صفر تا صد راه اندازی رستوران

راه اندازی رستوران همانند هر شروع کسب‌وکار دیگری علاوه بر داشتن دانش مدیریت رستوران نیاز به مطالعه و تحقیق دارد که اگر این کار به‌درستی صورت پذیرد می‌تواند یکی از کسب‌وکارهای پرسود برای صاحبش باشد.

 

چرا اگه قصد شروع کاری را داریم اولین گزینه راه اندازی رستوران است؟

از قدیم‌الایام گفتند کسب‌وکارهای شکمی کسب‌وکارهایی هستند که هیچ‌وقت تعطیل نمی‌شوند و همیشه مشتری خود را دارند. شاید در فصول مختلف سال مقداری نوسان در بازار مواد غذایی و علی‌الخصوص رستوران‌ها باشد اما نیاز به سیر شدن هیچ‌وقت به‌طور کامل از بین نمی‌رود و تا این نیاز هست رستوران‌ها نیز خالی از مشتری نخواهند شد.

 

چرا راه اندازی فست فود

 

تصویر بالا آمار فروش صنعت رستوران از سال 1970 تا سال 2017 است که نشان‌دهنده رشد بسیار سریع این صنعت است. آمریکا را می‌تواند بزرگ‌ترین کشور در صنعت رستوران عنوان کرد. در ایران نیز این صنعت با رشد روزافزونی مواجه شده‌ است به‌طوری‌که ارزش بازار داخلی آن حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. علاوه بر موارد گفته‌شده بالا بودن سود نیز می‌تواند دلیلی دیگر برای ورود به وادی رستوران باشد. به‌طورکلی در صنایع غذایی به‌صورت میانگین حول‌وحوش 50 درصد قیمت سود است.

 

فست فود

 

یکی دیگر از مزایای راه اندازی رستوران این است که برخلاف بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر که در ایام تعطیلات کم رونق و یا حتی تعطیل می‌شوند، رستوران ها در اوج رونق و سوددهی خود قرار دارند.

فروش نقدی، یکی دیگر از اساسی‌ترین مزیت‌های شغل رستوران داری است که سایر شغل‌ها معمولاً از آن بی‌بهره‌اند. در یک رستوران چیزی به اسم نسیه وجود ندارد اما در سوی دیگر خرید مواد اولیه مصرفی به‌صورت نسیه یا چک مدت‌دار انجام می‌گیرد. همین امر موجب می‌شود گردش مالی مناسبی اتفاق بیافتد و نقدینگی خوبی همیشه در دسترس باشد.

تمام نکاتی که در بالا گفته شد نشان از جذابیت اقتصادی این صنعت دارد. البته ناگفته نماند عوامل متعددی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا این سود سرشار در رستوران رقم بخورد که اگر به آن‌ها بی‌توجهی شود و یا به‌درستی انجام نشود می‌تواند خطر شکست را برایتان به دنبال داشته باشد.

 

بازار هدف رستوران

از نکاتی که هم پیش از راه اندازی رستوران و هم پس از آن باید همیشه مدنظر باشد، جامعه یا بازار هدف است. جامعه مشتریان رستوران می‌تواند از کودکان تا سالمندان را در بر بگیرد. همه اقشار و گروه‌ها از افراد خانه‌دار، بازنشسته، دانشجو و شاغل مشتری این رستوران خواهند بود. با این حال بخش عمده مشتریان رستوران، افراد شاغل یا دانشجویانی هستند که نیاز دارند هم در وقت و هم در هزینه صرفه‌جویی کنند.

کافی است سری به خیابان‌ها و میدان‌های اصلی شهرها بزنید تا ببینید راه اندازی رستوران تا چه حد می‌تواند در این مکان‌ها پر رونق و پر مشتری باشد. حتی افتتاح این رستوران‌ها در مکان‌های خاص مانند دانشگاه‌ها می‌تواند سود فراوانی داشته باشد. در نزدیکی مکان‌های تجاری و اداری نیز امکان جذب مشتری فراوان است. خصوصا در نزدیکی مراکز خرید با راه اندازی رستوران می‌توانید هم از مشتریان و مراجعان و هم از صاحبان کسب‌وکار، مغازه‌دارها و کارکنان آن‌ها مشتری داشته باشید. دسته دوم می‌توانند تبدیل به مشتریان ثابت شما شوند.

گفتیم که اصلی‌ترین جامعه هدف رستوران، افراد بیست تا چهل ساله هستند. با این حال خانواده‌های بسیاری خصوصا به علت علاقه بچه‌ها به غذاهای رستورانی به مشتریان اضافه می‌شوند. افراد سالمند نیز ممکن است گاهی برای تنوع، خواهان غذای رستورانی باشند. به صورت کلی می‌توان گفت جامعه هدف، تمام افراد و اقشار هستند.

 

راه اندازی رستوران

 

 

 

اقدامات مهم در راه اندازی رستوران

طبیعتاً ورود به صنعت غذاهای فوری مانند هر صنف و صنعت دیگری نیازمند یک سری اقدامات است. این اقدامات را به‌طورکلی می‌توان به دو دسته اقدامات قبل از شروع و اقدامات پس از افتتاح رستوران تقسیم‌بندی کرد.

 

عمده اقداماتی که باید قبل از راه اندازی رستوران به آن‌ها توجه کرد:

  • استفاده از مشاور خبره در حوزه رستوران‌ها
  • اخذ مجوزهای لازم
  • تعیین بودجه موردنظر و فراهم کردن آن
  • انتخاب مکان مناسب برای راه اندازی رستوران
  • انتخاب دکوراسیون مناسب
  • خرید تجهیزات موردنیاز
  • جذب پرسنل و…

 

برخی از اقدامات اصلی که پس از راه‌اندازی اولیه رستوران باید صورت پذیرد:

  • تأمین مواد اولیه
  • بازاریابی و تبلیغات و جذب مشتری
  • آموزش پرسنل

 

در ادامه مقاله به بررسی موارد مطرح‌شده در بالا می‌پردازیم.

 

 

استفاده از مشاور خبره در حوزه رستوران‌ها

بی‌گدار به آب زدن در هر کاری به‌احتمال خیلی زیاد منجر به شکست آن کار می‌شود. برای ورود به صنف رستوران نیز باید از قبل تمام موارد را در نظر بگیرید تا بتوانید مناسب‌ترین تصمیم را در مناسب‌ترین زمان ممکن بگیرید. قطعاً خواندن مطالبی که شما را در این مسیر راهنمایی می‌کند می‌تواند مفید باشد اما احتمالاً مطالب موجود همه جوانب کار را به شما نشان ندهند و یا شاید کنار هم قرار گرفتن آن‌ها مطلب جدیدی را به شما بگوید؛ بنابراین توصیه می‌شود که حتماً از کسی که قبلاً خودش این کار را انجام داده و موفق شده است مشورت بگیرید. او می‌تواند شما را در این راه یاری کند و از تجربیات خود به شما بگوید. باید توجه کرد که هزینه خرید تجربه بسیار کمتر از هزینه تجربه کردن است. پس با استفاده از یک مشاوره خوب هزینه‌های تجربه کردن خود را کاهش دهید و با سرعت و دقت بیشتری پیش روید.

 

مشاور بازاریابی رستوران

 

اخذ مجوزهای لازم

برای شروع هر کسب‌وکاری نیاز به گرفتن مجوزهای مرتبط با آن کسب‌وکار است. برای تأسیس رستوران نیز باید مجوزهای مخصوص گرفته شود. پروانه کسب مهم‌ترین مجوز برای راه اندازی رستوران است. برای این کار نیز ابتدا بایستی صاحب رستوران به اتحادیه مربوطه مراجعه کند. کارشناسان اتحادیه نیز ضوابط موجود را بررسی می‌کنند (داشتن پارکینگ، عدم مجاورت با مدرسه دخترانه، واقع نشدن در بزرگراه، حریم چهارراه و… ازجمله ضوابط تأسیس رستوران است). در مرحله بعدی موارد شخصی درخواست‌کننده مانند سوءپیشینه کنترل می‌شود. درنهایت نیز مدارک به پلیس +10 و اماکن فرستاده و بررسی می‌شود.

 

اخذ مجوز های لازم

 

 

مقاله مرتبط: پروپزال راه اندازی رستوران

 

 

تعیین بودجه موردنظر و فراهم کردن آن

 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که حتی قبل از تصمیم‌گیری جدی برای ورود به این کسب‌وکار باید در نظر داشت بودجه است. هزینه راه اندازی رستوران به موارد مختلفی بستگی دارد که در یک مطلب جداگانه سعی می‌کنیم به آن به‌طور مفصل بپردازیم. تجهیزات موردنیاز رستوران، دکوراسیون، تبلیغات، مکان، نیروی انسانی و… همه و همه ازجمله موارد مهم در تعیین هزینه‌های موردنیاز رستوران است.

 

انتخاب مکان مناسب

یکی دیگر از کارهایی که قبل از راه اندازی رستوران باید انجام دهیم این است که مکانی مناسب رستورانی که در ذهن داریم انتخاب کنیم. در انتخاب مکان باید به منطقه‌ای که می‌خواهیم در آنجا رستوران داشته باشیم و متراژ موردنیازمان دقت کنیم. درست است که فاکتور بسیار مهم در انتخاب متراژ و محل قرارگیری رستوران میزان سرمایه موجود است؛ اما می‌توان با تحقیق و بررسی جدی گزینه‌های مختلفی که ما را به هدفمان نزدیک می‌کند پیدا کرد. توجه به نوع غذایی که ارائه می‌کنید، قیمت غذا و سلیقه مخاطبان می‌تواند تا حد بسیار زیادی به شما در انتخاب منطقه کمک کند. مثلاً اگر رستوران شما قرار است یک رستوران لاکچری در ذهن مردم شناخته شود احتمالاً مناطق پایینی تهران نمی‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در کل به شما پیشنهاد می کنیم تا حداقل یک مقاله درباره حداقل متراژ تهیه غذا بخوانید.

 

انتخاب دکوراسیون مناسب

دقیقاً همان چیزی که در مورد انتخاب مکان مناسب بیان کردیم برای دکوراسیون نیز صدق می‌کند. احتمالاً برای شروع شما نمی‌توانید جواب گوی همه نیازها و سلیقه باشید و مجبور هستید که یک سلیقه خاص را انتخاب کرده و با آن شروع کنید. پس متناسب با سلیقه مخاطبانتان اقدام به طراحی دکوراسیون رستوران خواهید کرد.

 

دکور

 

به‌عنوان‌مثال اگر جامعه هدف خود را خانواده‌ها چند نفرِ (4-5 نفرِ) انتخاب کرده‌اید باید دکوری مناسب آن‌ها در نظر بگیرید، مثلاً یک دکور سنتی یا دکوری که در آن از تخت استفاده‌شده باشد می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

 

خرید تجهیزات موردنیاز

واضح است تجهیزات که جزء جدانشدنی از رستوران‌ هاست. خرید فر پیتزا، دستگاه کباب ترکی، اجاق برگر و… تنها قسمت کوچکی از تجهیزات موردنیاز رستوران‌ هاست. اگر محدودیت بودجه‌ای دارید می‌توانید از همان اول همه غذاها را پوشش ندهید و رفته‌رفته بر منوی غذایی خود افزوده و تجهیزات متناسب با آن‌ها را خریداری کنید.

 

نیروی انسانی و پرسنل رستوران

عامل موفقیت بسیاری از کسب‌وکارها نیروی انسانی ارزشمند و توانای آن‌ها هستند. بهتر است هم‌زمان که به راه اندازی رستوران فکر می‌کنید به دنبال نیروی انسانی ماهر برای قسمت‌های مختلف رستوران نیز باشید. سرآشپز، گارسون، حسابدار و… از سرمایه‌های ارزشمند یک مجموعه هستند که وجودشان در هر رستورانی باعث ایجاد تمایز بین آن مجموعه با سایر رقبا خواهد شد.

 

پرسنل رستوران

 

عمده عواملی که قبل از راه‌اندازی رستوران باید به آن‌ها توجه کنیم را ذکر کردیم. در ادامه به مواردی که پس از راه اندازی رستوران باید انجام دهیم را خواهیم گفت.

 

 

تأمین مواد اولیه

شاید بتوان تأمین مواد اولیه را جزء اقدامات قبل از راه اندازی هم برشمرد. ولی ازآنجاکه تعداد تأمین‌کنندگان مواد اولیه رستوران‌ها زیاد است می‌توان برای هر غذا مواد خاص را از یک تأمین‌کننده گرفت.

البته بهتر است هنگام شروع کار تأمین‌کنندگان خود را مشخص کرده باشید. یکی از نکات مهم در انتخاب تأمین‌کننده این است که مطمئن باشید جنس تازه، باکیفیت و مرغوب را در زمان مناسب یعنی دقیقاً زمانی که شما تعیین می‌کنید به دستتان برساند. مسئله دیگری که اهمیت دارد نحوه و شرایط پرداخت است. سعی کنید باکسی کارکنید که آزادی عمل بیشتری به شما می‌دهد.

 

بازاریابی، تبلیغات و جذب مشتری

راه اندازی یک رستوران به تنهایی موفقیت شما را تضمین نمی‌کند و وجود یک برنامه بازاریابی و تبلیغات برای رونق کسب‌وکارتان لازم است.  تشخیص اینکه چه وقتی تخفیف بگذاریم، به چه شکل خودمان را به مشتری معرفی کنیم، با چه برنامه‌ای و در چه رسانه‌ای تبلیغ کنیم و… نیاز به تخصص دارد.

 

بازاریابی

 

سعی کنید برای برنامه‌ریزی این موارد با یک متخصص بازاریابی و تبلیغات در ارتباط باشید و از آن مشورت بگیرید. اگر این متخصص تجربه مشاوره به رستوران ها را نیز داشته باشد به‌هیچ‌وجه آن را از دست ندهید. در این مورد میتوانید مقاله ” روش های تبلیغاتی و بازاریابی رستوران ” را که در همین سایت قرارگرفته است، مطالعه کنید.

 

آموزش پرسنل

به یاد داشته باشید پولی که بابت آموزش کارکنان خرج می‌کنید، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. تجربه ثابت کرده است که میزان رضایت مشتریان شما از نحوه برخورد پرسنل و خدمت گذاران ستوران ارتباط مستقیمی با خرید مجدد آن‌ها و تبدیل‌شدن به مشتریانی وفادار و مبلغ دارد. وجود یک حساب دار خبره می‌تواند خیال شما را بابت هماهنگی‌های مسائل مالی راحت کند. استخدام یک سرآشپز ماهر نیز ضامن کیفیت بالای غذای شما خواهد بود. پس از هیچ شرایطی برای آموزش و استخدام پرسنل رستوران خود دریغ نکنید و همیشه به این مسئله توجه داشته باشید.

 

آموزش پرسنل

 

 

چالش‌های پس از راه اندازی رستوران

رستوران‌داری یک کسب ‌وکار همیشه فعال است. یعنی این‌گونه نیست که بتوانید تنها به راه‌اندازی رستوران اکتفا کنید و سپس انتظار داشته باشید همه کارها بر روال باشد. هر روز رستوران شما یک روز تازه و تعیین‌کننده است. در ادامه اصلی‌ترین چالش‌های این کسب و کار را بیشتر شرح خواهیم داد.

 

رقبا

از آن‌جا که سود راه اندازی رستوران بالا است، دست هم در این کار زیاد است. شما رقبای زیادی دارید که احتمالا همان غذاهای شما را به مشتری می‌دهند. بیشتر مواقع رقبا از نظر مکانی بسیار به محدوده شما نزدیک هستند و اگر رستوران شما مشتریانتان را راضی نکند خیلی راحت به چند قدم آن‌طرف‌تر می‌روند. برای حفظ مشتریان خود در این فضای پر رقابت باید دائم در تلاش باشید، خود را به‌روز نگه دارید و کسب‌ وکارتان را پیشرفت دهید.

 

مدیریت داخلی رستوران و پرسنل

از مهم‌ترین دشواری‌هایی که پس از راه اندازی رستوران دارید، مدیریت آن است. برای تهیه غذاهای تازه و با کیفیت باید همیشه حواستان به شارژ روزانه مواد اولیه، سرویس دستگاه‌ها و تجهیزات و نظارت بر آماده‌سازی غذا و ارائه خدمات باشد. از آن‌جا که کار پرسنل در رستوران یک کار تیمی است، نبود یک نفر می‌تواند همه فرایند را به هم بریزد. لازم است به نظم و کیفیت کار تک تک افراد توجه داشته باشید. باید تیم را هماهنگ باهم نگه دارید و حواستان به روابط آن‌ها باشد.

 

برنامه راه اندازی رستوران

 

 

 

پاسخ‌گویی به مشتریان و نهادهای ناظر

کار شما تنها راه اندازی رستوران و رها کردن امور نیست. شما و تیمتان در مورد رضایت و سلامت مشتریان مسئول هستید. مشتریان می‌توانند روحیات گوناگون و روش‌های مختلفی برای برخورد با موارد ناخوشایند داشته باشند. این شما هستید که باید در زمان وقوع چالش‌ها یا اشتباهات، کنترل اوضاع را در دست بگیرید و رضایت مشتری را به دست آورید.

از سویی دیگر ارتباط با نهادهایی که کار شما را تحت نظر دارند و پاسخ‌گویی به آن‌ها مهم است. مثلا اداره بهداشت می‌تواند بر پاره‌ای از انتخاب‌ها و تصمیمات شما تأثیر داشته باشد. لازم است همیشه استانداردها را رعایت کنید تا روال کارتان دچار خلل نشود.

 

بازاریابی و حفظ مشتری پس از راه اندازی رستوران

از راه‌های فائق آمدن بر چالش‌های پس از راه اندازی رستوران این است که شیوه‌هایی اصولی برای بازاریابی، جذب مشتریان بیشتر و حفظ آنان داشته باشیم. در این مراحل نیز می‌توانید همچنان از کمک مشاوران و متخصصان استفاده کنید.

 

حفظ کیفیت غذا

شاید در گذشته جلب مشتری با غذای خوب در ابتدای راه اندازی رستوران شرط بود و بعد می‌توانستید نتیجه آن را تا مدت‌ها ببینید. اما امروز رقبای شما فراوان هستند. اگر ده بار به یک مشتری غذای خوب و با کیفیت ارائه دهید و سپس مشتری دو یا حتی یک بار غذایی با کیفیت پایین‌تر دریافت کند، عطای رستوران شما را به لقایش خواهد بخشید. بنابراین اگر در ابتدای امر برای جلب مشتری از موادی با کیفیت بالا استفاده کرده‌اید و غذایی مشتری پسند ارائه داده‌اید، باید این روند را با تمام هزینه‌های آن دائمی بدانید.

 

راه اندازی رستوران

 

 

 

خلاقیت در منو و ارائه خدمات

تفاوت داشته باشید! هرچند این تفاوت اندک و جزئی باشد. قطعا منوی شما نمی‌تواند کاملا متفاوت از سایر رستوران‌ ها باشد. با این حال شما می‌توانید تنها یک آیتم در منوی خود داشته باشید که مشتری به خاطر آن رستوران شما را انتخاب کند. یا تنها یک غذا را به شیوه‌ای خاص تهیه یا سرو کنید که متفاوت از رستوران کناری به نظر برسد.

ظروفی که برای سرو انتخاب می‌کنید، می‌توانند برای مشتری جذاب باشند و ویژگی خاص رستوران شما محسوب شوند. حتی می‌توانید از کارها و دست‌سازه‌های هنرمندانی استفاده کنید که نمونه کارشان به آسانی در جای دیگر پیدا نشود. خلاصه این‌که آیتم‌هایی داشته باشید که کپی از کار دیگران نباشد و سایر رقبا نیز نتوانند به سادگی آن را تقلید کنند.

 

خلاقیت در فضا

یکی از نکات مهمی که می‌تواند مشتری را به رستوران شما بکشاند و او را تبدیل به مشتری همیشگی کند، فضایی است که به رستوران خود داده‌اید. دکوراسیون، نورپردازی، پوشاک پرسنل، اکسسوری‌ها و اشیای دکوری در صورت انتخاب هوشمندانه می‌توانند برای مشتری فضایی دلچسب ایجاد کنند. اغراق نیست اگر بگوییم نیمی از لذت مشتریان رستوران مربوط به فضایی است که برای ساعتی حس خوب برای آنان فراهم شده است. این نکته‌ای است که می‌تواند شما را در میان رقبایی که همگی منوی غذایی مشابه شما ارائه می‌دهند، متمایز کند.

 

تاسیس رستوران

 

 

 

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور اجمالی مراحل راه اندازی یک رستوران را توضیح داده و نکاتی را بیان کنیم که به شما در شروع یک کسب و کار پرسود کمک می‌کند. در مطالب بعدی سعی می‌کنیم موارد مطرح شده در این مقاله را به صورت مفصل تر بیان کنیم.

 

مقاله مرتبط: راه اندازی تهیه غذای خانگی

۱۴۰۱/۴/۱۸ ،۱۱:۴۰:۵۱ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه