آشنایی با طرز تهیه بختیاری کباب

کباب بختیاری، یکی از خوشمزه ترین کباب‌های سنتی و مشهور ایرانی است که می‌توان ان را در دسته بهترین کباب دنیا قرار داد. طرز تهیه بختیاری کباب فوت و فن های خاص خودش را دارد. پخت کباب بختیاری ابتدا در مناطق بختیاری مانند چهارمحال و بختیاری و خوزستان صورت می‌گرفت اما امروزه در سراسر ایران به یک غذای مورد علاقه تبدیل شده‌است. احتمالا بعد از چشیدن طعم آن حس می‌کنید بهترین کباب دنیا را نوش جان کرده‌اید. دستور پخت کباب بختیاری در مناطق مختلف متفاوت است. برای پخت کباب بختیاری خوشمزه، طرز تهیه‌ بختیاری کباب را در ادامه این مطلب از پانی بخوانید.

 

کباب بختیاری

 

مواد لازم بختیاری کباب

این مقدار مواد لازم برای پخت کباب بختیاری برای ۴ نفر مناسب است .

طرز تهیه بختیاری کباب

 

طرز تهیه‌ بختیاری کباب

در طرز تهیه بختیاری کباب باید مراحل زیر را طی کنیم:

 

مرحله اول: برش گوشت

  • ابتدا فیله‌ی گوساله یا گوسفند را شسته و خشک کرده و به اندازه‌ی دلخواه برش دهید. فیله‌های مرغ را نیز برش بزنید.
  • برای نرم شدن، آن‌ها را کمی با گوشت کوب بکوبید.

 

 مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

  • پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید و به همراه سس سویا ، نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه و روغن زیتون با گوشت قرمز مخلوط کرده وآن را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید. در این مرحله گوشت نمک نمی‌خواهد.
  • گوشت سینه مرغ را با زعفران مخلوط کرده و به آن آب پیاز، ۲ قاشق روغن مایع و یا روغن زیتون ، و نمک و فلفل به مقدار کافی اضافه کنید و سپس مانند گوشت قرمز در یخچال به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت قرار دهید تا طعم‌دار شود.
  • حدود ۴ الی ۵ ساعت قبل از به سیخ کشیدن گوشت و مرغ، پیاز و فلفل دلمه‌ای را خلال کنید و در مواد قبلی بریزید.
  • آبلیمو را باید نیم ساعت قبل از پخت به هر دو اضافه کرد ، همچنین نمک را هم نیم ساعت آخر به گوشت قرمز اضافه کنید.

 

 مرحله سوم: سیخ کشیدن

  • در مرحله‌ی به سیخ کشیدن کباب، به ترتیب ۱ تکه از گوشت قرمز و ۱ تکه از گوشت مرغ را یکی در میان به سیخ بزنید.
  • بعد از به سیخ کشیدن گوشت‌ها کمی با گوشت کوب آن‌ها را بکوبید تا بیشتر به هم بچسبند و فاصله‌ی بین گوشت‌ها دیده نشود .

 

در انتها:

  • برای جلوگیری از خشک شدن کباب‌ها و همچنین برای لذیذتر شدن کباب‌ها می‌توانید در حین پخت، با قلمو یا چنگال کره‌ی آب شده را روی کباب‌ها بمالید.
  • برای پخت کباب روی ذغال، پس از آماده شدن ذغال، سیخ‌ها را روی منقل بچینید. ابتدا ذغال‌ها را تند باد بزنید تا کباب‌ها خودشان را بگیرند و رنگشان کمی تغییر کند. سپس به صورت آرام و متداوم سیخ‌ها را یکی یکی بچرخانید تا کباب‌ها به صورت یکدست بپزند. کباب را می‌شود روی منقل گازی یا در تابه هم پخت.
  • بعد از پخت، می‌توانید کباب را با سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی، قارچ و سیب زمینی به صورت سرخ کرده یا کبابی به همراه نان یا برنج میل کنید.

 

نکات پخت کباب بختیاری

طرز تهیه‌ بختیاری کباب اصیل، ترکیب گوشت گوسفندی و دنبه است و از گوشت مرغ استفاده نمی‌کنند. امروزه رستوران‌ها از ترکیب گوشت مرغ و گوشت گوساله یا گوسفندی به صورت یکی در میان استفاده می کنند. طرز تهیه‌ بختیاری کباب اصیل به این صورت است که بین هر دو تکه گوشت یک تکه کوچک دنبه گوسفندی قرار می‌دهند.

 

پخت کباب بختیاری

 

انواع کباب‌های ایرانی

کباب، که یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاها در دنیاست؛ در دوران ناصرالدین شاه قاجار و از کشور قفقاز وارد ایران شد.
کباب تا مدت‌ها از غذاهای درباری به شمار می‌رفت ولی با گذشت زمان کم‌کم از دربار به بازار و سپس به خانه‌های مردم راه پیدا کرد و بین ایرانی‌ها به شدت محبوب شد.
کباب‌های ایرانی از بهترین انواع کباب‌های جهان محسوب می‌شوند. کباب در ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین غذاها در بین مردم شهرت دارد. کباب‌های ایرانی در طی سال‌ها، تکامل و تنوع زیادی پیدا کرده است. کباب‌ها در ایران، معمولاً همراه برنج یا نان سرو می‌ شوند.
از انواع کباب‌های ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کباب کوبیده(طرز تهیه کباب کوبیده)

– کباب برگ

– کباب بختیاری

– کباب حلزونی

– جوجه کباب

– شیشلیک

– کباب بره

– کباب چنجه

– کباب ترش

– کباب سلطانی

– ماهی کباب

البته ما ایرانی‌ها، از لحاظ ذائفه کاملا منعطف‌ایم و به همین خاطر، خرید کباب ترکی در رستوران‌ها بسیار رایج است و طعم کباب‌های کشورهای دیگر مثل کباب مانیسا هم به مذاقمان خوش می‌آید.

 

سخن آخر
کباب‌ها به این علت که پخت راحتی دارند و به وسایل پخت و پز زیادی نیاز ندارند به یکی از غذاهای ثابت در سفر و طبیعت‌گردی، مراسمات و مهمانی ها و همچنین مورد علاقه گردشگران در سراسر دنیا تبدیل شده‌اند.
امیدواریم بعد از خواندن طرز تهیه‌ بختیاری کباب و پخت کباب بختیاری از خوردن آن لذت ببرید.

 

۱۴۰۲/۱۲/۲۳ ،۰۷:۰۴:۰۴ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه