انواع گوشت و خاصیت های آن

در ابتدا باید گفت گوشت مهم‌ترین منبع تامین پروتئین قرار گرفته است. پروتئین در گوشت دارنده مقادیر متعددی از اسید آمینه های ضروری موردنیاز بدن انسان است. همینطور گوشت منبع مهمی برای تامین منابع مهمی از جمله، روی، آهن، فسفر، سدیم، کلر و منیزیم نیز می باشد. ضمنا گوشت دارنده مقدار متعددی چربی حیوانی است که تامین کننده انرژی در بدن می باشد. پس با پانی که فروشنده رول کباب ترکی می باشد، همراه باشید و با انواع گوشت و خواص آنها آشنا شوید.

 

انواع گوشت

به طور کلی می توان گفت گوشت های مصرفی به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

  • گوشت طیور: این گوشت شامل انواع گوشت پرندگان اهلی مانند بوقلمون، مرغ، غاز، مرغابی می باشد.
  • گوشت دریایی: به انواع گوشت میگو و ماهی ها اطلاق می شود.
  • گوشت قرمز: گوسفند، گوساله، گاو، شتر و بز از انواع گوشت های قرمز محسوب می شوند.

 

انواع گوشت

 

 

 

گوشت قرمز

این گوشت در صورت سالم بودن باید به رنگ صورتی مایل به قرمز باشد. همچنین نباید چسبنده و لزج باشد.

 

گوشت شتر

شتر گوشتی تیره و با طعمی گرم دارد. این ماده غذایی از جمله انواع گوشت های قرمز می باشد که در روایات دینی خوردن هر چند وقت یکبار آن توصیه شده است. انواع گوشت شتر دارای ارزش غذایی بالایی می باشند. برخی از ارزش های غذایی گوشت شتر، وجود کلسیم و فسفر در آن می باشد که برای افراد با درد مفاصل و استخوان مفید خواهد بود.

 

گوشت بز

گوشت بز، طبعی سرد دارد. جالب است بدانید این گوشت دنبه و چربی در آن وجود ندارد. بنابر این چنانچه دچار چربی و فشار خون بالا هستید، خوردن و طبخ این گوشت می تواند برای شما مفید باشد. گوشت بز که نزدیک به گوشت گوسفند است، حرارت و رطوبتش کمتر بوده یعنی برای افراد گرم مزاج مناسب‌ تر است و کسانی که می ‌‌خواهند زیاد چاق نشوند، بهتر است از گوشت بز استفاده کنند و در رژیم‌‌های لاغری مخصوصا برای افراد دارای مزاج گرم درصورت نیاز به مصرف گوشت، بهتر است از گوشت بز استفاده شود. مداومت در حد تعادل بر مصرف این گوشت‌‌ها بدن را اذیت نمی ‌کند و مزاج را بر هم نمی زند.

 

گوشت دریایی

در کل غذاهای دریایی از سالم ترین غذاها محسوب می شوند. در نتیجه گوشت های دریایی نیز، از انواع غذاهای سالم محسوب می شوند.

 

گوشت ماهی

گوشت ماهی که از انواع گوشت های دریایی به شمار می رود، سرشار از ویتامین و پروتئین می باشد. گوشت ماهی طبیعی که در رودخانه‌ها و دریاها رشد کرده، برای افراد گرم ‌مزاج مناسب است؛ مصرف ماهی برای سایر افراد موجب ایجاد بلغم و سنگینی می‌شود. مصرف ماهی برای افراد سرد مزاج به هیچ وجه توصیه نمی‌شود همچنین باید توجه داشت که خوردن گوشت ماهی همراه با ماست یا دوغ به ‌شدت مضر است و می‌تواند باعث عوارض شدید جسمی شود. ماهی بهتر است لاغر باشد و رنگ طبیعی داشته باشد؛ کباب کردن آن با روغن زیتون، نمک و زنجبیل می‌تواند به اعتدال آن کمک کند.

 

گوشت طیور

این مدل از انواع گوشت شامل گوشت پرندگان اهلی مانند بوقلمون، مرغ، غاز، مرغابی می باشد.

 

گوشت

 

 

 

گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین حاوی مقادیر زیادی روی است. همچنین وجود ویتامین های B3و B5 در آن موجب ارزشمندی بیشتر گوشت بلدرچین گردیده است. خواص خوردن گوشت بلدرچین عبارتند از:

  • تقویت ایمنی بدن، تقویت و افزایش هوش و حافظه
  • باعث نرمی پوست می‌شود.
  • نیروی جنسی را در خانم‌ها افزایش می ‌دهد.
  • برای پخت انواع گوشت بلدرچین بهتر است از روغن هم استفاده کنید.

 

مصرف گوشت بلدرچین

مصرف گوشت بلدرچین همراه چاشنی‌های ملس یا شیرین مثل آلو، رب انار، شکر و سکنجبین توصیه ‌می‌ شود. همچنین مصرف بیش از حد و دائمی گوشت بلدرچین سردرد ایجاد می‌کند.

 

گوشت بوقلمون

این گوشت حاوی ویتامین A می باشد. بنابر این در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارد. جالب است بدانید که گوشت بوقلمون هر دو نوع گوشت سفید و قرمز را داراست. در میان گوشت های سفید، بوقلمون دارای مقدار کمی چربی است.

 

گوشت مرغ

گوشت مرغ سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی از جمله موارد زیر می باشد:

  1. کلسیم
  2. نیاسین
  3. پروتئین
  4. فسفر
  5. پتاسیم
  6. سدیم
  7. تیامین
  8. ریبوفلاوین
  9. ویتامین آ

 

گوشت خروس

گوشت خروس نسبتاً مفید است اما بهتر است مصرف این گوشت و اجزای بدن مرغ و خروس زیر نظر طبیب طب سنتی باشد.

 

گوشت خروس

 

 

 

خواص ضد سرطانی مصرف گوشت مرغ و ماهی

بررسی ها ثابت کرده اند که در غیر گیاهخواران، مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز رنگ، گوشت خوک و ژامبون سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می گردد. نکته قابل توجه این است که با مصرف و طبخ گوشت مرغ و ماهی ، خطر ابتلا به سرطان روده در مراحل بعدی زندگی کاهش می باید.

 

برترین گوشت ها از نظر طب سنتی و اسلامی چه نوعی هستند؟

طبخ و خوردن این گوشت ها مورد تایید طب اسلامی و سنتی قرار گرفته که عبارتند از:

  1. گوشت گوسفند
  2. بز کم سن
  3. شتر
  4. خروس
  5. بوقلمون
  6. کبوتر

 

افراد سالم و مخصوصا کسانی که فعالیت‌‌های بدنی زیادی دارند حتما به گوشت نیاز بیشتری دارند. گوشت بسیار مقوی و خونساز است. مزاج اکثر گوشت‌‌ ها گرم و تر است و باید توجه داشت که نوع حیوانات، چاق و لاغری، نر و ماده بودن، سن، میزان حرکت، جثه، رنگ مو، وحشی و اهلی بودن، دریایی یا خشکی‌زی بودن، منجر به ایجاد اختلاف‌‌های زیادی در خصوصیات و خواص گوشت آنها می‌‌شود. مصرف انواع گوشت به صورت زیاد برای برخی از افراد، ممنوعیت دارد.

 

اهمیت گوشت گوسفند از نظر طب سنتی

این گوشت ضمن آن که مناسب ‌ترین گوشت برای انسان است، باعث تقویت قوای انسان شده و خونسازی می‌‌کند. همچنین موجب تقویت قوای جنسی و تولید سلول‌‌های جنسی خوب می‌‌شود. بهتر است گوسفند نر باشد و سنی حدود 6 ماه یا کمتر داشته باشد در واقع بره باشد. میزان غذاییت، حرارت و رطوبت گوشت گوسفندی از گوشت بز بیشتر است. بنابراین انواع گوشت گوسفندی بیشتر چاق می‌‌کند چربی بیشتری دارد و نرم‌تر است هضم آن راحت‌تر است.

برای افراد ورزشکار و دارای مشاغل همراه با فعالیت سخت بدنی و سرد مزاجان و همچنین برای استفاده در اقلیم‌‌های سرد و یا فصول سرد مفیدتر است و از طرف دیگر مواد زاید بیشتری هم (نسبت به گوشت بز) تولید می‌‌کند و توصیه شده که به عنوان مصلح همراه یا بعد از گوشت گوسفندی از چیزهای ترش یا قدری ترشیجات یا آبغوره و سرکه استفاده شود که حرارت بیش از حد نشده و هضم آن راحت ‌تر شود.

مصرف لیمو و یا ترشی همراه آبگوشت و یا مصرف سماق همراه با کباب و یا خواباندن گوشت قبل از کباب شدن در مایع حاوی آبلیمو و سرکه و برخی ادویه‌ جات همه به همین دلیل است که از قدیم بوده و هم منجر به تعدیل مزاج و هم راحتی هضم گوشت می‌‌شود.

 

افراد در سنین بالا از چه گوشت‌هایی استفاده کنند؟

برای افرادی که فعالیت بدنی زیادی ندارند و یا هضم ضعیفی دارند و یا در سنین خیلی بالا و یا پایین هستند و یا تازه از بیماری فارغ شده‌اند گوشت‌‌های بره و بزغاله بسیار مفید است و توصیه می‌‌شود. هرچه گوشت بهتر پخته شود و اصطلاحا جا بیفتد هضم آن سریع‌تر شده، البته غذاییت آن کمی کاهش می‌‌یابد. در مورد گوشت گوسفند و بز بهتر است گوشتی استفاده شود که در همان روز ذبح شده باشد و از حیوانی باشد که در چمن و علفزارها چرا کرده باشد، نه اینکه در جایی نگهداری شده باشد.

 

گوشت حیوانات

 

 

 

حیوانات شکار

حیواناتی که در کوه زندگی می‌‌کنند نسبت به حیواناتی که در دشت هستند گوشت ‌‌های سفت‌ تر، خشک ‌تر، غذاییت کمتر و البته فضولات کمتری دارند و هرچه به سمت حیوانات اهلی می‌‌ رویم گوشت‌‌ های نرم ‌تر، غذاییت بیشتر و البته فضولات بیشتری خواهند داشت.

۱۴۰۲/۹/۲۱ ،۰۹:۴۱:۲۵ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه