مزایای گوشت قرمز و سفید

گوشت یک منبع عالی و غنی از پروتئین می‌باشد که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن برای سلامتی و رشد را تأمین می‌کند. از کوچک‌ترین مزایای گوشت، رفع بیماری کم‌خونی است. مصرف یک یا دو بار گوشت در هفته برای تمامی افراد لازم است و به حفظ سلامتی و وزن مناسب بدن کمک می‌کند. وجود پروتئین زیاد در گوشت باعث کنترل اشتهای شما می‌شود و شما را در مدت زمان طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. در این مقاله قصد داریم که مزایای گوشت قرمز و سفید را بیان کنیم و تفاوت‌های هر یک را ذکر کنیم.

گوشت قرمز و مزایای آن

در این قسمت از مطلب مزایای گوشت قرمز و سفید ، قصد معرفی فواید گوشت قرمز را داریم. گوشت گاو، گوشت گوسفند، گوشت شتر و… در شمار گوشت قرمز قرار می‌گیرند و سرشار از چربی و پروتئین می‌باشند. مصرف گوشت قرمز بسیار بیشتر از گوشت سفید است. گوشت تنها منبع غذایی می‌باشد که حاوی ویتامین B12 است. این ویتامین برای عملکرد مغز و سیستم عصبی بدن ضروری می‌باشد. گوشت حاوی ویتامین‌های گروه B، پروتئین، منیزیم، سلنیوم و کلسیم می‌باشد. دیگر مواد معدنی مفید موجود در گوشت عبارت است از:
آهن: وجود ماده معدنی آهن علاوه بر سلامتی و تندرستی بدن، در اکسیژن‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن نیز تأثیر فراوانی دارد. گوشت گاو جزو فرآورده‌های دامی است که مقادیر زیادی آهن دارد. به‌گونه‌ای که 180 گرم گوشت گاو، حاوی بیش از 3 میلی‌گرم آهن می‌باشد. کمبود آهن مشکلاتی چون خستگی سریع، سرگیجه، حساسیت به سرما، عملکرد ذهنی ضعیف و… را ایجاد می‌کند که مصرف هفتگی دو بار گوشت این مشکلات را رفع می‌کند.
نیاسین: یکی از ویتامین‌های گروه B که در مواد غذایی گوشتی بسیار زیاد است، ویتامین B3 یا نیاسین می‌باشد. نیاسین موجب تقویت مغز، پوستی سالم، تنظیم کلسترول خون، سلامتی قلب و… می‌شود. به دلیل تأثیر مثبتی که نیاسین در تنظیم قند خون دارد، می‌تواند موجب درمان و حتی پیشگیری از دیابت در افراد شود. مصرف منظم گوشت می‌تواند خطراتی که در اثر کمبود نیاسین در بدن عارض می‌شود چون افسردگی، بی‌خوابی، کاهش تمرکز و مشکلات مغزی، سردردهای میگرنی و… را پیشگیری کند.
روی: روی (زینک) جزو مواد معدنی مهم و ضروری برای بدن می‌باشد که کمبود آن موجب بروز مشکلاتی برای بدن می‌شود. هر 100 گرم گوشت گاو حاوی 6 میلی‌گرم روی (زینک) می‌باشد. برای حفظ سلامت موها و ناخن‌های خود حتماً باید مواد غذایی که حاوی زینک هستند را مصرف کنید. در حقیقت کمبود روی در بدن موجب ریزش مو، اختلال خواب، آلزایمر، چین‌وچروک در پوست و… می‌شود.
فسفر: ماده معدنی فسفر بیشتر در منابع حیوانی چون گوشت گاو، گوسفند و… است. ذکر این نکته لازم است که هر ماده غذایی که حاوی پروتئین است، دارای فسفر نیز می‌باشد. کمبود این ماده معدنی نیز باعث بروز مشکلاتی چون پوکی استخوان، بی‌خوابی، تشنج، کاهش اشتها، بیماری‌های لثه و… می‌شود.

گوشت سفید و مزایای آن

 

گوشت سفید

 

در این قسمت از مقاله مزایای گوشت قرمز و سفید ، قصد معرفی فواید گوشت سفید را داریم. مرغ، شترمرغ، بلدرچین، بوقلمون و… در شمار گوشت سفید قرار می‌گیرند. گوشت مرغ در مقایسه با گوشت قرمز، آهن و چربی کمتری داشته اما از لحاظ تأمین پروتئین بدن کمبود خاصی نسبت به گوشت قرمز ندارد. وجود چربی کم در گوشت مرغ، یک فرصت خوب برای افرادی است که رژیم لاغری دارند و به آسانی می‌توانید مرغ بیشتری را مصرف کنند. مرغ یک منبع بسیار عالی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌باشد که در سلامتی انسان اهمیت بسیاری دارد.
مواد معدنی و ویتامین‌های گوشت مرغ عبارت است از: پروتئین، فسفر، نیاسین، سلنیوم، کلسیم، منیزیم، زینک، اسیدآمینه تریپتوفن، ویتامین‌های B6 و. B3
ویتامین B6 بر روی اشتها، خواب، مغز و خلق‌وخوی شما تأثیر فراوانی دارد. ویتامین B6 با تغذیه طبیعی و مصرف مواد مغذی تأمین می‌شود و نیازی به مصرف قرص‌های شیمیایی نیست. مصرف منظم و متعادل ویتامین B6 موجب بهبود عملکرد مغز، تنظیم خواب، سلامتی کلیه‌ها، سلامتی رگ‌های خون، رفع کم‌خونی و… می‌شود.
گوشت مرغ به دلیل دارا بودن سطح بالای پروتئین و چربی کم موجب کاهش وزن در افراد می‌شود. همچنین وجود ویتامین D در گوشت مرغ موجب جذب کلسیم و تقویت استخوان‌ها می‌شود.

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ،۰۸:۵۱:۵۹ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه