چگونه ضروری ترین تجهیزات آشپزخانه­ صنعتی را انتخاب کنیم؟

هر زمان از آشپزخانه های صنعتی سخن به میان می آید، ذهنیت بسیاری از افراد به سمت آشپزخانه ای با تجهیزات بزرگ و فضای وسیع سوق پیدا می کند. در زبان های فرنگی نظیر انگلیس و فرانسه به آشپزخانه صنعتی “آشپزخانه تجاری” نیز گفته می شود. در یک آشپزخانه صنعتی آماده سازی و پخت غذا در حجم های زیاد، سبب شده تا طراحان عرضه صنعت به فکر طراحی هر چه بهتر تجهیزات آشپزخانه صنعتی جهت سهولت در آماده سازی و پخت غذا برآیند. پس با پانی همراه باشید.

نکات مهم هنگام انتخاب تجهیزات آشپزخانه صنعتی

 

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

 

به منظور تهیه و خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی باید با دقت در جزئیات، وسایل را انتخاب کرد. درست است که این تجهیزات از نگاه مشتری پنهان است، اما این موضوع نباید بهانه ای باشد برای انتخاب تجهیزات نامناسب. لذا برای داشتن یک آشپزخانه ایده‌آل و استاندارد، باید تجهیزات و وسایل را نیز مناسب تهیه کرد تا ضمن رضایت مشتری و کارایی بیشتر، از ایمنی و سلامت محیط و افراد حاضر در آشپزخانه اطمینان حاصل گردد.

هنگام خرید تجهیزات، باید محل قرارگیری هرکدام از تجهیزات از قبل مشخص شود تا در صورت لزوم برخی لوازم متناسب با محل قرارگیری آنها طراحی شوند.

لازم به ذکر است که لوازم آشپزخانه های خانگی با تجهیزات و لوازم آشپزخانه های صنعتی تفاوت زیادی دارند. لذا انتخاب وسایل و تجهیزات کوچک تر نمی توانند کارایی دلخواه شما را داشته باشند، زیرا توان استفاده روزانه و ساعات کاری زیاد را ندارند. از این جهت مناسب برای آشپزخانه های صنعتی نخواهند بود، به همین خاطر پیشنهاد می کنم که سرمایه خود را با خرید وسایل و تجهیزات نامناسب در معرض خطر قرار ندهید.

 

مقاله مرتبط: طراحی رستوران

 

 

انواع تجهیزات آشپزخانه صنعتی

 

انواع تجهیزات صنعتی آشپزخانه

 

ماشین های ظرفشویی:

یکی از پرکاربردترین تجهیزات آشپزخانه های صنعتی، ماشین های ظرفشویی می باشند؛ که به دلیل دارا بودن محفظه گرما و حرارت قادرند، میزان حرارت آب تنظیم‌شده را در وضعیت ثابت نگه دارند.

ممکن است هزینه زیاد ماشین های ظرف شویی کمی برای شما نگران کننده باشد، اما اصلاً جای نگرانی نیست، زیرا فناوری این مدل از ماشین ها به گونه ای طراحی‌شده که مجهز به سیستم تصفیه آب و صرفه جویی در مصرف انرژی می باشند، هم چنین سبب ایجاد تأثیر فراوان در جلوگیری از به هدر رفتن انرژی شده، ضمن اینکه با استفاده از نیروی کار کمتر، می تواند بیشترین بهره وری را حاصل کند.

 گازهای القایی:

استفاده از گازهای بزرگ چند شعله القایی نیز یکی از راه های صرفه جویی در مصرف انرژی در آشپزخانه‌های صنعتی می باشد؛ که با محدود کردن میزان گرما سبب متمرکز شدن انرژی بیشتر روی ظرف پخت می شوند؛ و در نهایت با برداشتن ظرف پخت غذا از روی گاز، با قطع میدان مغناطیسی، شعله گاز به طور خودکار قطع‌شده و جریان سوخت نیز خاموش می-گردد.

سیستم تهویه هوا:

اغراق نکرده ایم اگر بگوییم، یکی از مهم ترین تجهیزات موردنیاز در ساختار آشپزخانه های صنعتی، یک سیستم تهویه هوا می باشد؛ که در حفظ ایمنی و سلامت افراد حاضر در آشپزخانه نقش بسزایی دارد. سیستم تهویه هوای آشپزخانه متشکل از دو سیستم اصلی می‌باشد:

1. سیستم تخلیه هوای آشپزخانه

2. سیستم تأمین هوای موردنیاز آشپزخانه

در هنگام خرید و نصب سیستم تهویه هوا باید به چند نکته توجه کنید:

 

ایمنی

از ایمنی کافی برای حفظ سلامت افراد حاضر در آشپزخانه برخوردار باشد. می توانید مقاله ایمنی در آشپزخانه رستوران را بخوانید و اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید.

 

شرایط نگهداری و تمیز کردن

به گونه ای باشد که شرایط نگهداری و نظافت آن ها به صورت دوره های متناوب تا حد امکان آسان و قابل‌اجرا باشد تا از بروز بیماری ها و حوادث ناشی از جرقه های احتمالی، جلوگیری به عمل آید.

 

تولید حداقل صدا

این سیستم ها باید تا حد امکان از سطح صدای پایینی برخوردار باشند. تا باعث ایجاد آلودگی صوتی و هم چنین برهم زدن آرامش و آسایش افراد حاضر در محیط آشپزخانه نشوند.

 

لوازم آشپزخانه صنعتی

 

 

 

کاهش مصرف انرژی

طراحی درونی آشپزخانه صنعتی و تجهیزات این گونه سیستم ها باید به صورتی باشد که ازنظر میزان مصرف انرژی (کاهش انرژی) مقرون ب صرفه باشد.

فرهای گریل:

یکی از وسایل پرمصرفی که نقش مهمی را در آشپزخانه های صنعتی ایفا می کنند فرهای گریل می باشند؛ که به دلیل استفاده زیادی که از آن ها می شود، انرژی زیادی را صرف می-کنند. به همین خاطر بهتر است برای صرفه جویی در مصرف انرژی، از نسل جدید دستگاه های گریل ها استفاده شود. این نوع از دستگاه های گریل از صفحات شیارداری تشکیل‌شده که دارای دو ویژگی؛ سنسور و تایمر نیز می باشند.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد گریل های نسل جدید، خاموشی خودکار آن توسط سنسور موجود در آن می باشد. به‌طوری‌که در هر زمان که دستگاه گریل کار نمی کند، سنسور موجود فعال‌شده و دستگاه به طور خودکار خاموش می گردد.

 

قفسه غذای داغ

در آشپزخانه های صنعتی، به منظور جلوگیری از به هدر رفتن گرمای موجود در مواد غذایی، از قفسه غذای داغ استفاده می کنند. تمامی این قفسه ها عایق بندی شده و دارای سنسور های حرارت سنج نیز می باشند؛ که بهترین شرایط را برای نگهداری از مواد غذایی داغ فراهم می کنند.

 

تجهیزات و لوازم پخت و پز

تجهیزات پخت و پز از مهمترین و اصلی ترین لوازمی است که یک آشپزخانه باید آنها را داشته باشد پس باید مورد توجه شما قرار گیرد. در ادامه به شما اوناع این تجهیزات را معرفی می کنیم:

  • انواع سرخ کن
  • دستگاه کباب ترکی
  • انواع فر پخت پیتزا
  • دمکن برنج
  • کباب پزها
  • اجاق گاز های صنعتی

فقط به این نکته دقت کنید که این موارد، انواع گوناگونی دارند که شما باید بسته به نیاز خود آنها را تهیه کنید.

 

مقاله مرتبط: مدیریت رستوران

۱۴۰۱/۴/۲۰ ،۱۱:۱۲:۰۶ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۱ دیدگاه

در باره نویسنده :

یک دیدگاه

  1. گوشی 123 مرداد ۴, ۱۴۰۲ در ۶:۱۵ ق.ظ - پاسخ دادن

    بی نهایت ممنونم از بابت مطلب بسیار خوبتون

ثبت ديدگاه