محبوب ترین مقاصد گردشگری غذایی ایران

مقاصد گردشگری غذایی ایران | همه ما می دانیم که در هر کشوری با توجه به ملل و فرهنگی که دارد نوع خاصی از غذاها در آن کشور و فرهنگ جای خود را نزد مردم آن سرزمین به درستی باز کرده است. ایران نیز با وجود فرهنگ ها و مکان های باستانی، آب وهوا، طبیعت و اقوامی که در سراسر آن زندگی می کنند از این امر مستثنی نیست. ایران با معماری عالی در مناظر الهام بخشی که دارد از منظر گردشگری در غذا نیز شهرت دارد. آداب و رسوم و فرهنگ های مختلف در ایران آنچنان منحصر به فرد است که باعث تنوع غذایی در فهرست غذاهای ایرانی شده است. می توانید با سفر به هر نقطه از ایران غذاهای دلپذیری را تجربه کنید و لذت ببرید. در ذیل قصد داریم برخی از شهرهای ایران با سفره های محلی را معرفی کنیم. با پانی همراه باشید.

 

گیلان

غذای گیلان

 

گیلان، سرسبزترین منطقه ایران از نظر تنوع غذاهای محلی نیز رتبه نخست را داراست. گردشگری غذایی در گیلان ، رشت را به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی از سوی یونسکو معرفی کرده است. گوناگونی خورشت ها در عین سادگی در گیلان که حاصل ذوق مردم این منطقه است و همچنین مواد طبیعی در این منطقه، گیلان را به خوشمزه ترین سرزمین غذاها معروف کرده است. میرزاقاسمی، ترش تره، سیر قلیه، باقلاقاتوق، اناربیج، کولی غورابیج، فسنجان، گل در چمن و کال کباب از مهمترین غذاهای محلی گیلان به شمار می رود.

خوزستان

 

غذای خوزستان

 

استان خوزستان با ظرفیت گردشگری خوب، تنوع غذا و شرایط آب وهوایی یکی از پرخیز ترین مناطق گردشگری ایران است. شرایط اقلیمی، این منطقه را با غذاهای محلی و تند معروف کرده است . قلیه ماهی، ماهی صبور، فلافل، اوپیوزی، برونی، میگو پلو، سمبوسه تند خوزستانی، امگشت، بورانی باقلا سبز تازه، تنها بخشی از تنوع غذایی در این سرزمین به شمار می آید.

آذربایجان

 

کوفته تبریزی

 

کوفته تبریزی، خورش هویج، آش اوماج، آش دوغ، شورجه ارومیه، سوپ بلغور (یارما شورباسی)، از غذاهای سنتی آذربایجان است که با توجه به فرهنگ اصیل مردمان آذربایجان تنوع غذایی، نیز از تمدن این خطه از ایران حکایت می کند.

اصفهان

 

کله گنجشکی اصفهان

 

اصفهان معروف به نصف جهان علاوه بر جاذبه های گردشگری و تاریخی، غذاها و دسرهای متنوع و خوشمزه ای دارد که نمی توان بدون چشیدن طعم این غذاهای خوشمزه به سادگی از آن گذر کرد. حلیم بادمجان، کشک بادمجان، قیمه ریزه نخودچی، نخودآب، خوراک سر گنجشکی (کله گنجشکی)، کباب مشتی یا کباب زردک اصفهان، خورش ماست، کاچی هفت دخترون (بی بی حور) از غذاها و دسرهای خوش طعم اصفهان است. بریان ( بریونی ) اصفهان جزو معروف ترین و بی نظیرترین خوراکی این منطقه است که هیچ یک از خوراکی های اصفهان به پای این غذا نمی رسد.

شیراز

 

شیرازی پلو

 

شیراز یکی از مناطق پربازدید گردشگری در ایران محسوب می شود که با وجود جاذبه گردشگری و تاریخی این شهر، جذب توریست غذایی نیز از دیگر جذابیت های سفر به این خطه است. شیرازی پلو، کلم‌ پلو، هویج پلو، یخنی نخود، اشکنه شیرازی، قورمه به، کوفته هلوی شیرازی از جمله غذاهای سنتی شیراز است که هر گردشگری با ورود به شیراز از طعم دلپزیر آن لذت خواهد برد.

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ،۰۸:۳۷:۳۰ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه