حداقل متراژ مغازه برای جواز کسب فست فود چقدر است؟

فست فود، همانطور که غذای مورد علاقه بسیاری از افراد است؛ شغل دوست‌داشتنی بسیاری دیگر را نیز تشکیل می‌دهد. خیلی از افراد علاقه دارند که با راه اندازی یک مغازه فست فود، شروع به کار کنند و از این طریق درآمد داشته باشند. بخاطر اینکه درآمد مغازه های فست فود، در صورتی که به خوبی از پس کار بربیایند و در محل درستی واقع شده باشند، بسیار عالی است.

اگر قصد راه اندازی فست فود را دارید یکی از کارهایی که باید خیلی زود دنبال آن بروید اقدام برای دریافت جواز کسب برای فست فود است. چون مراحل اخذ مجوز راه‌ اندازی فست فود ممکن است کمی زمان‌بر باشد. اندازه متراژ مغازه برای جواز کسب فست فود یکی از موارد مهمی است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برای اینکه بدانید حداقل متراژ مغازه برای فست فود چه مقدار است تا پایان این مقاله با پانی کارخانه تولید کباب ترکی آماده همراه باشید.

 

حداقل متراژ مغازه برای فست فود چقدر باید باشد؟

 

متراژ مغازه برای جواز کسب فست فود

بستگی به نوع فست فود حداقل متراژ آشپزخانه بیرون بر متفاوت است. مثلاً برای راه اندازی یک ساندویچ فروشی باید مکانی با حداقل متراژ ۱۸ متر داشته باشید. برای افتتاح یک پیتزا فروشی مکان شما باید حداقل ۲۴ متر باشد.
این به این معنی نیست که متراژهای فوق ایده آل به حساب می‌آیند. بلکه به این معنی است که راه اندازی این کسب و کار در متراژی پایین‌تر موجب افت کیفیت خدمات شده و استاندارد نیست.
پس حداقل متراژ مغازه برای جواز کسب فست فود با توجه به نوع آن، ۱۸ یا ۲۴ متر است و شما باید ۱۸ یا ۲۴ متر برای حداقل متراژ مغازه برای فست فود را در نظر بگیرید و با توجه به این موضوع اقدام به خرید یا اجاره مکان بکنید.

 

شرایط دریافت جواز کسب فست فود

گرفتن مجوزهای لازم برای راه اندازی فست فود شرایطی دارد و ارائه مدارکی لازم است.

● ارائه درخواست کتبی:

متقاضی راه اندازی فست فود باید یک درخواست کتبی به اتحادیه مواد غذایی و اغذیه فروشان ارائه دهند. اتحادیه بعد از دریافت درخواست متقاضی برای فروش و توزیع انواع ساندویچ گرم و سرد و همچنین پیتزا برای صدور پروانه کسب اقدام خواهد کرد.

 

● داشتن مکان با متراژ مناسب:

با توجه به این که چه نوع فست فودی را می‌خواهید به فروش برسانید متراژ مغازه برای جواز کسب فست فود تفاوت دارد. شما باید اجاره نامه رسمی آن مکان مورد نظر را که حتما باید دارای کد رهگیری باشد را ارائه دهید. همچنین اگر مالک مکان مورد نظر هستید لازم است که اصل و کپی سند مالکیت را ارائه دهید.

 

● داشتن تجهیزات مورد نیاز:

شما باید اصلی‌ترین تجهیزات آماده سازی فست فود مورد نظرتان مانند اجاق، ظروف، یخچال را داشته باشید. همه‌ی این موارد در سایزهای مختلفی وجود دارند که باید با توجه به میزان گستردگی کارتان، سایز مناسب برای کار خود را خریداری کنید. به عنوان مثال ممکن است یک فست فود با یک یخچال کوچک شروع به کار کند و یک فست فود دیگر، نیازمند چند یخچال بزرگ در محل آماده سازی فست فود باشد.

 

● داشتن گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد:

گواهی عدم اعتیاد به مدت یک ماه اعتبار داشته و برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه باید زمان زیادی را صرف کنید. به همین دلیل باید از باطل شدن مدت اعتبار این گواهی جلوگیری کنید.

 

● داشتن گواهی پایان خدمت:

متقاضیان آقا حتما باید دارای گواهی پایان خدمت باشند. نداشتن این گواهی موجب ابجاد خلل در کارتان خواهد شد و به این صورت نمی‌توانید جواز دریافت کنید.

 

● ارائه آخرین مدرک تحصیلی:

چون همه متقاضیان به جز افراد بالای ۵۰ سال باید سواد خواندن و نوشتن داشته باشند.

 

 

داشتن مکان مناسب برای راه اندازی فست فود یعنی حداقل متراژ مغازه برای جواز کسب فست فود

 

 

مدارک لازم برای راه اندازی فست‌فود سیار

همچنین برای کسانی که مکان ثابتی برای راه اندازی فست فود خود در نظر ندارند و به دنبال کسب مجوز کترینگ سیار هستند داشتن مدارک زیر الزامی است:

 

1. ارائه استعلام یا درخواست کتبی متقاضی کترینگ سیار

2. ارائه تعهد نامه محضری مالک، مدیر یا متصدی واحد سیار مبنی بر دسترسی به واحد پشتیبان

3. ارائه کارت بهداشت معتبر برای شاغلین در واحد عرضه سیار و واحد پشتیبان

4. ارائه برنامه کنترل بهداشتی بر اساس سیستم HACCP

5. تاییدیه از پلیس راهنمایی و رانندگی، شهرداری و سایر دستگاه های قانونی

6. ارائه تعهد محضری مبنی بر عدم عرضه، نگهداری و استعمال مواد مخدر

7. ارائه گواهینامه معتبر از بهداشت اصناف دارای مجوز

 

اگر جواز کسب فست فود نداشته باشیم چه می‌شود؟

اگر مراحل اخذ مجوز راه اندازی فست فود را طی نکنید و بدون داشتن مجوزهای لازم اقدام به باز کردن فست فود خود بکنید مرتکب تخلف شده‌اید. مجازات این تخلف، تعطیلی محل کسب و پلمب آن و یا جریمه نقدی و تعطیلی موقت یا دائم محل کسب است و مسئولیت کیفری یا مدنی کارمند را هم باید به این جریمه‌ها اضافه کرد.

همچنین باید بدانید اصناف این امکان را برای افراد دارای مجوز فراهم کرده‌اند که از وام و تسهیلات ویژه برای تشویق کسب و کارها به اخذ مجوز و خرید تجهیزات فست فود بهره مند شوند. پس بهتر است با آماده کردن متراژ مغازه برای جواز کسب فست فود به اندازه ذکر شده و توجه به حداقل متراژ مغازه برای فست فود، اولین گام‌ها در جهت دریافت پروانه کسب را بردارید.

 

چرا باید جواز کسب فست فود داشته باشیم؟

 

 

سخن پایانی
همانطور که بیان شد گرفتن مجوزهای لازم برای راه اندازی فست فود کمی زمان‌بر بوده و نیاز به برنامه ریزی دارد تا با خیال راحت مغازه خودتان را راه اندازی و افتتاح کنید. حتما باید متراژ مغازه برای جواز کسب فست فود را در نظر بگیرید و با توجه به این موضوع اقدام به تهیه مکان برای راه اندازی کسب و کار خود بکنید.

توجه داشته باشید که شما می‌توانید متراژی بیشتر از حداقل متراژ مغازه برای فست فود در نظر بگیرید و با یک دیزاین عالی و ایجاد فضایی برای نشستن، کار خود را به صورت حرفه‌ای تری ایجاد کرده و پیش ببرید.

۱۴۰۳/۲/۱۱ ،۰۷:۱۲:۰۴ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۱ دیدگاه

در باره نویسنده :

یک دیدگاه

  1. ستوده اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۳ در ۶:۲۰ ق.ظ - پاسخ دادن

    حداقل متراژ فست فود بیرون بر چقدر باید باشد؟

ثبت ديدگاه