کدام ظروف برای طبخ غذا بهتر هستند؟

ظروف بسیار و مختلفی برای طبخ غذاها وجود دارند به گونه ای که حتی برخی افراد در انتخاب و استفاده از آن ها ممکن است سرگردان شوند و نتوانند انتخاب درستی داشته باشند. دانستن اینکه چه جنسی از ظروف برای طبخ کدام غذا بهتر است و یا اینکه چه کاربردی دارد، برای آشپزی و دادن طعم عالی به غذاها بسیار تاثیرگذار است. معمولا آشپزها از ظروف مختلفی چون مس، تفلون، استیل و چدن برای طبخ غذاهای گوناگون استفاده می کنند اما استفاده از کدام یک از ظروف، سلامت غذا را حفظ خواهد کرد و احتمال بروز بیماری را کاهش خواهد داد. پانی در اینجا می خواهد به طور خلاصه‌وار به بررسی اینکه کدام ظروف مناسب برای طبخ غذا هستند، بپردازد و مزایا و معایب هر یک از ظروف برای انواع طبخ غذاها را ذکر کند.

پزشکان و متخصصان تاکید می کنند که استفاده زیاد از یک نوع ظرف باعث ایجاد مشکلاتی برای بدن خواهد شد؛ بنابراین افراد باید جدا از توجه به کیفیت و ارزش غذایی مواد استفاده شده در غذا، به کیفیت و نوع ظرفی که می خواهند در آن غذا بپزند و یا میل کنند نیز توجه داشته باشند.

ظروف مس

ظروف مسی

یکی از ظروف مناسب برای طبخ غذا، ظرف های مسی می باشند. ظروف مسی در نگهداری حرارت نسبت به سایر ظروف فلزی بهتر هستند و همین امر دلیل خوب جا افتادن و خوشمزه تر شدن غذا در این ظروف است. مس از عناصر لازم برای رفع کم خونی افراد است به همین دلیل طبخ غذا در این ظروف کم خونی افراد را کاهش می دهد و سلامتی رگ های خونی و قلب را به دنبال خواهد داشت. مزیت دیگر ظروف مسی، زمان کم پخت غذا است و غذاها را خیلی سریع تر آماده می کند.
لازم به ذکر است که به مرور زمان مس قرمز در مجاورت با هوا اکسید می شود و به رنگ خاکستری و سبز تغییر رنگ می دهد که برای سلامتی بدن بسیار مضر است. شما زمانی می توانید از ظروف مسی برای طبخ غذا استفاده کنید که توسط یک لایه دیگر از فلزاتی چون استیل، قلع و یا نیکل پوشش داده شده باشد و به اصطلاح سفید باشد. استفاده از ظروف مسی برای طبخ غذاهایی که ماهیت اسیدی و ترش دارند توصیه نمی شود زیرا لایه های داخلی ظرف را از بین می برد و همچنین باعث ورود بیش از حد مس به غذا می شود که سبب اختلال در جذب کلسیم و آهن می شود و مسمومیت غذایی را به دنبال خواهد داشت.

آلومینیوم ظروف

ظروف آلومینیومی کاربردهای بسیاری در انواع پخت و پزها دارد و دلیل پرطرفدار بودن آن، سبک بودن و حرارت یکنواخت در طبخ است؛ اما طبخ غذا در ظروف آلومینیومی عوارضی چون اختلالات گوارشی، آلزایمر، یبوست، کم خونی شدید و پوکی استخوان را به دنبال خواهد داشت. معمولا پزشکان توصیه می کنند که درصد استفاده از این ظروف را کاهش دهید و به جای آن از ظروف مسی و پیرکس استفاده کنید.

ظروف استیل

یکی دیگر از ظروف مناسب برای طبخ غذا،ظرف های ساخنه شده با استیل می باشند. فولاد ضدزنگ که در بین مردم ایران به نام استیل شناخته شده است، از ترکیب آهن و فلزاتی چون نیکل، کروم، تیتانیوم و مولیبدن ساخته می شود. ظروف استیل تا حدی سبک و در مقابل آسیب های ناشی از حرارت زیاد، فرسودگی، سایش و خراش مقاوم تر از ظروف آهنی هستند؛ اما انتقال حرارتی کمتری به مواد غذایی داخل قابلمه دارد و معمولا مواد غذایی به این ظروف می چسبند.
نگهداری ظروف استیل نسبت به ظرف‌های مسی و آلومینیوم راحت‌تر است زیرا به ساییدن و شست‌وشوی مداوم برای برق انداختن نیازی ندارد. ظروف استیل زنگ نمی‌زند اما رسانای حرارتی خوبی نیست و نمی‌تواند حرارت را به‌طور یکنواخت به داخل ظرف منتقل کند، به همین دلیل وقتی این ظروف روی شعله گاز قرار دارند بعضی از قسمت‌های آن خیلی داغ هستند. به یاد داشته باشید که در حین طبخ غذا در این نوع از ظروف، غذایتان را مرتب هم بزنید تا مواد یکنواخت حرارت ببیند و خوب بپزد.

ظروف چدن

ظروف چدن

چدن آلیاژی است که از ترکیب کربن، آهن و سیلیسیم ساخته‌شده است. ظروف چدن مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند، رنگ آن‌ها تغیر نمی‌کند و عطروطعم غذا را حفظ می‌کنند؛ اما باوجود تمام این مزایا باید در استفاده کردن از این ظروف دقت شود تا کارایی آن کاهش پیدا نکند. در هنگام استفاده از این نوع ظرف برای آشپزی توجه داشته باشید که ظرف را 2 تا 3 دقیقه قبل از ریختن روغن گرم‌کنید. برای مخلوط کردن مواد در این نوع از ظروف از قاشق‌های چوبی، پلاستیکی و یا نایلونی استفاده کنید زیرا قاشق های فلزی به لعاب ظرف آسیب می رساند.

ظروف شیشه‌ای

یکی دیگر از بهترین ظروف مناسب برای طبخ غذا،ظروف شیشه ای می باشند. بر اساس تحقیقات طب جدید، استفاده از ظروف شیشه‌ای و پیرکس برای طبخ غذا بهترین هستند زیرا هیچ واکنشی نسبت به غذا ابراز نمی‌کنند اما سایر ظروف ازجمله مس، چدن، آلومینیوم، ملامین و تفلن عناصر تشکیل‌دهنده آن‌ها در هنگام طبخ وارد غذا می‌شوند. این ظروف برای استفاده در داخل ماکرویو و فر مناسب هستند، نسبت به حرارت مقاوم بوده و به‌آسانی قابل شستشو می‌باشند؛ بنابراین ظروف پیرکس جزو بهترین ظروف برای طبخ و سرو غذاها می‌باشند.

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ،۰۸:۲۹:۳۴ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه