5 پیشنهاد غذای استانی در شب یلدا

شب یلدا یا شب چله طبق سنت باستانی ایرانیان در اولین شب زمستان قرار دارد. طولانی‌ترین شب سال به رسم کهن ایرانیان با دورهمی خانواده‌ها به صبح می‌رسد. در این شب در هر نقطه از ایران مناسبت های مختلفی برگزار می شود که از مهمترین و شاخص ترین این مراسمات سپری کردن خانواده ها‌ در کنار بزرگان به ویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های خود است. شبی که در کنار خواندن حافظ و شاهنامه، خوراکی‌ها و غذاهای خاصی هم تدارک دیده شده است. پانی که سایتی جهت اطلاع شما از قیمت گوشت کباب ترکی می باشد، در این مقاله به شما 5 غذای استانی در شب یلدا را معرفی می کند.

شب یلدا در شیراز

در این شهر نیز مانند دیگر نقاط ایران به شب زنده داری می پردازند. در این شب با پهن کردن سفره و قرار دادن آینه، قاب عکس حضرت علی، دولاله و چند شمع روشن، اسفند و انواع تنقلات شامل نخودچی، کشمش، حلوای ارده و آجیل مشکل گشا، رنگینک، ارده شیره، خرما، انجیر، به همراه چند شاخه گل به استقبال یلدا می روند. غذای ویژه شیرازی ها در شب یلدا هویج پلو به همراه کشمش، مغز گردو و رب است.

 

یلدا شیراز

 

شب یلدا در مازندران

شب یلدا در مازندران چله شو خوانده می شود، مردم باجمع شدن در کنار هم و با خوردن هندوانه، ماست، میوه و آجیل، سرمای فصل زمستان را از خود دور می کنند. آجیل و شب چره که شامل دانه هایی چون گندم و نخود برشته، تخم هندوانه و کدو، بادام، پسته، فندق،کشمش، انجیر و توت خشک وگردو در سفره های مازندرانی ها دیده می شود. در همه شهرهای ایران انار یکی از میوه‌های اصلی شب یلداست اما در مازندران غذای اصلی شام یلدا هم با انار درست می‌شود و خورش ناردون نام دارد، این غذا جزو دسته غذای سالم می باشد و با مرغ یا با گوشت پرنده‌های بومی مثل اردک و مرغابی درست می‌شود.

 

یلدا در لرستان

شب یلدا که مردم این خطه در گویش لری خود به آن  “اول قاره” می‌گویند به همراه آداب و رسوم ویژه‌ای اجرا می‌شود. در لرستان مردم در شب چله «گندم شیره» مى‌خورند که گندمى است که در شیره مى‌خیسانند و زردچوبه و نمک را با آن مخلوط مى‌کنند سپس آن را روى ساج برشته مى‌کنند و همراه خلال بادام، گردو، کشمش، سیاه دانه و کنجد مخلوط مى‌کنند و مى‌خورند. غذای مخصوص مردم لرستان در شب یلدا بوقلمون، گوسفند، سبزی پلو ماهی و خورشت سبزی است.

 

مقاله پیشنهادی: اسم برای پیج آشپزی

 

 

یلدا در آذربایجان

از غروب آفتاب مراسم مختلفی در شب یلدا در آذربایجان اجرا می‌شود. مردم ترک زبان ایران در این شب خوراکی های خوشمزه ای بر سر سفره می نهند که خشیل یکی از غذاهایی است که کنار غذاهای دیگر چیده می‌شود. مردم این خطه هندوانه را سمبل شیرینی، خونگرمی، سرسبزی و شادابی می دانند وشب چله را با خرید آن آغاز می کنند. گندم برشته، شاهدانه، آجیل، لبو، هویچ، حلوای گردو انواع میوه، خربزه، هندوانه، انار و خشکبارهایی چون انگور، بادام و سنجد میل می کنند واز این شب طولانی لذت می برند.

یلدا آذربایجان

یلدا در سمنان

مردم سمنان شب یلدا را به نام یلدان یلدان می خوانند. چله‌نشینی و خوردن غذاهای مخصوصی از آداب مردم این دیار است. خوردن آجیل مخصوص (مغز گردو، سنجد، انجیر خشک، برگه زرد‌آلو، انگور، مویز، توت خشک کشمش، بادام، هسته زرد‌آلو) تخم کدو، تخم هندوانه، شیره انگور، شیره توت، لبو پخته، انواع حلوا، هندوانه، خربزه، شلغم، انار، به، سیب و شیرینی که هر یک نمادی از برکت، فراوانی، شادکامی و تندرستی است که با دوره همی در کنار فامیل چله نشینی را برگزار می کنند از جمله غذاهای این شب نیز ته چین اسفناج و خورش فسنجان است که با جمع شدن اعضای خانواده به دور هم در شب یلدا این آیین‌ سنتی را جشن می گیرند. البته به شما پیشنهاد می کنیم تا برای پخت بهتر این غذا، ختما مقاله خوشمزه تر کردن غذا را بخوانید.

 

یلدا سمنان

 

در آخر هم امیدواریم از مقاله غذای استانی در شب یلدا استفاده لازم را برده باشید و شب یلدایی به یاد ماندنی برای خانوادتان رقم بزنید.

 

مقاله بعدی: اظهارات خانم پناهی در مصاحبه با مجله اقتصاد سبز

۱۴۰۰/۸/۴ ،۱۶:۳۴:۵۶ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۲ نظر

در باره نویسنده :

۲ نظر

  1. رضا آملی فروردین ۳۱, ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۴ ق.ظ - پاسخ دادن

    سلام
    مقالتون واقعا خوبه ولی خب یه سری مشکلاتم داره که بهتون میگم حتما درتش کنید:
    اول اینه که از چندتا بحث پر مخاطب دور شدید …. مثله غذای شب یلدا در آذربایجان یا طرز تهیه چله کباب یا غذای مخصوص شب یلدا در لرستان و اینا
    اینا به مقالتون اضافه کنید و همین چیزایی که دارین هم یکم گسترش بدید به نظرم. میتونین با مردم استان ها یه ارتباط کوچیکی بگیرین و از هر کدوم بخواین که یه طرز تهیه کوچیکی بهتون یاد بدن. (من خودم از مازندرانم)

    • Hamin فروردین ۳۱, ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۷ ب.ظ - پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز
      خیلی ممنون بابت نظرتون
      چشم حتما سعی می کنیم در آپدیت بعدی به مواردی که گفتید بپردازیم.

ثبت ديدگاه