آیا می‌دانید ترکیب فست فود با قهوه کشنده است؟

قهوه یکی از انواع نوشیدنی‌های محبوبی است که اغلب افراد نوشیدن آن را به چای و نسکافه ترجیح می‌دهند. خواص فراوانی چون بهبود خستگی، افزایش سرعت پردازش اطلاعات در مغز، کاهش حملات آسم، افزایش متابولیسم بدن و… برای قهوه ذکر شده است؛ اما در کنار تمام مزایای نوشیدن قهوه، مصرف زیاد این نوع نوشیدنی ضررهای خاص خود را نیز دارد. پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مصرف بیش از 6 فنجان قهوه در روز می‌تواند تأثیرات مخربی برای سلامت دندان و بدن داشته باشد.
تحقیقات پزشکی نشان داده است که مصرف زیاد قهوه در روز باعث تخریب و از بین رفتن مینای دندان‌ها می‌شود. در حقیقت به دلیل اسید سیتریک موجود در قهوه، مصرف زیاد این نوع نوشیدنی باعث پوسیدگی دندان‌ها و خوردگی مینای دندان می‌شود. البته ذکر این موارد و گفته‌ها دلیلی بر مصرف نکردن این نوع نوشیدنی محبوب و مفید نمی‌باشد؛ بلکه تنها ذکر استدلال‌های علمی برای مصرف متعادل قهوه در روز است. نوشیدن 2 فنجان قهوه دم کرده و یا 3 فنجان در روز موردی نخواهد داشت و ضرری نیز ندارد.
در این مقاله قصد داریم به ضررهای ناشی از خوردن همزمان غذاهای فست فودی و قهوه بپردازیم و دلایل علمی پرهیز از همزمان خوردن این دو ترکیب را به شما یادآور شویم.

 

مقاله مرتبط: فست فود خانگی

اگر شما عادت به مصرف زیاد غذاهای فست فودی دارید، به یاد داشته باشید که هرگز بعد از خوردن غذاهای فست فودی قهوه نخورید. مصرف همزمان غذاهای پرچرب فست فود و قهوه بسیار خطرناک است و موجب افزایش قند خون شما می‌شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، پزشکان و متخصصان سلامت توصیه می‌کنند که اگر افراد بعد از صرف یک وعده غذایی پرچرب و فست فودی، یک فنجان قهوه کافئین دار بنوشند قند خون آن‌ها به میزان 2 برابر افزایش پیدا می‌کند و در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار می‌گیرند.
در حقیقت مصرف غذاهای پرچرب خود عاملی برای افزایش قند خون است و اگر بلافاصله بعد از آن یک فنجان قهوه میل کنید این میزان به 2 برابر افزایش پیدا می‌کند و بسیار خطرناک است. بنابراین باید به این نکته توجه کنیم که بعد از خوردن غذاهای فست فودی از نوشیدن قهوه کافئین دار اجتناب کنیم. در اصل چربی‌های اشباع شده موجود در انواع غذاهای فست فودی موجب کاهش توانایی بدن در پاک‌سازی قند خون شده که نوشیدن هم‌زمان و یا با فاصله زمانی کم بعد از صرف غذاهای پرچرب همین مسئله را تشدید می‌کند.

 

همبرگر

 

اگر شما از منوی غذاها، ساندویچ پنیر را انتخاب کردید و بعد از صرف آن هوس نوشیدن یک فنجان قهوه را کردید، باید بگوییم که ترکیب این دو فرآورده هیچ مزیتی برای سلامتی شما نخواهد داشت. مصرف قهوه بعد از ساندویچ پنیر باعث دفع تمام خواص پنیر شده و در هضم و جذب کلسیم اختلال ایجاد می‌کند.
حتی اگر در صبحانه غذاهایی حاوی آهن مثل املت را میل می‌کنید، فراموش نکنید که بعد از صرف صبحانه، نوشیدن یک فنجان قهوه را همراه با وعده صبحانه خود حذف کنید. ترکیب هم‌زمان قهوه و غذاهای سرشار از مواد مغذی آهن نیز یک ترکیب اشتباهی می‌باشد و برای سلامت بدن مضر است. قهوه دارای ماده اسید کلروژنیک بالایی می‌باشد که این ماده در هنگام هضم و جذب غذا به آهن غذای صرف شده شما متصل شده و مانع از جذب آهن به بدن می‌شود. این فرآیند و تغییر در هضم غذا موجب رفلکس اسید معده و درد می‌شود.

۱۴۰۲/۱۰/۲۵ ،۱۵:۰۹:۱۹ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه