راهنمای قیمت گذاری منوی رستوران ‌ها

معمولا قیمت گذاری در هر طراحی رستوران اولین چالشی است که با آن روبرو می شوید. در قیمت گذاری منوی رستوران‌ ها نیز این چالش تا حدی وجود دارد. اگر شیوه قیمت گذاری صحیح و اصولی باشد باعث موفقیت و سودآوری بیزینس شما می شود و بالعکس اگر اصولی نباشد موجب شکست و حتی ضرر برای کسب و کار شما می شود. رستوران داری نیز از جمله خدماتی است که بحث قیمت تاثیر زیادی در موفقیت و یا شکست یا به طور کلی آینده رستوران دارد. با خواندن ادامه مقاله با انواع روش های قیمت گذاری منوی رستوران آشنا می شوید. پس با شرکت پانی مسئول پخش کباب ترکی در ایران همراه باشید. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رستوران داری مقاله 8 نکته ای که نباید در مدیریت رستوران نادیده بگیرید را مالعه کنید.

 

قیمت گذاری منوی رستوران‌ها

 

مفاهیم مهم در قیمت گذاری

برای قیمت گذاری منوی رستوران ‌ها باید برخی مفاهیم در قیمت گذاری را بدانید. در نتیجه برای تعیین قیمت یک محصول یا خدمات ابتدا باید با مفاهیم زیر آشنا شویم:

  1. قیمت (price): هزینه ای است که مشتری پرداخت می کند تا از کالا و خدمات ما استفاده کند.
  2. هزینه (cost): هزینه های ثابت و متغیری که برای تولید یک محصول صرف شده است.
  3. ارزش (value): ارزش یک کالا، یعنی اینکه مشتری بداند بیشتر از پولی که پرداخت کرده، مزایا دریافت کرده است. ارزش برای مشتری به متغییر هایی مثل: تصویر برند در ذهن مشتری (Brand Image)، خدمات پس از فروش یا حتی مواردی مانند اعتبار شرکت.

 

قیمت گذاری منوی رستوران‌ها

 

استراتژی های قیمت گذاری منوی رستوران

سه استراتژی کلی برای قیمت گذاری وجود دارد:

  • قیمت گذاری بر حسب هزینه (Cost-Based Pricing)
  • قیمت گذاری بر حسب ارزش کالا در ذهن مشتری (Perceived-Value Pricing)
  • قیمت گذاری بر اساس بازار (market-based pricing)

مقاله مرتبط : نکات منو رستوران

قیمت گذاری منوی رستوران‌ها

 

1_ قیمت گذاری منوی رستوران بر حسب هزینه (Cost-Based Pricing)

در این رویکرد برای طراحی منوی رستوران‌ ها، هزینه‌ های تولید را جمع بزنید و میزان سود مطلوبتان را هم مشخص کنید؛ در نتیجه قیمت برابر می شود با هزینه به علاوه سودی که می خواهید داشته باشید (Cost-Plus). پس از محاسبه بهای تمام شده، درصدی را به آن به عنوان حاشیه سود اضافه کنید. برای مثال محاسبه می کنید که قیمت تمام شده یک پرس غذا چقدر است، سپس با افزودن درصد سود قیمت را در منوی خود می گذارید. در اینجا شما باید به اصول مشتری مداری در رستوران نیز توجه داشته باشید.

 

2_ قیمت گذاری بر حسب ارزش کالا در ذهن مشتری (Value-based Pricing)

در این استراتژی قیمت گذاری منوی رستوران ‌ها، قیمت بر اساس ارزشی که برای مشتری ایجاد می شود تعیین می شود. در این روش، بر اساس پیش بینی مبلغی که مشتری حاضر است برای خرید محصول بپردازد و در واقعی ارزشی که آن غذا در ذهن مشتری دارد، قیمت را تعیین می کنید بدون آنکه در نظر گرفته باشید بهای تمام شده محصول چه قدر است. دقت کنید حواستان به نقطه سر به سر رستوران و حاشیه سود رستوران نیز باشد.

 

3_ قیمت گذاری بر اساس بازار (market-based pricing)

گاهی قیمت گذاری بر اساس شرایط بازار صورت می گیرد. مثلاً اینکه ببینیم در بازار قیمت این محصول چند است؟ یا رقبا با چه قیمتی می فروشند؟ یا اینکه با توجه به شرایط بازار و اقتصاد، مردم چقدر حاضرند برای این محصول هزینه کنند. در این روش بیشترین توجه به رقیب یا رقیبان است و بر همین اساس شما نیز قیمتی رقابتی و در سطح قیمت رقبا تعیین می کنید. یکی از معایب این روش این است که رقابت قیمت گذاری را کنترل می کند، و ممکن است رقبا ساختار  هزینه ای متفاوتی داشته‌ باشند. بنابراین باید در این روش قیمت گذاری، به رقبا به ویژه آن هایی که غذا های مشابه با خدمات مشابه به مشتریان ارائه می دهند توجه ویژه داشت.

 

چگونه قیمت گذاری کنیم؟

سه استراتژی اصلی برای تعیین قیمت محصول را بیان کردیم، این سه استراتژی قیمت گذاری ممکن است به تنهایی نتیجه خوبی به همراه نداشته باشد. ما باید توجه به شرایط بازار، قیمت رقبا، ارزشی که برای مشتری ایجاد می‌کنیم و هزینۀ تولید تا عرضۀ کالا، قیمت مناسبی برای محصول مان انتخاب کنیم. با این سه روش کلی قیمت را تا حدودی مشخص می کنید اما برای تعیین دقیق قیمت باید به چند نکته توجه کنید:

 

قیمت گذاری منوی رستوران‌ها

 

1_ هدف

هدف خود را از قیمت گذاری مشخص کنید. معمولا اهدف مختلفی برای قیمت گذاری وجود دارد از جمله:

 

1. بقا

وقتی که شرایط اقتصادی جامعه خوب نباشد، رقابت بسیار شدید باشد، خواسته های مشتری در حال تغییر باشد و هدف فقط باقی ماندن در رقابت است. فراموش نکنید این هدف فقط و فقط برای کوتاه مدت مؤثر است.

 

2. سود حداکثری در زمان حال

ممکن است هدف شما این باشد که در زمان حال بیشترین سود را داشته باشید. این هدف زمانی استفاده می شود که بازار قابل پیش بینی و تا حدی تثبیت شده باشد.

 

3. سهم حداکثری از بازار

به دست آوردن سهم بیشتری از بازار؛ باعث افزایش فروش در رستوران و کاهش هزینه‌ رستوران و در نتیجه سود بیشتر ‌می شود.

 

2_ تقاضا

تقاضا را بررسی کنید. میزان تقاضا برای رستوران شما چقدر است؟ چقدر مردم تمایل دارند از خدمات رستوران شما استفاده کنند؟ این کار شما را در مدیریت امور مالی رستوران نیز کمک خواهد کرد.

 

قیمت گذاری منوی رستوران‌ها

 

3_ هزینه تمام شده محصول

هزینه تولید محصول را محاسبه کنید: هزینه ثابت + هزینه های متغیر

 

4_ مخاطبان

مخاطبانتان را بشناسید. برای این که بتوانید درست قیمت گذاری کنید، مشتری های خود را بشناسید! بدانید می خواهید به چه گروهی از مردم جامعه خدمت ارائه کنید. رفتار و ویژگی های آن گروه را خوب بشناسید، از نیاز های آن ها آگاهی پیدا کنید و بدانید می خواهید چه نیازی را بر طرف کنید. مزیت رقابتی رستوران خود را در برابر رقبا به مشتری نشان دهید تا متوجه تمایز شما از رقیب بشود.

 

5_ مدل مناسب قیمت 

مدل مناسب قیمت را انتخاب کنید. اکنون با شناخت اهداف، هزینه، مخاطبان و تقاضا وقت آن رسیده است که مدل مناسب قیمت گذاری متناسب با شرایط خود را انتخاب کنید.

 

6_ انواع مدل های قیمت گذاری منوی رستوران

با در نظر گرفتن شرایط بازار و جایگاهتان نسبت به رقبا، می توانید هر یک از مدل های زیر را برای قیمت گذاری منوی رستوران به کار بگیرید و قیمت نهایی را تعیین کنید.

 

1. قیمت گذاری اقتصادی

در قیمت گذاری اقتصادی، باید از محصولات و مواد غذایی کم هزینه و به اصطلاح ارزان قیمت در تولید غذا استفاده کنید، تا بتوانند محصول ارزانی تولید کنید. با این روش می توانید بخش کم درآمد جامعه را نیز به مشتریان خود اضافه کنید و بازار خود را توسعه دهید. در این روش قطعا سودی که به دست می آورید کم است و باید تلاش کنید که در مقابل قیمت کم، کیفیت غذای ارائه شده را افزایش دهید تا بتوانید رستوران خود را به افراد بیشتری معرفی کنید.

 

قیمت گذاری منوی رستوران‌ها

 

2. قیمت گذاری نفوذی

در این روش قیمت گذاری منوی رستوران ‌ها باید قیمت غذا های موجود در منو را به پایین تر از حد معمول (با کمترین سود) تعیین ‌کنید تا توجه مشتریان را به سمت خود جلب کنید. بعد از اینکه در بازار نفوذ کردید و به هدف خود رسیدید قیمت ها را افزایش ‌دهید. این روش در صورتی کارآمد است که مشتریان شما به قیمت حساس باشند. در واقع شما با این روش به افراد فرصتی می دهید که محصول شما را تجربه کنند و مشتری شما باشند.

 

3. قیمت گذاری گزاف

در این روش که دقیقا برعکس قیمت گذاری نفوذی است، با تعیین قیمت بالا در زمان عرضه یک غذای جدید، بیشترین فروش را داشته باشید و پس از ورود به بازار، قیمت‌ را به تدریج کم می کنید. این کار باعث می شود در اولین لحظه ورود به بازار، تصویری منحصر به فرد از خود در ذهن مشتری ایجاد نمایید و بیشترین میزان سود را از اولین عرضه محصول خود ببرید.

 

قیمت گذاری منوی رستوران‌ها

 

4. قیمت گذاری پکیجی

در این شیوه برای قیمت گذاری منوی رستوران‌ ها، مجموعه‌ ای از محصولات مرتبط، با قیمتی پایین تر از خرید به صورت تکی، عرضه می شوند. این شیوه نه‌ فقط برای فروختن کالایی که کمتر فروش می رود مناسب است بلکه ارزش آن بسته در چشم مشتری بیشتر از حالت معمول است. مثلا یک روز در هفته می توانید با استفاده از قیمت گذاری پکیجی، یک همبرگر را به همراه نوشابه و سیب زمینی بفروش برسانید.

 

5. قیمت گذاری جغرافیایی

در این روش می توانید بر مبنای منطقه و محله ای که رستوران در آن واقع است به قیمت گذاری منوی رستوران‌ خود بپردازید.

 

قیمت گذاری منوی رستوران‌ها

 

جمع بندی

سیاست ها و روش های قیمت گذاری منوی رستوران بیان شد. حالا شما باید با توجه به هدف و جایگاهتان بهترین قیمت را انتخاب کنید.

۱۴۰۲/۱۰/۲۵ ،۱۴:۵۹:۵۲ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه