صفر تا صد طراحی رستوران

یکی از فاکتور های اصلی که در مدیریت رستوران و جذب مشتری حرف اول را می زند، طراحی و دیزاین مناسب برای هر رستوران است. برای این که اهمیت مقوله طراحی رستوران را به خوبی متوجه شوید، لازم است توجه شما را به این موضوع جلب کنیم که اگر به لوکس ترین رستوران های تهران که در میان بسیاری از مردم شهرت دارند دقت کنید متوجه خواهید شد که در دیزان و طراحی این رستوران ها دقت زیادی به کار رفته است و حتی به کوچک ترین جزئیات نیز توجه خاصی نشان داده شده است. در واقع می توان گفت که در کنار طعم و ظاهر غذاهایی که در یک رستوران سرو و فروخته می شوند، دیزان و ظاهر این مکان نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، ما قصد داریم تا در مقاله امروز، تمامی نکات مهمی که در خصوص طراحی یک رستوران وجود دارد را برای شما عزیزان شرح دهیم. این نکات، شامل اصول طراحی رستوران، نمای داخلی رستوران، ضوابطی که باید به هنگام طراحی و دیزاین رستوران خود به آن توجه کنید و سایر نکته های پر اهمیت دیگر می شود. پس لطفا با پانی که بزرگترین شرکت پخش کباب ترکی در کشور می باشد، همراه باشید.

طراحی رستوران یکی از مراحل مهم و اساسی راه‌اندازی آن است. در این مرحله که به نوبه خود بسیار پیچیده و گسترده است، باید اصول فراوانی را در نظر داشت تا هفت خانی که برای راه‌اندازی رستوران طی شده است، بی‌اثر نشود. طراحی رستوران شامل دو بخش عمده است: طراحی داخلی رستوران و طراحی نمای بیرونی رستوران. در این مقاله به طور مفصل به هر دو بخش می‌پردازیم.

 

اصول طراحی رستوران

در قدم اول، باید به این موضوع توجه کنید که فضای رستوران مد نظر شما قرار است چگونه به نظر برسد. معمولا اکثر کسانی که صاحب رستوران هستند برای تصمیم گرفتن در خصوص این موضوع، از منوی غذای خود کمک می گیرند. به طور مثال طراحی برای یک رستوران که غذاهای ایرانی سرو می کند و به فروش می رساند نباید با طراحی رستوران هایی که مخصوص غذاهای غربی و یا آسیایی هستند به یک صورت باشد.

 

طراحی کلی یک رستوران

 

پس در قدم اول، این موضوع را مشخص کنید که دوست دارید تم رستوران خود را به چه صورت قرار دهید. در ادامه، اصول طراحی کردن دکوراسیون رستوران را به دو بخش سنتی و غربی تقسیم کرده ایم تا بتوانید به راحتی توصیه هایی که در خصوص هر کدام از این مدل ها وجود دارد را مطالعه کنید و از آن ها الهام بگیرید.

نکته: رستوران های مختلف طراحی های گوناگونی نیز دارند، به عنوان مثال طراحی رستوران ساحلی، طراحی رستوران مدرن، طراحی رستوران عربی، طراحی رستوران گیاهی، طراحی رستوران ایتالیایی، طراحی رستوران چینی و طراحی رستوران ایرانی با هم متفاوت هستند.

 

طراحی رستوران های سنتی و ایرانی

اکثر افرادی که صاحب رستوران های ایرانی و یا سنتی هستند، در طراحی داخلی رستوران های خود از سقف های کوتاه تر استفاده می کنند تا فضایی صمیمانه را به تصویر بکشند و در ذهن مشتری خود تداعی کنند.

از سوی دیگر، معماری ایرانی شاخصه های بسیاری دارد که در طراحی رستوران های سنتی می توان به خوبی از همه آن ها استفاده کرد. به طور مثال با کمی کاشی کاری های زیبای ایرانی، می توانید یک فضای صمیمانه و سنتی را در رستوران خود ایجاد کنید. این موضوع علاوه بر مشتری های ایرانی، می تواند یک موضوع جالب و جذاب برای توریست های خارجی باشد.

یکی از رایج ترین موضوعاتی که در طراحی رستوران های ایرانی مشاهده می شود، استفاده از تخت به جای میز و صندلی است. ساختمان های قدیمی این خصوصیت را داشتند که در حیاط تختی آماده می کردند و در فصل هایی که هوا گرم بود، به جای این که به داخل ساختمان بروند بر روی آن تخت غذا می خوردند. این موضوع بعدها در رستوران ها و غذاخوری ها نیز رایج شد و طرفداران بسیاری جلب کرد.

در صورتی که ظرفیت آن وجود داشته باشد، این که بخشی از رستوران در هوای آزاد باشد و به جای میز و صندلی از تخت های چوبی استفاده شود که روی آن ها با قالیچه های قدیمی پوشانده شده است ایده بسیار جذابی برای طراحی رستوران سنتی می باشد.

 

طراحی رستوران های غربی

درست برعکس رستوران های سنتی، سقف های بلند و پر نور معمولا مخصوص رستوران های گران قیمتی هستند که در آن ها غذاهای غربی سرو می شود. نورپردازی در طراحی رستوران های مدرن که حالت غربی نیز دارند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. باید به این موضوع توجه کنید که در همه بخش های رستوران نور کافی وجود داشته باشد و در عین حال نور به حدی نباشد که چشم کسی را اذیت کند.

برخلاف رستوران های سنتی که رنگارنگ بودن وسایل مختلف و تنوع رنگ ها باعث جذابیت آن می شود، باید در طراحی داخلی رستوران مدرن خود به رنگ ها توجه ویژه نشان دهید و تنها از رنگ هایی استفاده کنید که در کنار یکدیگر تناسب چشم نوازی داشته باشند. برای این که فضای رستوران آرامش بخش تر جلوه کند می توانید از موسیقی های کلاسیک و بی کلام کمک بگیرید.

 

طراحی رستوران

 

 

نکته مهمی که در خصوص هر دوی این مدل ها در نظر بگیرید این است که باید به مکانی که رستوران شما در آن قرار دارد توجه کنید. در صورتی که رستوران در محلی شلوغ و پر سر و صدا قرار دارد و به طور مثال صدای ماشین و رفت و آمد دیگران در آن شنیده می شود، لازم است از پیش به فکر این باشید تا با استفاده از پنجره های دو جداره و امکاناتی از این قبیل، سر و صداهای موجود در محیط را به حداقل برسانید و فضایی آرام بخش را برای مشتری های خود به وجود بیاورید.

 

اهمیت طراحی رستوران

لابه‌لای هیاهو و هیجانی که برای راه‌اندازی کسب و کار تازه و جذاب خود دارید، بیایید برای چند لحظه مکث کنیم و به این فکر کنیم که فلسفه وجود رستوران چیست؟ آیا رستوران تنها مکانی برای صرف غذا است؟ آیا مشتریان نمی‌توانند در خانه خود غذا بخورند؟ یا نمی‌توانند آن را سفارش دهند و در محل خود دریافت کنند؟ البته که می‌توانند؛ اما بازهم به رستوران‌ها مراجعه می‌کنند!

می‌توان گفت در کنار غذاهایی که در هر رستوران سرو می‌شود، فضای آن رستوران نیمی از انگیزه مشتریان برای آمدن است. طراحی رستوران چه در نمای بیرونی و چه در داخل اهمیت فراوانی دارد.

 

طراحی نمای بیرونی (خارجی) رستوران

طراحی رستوران چه از لحاظ داخلی و چه از لحاظ خارجی برای شما و مشتریانتان مهم می باشد. ما در ادامه تمامی نکات و آموزش هایی را که درجهت طراحی فوق العاده نمای بیرونی رستورانتان به آنها نیازمندید را به شما آموزش داده ایم، پس با ما همراه باشید.

 

طراحی رستوران

 

 

 

اهمیت طراحی نمای بیرونی رستوران

نمای بیرونی نخستین مانیفست در طراحی رستوران است. از گذشته مرسوم بود که صاحبان کسب و کار یا فروشندگان در دل هر کوچه و بازاری، به روش‌های گوناگون مشتریان را به سوی خود می‌خواندند. این فراخواندن بر مبنای فضای بازار و مشتریان هدف متفاوت بود. مشتریان نیز بابت این آگاهی‌رسانی ممنون بودند زیرا نیازمند کالا یا خدمتی بودند که ارائه می‌شد.

هرچه بازار گسترده‌تر و رقبا بیشتر شدند، شیوه‌های معرفی حرفه و جلب مشتری نیز متفاوت شد. می‌دانیم ساده‌ترین بیانیه هر کسب‌و‌کار، تابلویی است که بر سردر محل کسب نصب می‌شود. اما امروز در همین آیتم به ظاهر ساده نیز رقابت بسیار شده است. نخستین چیزی که مشتریان از طراحی رستوران می‌بینند، نمای بیرونی است.

مهم است که نمای بیرونی رستوران تا بیشترین حد ممکن، جلب توجه کند. زیرا آنچه سبب می‌شود مشتری تصمیم بگیرد از ورودی رستوران پا به داخل بگذارد، اطلاعاتی است که از نمای بیرونی دریافت می‌کند.

 

نکات مهم در طراحی نمای بیرونی رستوران

در اینجا می‌خواهیم ببینیم چه فاکتورهایی تعیین می‌کنند طراحی نمای بیرونی رستوران موفق است؟

 

1. جذابیت ظاهری و جلب مشتری

نکات بسیاری وجود دارد که می‌تواند آنچه چشم‌ها می‌بینند را زیبا و جذاب جلوه دهد. مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده زیبایی و جذابیت این موارد هستند:

  • استفاده از متریال‌های متفاوت و جذاب
  • رنگ‌ها و نورپردازی
  • استفاده از اشیا و اکسسوری‌های زیبا

کاشت گل و گیاه، استفاده از سبک‌های خاص در نما، نورپردازی، آب‌نما و … همه در جذاب کردن طراحی نمای بیرونی رستوران نقش دارد.

نکته دیگر اطمینان مشتری از سلامت و بهداشت فضا است. یک نمای بیرونی نه چندان دلچسب، بوی ناخوشایندی که از داخل رستوران تا بیرون به مشام می‌رسد و بی‌توجهی به پاکیزگی اطراف رستوران می‌تواند ناخوشایند بودن فضای داخلی را فریاد بزند و مشتری را پس براند.

 

طراحی خارجی رستوران

 

 

 

2. کمی شفافیت، کمی رازگونگی

یکی از نکاتی که در طراحی نمای بیرونی رستوران اهمیت دارد این است که مشتری با مشاهده آن تقریبا بداند که قرار است وارد چه فضایی شود. آیا ورود به این مکان نیاز او را برطرف می‌کند؟ از سوی دیگر نمای بیرونی بهتر است فضای داخلی رستوران را کاملا عریان نکند و تا حدی حس کنجکاوی مشتری را برای ورود برانگیزد.

 

3. تطابق با محیط از نظر فضا، جغرافیا و جامعه هدف

رنگ‌ها، نورپردازی و مواد و مصالحی که در طراحی رستوران برای نمای بیرونی به کار می‌رود، باید با محیط اطراف هماهنگی و سازگاری داشته باشد. حتی جغرافیا و شرایط اقلیمی می‌تواند تعیین کند که رستوران شما چه نمایی داشته باشد. نمای رستوران در یک فضای ساحلی متفاوت با فضای کویری یا کوهستانی است.

همچنین این‌که رستوران شما در یک خیابان اصلی قرار گرفته یا در دل یک کوچه جا خوش کرده است، ساختمانی مستقل را به خود اختصاص داده یا بخشی از یک مجتمع یا مرکز خرید است، همگی در نحوه طراحی نمای بیرونی تأثیر دارد. طراحی رستوران در فضای باز نیز می‌تواند اساسا متفاوت باشد و اصول خود را داشته باشد.

 

طراحی نمای درونی (داخلی) رستوران

برای طراحی درست نمای داخلی رستوران باید به موارد مختلفی توجه کرد. به طور مثال، شیوه نورپردازی باید مناسب با استایل و دیزاینی باشد که تم غالب رستوران را تشکیل می دهد. معمولا در رستوران های مدرن از لامپ ها و لوسترهای بزرگ و مجلل استفاده می شود تا فضا حالت مدرن و امروزی پیدا کند. علاوه بر این، یکی از مواردی که بسیاری از افراد در طراحی رستوران سنتی از آن استفاده می کنند، حوض یا آب نماهایی است که با کاشی کاری ظاهری سنتی و زیبا پیدا کرده است و طرفداران بسیاری دارد.

 

طراحی داخلی رستوران

 

 

 

اهمیت طراحی داخلی رستوران

هرکسی که کسب‌وکاری دارد می‌داند که مرحله مهم پس از جلب مشتری، حفظ مشتری است. پس از ورود مشتری به داخل رستوران، نیاز به عناصری داریم که او را مشتاق به ماندن در داخل رستوران کند. این عناصر باید حسی از زیبایی، لذت، سلامت و امنیت به او بدهند. طراحی داخلی رستوران بسیار گسترده و شامل عناصری گوناگون است که در همین مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت. اما فعلا ببینیم در طراحی نمای بیرونی رستوران باید چه نکاتی را در نظر داشته باشیم.

 

نکات مهم در طراحی داخلی رستوران

به نظر می‌رسد فضای داخلی رستوران به ویژه جایی که مشتریان حضور دارند و در معرض دیدشان است، مهم‌ترین بخش در طراحی است. رعایت اصول طراحی رستوران خصوصا در طراحی داخلی ضروری است. این موضوع چه در مورد طراحی رستوران در فضای باز و چه در مورد طراحی رستوران‌های دارای فضای بسته صدق می‌کند. این اصول را شرح می‌دهیم.

 

طراحی نمای بیرونی رستوران

 

 

 

1. توجه به سبک رستوران

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در طراحی رستوران مورد توجه ما باشد، سبک رستوران است. منظور از سبک رستوران در طراحی داخلی چیست؟ برای طراحی فضای هر رستوران ایده یا تمی کلی و فراگیر وجود دارد که اصطلاحا کانسپت یا سبک نامیده می‌شود. البته این‌که سبک را در این‌جا مطرح کردیم به این معنا نیست که این مورد تنها به طراحی داخلی رستوران مربوط است.

سبک می‌تواند درباره نحوه ارائه خدمات و بسیاری المان‌های دیگر مطرح باشد. اما در خصوص طراحی رستوران در بخش فضای داخلی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. آنچه رستوران‌ها را متنوع و گوناگون می‌کند، تا حد زیادی به سبک بستگی دارد. این المان، تعیین‌کننده حال و هوای رستوران است. در حال حاضر سه سبک شناخته‌شده برای ما این‌ها هستند:

  • کلاسیک
  • مدرن
  • سنتی

با کمی اغماض می‌توان سبک محلی را نیز به این سه اضافه کرد. البته برخی نیز معتقدند رستوران محلی می‌تواند زیرمجموعه رستوران سنتی باشد که قابل قبول است.
در طراحی رستوران سبک بر چه اساسی تعیین می‌شود؟ قطعا با منوی غذاها ارتباط تنگاتنگی دارد. سرو پیتزا در رستورانی که تخت‌های سنتی دارد همان‌قدر عجیب و احتمالا ناخوشایند است که بخواهیم روی میز باشکوه یک رستوران کلاسیک دیزی سرو کنیم. هر چیز باید سر جای خود باشد. مگر نه؟!

 

2. توجه به مشتریان هدف

تصمیم بگیرید! می‌خواهید بیشتر چه کسانی مشتریان شما باشند؟ این موضوع حتی پیش از انتخاب سبک باید مورد نظر باشد. مشتریان و مخاطبان شما گروه‌های دوستی از قشر جوان و نوجوان هستند یا ترجیح می‌دهید میزبان خانواده‌ها باشید؟ آیا دوست دارید رستوران شما فضایی مناسب و رسمی برای تشکیل جلسات کاری و تشریفات برخی ادارات و ارگان‌ها باشد یا دوست دارید فضایی رمانتیک برای زوج‌ها داشته باشید؟

در طراحی رستوران باید به این نکته توجه کنید که فضاهای خانوادگی نیازمند رنگ‌های ملایم است. این در حالی است که فضاهای دوستانه و جوان‌پسند می‌توانند رنگ‌های پرانرژی‌تری داشته باشند و تحرک ایجاد کنند. از سوی دیگر در فضاهای رسمی بهتر است از رنگ‌های روشن یا خنثی استفاده شود که تمرکز افراد را بر هم نزند.

 

طراحی نمای درونی رستوران

 

 

 

3. انتخاب و رعایت هارمونی رنگ‌ها

انتخاب رنگ باید با توجه به سبک رستوران و نیز میزان فضا صورت می‌گیرد. فضای رستوران‌های کلاسیک معمولا بزرگ است و با رنگ‌های تیره همراه می‌شود. اما در فضایی کوچک نمی‌توان از رنگ‌های تیره استفاده کرد زیرا سبب تنگی فضا و احساس ناراحتی و خفقان می‌شود. در فضاهای کوچک بهتر است از رنگ‌های روشن و ملایم و تا حدی شاد استفاده شود. دقت کنید که رنگ‌ها نه جیغ و اضطراب‌آور و نه خنثی و کسل‌کننده باشند.

هارمونی و هماهنگی رنگ‌ها تأثیر ناخودآگاه و عمیقی بر روان افراد می‌گذارد. برای آن‌که بدانید کدام رنگ‌ها مکمل هم هستند، می‌توانید از چرخه رنگ استفاده کنید. رنگ آبی و نارنجی مکمل هم هستند. در حالی که سبز با قرمز تکمیل می‌شود. ترکیب رنگ‌های خنثی مانند طوسی، سیاه یا سفید با رنگ‌های جان‌بخش و گرم مانند قرمز، صورتی، بنفش یا نارنجی نیز می‌تواند فضای دلچسبی ایجاد کند.

 

4. نورپردازی

از دیگر موارد مهم در طراحی داخلی رستوران که به اندازه رنگ‌ها اهمیت دارد، نورپردازی است. نورپردازی در رستوران‌های دارای سبک کلاسیک معمولا ایجاد کننده فضایی کم‌نور است. در طراحی رستوران‌هایی که قرار است فضایی رمانتیک داشته باشند نیز به همین شکل است. نورپردازی در رستوران‌های سنتی و محلی می‌تواند با منابع نوری نوستالژیک صورت گیرد. در رستوران‌های مدرن، فضاهای خانوادگی و دوستانه معمولا از نور کافی برای روشن کردن فضا استفاده می‌شود. شکل پراکندگی نورها نیز می‌تواند در ایجاد آرامش تأثیرگذار باشد. در کل یکی از اصول طراحی رستوران نورپردازی ملایم است.

 

5. توجه به بهداشت

در انتخاب دکور داخلی و به طور کلی طراحی داخلی رستوران باید به مسئله بهداشت توجه کرد. مشتریان به محض دیدن نشانه‌های آلودگی از رستوران می‌گریزند. انتخاب مواد و مصالح به کار رفته در فضای رستوران، میز و صندلی‌ها، پیشخوان، کف‌پوش رستوران، سقف و … باید همه به نحوی باشد که رعایت بهداشت و حفظ تمیزی را میسر سازد.

برای مثال در فضاهای مدرن از میزهایی با صفحات ام‌دی‌اف، فایبرگلاس و … استفاده می‌شود. در فضاهای کلاسیک شیشه بیشتر کاربرد دارد. در رستوران‌های سنتی می‌توان از رومیزی‌های پارچه‌ای سنتی استفاده کرد که شست‌وشوی آن‌ها نیز آسان است.

 

رستوران

 

 

 

6. امنیت

طراحی رستوران در فضای داخلی باید به نحوی باشد که امنیت مشتریان و کارکنان فراهم شود. انتخاب کف‌پوش‌ها باید به نحوی باشد که خدمه یا مشتریان روی آن سر نخورند. همچنین چیدمان وسایل باید به گونه‌ای باشد که راه رفت‌وآمد به میزان کافی از بین آن‌ها فراهم و امن باشد. میزها، صندلی‌ها و سایر اکسسوری‌ها باید فضای راحتی را برای مشتریان فراهم کنند. بهتر است اشیای خطرناک، آتش‌افروز و نوک‌تیز تا حد امکان از فضای نشستن و رفت‌وآمد مشتریان دور باشد.

 

جزئیات بیشتر در طراحی داخلی رستوران

پس از طراحی داخلی رستوران به‌طورکلی، باید به اشیاء و لوازم و چیدمان آن‌ها و برخی جزئیات دیگر توجه داشت. برخی از این جزئیات مانند چیدمان مبلمان بخشی از دکوراسیون اصلی محسوب می‌شوند و برخی جزئیات مانند انتخاب عطر یا موسیقی جانبی هستند اما طراحی رستوران را تکمیل می‌کنند.

 

1. انتخاب و چیدمان مبلمان

انتخاب مبلمان به سبک رستوران و هارمونی رنگ‌ها مربوط است که آن‌ها را پیش‌تر شرح دادیم. درواقع سبک مبلمان بخش مهمی از سبک رستوران است. اما این تنها موردی نیست که باید مد نظر باشد. شما باید به ظرفیت‌ها و جامعه هدف خود نیز توجه داشته باشید. آیا مشتریان شما خانواده‌هایی هستند که ممکن است بچه‌های کوچک خود را به داخل رستوران بیاورند؟ آیا صندلی کودک مورد نیاز است؟ آیا گروه‌ها و اکیپ‌های بزرگ دوستی یا تیم همکارانی با تعداد بالا هستند که لازم است میز و صندلی‌هایی با ابعاد بزرگ و ظرفیت کافی برای نشستن داشته باشند؟ مساحت رستوران به شما امکان استفاده از چه نوع مبلمانی را می‌دهد و چه چیدمانی باید رعایت شود که مسیر رفت‌وآمد سد نشود؟ اینها همه سوالاتی هستند که باید از خودتان بپرسید.

 

طراحی فضای رستوران

 

 

 

2. انتخاب و چیدمان اکسسوری‌ها

اکسسوری‌ها و اشیای دکوری نیز عناصری هستند که سبک رستوران را تکمیل می‌کنند و باید با آن هماهنگ باشند. جا دستمالی‌ها یا جای چاشنی غذاها که روی میز قرار می‌گیرد، باید با مبلمان و فضای داخلی رستوران هماهنگ باشد. یک سبد جاجیمی روی میز شیشه‌ای یک رستوران کلاسیک یا مدرن جایی ندارد اما روی تخت پوشیده شده با فرش یا میزی با رومیزی ترمه جا خوش می‌کند.

همین‌طور، یک شمعدان لوکس در فضای رستوران کلاسیک خوش می‌درخشد اما اگر آن را روی پیشخوان یک رستوران مدرن فست فودی بگذارید، هیچ‌گونه هماهنگی‌ و تناسبی ندارد. گویی ما را ریشخند می‌کند!

 

3. انتخاب و طراحی منو و بسته‌بندی

منو در رستوران کلاسیک و سنتی می‌تواند جلدی چرمی یا پارچه‌ای داشته باشد. در حالی که در فست‌فودها معمولا یک برگه ساده است. شکل منو و طراحی آن خصوصا در رستوران‌های مدرن می‌تواند خلاقانه باشد. هم طراحی منو و هم ظروف سرو و بسته‌بندی غذاهای بیرون‌بر می‌تواند گویای برند رستوران شما باشد. پس در طراحی آن‌ها باید فکری بکر داشت.

 

طراحی رستوران

 

 

 

4. عطر و موسیقی

بهتر است در فضای رستوران از تهویه مناسب استفاده شود تا بوی آزاردهنده‌ای مزاحم آرامش و صرف غذای مشتریان نباشد. برخی از رستوران‌ها از رایحه‌های خاص در فضای رستوران استفاده می‌کنند. اگر رایحه‌ها ملایم و کم‌جان باشند بهتر است وگرنه ممکن است مزاحم ذائقه مشتریان برای درک عطر و طعم غذایشان باشد.

موسیقی نیز تکمیل کننده طراحی رستوران است که با توجه به سبک های طراحی رستوران و فضا و مشتریان آن انتخاب می‌شود. معمولا از موسیقی بی‌کلام استفاده می‌شود. در برخی رستوران‌های کلاسیک از موسیقی زنده استفاده می‌شود که می‌تواند با یا بدون خواننده باشد. در فضای رستوران سنتی نیز می‌توان از موسیقی سنتی استفاده کرد.

 

 

مقاله مرتبط: طراحی درونی آشپزخانه صنعتی

 

 

ضوابط طراحی رستوران

ابتدایی ترین نکته ای که باید در طراحی داخلی و خارجی رستوران ها رعایت شود، تابلوی آن است. تابلوی رستوران باید به گونه ای طراحی شود که حتی در شلوغ ترین و پر تردد ترین خیابان ها به چشم بیاید و توجه مشتری را به خود جلب کند. علاوه بر این، همان طور که طراحی و دکوراسیون داخلی باید با طراحی منوی رستوران مطابقت داشته باشد، بهتر است که طراحی داخلی و خارجی رستوران نیز دارای مطابقت و همگونی باشد. این یکپارچگی باعث چشم نوازی بیشتر نما و طراحی رستوران شما خواهد شد.

یکی از مواردی که در بحث دکوراسیون و طراحی داخلی و خارجی رستوران ها اهمیت دارد و باعث می شود که احساس خوبی بر فضای رستوران غالب شود استفاده از گل و گیاه های مختلف در محوطه رستوران است. انواع بسیاری از گیاه ها و گل های متنوع وجود دارد که می تواند هم در فضای یک رستوران سنتی و هم در محوطه یک رستوران مدرن جلوه بخش باشد.

 

نکات مهم دکوراسیون رستوران

در ادامه به یک سری از مهم ترین مواردی که باید در زمان طراحی دکوراسیون رستوران به آن توجه شود می پردازیم.

 

طراحی رستوران و کافی شاپ

 

 

 

1. محل قرار گرفتن میز پذیرش و صندوق

شاید برای شما نیز این موقعیت پیش آمده باشد که به یک رستوران مراجعه کنید و پس از میل کردن غذای خود، زمانی که قصد پرداخت مبلغ و خروج از رستوران را دارید متوجه شده باشید که صندوق به راحتی قابل دیدن نیست و برای پیدا کردن آن گیج شوید. یکی از آزار دهنده ترین موقعیت ها برای مشتری ها این خواهد بود که نتوانند به راحتی میز پذیرش و صندوق را پیدا کنند. بنابراین در زمان طراحی حتما به این موضوع توجه کنید.

 

2. نظافت و سلامت ظرف ها

مطمئنا هیچ کس دوست ندارد به رستوران مراجعه کند و با یک سرویس ناقص و شکسته مواجه شود. درست است که هزینه خرید ظرف ها و سرویس های گوناگون ممکن است بالا باشد اما تاثیری که ظرف های شکسته بر روی مشتری می گذارند هزینه بیشتری برای شما خواهند گذاشت. بنابراین پیشنهاد می شود که به خوبی مراقب سرویس ها و ظرف های رستوران خود باشید و آن ها را به خوبی تمیز کنید. علاوه بر رعایت کردن نکات فوق، حتما ایمنی در آشپزخانه رستوران را نیز در اولویت اول خود قرار دهید.

 

نظافت در رستوران

 

 

 

3. محل قرار گرفتن سرویس بهداشتی

توالت و سرویس بهداشتی نیز باید در یک محل مناسب قرار بگیرد. به طوری که در فاصله مناسب از میز و صندلی ها قرار بگیرد. سرویس بهداشتی نباید خیلی از میز ها دور باشد به طوری که برای رفتن به آن کسی احساس ناراحتی کند و در عین حال، نباید به حدی به میز و صندلی ها نزدیک باشد که رفت و آمد سایر مشتری ها باعث اذیت و ناراحتی دیگران شود.

 

4. صندلی مخصوص کودکان

این موضوع نیز ممکن است بسیار ابتدایی و پیش پا افتاده به نظر برسد اما بسیار اهمیت دارد. بسیاری از مشتری ها به دلیل این که دوست ندارند با فرزند کوچک خود به رستوران مراجعه کنند از این کار خودداری می کنند. در حالی که داشتن صندلی های مخصوص کودکان باعث می شود تا افراد با خیال راحت به رستوران شما مراجعه کنند و از غذای خود لذت ببرند.

 

صندلی مخصوص کودکان در رستوران

 

 

سخن پایانی

ضمن آگاهی از اهمیت طراحی رستوران با اصول طراحی رستوران آشنا شدید و دانستید طراحی داخلی رستوران یا نمای بیرونی آن وابسته به سبک رستوران است. اصول طراحی رستوران همگی به صورت زنجیروار به هم متصل هستند. به همین دلیل، هماهنگی و هم‌خوانی مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در نظر داشت. یعنی سبک رستوران باید با جامعه مشتریان هدف شما و انتخاب تمام عناصر دیگر باید با سبک رستوران در تطابق و هماهنگی باشد. متن ما در همین بخش به پایان خود می رسد. امیدواریم تمام ابهامات و سوالاتی که در ذهن خود در خصوص طراحی رستوران و چند و چون دیزاین آن داشتید را با استفاده از این مطلب رفع کرده باشید. با این وجود، شما عزیزان همواره می توانید سوالات خود را در این خصوص، در بخش نظرات بر جای بگذارید تا در اسرع وقت پاسخ آن را دریافت کنید. همچنین اگر تجربه ای در زمینه دیزاین و طراحی دکوراسیون رستوران دارید می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی و توجه شما صمیمانه متشکریم.

 

مقاله مرتبط: ایده برای رستوران

۱۴۰۱/۴/۳۰ ،۱۱:۵۸:۲۹ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه