مراحل طرز تهیه فلافل اهوازی

فلافل از جمله غذاهایی با خواص زیاد است که در کشورهای عرب زبان مثل لبنان، عراق، فلسطین و سوریه با کمی تفاوت طبخ می شود. فلافل را می‌توان غذایی کامل برای یک وعده اصلی غذا محسوب کرد که دارای خواص غذایی است. فلافل اهوازی از غذاهای جنوبی و عربی است که مورد علاقه همه‌ی ما ایرانی‌هاست، چرا که تبادل فرهنگی بین ما و کشورهای همسایه زیاد بوده و ذائقه‌ی غذایی ما را تحت تاثیر قرار داده است. و به همین خاطر خرید کباب ترکی و فلافل اهواز، همیشه مورد استقبال بوده و هست.
همانطور که گفتیم، روش‌های مختلفی برای پخت فلافل اهوازی وجود دارد که ما در این جا به یکی از معروف‌ترین دستور طرز تهیه فلافل اهوازی، اشاره می کنیم.

 

رمز و راز فلافل اهوازی

مواد لازم فلافل اهوازی

مواد لازم فلافل اهوازی

مراحل طرز تهیه‌ فلافل اهوازی

 

طرز تهیه‌ فلافل خوزستانی به شرح زیر است.

1. برای تهیه فلافل اهوازی لازم است ابتدا نخودها را به مدت ۱۲ ساعت و یا از شب قبل در ظرف پر از آب خیس بخورند. برای رفع نفخ نخودها باید هر چند ساعت یک بار آب نخود را عوض کرد. همچنین اگر آب آن را عوض نکنید، ممکن است بوی بدی به خود بگیرد و مزه نخود تغییر کند.

2. سیر و پیاز را باید پوست گرفته و رنده کرد. برای شل نشدن فلافل بهتر است آب سیر و پیاز رنده شده گرفته شود و بعدا، در روغن وا نرود.

3. قبل از چرخ کردن نخودها آب ظرف نخود را خالی کرده و سپس چرخ کنید. بهتر است نخود چرخ شده کمی زبر باشد. اگر آب نخودها به خوبی گرفته نشود، ممکن است دستگاه‌ چرخ کن شما به خوبی و با سرعت بالا کار نکند و حین کار مجبور بشوید چندین مرتبه دستگاه را برای خارج کردن آب حبس شده بین چرخ‌دنده‌ها باز کرده، تمیز کنید و دوباره راه اندازی کنید.

4. سیب زمینی را که با کمی نمک حدود نیم ساعت آبپز کرده و بعد از پخت پوست آن را جدا و خیلی ریز رنده کنید.

5. نخود چرخ شده، سیر، پیاز و سیب زمینی رنده شده را در ظرفی بزرگ خوب مخلوط کرده و ورز دهید.

6. رب گوجه فرنگی، نمک، زردچوبه و فلفل را به مواد فلافل اضافه کنید و دوباره خوب مخلوط کنید.

7. مواد فلافل اهوازی را می‌شود به کمک دست و یا فلافل زن شکل داد. اگر فلافل زن داشته باشید شکل فلافل‌ها دقیقا شبیه آنهایی می‌شود که در بازار تهیه می‌کنید.

8. در ماهیتابه ای مقداری روغن ریخته و صبر کنید تا به خوبی داغ شود. سپس هر سمت از مواد فلافل را روی حرارت ملایم و به مدت سه الی چهار دقیقه سرخ کنید تا رنگش تغییر کرده و طلایی رنگ شود.

9. با قرار دادن فلافل‌های سرخ شده روی دستمال کاغذی مخصوص روغنشان کشیده شده و سپس می‌توانید با مخلفات مخصوص نوش جان کنید.

 

طرز تهیه فلافل اهوازی

فوت و فن طرز تهیه‌ فلافل اهوازی

فلافل تبدیل شده به یکی از پرطرفدارترین غذاهای فست فودی که فوت وفن های خاص خودش را دارد در طرز تهیه فلافل اهوازی نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

– می‌توانید رب گوجه فرنگی را از مواد اصلی حذف کنید اما به یاد داشته باشید اضافه کردن رب گوجه فرنگی به فلافل اهوازی باعث خوش رنگ تر شدن آن خواهد شد. به جای رب گوجه از یک عدد گوجه فرنگی تازه به صورت رنده شده هم می‌شود استفاده کرد.

– برای خوش طعم‌تر شدن فلافل خانگی می‌توانید مقداری نعنا خشک و زیره سیاه هم به مواد اضافه کنید.

– در هنگام چرخ کردن نخودها نباید خیلی ریز چرخ شوند و اندازه‌ی نخود‌ها باید کمی بزرگ تر از دانه‌های شکر باشد.

– برای رفع نفخ نخود باید نخودها را چند بار جوشانده و آب نخود پخته را دور ریخت.

– برای داشتن فلافلی نرم‌تر و لذیذتر زمان خیس کردن نخود را تا جایی ادامه دهید که نخود بین دو انگشت که فشرده می‌شود حالت نیم پز داشته باشد.

– می‌توانید برای داشتن فلافلی پوک‌تر و تردتر از نصف قاشق چای‌خوری بکینگ پودر استفاده کنید.

 

مخلفات فلافل اهوازی

  • فلافل اهوازی را می‌شود همراه مخلفاتی مثل گوجه فرنگی، خیار، خیارشور، کلم قرمز و یا کلم سفید، کاهو، سبزی، جعفری و انواع ترشیجات میل کنید.
  • فلافل اهوازی همراه با سس سفید، سس قرمز و یا سس خوزستانی یعنی سس انبه سرو می‌شود.

 

سخن آخر
در این مقاله از پانی با طرز تهیه فلافل اهوازی آشنا شدیم. فلافل از خوشمزه‌ترین غداهای فست فودی است که هزینه‌ی تهیه آن هم خیلی زیاد نیست و به عنوان یک غذای اقتصادی شناخته می‌شود. همانطور که گفته شد، طرز تهیه آن در جاهای مختلف متفاوت است. مثلا طرز تهیه فلافل ترکی با فلافل اهوازی اندکی مغایرت دارد.

۱۴۰۲/۱۲/۲۳ ،۰۸:۲۷:۰۳ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه