تمدید یا اخذ پروانه کسب رستوران در 10 قدم

آیا این سوال برای شما پیش آمده است که کارهای راه اندازی رستوران و اخذ پروانه کسب رستوران خود را چگونه انجام دهید؟ بسیاری از افرادی که مدیریت رستوران را برعهده دارند زمانی که نیاز است کار های تمدید پروانه کسب رستوران خود را انجام دهند دچار سردرگمی می شود و سوال های بسیاری برای آن ها پیش می آید. در این مطلب، پانی شما عزیزان را با شرایط اخذ پروانه کسب رستوران آشنا خواهد کرد. با ما همراه باشید.

مراحل اخذ پروانه کسب رستوران

در ادامه، به ترتیب تمام مراحلی که لازم است دنبال کنید را برای شما آورده ایم.

قدم اول

نخستین کار برای گرفتن پروانه ی کسب رستوران، این است که به اتحادیه ی صنف رستوران و سلف سرویس مراجعه کنید و درخواست خود را به آن ها ارائه دهید.

قدم دوم

در ادامه از شما خواسته می شود تا چند فرم مربوطه را پر کنید. سپس مدارک مورد نیاز را به یکی از شعبه های پلیس +۱۰ تحویل می دهید. با استفاده از مدارکی که تحویل داده شده اند، پرونده ای تشکیل می شود و به اداره ی اماکن فرستاده خواهد شد تا بررسی های مربوطه توسط بازرسان کمیسیون اتحادیه صنفی صورت بگیرد.

 

اخذ پروانه کسب رستوران

 

 

قدم سوم

در صورتی که با این مورد موافقت شود، باید صلاحیت ملک مورد نظر شما مورد تایید بازرسان و اعضای اتحادیه قرار بگیرد. بنابراین لازم است تا شما تمام مدارک مربوط به ملک را به آن ها ارائه دهید. زمانی که ملک شما مورد تایید اعضا قرار گرفت، باید چندین گواهی مربوطه را فراهم کنید تا مقدمات اخذ پروانه کسب رستوران شما آماده شود.

قدم چهارم

در مرحله ی آخر، پرونده به همراه تمام مدارک، اسناد و گواهی هایی که شما ارائه کرده اید توسط رییس اتحادیه بررسی شده و در صورت تایید نهایی، پروانه کسب رستوران به شما تعلق می گیرد.

شرایط لازم برای اخذ پروانه کسب رستوران

  • کسی که برای گرفتن مجوز برای راه اندازی رستوران درخواست داده است باید حداقل پنج سال سابقه ی کار در این زمینه را داشته باشد‌.
  • مساحت ملک مورد نظر شما برای ساخت یک رستوران، باید حداقل هشتاد متر باشد.
  • ملک مورد نظر باید پارکینگ داشته باشد و در یک خیابان اصلی قرار داشته باشد.
  • این ملک باید از تمامی موارد و امکانات مورد نیاز یک رستوران برخوردار باشد؛ مانند : انواع اجاق گاز و فر، یخچال، ظرف های پخت و پز و پذیرایی و …

 

پروانه کسب

 

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ پروانه کسب رستوران

  1. فرد درخواست دهنده باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
  2. فرد درخواست دهنده باید گواهی پایان خدمت سربازی یا معافیت دائمی خود را ارائه دهد.
  3. دوازده قطعه عکس سه در چهار باید به همراه سایر مدارک تحویل داده شوند.
  4. همچنین آخرین مدرک تحصیلی فرد درخواست دهنده باید ارائه شود، به جز افرادی که بالای پنجاه سال سن دارند.
  5. سند مالکیت یا اجاره نامه ی رسمی ملک مورد نظر باید ضمیمه ی پرونده شود.
  6. اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی نیز الزامی است.
  7. در صورتی که صاحب ملک و فرد درخواست کننده خانم باشد، باید یک آقا نیز به عنوان مباشر معرفی شود.
  8. در صورت شریکی بودن ملک و درخواست، داشتن رضایت نامه ی شراکتی ضروری است.
  9. قبض تلفن واحد صنفی و کد پستی آن باید ارائه داده شود.
  10. صاحب ملک باید برای تغییر کاربری ملک به رستوران یا سلف، رضایت نامه ای ارائه دهد.

 

تمدید پروانه کسب رستوران

 

 

مراحل تمدید پروانه کسب رستوران

معمولا پس از انجام شدن تمامی مراحل اخذ پروانه کسب رستوران و دریافت مجوز، این مدرک حداکثر تا پنج سال اعتبار دارد. پس از گذشت پنج سال، به مدت یک ماه به صاحب رستوران مهلت داده می شود تا در این مدت زمان بتواند برای تمدید پروانه و مجوز رستوران خود اقدامات لازم را انجام دهد. در صورتی که این یک ماه سپری شود و مجوز رستوران تمدید نشده باشد، اتحادیه به صورت پیش فرض واحد صنفی مورد نظر را بدون مجوز و غیر قانونی محسوب خواهد کرد. در ادامه، مراحل تمدید کردن پروانه کسب رستوران را برای شما لیست کرده ایم.

1_ در مرحله ی اول، فرد درخواست کننده باید به سایت ایران اصناف مراجعه کند و پس از ثبت نام، درخواست خود را به صورت مجازی ثبت کند و کد رهگیری آن را نیز دریافت کند. پس از آن باید اصل مجوز و پروانه به اتحادیه ارائه داده شود.

2_ در طی مرحله ی دوم، مسئولین مربوطه حداکثر تا پانزده روز پس از دریافت اطلاعات و مدارک و مجوز سابق فرد درخواست دهنده، تقاضای او را بررسی کنند و نظر خود را به اطلاع او برسانند.

نکته ی مهم : در صورتی که مسئولین اتحادیه در مدت زمان حداکثر ۱۵ روز، نظر خود را در این زمینه اعلام نکنند، به صورت پیش فرض این معنی را دارد که درخواست فرد با موافقت همراه شده است.

3_ مرحله ی سوم زمانی است که فرد درخواست دهنده باید به تکمیل و بازیابی مدارک خود بپردازد. در صورتی که در مدارک هویتی او تغییری به وجود آمده است یا مدرکی در سابقه ی او موجود نباشد وی موظف به تکمیل مدارک خود است.

4_ در صورتی که ملک مورد استفاده شریکی است و تاریخ اعتبار تعهد و قرارداد بین شریکان به پایان رسیده است، پیش از تمدید مجوز کسب رستوران لازم است تا برای بار دیگر، رضایت تمام شریکان ملک به صورت محضری و رسمی ثبت شود.

5_ مرحله ی سوم شامل تحویل دادن کارت بهداشت معتبر است. همچنین در این مرحله باید تمامی امور مالیاتی این صنف مشخص شود.

6_ در مرحله ی پایانی، فرد یا افراد درخواست کننده پس از گذراندن دوره های احکام تجارت و کسب و کار می توانند مجوز تمدید شده ی خود را دریافت کنند. توجه داشته باشید که افراد بالای هفتاد سال از گذراندن این دوره ها معاف هستند و تمامی این فرایند طی حداکثر پانزده روز پس از تکمیل اطلاعات و مدارک توسط فرد درخواست دهنده انجام می شود.

بعد از انجام همه این مراحل، حالا نوبت به شروع کار رستوران شما رسیده است. اگر شما هم ایده ای برای افتتاح رستوران خود ندارید، می توانید مقاله ایده برای افتتاحیه رستوران را مطالعه کنید.

 

پروانه کسب رستوران

 

 

در اینجا به پایان مطلب خود در خصوص اخذ پروانه کسب رستوران رسیده ایم. امیدواریم توانسته باشیم با این متن به تمام سوال های شما در خصوص تمدید و شرایط اخذ پروانه کسب رستوران پاسخ دهیم. در صورت داشتن سوالات بیشتر می توانید آن ها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. از همراهی شما تا این لحظه تشکر می کنیم.

 

مقاله مرتبط: مجوز کترینگ سیار

۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ،۰۸:۲۰:۴۰ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۱ دیدگاه

در باره نویسنده :

یک دیدگاه

  1. محسن صادقی بهمن ۱۲, ۱۳۹۹ در ۸:۲۸ ق.ظ - پاسخ دادن

    سلام خیلی مطلب خوبی بود ممنونم

ثبت ديدگاه