راهکارهایی برای طراحی دکوراسیون رستوران

همان‌طور که در مورد منوی غذا، سرآشپز و وب سایت رستوران باید از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد طراحی داخلی فضای رستوران نیز از دیگر موارد مهمی است که مدیریت رستوران ملزم است برای جلب مشتری و فروش بیشتر توجه کافی را به آن مبذول دارد؛ بنابراین برای ماندگاری در چنین صنعتی که سرشار از تنوع است علاوه بر اینکه باید در ارائه‌ی غذا و خدمات خوب و حرفه‌ای مهارت داشته باشید، طراحی محیط غذاخوری منحصربه‌فرد و مدرن که بتواند توجه مشتریان را جلب کرده و باعث فروش بیشتر رستوران شود نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. پس برای اطلاع بیشتر درباره طراحی دکوراسیون رستوران با پانی که بزرگترین کارخانه تولید کباب ترکی در کشور می باشد، همراه باشید.

برای این کار می‌توانید از یک تیم طراح حرفه‌ای کمک بگیرید و با آرامش خاطر به باقی‌مانده کارها رسیدگی کنید؛ اما اگر بودجه‌ی کمی برای این مرحله در نظر گرفته‌اید، ما نکات زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانید بهترین دکور متناسب با بودجه‌ی خود را طراحی کنید. پس باکمی تدبیر و هوشمندی، توجه به اصول معماری و مشورت با کارکنان قطعاً در این مرحله نیز موفق خواهید شد.

طراحی دکوراسیون داخلی

حتما شما هم وارد مکان هایی شده اید که دکوراسیون داخلی آن فضا شما را جذب کرده باشد. طراحی داخلی و معماری نه تنها یک هنر، بلکه یک صنعت و در عین حال تجارت است و همواره ایده های جدیدی در این عرصه متولد می شود.

رستوران ها از جمله فضاهایی هستند که دکوراسیون داخلی نقش بسزایی در جذب مشتری و گرم شدن بازارشان دارد. امروزه صاحبان رستوران ها با سرمایه گذاری در این زمینه، سعی بر پیشرفت تجارت خود دارند. سلیقه افراد روز به روز پیچیده تر و خاص تر می شود و مشتری ها علاوه بر نوع و کیفیت غذا به دکوراسیون داخلی رستوران نیز دقت می کنند. درگیر شدن ذهن و چشم افراد به فضای داخلی، باعث برانگیختن حس هیجان می شود و آن رستوران در خاطره‌شان ماندگار می ماند.

طراحی سنتی

در کشورهایی همچون ایران که دارای پیشینه و تمدن چند هزار ساله است، دکوراسیون تلفیقی از عناصر کلاسیک و مدرن، جای خود را دارد و از طرفی بیان کننده فرهنگ اصیل ایرانی است، از طرفی قشر جوان تمایل بیشتری به فضاهای دنج، صمیمی و در عین حال شیک دارد. در واقع هرچه طراحی رستوران ها دارای مفهوم و هدف باشد تاثیر گذارتر است.

انتخاب میز و صندلی مناسب

یکی از عناصر اصلی در دکوراسیون داخلی، میز و صندلی است. مسلما قدم اول برای انتخاب، پیدا کردن مدل مناسب با نوع رستوران است. میز و صندلی های موجود در بازار تنوع زیادی دارند و از مواد و جنس های متفاوت تولید می شوند، چوب، فلز و پلاستیک عمده مواد کاربردی در تولید میز و صندلی هستند. فست فود، کافی شاپ و رستوران هریک نوع خاص خود را می‌طلبد.

 

دکور چوبی

نوع کاربری و کلاسیک یا مدرن بودن رستوران یا کافه و نوع غذایی که سرو می شود نیز، در انتخاب میز مناسب ملاک است. به طور مثال در رستوران های‌کلاسیک، نما یا پایه‌های چوبی جلوه بیشتری دارند. صندلی یا کاناپه پرکاربردترین اجزای دکوراسیون داخلی رستوران هستند که در سبک و سیاق متفاوت طراحی و تولید می شوند.

به طور مثال صندلی لهستانی، با رستورانهای دنج، صمیمی و با رنگ های گرم هماهنگی بیشتری ایجاد می کند یا صندلی های فلزی بیشتر برای چیدمان داخلی فست فودها کاربرد دارند. بی شک رعایت همه اصول بالا در بهترین شکل و به صورت یکجا ممکن نیست و هزینه بالایی در بر خواهد داشت، اما توجه داشته باشید با مدیریت هزینه ها و استفاده از دانش اهالی فن، می توان تا حد زیادی به هدف نزدیک شد.

 

چیدمان رستوران با مبلمان رستورانی

اگر به دنبال ایده ای برای طراحی دکوراسیون و تجهیز رستوران، کافی شاپ و یا فست فود خود و یا در فکر ورود به صنعت رستوران داری هستید و در بین انتخاب های متعدد، سردر گم شده اید، در این مطلب همراه ما باشید. مطمئنا نوع و سبک میز و صندلی و مبلمان یکی از معیارهای اصلی طراحی دکوراسیون داخلی رستوران می باشد. در کنار پیشرفت همه زمینه ها، میز و صندلی ها هم به روز شده اند.

کاناپه رستورانی

 

کاناپه رستورانی

بیشتر برندهای مطرح صنعت رستوران، فست فود و کافی شاپ در انتخاب مبلمان و میز و صندلی مورد نظرشان و همچنین طراحی داخلی فضا، وسواس زیادی به خرج می دهند و از متخصصان این حوزه راهنمایی می گیرند. بهتر است ابتدا نگاهی به فست فودها و کافی شاپ هایی بیندازید که کاناپه رستورانی را برای راه اندازی رستورانشان انتخاب کرده اند. این کاناپه ها با تنوع بالا در رنگ و مدل، انتخابی مناسب برای رستورانهای ایرانی، فرانسوی، ایتالیایی، چینی، مراکشی، مکزیکی و… می باشند.

 

ملاک انتخاب کاناپه رستورانی

بهتر است در انتخاب مبلمان مناسب به راحتی، زیبایی و متریال به کار رفته در کنار هم توجه شود، همچنین استفاده بهینه از فضا مد نظر است. از آنجاییکه، کاناپه رستورانی قابلیت تغییر زیاد در طرح و مدل دارند، با کمک اهالی فن می توان برای قسمت هایی که به نظر بلا استفاده هست ،کاناپه یا نیمکت رستورانی و یا پوف طراحی کرد و با مدل های متنوع مبلمان رستورانی فضا را زیباتر و دلنشین تر کرد.

اوقاتی که استفاده بهینه از فضا اهمیت ویژه دارد، بکارگیری مبلمان رستورانی گزینه خوبی است. برای هر قسمتی از فضای شما، مبل یا پوف مناسب قابل طراحی و تولید می باشد. تغییر ابعاد مبلمان رستورانی نیز به شما کمک می کند نشیمنگاه زیادی در قسمتهای مختلف محیط برای مشتری‌هایتان ایجاد کنید و افراد کمتری در ساعات شلوغی بدون جای نشستن بمانند و رستورانتان را ترک کنند.

 

فضای کافی

احتمالا فست فودهای زیادی را دیده اید که از مبلمان فست فودی برای حجم زیاد مشتری هایشان بهره گرفته اند. تغییر اندازه و طراحی براساس نیازها و محدودیت های محیط قابلیت کاربردی مبلمان رستورانی می باشد، که بی شک از چشم صاحبان رستوران ها، فست فودها و کافی شاپ ها دور نخواهد ماند.

یکی از معیارهایی که می تواند آرامش بیشتری را برای مشتری به ارمغان آورد، داشتن حریمی می باشد که افراد دور یک میز، فضایی مختص به خود داشته باشند، مبلمان رستورانی این قابلیت را دارد که در کنار حفظ زیبایی دکوراسیون داخلی رستوران، دید افراد را به میزهای دیگر تا حدودی مختل کند و افراد حس امنیت بیشتری در رستوران یا کافه شما داشته باشند.همانطور که گفته شد مزایا و تنوع مبل رستورانی زیاد است و مطمئنا مشاوره گرفتن از متخصصان حوزه مبلمان و طراحی داخلی رستوران یا کافی شاپ تاثیر مثبتی بر انتخاب شما می گذارد.

 

هنگام خرید میز و صندلی و مبلمان متراژ و فضای رستوران را در نظر بگیرید.

ازآنجایی‌که مشتریان برای گذراندن وقت و صرف غذا زمان زیادی را در رستوران می‌گذرانند بنابراین شما ملزم به فراهم کردن راحتی آن‌ها هستید. درواقع قرار دادن میزها و صندلی‌ها بسیار نزدیک به هم آرامش مشتریان را به هم زده و با نارضایتی از رستورانتان برای همیشه خواهند رفت؛ بنابراین درصورتی‌که متراژ کمی در دسترستان می‌باشد از میز و صندلی‌های کوچک‌تر که جای کمتری می‌گیرند استفاده کرده تا بتوانید از تعداد بیشتری مشتری پذیرایی کنید.

میز وصندلی مناسب

 

 

قبل از شروع طراحی دکوراسیون رستوران عملیات زیر را انجام دهید.

فکر می‌کنید تمام کارهایی که برای طراحی دکوراسیون رستوران باید انجام دهید برداشتن قلم‌موی رنگ و چکش و از این قبیل کارها است؟ خیر. درست است که این موارد جز عملیات طراحی دکوراسیون محسوب می‌شوند اما اولین چیزی که باید در این مرحله به آن توجه کرد، در نظر گرفتن راحتی و رضایت خاطر مشتری است. شاید بگویید مشتری تنها با خدمات خوب و غذای باکیفیت رستوران ما جذب‌شده و نیازی به طراحی دکور نیست.

اما فراموش نکنید تا زمانی که دکور مناسب و جذابی نداشته باشید رستوران شما دیده نخواهد شد تا مشتریان برای اولین بار به آنجا بیایند و باتجربه‌ی خوبی که عایدشان می‌شود جذب غذاها و خدمات شما شوند و بارها و بارها به رستوران شما بیایند. وظیفه‌ی دیگری که دارید این است که باید تعداد اتاق‌ها و فضاهای پذیرایی از میهمانان را مشخص کنید. مشخص کردن این فضاها قبل از طراحی به شما در خرید میزان میز و صندلی‌ها، مبلمان، لوسترها و از این قبیل موارد کمک شایانی خواهد کرد. فضاهای مشخص‌شده‌ی هر رستوران عبارت‌اند از:

  • اتاق ناهارخوری اصلی
  • اتاق ناهارخوری خصوصی
  • ایستگاه ورود و انتظار
  • محل قرارگرفتن میز سلف‌سرویس (در صورت لزوم)

و در نهایت آخرین کاری که باید قبل از طراحی دکوراسیون رستوران انجام دهید این است که طراحی فضای رستوران شما متناسب با نوع غذاهایی باشد که ارائه می‌دهید. برای مثال زمانی که به‌قصد خوردن فست فود بیرون می‌روید و با دیدن طراحی گمراه‌کننده‌ یک رستوران مشابه رستوران‌های ارائه‌دهنده‌ی غذاهای فست فود جذب‌شده و درنهایت با منویی پر از غذاهای سنتی مواجه شوید چه حسی پیدا خواهید کرد؟ مسلماً احساس ناخوشایندی خواهید داشت؛ بنابراین سعی کنید همه‌ی اجزای دکور خود را متناسب با نوع غذاهایی که ارائه می‌دهید انتخاب کنید.

دکوراسیون

تأثیر رنگ‌آمیزی را در طراحی دکوراسیون رستوران نادیده نگیرید.

باید توجه داشت که برای داشتن دکوراسیون منحصربه‌فرد و مدرن استفاده از رنگ‌های متناسب با نوع رستوران بسیار حائز اهمیت است. رنگ جذاب دکوراسیون شما علاوه براینکه بر روحیه‌ی کارکنان اثر مثبت می‌گذارد باعث جلب مشتری بیشتر نیز خواهد شد. برای مثال اگر قصد افتتاح رستوران را دارید بهتر است از رنگ‌های قرمز، نارنجی یا زرد که باعث تحریک اشتهای مشتریان می‌شود استفاده کنید. این رنگ‌ها با شور و هیجان مضاعفی که در مشتریان به وجود می‌آورد آن‌ها را به خوردن انواع غذاهای رستورانتان متمایل می‌کند. از طرفی استفاده از رنگ‌های آبی و سفید و به‌طورکلی رنگ‌های سرد و آرام که بیشتر در طراحی رستوران‌ سنتی بکار می‌روند نیز به طریقی دیگر باعث جذب میشتری می‌شوند زیرا این رنگ‌ها با خلق محیط آرام‌بخش در روانشناسی افراد تأثیر گذاشته و منجر به احساس راحتی و رضایت در مشتریان می‌شوند.

از تأثیر عمیق روشنایی و نورپردازی در بهتر دیده شدن رستوران غافل نمانید.

یکی دیگر از عواملی که جذابیت‌های رستوران را می‌تواند به‌خوبی جلوه دهد نورپردازی به کار رفته در آن است بسته به نوع رستوران و احساسی که می‌خواهید مشتریان از آن دریافت کنند، این مورد نیز اثر شگرفی در طراحی رستوران ایفا کرده و با ایجاد جوی که بیانگر ماهیت رستوران است مشتریان بیشتری را مشتاق حضور در رستورانتان می‌کند. در ادامه انواع نورپردازی‌ها و روشنایی‌های مورداستفاده در طراحی دکور رستوران را شرح خواهیم داد.

نورپردازی مناسب

نورپردازی مصنوعی

امروزه اکثر رستوران‌دارها با استفاده از نورپردازی‌های مصنوعی و به‌تبع آن جذاب کردن رستوران خود در جهت جذب مشتریان برآمده‌اند. فراموش نکنید که نگاه مشتریان به نقاط روشن رستوران است بنابراین با استفاده از انواع مختلف نورپردازی می‌توانید فضاهای چشمگیری را در رستوران خود به وجود آورید که اگر این سیستم با دکور، رنگ‌های استفاده‌شده در دکور رستوران، نوع غذا و لباس کارمندان هماهنگ باشد محیطی جذاب را به وجود آورده و مشتریان را مشتاق حضور در رستوران شما خواهد کرد. انواع مختلف نورپردازی‌ها عبارت‌اند از:

  • چراغ‌های آویز
  • لوسترها
  • پنکه‌های سقفی چراغ‌دار
  • چراغ‌های دیواری
  • لامپ‌های سقفی
نورپردازی طبیعی

برخی از رستوران‌دارها استفاده از روشنایی طبیعی را به روشنایی‌های مصنوعی ترجیح می‌دهند رستوران‌هایی با پنجره‌های بزرگ که قادر به استفاده از نور طبیعی بیشتری هستند، احساس آرامش بیشتری را منتقل می‌کنند. گفتنی است که نور خورشید علاوه بر لذت بصری، سلامت مشتریان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و این امر به جذب مشتریان جدید کمک خواهد کرد. فراموش نکنید مکان‌هایی که دارای تابش نور مستقیم هستند را برای گذاشتن میز و صندلی‌ها انتخاب نکنید یا از پنجره‌هایی همراه با سایه بان استفاده کرده تا نور مستقیم خورشید باعث آزار مشتریان نشود.

لوازم و اکسسوری های موردنیاز برای جذاب کردن طراحی دکور رستوران را فراموش نکنید.

بعد از انتخاب میز و صندلی‌ها میرسیم به دیگر مواردی که در جذاب کردن دکور رستوران بسیار مؤثر هستند. این اکسسوری ها عبارت‌اند از:

  • کف‌پوش‌ها
  • دستمال مخصوص
  • وسایل غذاخوری
  • تابلوهای هنری

این وظیفه‌ی شماست که فضایی را برای رستوران طراحی کنید که متناسب با تلاش‌های تبلیغاتی شما باشد و از این تلاش‌ها حمایت‌های لازم را به عمل آورد. باید یادآور شد که طراحی همه‌چیز نیست. جایی که فقط طراحی دارد اما غذاهای باکیفیتی ارائه نمی‌دهند، خدمات و مهمان‌نوازی مناسبی ندارند و تنها چیزی که به چشم می‌خورد طراحی و رسیدگی به‌ظاهر آنجاست، قطعاً نمی‌تواند در جذب مشتری موفق باشد.

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه