیمت دونر کباب است، همراه باشید.

پنج حس بویایی، چشایی، بینایی، شنوایی و لامسه همه روی تجربه ای که مشتری از رستوران شما به دست می آورد تاثیرگذار است. شما می توانید در رستوران خود تجربه ای متفاوت به وجود آورید. به عنوان مثال شما کاری کنید که مشتریان حس کنند غذای خود را در یک جنگل بارانی، وسط یک باغ یا فضای کاملا تاریک می خورند، تجربه ای متفاوت برای آن ها خواهد بود. اگر شرایط مشابه موارد بالا، در رستوران خود پیاده کنید یک مزیت رقابتی برای خود ایجاد کرده اید. بررسی این عوامل به صورت دقیق تر تاثیر زیادی بر سودآوری و رضایتمندی مشتریان شما خواهد داشت.

 

مزایای یازاریابی حسی رستوران

بازاریابی حسی در رستوران میتواند مزایای زیادی را برای شما داشته باشد که ما در ادامه به شما برخی از این مزایای بازاریابی رستوران را معرفی کرده ایم:

  • بازاریابی حسی موجب تبلیغات دهان به دهان می گردد.

  • بازاریابی حسی در رستوران باعث می شود که ارتباط مشتریان با برند افزایش پیدا کرده و در نتیجه موجب تقویت برند گردد.

  • بازاریابی حسی رستوران در میان مدت باعث کسب، حفظ و توسعه سهم بازار می گردد.

     

دقت داشته باشید که همه اینها میزان مهارت های مدیریت رستوران شما را نشان می دهد. شما هم می توانید برای بهتر شدن در این امر مهم مقاله مهارت های مدیر رستوران را بخوانید.

دیدن؛ حس بینایی

معمولا اولین حسی که مخاطب با رستوران یا کسب و کار شما برقرار می کند حس بینایی است. یعنی در وهله اول مخاطب رستوران شما را می بیند، تبلیغات شما را می بیند، غذای شما را می بیند و… . به همین علت است که اکثر رستوران ها یا فست فود ها دستگاه کباب ترکی خودشان را در معرض دید مخاطبان قرار می دهند. مثلا گرافیک ها، عکس غذاها و… می تواند اشتهاآور باشد. دیدن مراحل پخت غذاها می تواند برای مشتری سرگرم کننده و هیجان انگیز باشد. پس باید در طراحی هرچیزی که در دید مشتری قرار دارد دقت کرد. دکوراسیون مناسب یکی از مهم ترین عوامل در تحریک حس مشتری است.

 

فست فود

 

صدا؛ حس شنوایی

صدا در تحریک حس مشتری موثر است چون می تواند رفتار مشتری را تحت تاثیر قرار دهد. قطعا شنیدن صدای کشیده شدن دست بر روی یک شیشه تمیز برای شما هم حس تمیزی و پاکیزگی را به دنبال دارد. در رستوران ها نیز همین گونه است؛ برای مثال اگر طراحی آشپزخانه به گونه ای باشد که بخشی از دکور به حساب بیاید، صدای آماده شدن غذا و جلز و ولز سرخ شدن همبرگر روی گاز میتواند حس خوبی به مخاطب انتقال دهد و حتی روی اشتهای مخاطب تاثیرگذار باشد.

استفاده از موزیک های مناسب با روحیات مشتریان می تواند حس خوبی برای آنان به وجود آورد؛ یک موسیقی ملایم و آرام میتواند انتقال حس آرامش به مشتریان را برعهده بگیرد. استفاده از صداهای نچرال یا طبیعی ( مانند صدای آب و باد و… ) نیز در بعضی از موارد می تواند مناسب باشد.

بو و راحیه؛ حس بویایی

کمتر اتفاق می افتد که از کنار یک قهوه فروشی رد شده باشید و از بوی آن مست نشوید.حتی احتمالا وارد آن شوید و مقداری قهوه نیز بخرید. قهوه فروشی ها دقیقا از حس بویایی برای تحریک مخاطب استفاده می کنند. در رستوران ها و فست فودها نیز بوی نان داغ و کباب تازه و … می تواند بر کشاندن مشتریان به رستوران شما نقش ویژه ای داشته باشد و در عین حال نیز برای شما هزینه چندانی نداشته باشد.

علاوه بر این شما می توانید از یک رایحه خاص خودتان در فضای داخلی رستوران یا جلوی رستوران ( مثلا بوی دارچین، قهوه، نعنا، نارگیل، بعضی گیاهان معطر و … ) استفاده کنید. مطمئن باشید یک رایحه خاص بر روی برندینگ شما هم تاثیر مثبت و قابل توجهی خواهد گذاشت.

 

رستورران

 

طعم و مزه؛ حس چشایی

حداقل در ظاهر مهم ترین عامل انتخاب یک رستوران یا یک غذا، طعم و مزه آن است. طعم غذا برای مشتریان خیلی مهم است. اگر بخواهیم کسب و کاری را که به صورت مناسب از این ویژگی برای تحریک مشتریان استفاده می کنند نام ببرید می توانیم به چرخ هایی که کنار خیابان به لواشک و ترشی فروشی مشغول هستند اشاره کنیم. آن ها با دادن یک نمونه کوچک به مشتریان حس چشایی آن ها را تحریک کرده و باعث مشده آن ها نسبت به خرید آن محصول ترغیب شوند. از همین رو ما به شما پیشنهاد می کنیم که از مقاله خوشمزه تر شدن غذای گوشتی نیز دیدن کنید. شما هم میتوانید از این راهکار برای ترغیب بیشتر مشتریانتان به استفاده و انتخاب رستوران یا فست فود شما و افزایش فروش در رستوران تان بهره بگیرید.

 

مقاله مرتبط: روش پخت گوشت

لمس و تجربه ؛ حس لامسه

لامسه نیز از دیگر حواسی است که بر تجربه کاربری مخاطب اثر گذار است. حس لطافت یا خشن بودن می تواند معنا و تجربه متفاوتی برای مشتریان به دنبال داشته باشد. در رستوران ها نیز هرچیزی که مخاطب با آنها در تماس است را باید بررسی کرد. میز و صندلی، ظرف غذا، قاشق و چنگال، لیوان و … همه و همه به صورت نا محسوسی می توانند روی مخاطب شما تاثیر بگذارند. برای اینکه بتوانید برند محبوب‌تری شوید و به سودآوری بهتری برسید، بهتر است به مخاطب و مشتری به صورت سطحی نگاه نکنید. سعی کنید حواس مختلف مخاطب را با رستوران خود درگیر کرده و تجربه کاربری متفاوتی را برای آن ها رقم بزنید.

 

مقاله پیشنهادی: خوشمزه تر کردن غذا

۱۴۰۰/۱۲/۱۱ ،۱۴:۰۶:۵۴ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۲ نظر

در باره نویسنده :

۲ نظر

  1. داوود لاجوردی مهر ۱۰, ۱۴۰۰ در ۲:۰۹ ب.ظ - پاسخ دادن

    به عنوان نتیجه گیری ما میتونیم از بازاریابی حسی تو رستوران داری استفاده کنیم یا نه

    • Hamin مهر ۱۰, ۱۴۰۰ در ۲:۱۲ ب.ظ - پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز

      پنج حس بویایی، چشایی، بینایی، شنوایی و لامسه همه روی تجربه ای که مشتری از رستوران شما به دست می آورد تاثیرگذار است. شما می توانید در رستوران خود تجربه ای متفاوت به وجود آورید. به عنوان مثال شما کاری کنید که مشتریان حس کنند غذای خود را در یک جنگل بارانی، وسط یک باغ یا فضای کاملا تاریک می خورند، تجربه ای متفاوت برای آن ها خواهد بود. اگر شرایط مشابه موارد بالا، در رستوران خود پیاده کنید یک مزیت رقابتی برای خود ایجاد کرده اید. بررسی این عوامل به صورت دقیق تر تاثیر زیادی بر سودآوری و رضایتمندی مشتریان شما خواهد داشت.

ثبت ديدگاه