طراحی درونی یک آشپزخانه صنعتی چگونه است؟

آشپزخانه صنعتی آشپزخانه ای بزرگ است که کارهای مربوط به پخت و پز و سرو و آماه سازی غذا در آن انجام می گیرد. این آشپزخانه به دلیل داشتن تجهیزات و پرسنل بیشتر به عنوان آشپزخانه صنعتی شناخته می شود. آشپزخانه های صنعتی دارای اجزا و تجهیزات خاصی هستند و طراحی آنها طبق اصول خاصی صورت می گیرد. آشپزخانه های صنعتی فارغ از سبک و طراحی آنها از تجهیزات شست و شو، تجهیزات آماده سازی غذا، پخت و پز، انبار و نگهداری از مواد غذایی و تجهیزات مربوط به سرو و پذیرایی از مشتریان برخوردار هستند. پس با پانی مسئول پخش عمده کباب ترکی در کشور همراه باشید تا درباره طراحی درونی آشپزخانه صنعتی بیشتر بدانید.

طراحی تجهیزات و فضای کار مهم ترین بخش در ایجاد یک آشپزخانه صنعتی است. در طراحی آشپزخانه صنعتی اگر اصول و استانداردها به درستی رعایت شوند، باعث بهره وری بالا و استفاده بهینه از نیروی انسانی و فضای موجود خواهد شد و پروسه پخت و پز و آماده سازی غذاها به راحتی پیش خواهد رفت. علیرغم اینکه طراحی درونی آشپزخانه صنعتی براساس فرمول و روش خاصی صورت نمی گیرد اما بایستی طراحی به شکلی استاندارد و طبق اصول باشد. تاسیس هر آشپزخانه ای ممکن است با ایده های خاص و خلاقانه ای همراه باشد که می تواند نتیجه ای متفاوت رقم بزند. اما پیاده سازی تمام این ایده ها و برنامه ها مستلزم رعایت مجموعه ای از اصول و استانداردهاست.

 

طراحی آشپزخانه صنعتی

 

 

مراحل طراحی درونی آشپزخانه صنعتی

داشتن یک آشپزخانه صنعتی نیازمند یک طراحی خوب و دقیق است. در ادامه به مراحلی که بایستی در طراحی تا بهره داری از یک آشپزخانه صنعتی اصولی و مطابق استانداردها مورد توجه قرار گیرد اشاره خواهیم کرد:

 

پیش طراحی

در مرحله پیش طراحی به بررسی و تعیین شرایط و حجم تولید روزانه کسب و کار پرداخته می شود. سپس نوبت به تشخیص شرایط محیط کاری می رسد. بعد از تعریف بررسی ها و تحقیقات و نیازها، نهایتا میزان فروش روزانه تعیین می گردد.

 

نقشه چیدمان

در این مرحله نقشه پیشنهادی ترسیم شده و تجهیزات مورد نیاز برای شروع کار تعیین می شود. نوع ساخت، برنامه غذایی، نیازهای فضای کار، کیفیت تجهیزات و میزان مصرف انرژی در این مرحله مشخص می شوند.

 

طراحی نهایی

در مرحله طراحی نهایی، تمامی موارد ذکر شده تعیین و اقدام به تهیه لیست تجهیزات می کنند. همچنین شکل نهایی چیدمان تجهیزات و روند اجرایی کار در این مرحله تعیین می گردد.

 

تهیه تجهیزات

در این مرحله با توجه به نحوه طراحی، تجهیزات آشپزخانه صنعتی و بودجه مشتری تهیه شده و خریداری می شود.

 

آشپزخانه صنعتی

 

 

نصب تجهیزات

بعد از اینکه تجهیزات آشپزخانه صنعتی تهیه شدند نوبت به نصب و راه اندازی آنها می رسد. این مرحله نیاز به نظارت دقیق برای نصب تجهیزات به صورت کاملا مطابق با طراحی های انجام شده دارد. بعد از اینکه تجهیزات مورد نظر نصب شدند نوبت به یادگیری نحوه استفاده از آنها و راه اندازی می رسد.

 

ویژگی های طراحی درونی آشپزخانه صنعتی استاندارد

اگر پروسه طراحی آشپزخانه صنعتی مطابق اصول حرفه ای و با رعایت استانداردها باشد از ویژگی های زیر برخوردار خواهد بود:

 

طراحی آرگونومیک آشپزخانه

اگر ساخت آشپزخانه صنعتی مطابق طراحی ارگونومیک پیش برود، میزان تحرک پرسنل و کارکنان به حداقل ممکن خواهد رسید و این می تواند عاملی برای صرفه جویی در وقت و انرژی محسوب شود. همچنین زمان پخت کاهش یافته و بروز حوادث احتمالی و امکان ریخته شدن مواد غذایی روی زمین یا میزها به حداقل تقلیل خواهد یافت.

 

اندازه مناسب آشپزخانه

ابعاد در نظر گرفته شده برای تاسیس آشپزخانه باید مطابق و متناسب با اندازه کل رستوران باشد. یک قانون کلی در این مورد می گوید که بایستی به ازای هر صندلی در رستوران نیم مترمربع فضا برای آشپزخانه در نظر گرفته شود.

 

مقاله مرتبط: مدیریت رستوران

 

بهره وری انرژی در آشپزخانه

نحوه طراحی درونی آشپزخانه با میزان مصرف انرژی در رابطه مستقیم و تنگاتنگ است. اگر استانداردهای لازم در طراحی درونی آشپزخانه صنعتی به خوبی مورد توجه قرار گیرد، می تواند به میزان قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی تاثیرگذار باشد و به کاهش هزینه های اضافی مرتبط با مصرف انرژی منجر شود.

 

برخورداری از سیستم تهویه مناسب

طراحی یک آشپزخانه صنعتی عالی و کار کردن در آن بدون وجود یک سیستم تهویه مناسب امکان پذیر نخواهد بود. پر شدن آشپزخانه از دود و بخار علاوه بر اینکه می تواند بر سلامتی پرسنل تاثیر منفی بگذارد اصلا حرفه ای تلقی نمی شود همچنین نباید بوی غذاها در سالن رستوران بپیچد. بنابراین تعبیه یک سیستم تهویه مناسب در آشپزخانه صنعتی یک امر بسیار ضروری محسوب می شود و یکی از اصول کار حرفه ای است که بایستی در نظر گرفته شود.

 

ویژگی های آشپزخانه صنعتی

 

 

لوازم آشپزخانه صنعتی

هر آشپزخانه صنعتی برای شروع کار خود نیاز به لوازم پخت و پز و آماده سازی انواع غذاها دارد که این لوازم در چهار گروه شامل لوازم مورد نیاز برای آماده سازی مواد اولیه، لوازم پخت و پز، تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری از غذاها و در نهایت لوازم مربوط به شست و شو دسته بندی می شوند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • تخته کار
  • دیگ خیساندن برنج
  • چرخ گوشت صنعتی
  • اره استخوان بر
  • دستگاه مخلوط کن صنعتی
  • یخ ساز صنعتی
  • خلال کن صنعتی
  • سبزی خرد کن صنعتی
  • میز کباب کشی
  • میز دورچین استیل
  • میز کار استیل
  • اجاق گاز صنعتی
  • دستگاه دم کن برنج
  • سرخ کن صنعتی
  • کباب پز گازی صنعتی
  • یخچال صنعتی و…

 

مقاله مرتبط: طراحی رستوران

۱۴۰۲/۹/۲۱ ،۰۹:۱۲:۱۲ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۲ نظر

در باره نویسنده :

۲ نظر

  1. جرشا فروردین ۲۳, ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۴ ق.ظ - پاسخ دادن

    تشکر از شما برای این مقاله

    • Hamin فروردین ۲۳, ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۲ ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز

      ممنون بابت لطف شما

ثبت ديدگاه