چه موادی را در کنار گوشت نباید خورد؟

عادت غذایی ناسالم و مصرف زیاد گوشت و کباب، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را افزایش می‌دهد. بر اساس تحقیقات وزارت بهداشت مشخص شده است که یک سوم از بیماری‌های سرطانی از طریق تغذیه نامناسب عارض می‌شود. مواد شیمیایی موجود در برخی مواد غذایی، ترکیبات مصنوعی و همچنین ترکیبات تولید شده در حین پخت‌وپز مواد، عواملی هستند که موجب بیماری سرطان می‌شوند. پانی در این مقاله قصد دارد به یکی از مهمترین سوالات شما که ” چه موادی را در کنار گوشت نباید خورد؟ ” باشد پاسخ دهد. پس با پانی که سایتی جهت اطلاع دقیق شما از قیمت گوشت کباب ترکی می باشد، همراه باشید.

 

1. ماست

مصرف ماست به همراه غذاهای گوشتی اصلاً توصیه نمی‌شود، زیرا کلسیم موجود در آن از جذب آهن گوشت و کباب جلوگیری می‌کند. به دلیل اینکه ماست دیر هضم و طبع سردی دارد، مصرف زیاد آن برای افرادی که سرد مزاج هستند مناسب نیست. مصرف همزمان ماست و گوشت برای همه افراد و به خصوص افرادی که مبتلا به دردهای مفصلی هستند اصلاً مناسب نیست. می‌توانید بعد از نیم تا یک ساعت پس از صرف غذای گوشتی و کبابی، ماست میل کنید.

 

ایا مصرف گوشت با ماست ضرر دارد

 

2. نشاسته

در پاسخ به سوال چه موادی را در کنار گوشت نباید خورد؟ باید به شما بگوییم که مواد نشاسته دار یکی از آنها هستند. خوردن هر نوع پروتئین حیوانی با مواد خوراکی نشاسته دار موجب تولید شیره‌های گوارشی می‌شود که در نهایت به بروز مشکل در فرآیند هضم می‌انجامد. خوردن انواع گوشت و خوراک مرغ با برنج برای دستگاه گوارش مضر است. در واقع مصرف همزمان این دو مواد غذایی گوشتی و نشاسته باعث باقی ماندن این مواد غذایی در معده و تخمیر شدن آن می‌شود که در نهایت موجب تولید گاز معده و روده می‌شود.

البته برخی از پزشکان اذعان کرده‌اند که بدن بسیاری از افراد به خوردن چنین غذاهایی عادت دارد. سعی کنید همراه طبخ غذاهای گوشتی و برنج از سبزیجات نیز استفاده کنید، زیرا اضافه کردن سبزیجات برگ سبز به مخلوط پروتئین گوشتی و نشاسته، موجب کاهش عوارض منفی این دو ترکیب می‌شود.

 

مقاله مرتبط: نوشیدنی برای هضم غذای گوشتی

 

 

3. روغن‌های حیوانی

 

ماست و گوشت قرمز

 

یکی دیگر از موادی که نباید همراه با گوشت خورد، روغن های حیوانی می باشند. اگر شما هم عادت دارید که گوشت‌ها را با روغن زیادی سرخ می کنید، به شما پیشنهاد می کنیم که روغن را در سرخ کردن گوشت کاملا حذف کنید. اگر در زمان سرخ کردن گوشت گوسفند توجه کرده باشید چون گوشت گوسفند دارای بافت چربی زیادی است در زیر حرارت کم، چربی خود را پس می دهد و گوشت شما تا پایان زمان سرخ با همان روغن کامل سرخ می شود.

سعی کنید اگر روغنی را نیز برای طبخ غذای خود استفاده می کنید از روغن های گیاهی چون روغن زیتون و یا روغن نارگیل استفاده کنید. زیرا این روغن ها برای سلامت قلب و عروق و سیستم دفاعی بدن کاملا مفید هستند.

 

4. پروتئین ها

توجه داشته باشید که خوردن همزمان انواع گوشت با هم مانند گوشت قرمز و ماهی بسیار مضر است. تجمع پروتئین ها در دستگاه گوارش روند هضم وتجزیۀ مواد غذایی را بسیار کند می‌کند که این زمان طولانی برای هضم، ضررهای بسیاری برای دستگاه گوارش دارد. سعی کنید ابتدا غذای خود را با مواد سبک تری چون سبزیجات آغاز کنید و گوشت و مواد غذایی پروتئین دار را در پایان وعده غذایی میل کنید، زیرا گوشت دیر هضم است و باید حرارت بدن به میزانی بالا باشد تا بتواند گوشت را در معده هضم کند. اگر غذای شما شامل دو نوع مواد پروتئینی است بهتر است که حتماً به همراه آن سبزیجات آبداری چون کاهو، پیاز و کلم بروکلی مصرف کنید.

با توجه به موارد و توضیحات گفته شده، انتخاب نادرست وعده غذایی و ترکیب کردن انواع غذاها با یکدیگر علاوه بر اضافه کردن کالری بی مورد و اضافه وزن برای شما، موجب ابتلا به بیماری های گوارشی و حتی سرطان نیز می‌شود؛ بنابراین از این پس در انتخاب وعده غذایی و به خصوص سفارش انواع گوشت ها و کباب ها دقت لازم را مبذول دارید. در آخر هم امیدواریم که از مقاله چه موادی را در کنار گوشت نباید خورد؟ استفاده کافی را برده باشید و همیشه تندرست و سالم بمانید.

 

مقاله پیشنهادی: مزایای گوشت قرمز و سفید

۱۴۰۰/۶/۲ ،۱۱:۲۸:۱۱ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۲ نظر

در باره نویسنده :

۲ نظر

  1. گلی شهریور ۳, ۱۴۰۰ در ۸:۲۱ ق.ظ - پاسخ دادن

    سلام میخواستم بدونم که ایا خوردن ماست با گوشت قرمز ضرر دارد؟ آخه من جایی یک مقاله درباره فواید خوردن گوشت قرمز با ماست خوانده ام

    • Hamin شهریور ۳, ۱۴۰۰ در ۸:۲۲ ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز

      مضرات خوردن ماست با گوشت قرمز بر هیچکس پوشیده نیست؛ پس به شما پیشنهاد می دهیم تا مقالات غیر معتبر را مطالعه نکنید.

ثبت ديدگاه