5 باور غلط در مورد رژیم‌های غذایی

حتماً شما هم در یک برهه از زندگی‌تان تصمیم گرفته‌اید که وزن خود را کم کنید و به وزن ایده آل و مناسب خود برسید. اما بسیاری از افراد قبل از رسیدن به این هدف خود ناامید شده و دستور غذایی تهیه شده برای رژیم خود را کنار می‌گذارند. اگر دلیل این ناامیدی و کناره‌گیری افراد را اطلاعات نادرست درباره رژیم غذایی بدانیم، کم بیراهه نگفته‌ایم. در این مقاله قصد داریم به شما نکات رژیم غذایی را معرفی کنیم تا با استفاده از آن برای خودتان یک رژیم غذایی مناسب تهیه کنید.

برای اینکه افراد به یک وزن سالم و ایده آلی برسند و همچنین بتوانند آن را حفظ کنند، باید نکات رژیم غذایی را که در بین مردم رایج شده است و در بیشتر موارد نیز نادرست و اشتباه می‌باشد را فراموش کنند و از طریق کارشناسان و مطالعه مستندات علمی تأثیر غذاها و انواع آن، برای خود یک برنامه صحیح رژیم غذایی تدارک ببینند.

 

  1. مصرف هر نوع چربی برای افراد، مضر و چاق‌کننده است.

احتمالاً شما نیز این جمله را زیاد شنیده‌اید و عامه مردم باور دارند که چربی‌های موجود در انواع مواد غذایی چون گوشت، گردو، کره، مغز آجیل و… جزو مواد غذایی چربی‌دار بد هستند و مصرف آن‌ها را باید حداقل کرد. اما باید به شما بگوییم که متأسفانه این یک باور غلط و اشتباهی است که پیوسته در حال گسترش نیز می‌باشد. امروز می‌خواهیم بگوییم که این جمله نادرست را از ذهنتان پاک کنید و در نظر داشته باشید که چربی‌های خوب زیادی در انواع مواد غذایی وجود دارند که برای سلامتی بدن شما ضروری‌اند و در پیشگیری از انواع بیماری‌ها نیز تأثیر فراوانی دارند.

پزشکان و متخصصان یادآور می‌شوند که برخلاف چربی‌های بد که به‌صورت مصنوعی در مواد غذایی ساخته می‌شوند، چربی‌های خوب نیز در انواع مواد غذایی چون آووکادو، ماهی، نارگیل، ذرت، پنیر، تخم‌مرغ، سویا و…وجود دارند. آووکادو دارای بالاترین مقدار چربی‌های سالم در میان مواد غذایی است و سرشار از چربی‌های غیراشباع می‌باشد. اگر بتوانید مقادیر کوچکی از این مواد غذایی نام‌برده را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید، مقدار غذای شما کمتر شده و بیشتر احساس سیری می‌کنید.

  1. دیر شام خوردن، موجب چاقی مفرط شما می‌شود.

 

شام دیر

 

این نیز یک باور غلطی می‌باشد که مردم بدون هیچ دلیل علمی قبول کرده‌اند. در حقیقت هیچ توصیۀ پزشکی وجود ندارد که ساعت مشخصی را برای صرف شام تعیین کرده باشد. غذای مصرفی شما به طور طبیعی به چند ساعت زمان برای هضم و جذب شدن نیاز دارد. ازاین‌رو وقتی شما در حال استراحت و خواب هستید، بدن شما انرژی لازم را مصرف می‌کند. بنابراین بر اساس مطالبی که گفته شد، کل حجم دریافتی کالری از مواد غذایی در یک دوره زمانی نقش اساسی در چاقی و یا لاغری بدن شما دارد و تنها یک وعده غذایی، تعیین‌کنندۀ معیار چاقی شما نمی‌باشد. ازاین‌رو زمانی که مقدار کالری وعده غذایی شبانه شما بیش از مقدار متوسط متعادلی نباشد، دیر شام خوردن موجب چاق شدن شما نمی‌شود.

  1. لبنیات باعث چاقی و پوکی استخوان می‌شود.

باوجود تبلیغات فراوانی که برای افزایش مصرف لبنیات در میان مردم انجام گرفته است، اما متأسفانه همچنان این باور غلط مانع از افزایش مصرف آن شده است. مصرف لبنیات نه‌تنها باعث چاقی شما نمی‌شود و برای سلامت استخوان‌های شما مضر نیست؛ بلکه اگر جایگزین مواد غذایی پرکالری روزانه شما شود موجب لاغری و تناسب‌اندام نیز می‌شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده، لبنیات موجب تنظیم وزن بدن شده و از طریق متعادل‌سازی متابولیسم بدن، از افزایش وزن جلوگیری می‌کند. یکی از تأثیرات مهم کلسیم در لبنیات، کاهش وزن است. اگر به انواع رژیم‌های غذایی پزشکان متخصص تغذیه توجه کرده باشید، همیشه به مصرف زیاد کلسیم به‌خصوص شیر توصیه کرده‌اند، زیرا کسانی که مقدار کلسیم بیشتری مصرف می‌کنند، معمولاً وزن بیشتری را کم می‌کنند و لاغرتر هستند.

  1. مصرف زیاد غذاهای سالم و مغذی، شما را چاق نمی‌کند.

اگر می‌خواهید وزن خود را کم کنید، باید به مقدار مصرفی سهم غذای خود نیز توجه داشته باشید. یک کالری در یک واحد مواد غذایی، تأثیر ویژه خودش را در بدن شما دارد؛ بنابراین اگر یک ماده غذایی را به نسبت زیادی مصرف کنید، کالری‌های دریافتی آن نیز بیشتر خواهد بود. توصیه می‌کنیم که به متعادل‌سازی کالری مصرفی خود در طول روز توجه داشته باشید.

اگر شما عادت به مصرف زیاد مواد غذایی سالم چون ماهی، انواع میوه‌جات، برنج و گوشت دارید، دلیل موجهی نمی‌باشد که چون غذاهای سالم و مغذی می‌باشند زیاده‌روی کنید؛ زیرا مصرف بیش‌ازحد هر چیزی مضرات خاص خود را نیز دارد. هر مواد غذایی سالم به همان مقداری که برای بدن و سلامت شما مفید است، اگر به میزان زیادی مصرف شود حجم کالری زیادی را به بدن شما وارد خواهد کرد. در این صورت این مقدار کالری اضافی به چاقی شما منجر خواهد شد.

  1. کاهش وزن سریع تنها با سبزیجات کالری سوز

نوشیدنی

در میان عموم مردم، مصرف آب سبزیجاتی چون آب جعفری، آب کرفس و… برای لاغری و کاهش وزن مرسوم شده است. در حقیقت این نوع آب سبزی‌ها تنها به دلیل آب فراوان و فیبری که دارند، تنها باعث کاهش جذب برخی چربی‌ها در بدن می‌شوند و تأثیر قابل‌توجهی در لاغری ندارند.

ناگفته نماند که مصرف روزانه آب کرفس برای بدن مضر است، زیرا کرفس جزو گروه سبزیجات دارای اگزالات فراوانی است که تجمع اگزالات در بدن موجب دفع مواد مغذی چون فسفر، کلسیم، آهن، روی، منیزیم و… می‌شود که کمبود این مواد برای بدن بسیار خطرناک است.

 

امیدواریم که از مقاله نکات رژیم غذایی استفاده کامل را برده باشید. همچنین به عنوان کلام آخر به شما پیشنهاد می کنیم که هر چه سریع تر برای خودتان یک رژیم غذایی تدارک ببینید.

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ،۰۹:۱۷:۱۱ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه