معرفی 6 نوع کباب ایرانی

احتمالاً برای شما نیز اتفاق افتاده است که وقتی می‌خواهید یک کباب ساده سفارش دهید، زمانی که منوی رستوران‌ها را می‌بینید با اسامی انواع مدل کباب ایرانی مواجه می‌شوید. این لیست بلند بالا از انواع کباب‌های ایرانی که برخی از آن‌ها نیز برای شما ناشناخته است، وسوسه می‌کند که یکی از بهترین‌ها را امتحان کنید.
کباب یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که سال هاست به عنوان یک غذای سنتی و بازاری معروف شده است. طبخ گوشت‌های تازه و خوش طعم و تهیه انواع کباب‌های ایرانی، از کباب ترکی گرفته تا کوبیده و زعفرانی و شیشلیک هنر آشپزی ایرانیان را نشان می‌دهد. مطمئناً کباب ایرانی یک عضو ثابت در سفره‌های ایرانیان برای مراسم‌های مهم و خاص می‌باشد.
در این مطلب به معرفی 6 مدل کباب ایرانی و تاریخچه آن‌ها می‌پردازیم تا اطلاعات جالب و کاملی را درباره این غذای اصیل و لذیذ ایرانی به شما بدهیم.

1. کباب ‌برگ زعفرانی

 

کباب برگ زعفرانی

 

کباب برگ زعفرانی با گوشت راسته گوساله و پیاز و کره و زعفران آماده می‌شود. البته این نوع کباب پس از به سیخ زدن، بر روی سطحی صاف با یک وسیله خاص کوبیده می‌شود. بعد از کمی پهن و صاف شدن، بر روی ذغال کباب می‌شود. به همین دلیل شکل این نوع کباب با سایر انواع کباب‌های ایرانی متفاوت است. البته قابل توجه است که به دلیل مزه دار شدن با کره و زعفران، لذت غذای کباب برگ زعفرانی دوچندان می‌شود.

2. چلو کباب کوبیده

چلو کباب کوبیده

 

چلو کباب کوبیده مطمئناً جزو یکی از پرطرفدارترین و معروف‌ترین کباب‌های ایرانی است. این کباب که با گوشت گوسفند یا گوشت گاو چرخ کرده آماده می‌شود، از غذاهای محبوب ایرانی در مهمانی‌ها و عروسی‌ها است. ادویه مخصوص این غذا در زمان سرو، سماق است که یک طعم ترش مزه و خاصی به آن می‌دهد.

3. شیشلیک

شیشلیک از دنده گوسفند یا گوساله به همراه زعفران، ماست چکیده، آب‌لیمو، روغن و ادویه آماده می‌شود. این نوع کباب بسیار لذیذ و خوشمزه است و طرفداران زیادی نیز دارد. شیشلیک یا همان کباب دنده جزو یکی از غذاهای تجملاتی و معروفی است که به دلیل داشتن استخوان برای راحت خوردن معمولاً با دست خورده می‌شود.

4. کباب بناب

کباب بناب

خاستگاه اصلی کباب بناب، استان آذربایجان شرقی و شهر بناب است. کباب بناب همان کباب کوبیده است. اما تنها تفاوتی که این دو با یکدیگر دارند در اندازه سیخ‌های کوبیده و بناب است. اندازه سیخ‌های کباب بناب بزرگ‌تر از کباب کوبیده است و به همین دلیل کباب بناب در شکل و اندازه بزرگ‌تر و دو برابر از کباب کوبیده معمولی است.
کباب بناب غذای سلطنتی در دوران قاجار بوده که امروزه به عنوان یک غذای بومی و سنتی مردم بناب شناخته شده است. به‌گونه‌ای که با ورود به شهر بناب، چیزی که در نگاه نخست توجه شما را جلب می‌کند تعداد زیاد کباب‌پزی‌ها در سطح شهر است. حتی به ندرت می‌توان فست فود و یا غذاخوری مدرن پیدا کرد تا چیز دیگری به‌ جز کباب سفارش دهید.

5. کباب‌ ترش

 

کباب ترش

 

کباب ‌ترش شمالی یکی از غذاهای محلی و خوش‌طعم استان گیلان است که شمالی‌ها به آن ترشه کباب نیز می‌گویند. این نوع کباب از گوشت گوسفند یا گوساله به همراه رب نارنج ترش ( یا رب انار)، سبزی‌های خوش عطر، مغز گردو ساییده شده، سیر و پیاز آماده می‌شود. کباب ترش در تمام مناطق شمالی و سایر منطقه‌های کشور طبخ می‌شود و جزو غذاهای محبوب و پرطرفدار عموم مردم است. اما به دلیل سبزی محلی که در هنگام طبخ آن استفاده می‌شود، در سبک‌های متنوع و مزه‌های مختلفی سرو می‌شود.

6. کباب بختیاری

کباب بختیاری

طرز تهیه بختیاری کباب نیز مانند کباب قفقازی با تکه‌های گوشت فیله مرغ و فیله گوسفندی به صورت یک سیخ آماده می‌شود. برای دادن طعم و مزه مطلوب به این نوع کباب از زعفران، فلفل دلمه‌ای، پیاز، آب‌لیمو و فلفل سیاه استفاده می‌شود. البته تهیه این نوع از انواع کباب پروسه زمانی طولانی‌تری نسبت به دیگر انواع کباب های ایرانی دارد. به این صورت که معمولاً مدت زمان 12 ساعت تکه‌های گوشت و مرغ با مخلوط مواد گفته شده باید در یخچال استراحت داده شود تا طعم لذیذی بگیرد.

 

مقاله مرتبط: طرز تهیه انواع کباب ایرانی

۱۴۰۲/۱۲/۲۷ ،۰۷:۳۱:۰۷ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه