20 نوع کاربرد انواع ادویه و ارزش های غذایی قدرتمند آنها

ادویه ها بخش مهمی از طعم غذاهای ما را تشکیل می دهند. و امروزه همه ما برای خوش طعم شدن هر نوع غذایی از آن ها استفاده می کنیم. اما جدا از طعم فوق العاده ای که به غذاهای ما می دهند، خاصیت ها و ارزش های غذایی قدرتمندی دیگری نیز دارند و باعث می شوند که خیلی از بیماری ها درمان بشود. باید بدانید که قدرت اسیدهای ضروری متنوع بدن را ادویه ها تامین میکنند. همچنین می توانید مقداری پروتئین از طریق ادویه به وعده ی غذایی اضافه کنید. با پانی همراه باشید تا با 20 نوع کاربرد انواع ادویه که بسیار کمک کننده در سلامتی و درمان شما عزیزان هستند، آشنا شوید.

1_ هِل (ادویه ای شیرین و تند)

هل ادویه فوق العاده ای است که در غذاهای آسیایی کاربرد ویژه ای دارد و یکی از قدیمی ترین ادویه ها در جهان است. این ادویه دارای طعمی شیرین و تند می باشد. همچنین از مهم ترین خواص آن می توان به بهبود و التهاب دستگاه گوارش اشاره کرد. این ادویه خوش عطر مانع برخی بیماری های جدی مانند سرطان نیز می شود، و خواص آنتی اکسیدانی آن می تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند.

2_ دارچین (معجزه آسا)

این ادویه ی محبوب جدا از طعم بسیار خوبی که به غذا شما می دهد دارای مزایا فوق العاده زیادی برای سلامتی شما است. یکی از کاربرد انواع ادویه در زندگی ما انسان ها خواص آنهاست که چند مورد از آنان را بررسی می کنیم. کنترل قند خون، کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید، جلوگیری از آلزایمر و تقویت عملکرد بدن، جلوگیری از عفونت، جلوگیری از بیماری های قلبی، تسکین دردهای عضلانی و سردرد، بهداشت دهان و دندان، درمان دندان درد، از بین برنده ی باکتری های ایکولای، تحریک و افزایش رشد مو، جلوگیری از پیری و چین و چروک، درمان اگزما، افزایش میل جنسی و… است. خواص دارویی این ادویه نیز بسیار می باشد. همچنین دارچین برای تک تک مشکلات نامبرده شده موثر است و به همین دلیل است که جایگاه ویژه ای بین ادویه جات دارد.

3_ فلفل قرمز (برای دوست داران تندی)

افراد عاشق غذای تند نمی توانند غذا را بدون فلفل تصور کنند. فلفل قرمز دارای فواید بسیار زیادی برای سلامت افراد می باشد. یکی از مهم ترین ویتامین های فلفل قرمز ویتامین C است که دارای آنتی اکسیدان قوی برای ترمیم عملکرد زخم و سیستم ایمنی بدن می باشد. همچنین فلفل قرمز برای بهبود آسم و تسکین برونشیت مزمن، جلوگیری از یبوست، کاهش اشتها و لاغری و هضم غذا، بهبود کم خونی، برای کمک به دیابت و… بسیار موثر است.

 

انواع ادویه

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ادویه پاسترامی

 

4_ سیر (عضوی جدا نشدنی از غذا)

سیر یکی از مهم تری طعم دهنده های غذایی است تا جایی که طعم خیلی از غذا ها به سیر بستگی دارد. سیر مواد مغذی زیادی دارد. ما در این مقاله کاربرد انواع ادویه در غذا مطرح کردیم ولی خواص و کاربرد سیر خیلی بیشتر از چیزی است که فکرش را می کنید. از ارزش های غذایی سیر می توان به ویتامین C  و سیر مواد معدنی ضروری مانند فسفر، منگنز، روی، کلسیم، آهن، B6، اسد پانتوتنیک، کربوهیدرات و مقدار کمی پروتئین اشاره کرد. از خواص های درمانی سیر نیز می توان به تقویت کننده سیستم ایمنی، درمان طبیعی سرماخوردگی، کاهش فشار خون، جلوگیری از سکته مغزی و حمله ی قلبی، جلوگیری از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر، درمان سردرد و سینوزیت، سم زدایی طبیعی بدن، بهبود سلامت استخوان، کاهش خطر ابتلا به سرطان، نتظیم سطح قند خون، درمان عفونت پوست، مبارزه با آلرژی، درمان سل، محافظت از کبد و هزاران خاصیت دیگر اشاره کرد.

5_ شیرین بیان

این ادویه شیرین ارزش غذایی بالایی دارد و برای درمان گلو درد، زخم معده و سرفه به کار می رود. همچنین تاثیر مثبتی بر روی پوست دارد و با بیماری های پوستی مانند اگزما جلوگیری می کند. شیرین بیان یکی از اجزا ترکیبی شربت سرفه به شمار می رود. و می توان آن را به عنوان عامل زد ویروس موضعی برای زخم و التهاب زونا، چشم، دهان و دستگاه تناسلی به کار برد.

6_ جوز هندی

در این قسمت از مقاله کاربرد انواع ادویه به جوز هندی می رسیم. جوز هندی دارای خواص آنتی باکتریالی است و اگر کودکتان دچار اسهال بشود و علت آن میکروب باشد جوز هندی باعث درمان آن می شود. پس سعی کنید این ادویه را نیز در رژیم غذایی خود جای دهید.

7_ سماق

سماق مصارف بالایی دارد از جمله از آن ها می توان به درمان تب، سرماخوردگی و آسم اشاره کرد. اگر طعم ترش را دوس دارید در غذا می توانید از سماق استفاده کنید. همچنین اگر مشکل روده دارید سماق میتواند به بهبود شما کمک ویژه ای بکند. کاربرد انواع ادویه متفاوت است، و هر کسی دلیل خاص خود را مصرف ادویه جات دارد ولی سماق جدا از خواص زیادی که دارد از چاقی نیز جلوگیری می کند.

8_کندر

کندر برای درمان سوختگی و جلوگیری از پخش عفونت استفاده می شود. همچنین خواص آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریالی این ادویه برای زخم خوب است. این ادویه در پخت نان برنجی به کار می رود و طعم بسیار خوش مزه ای به نان می دهد.

9_ پاپریکا

پاپریکا داراری آنزیم هایی است که فعالیت مغز را تحریک میکند و خواب آور است. همچنین خواص آنتی اکسیدانی دارد و منبع غنی از ویتامین A می باشد. این ادویه نیز جزء غذای سالم به حساب میاید و شما در برنامه غذایتان به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

10_ زردچوبه

در نیمه مقاله کاربرد انواع ادویه به شما یکی از بهترین ادویه ها را معرفی خواهیم کرد. زردچوبه طعم دهنده ای فوق العاده برای غذا است و از خطرات بیماری های مزمن جلوگیری می کند. همچنین روشن کننده قوی برای پوست نیز می باشد و جزء ادویه های فوق العاده پر طرفدار در سراسر دنیا به شمار می رود.

 

ادویه

 

 

11_ زیره سبز

زیره سبز به یک ماده درمانی برای تقویت سیستم گوارش است. این ماده همچنین برای اسپاسم عضله بسیار موثر است. این ماده باعث زیاد شدن ادرار شده در نتیجه مواد سمی به غیر از نمک و مواد مفید از بدن خارج می شود. و برای اسپاسم عضله نیز موثر است.

12_ برگ بو

برگ این درخت باعث جذب ویتامین C می شود و ارزش غذایی بسیار مهمی برای سلامت فرد دارد. شما برای اینکه بتوانید از فواید بی شمار این ماده بهره مند شوید، کافی است تنها مقداری از این ادویه را به وعده غذایی خود اضافه کنید.

13_ پرک هندی

پرک هندی جزو خانواده فلوس می باشد و مصارف دارویی و غذایی دارد. فلوس ها خواص آنتی باکتریال و آنتی میکروبیال داشته و از عفونت های ویروسی جلوگیری می کند. در درمان های سنتی هم از فلوس به طور گسترده و به عنوان راهی درمانی برای اسهال و استفراغ به کار گرفته می شود.

14_ شنبلیله

شنبلیله طعمی شبیه شیره دارد و برای تنظیم میزان گلوکز خون برای افراد دیابتی بسیار موثر است. همچنین افرادی که کمبود اشتها دارند می توانند برای افزایش اشتها مقداری از این ادویه را در غذای خود استفاده کنند. شنبلیله برای کاهش دمای بالای بدن کودکان نیز موثر است.

15_ رازیانه

این ادویه برای ترد کردن گوشت و سلامت لثه استفاده می شود. همچنین اسپاسم ماهیچه نیز با مصرف رازیانه به طور روزانه کنترل می شود. رازیانه محرک شیر نیز می باشد.

16_ سس فلفل

سس فلفل برای درمان سرماخوردگی و سو هاضمه مفید است و از آن به عنوان داروی سرماخوردگی نیز یاد می شود. ما به شما قول می دهیم زمانی که مرغ را آغشته به سس فلفل کنید دیگر بقیه ادویه جات را با مرغ ترکیب نخواهید کرد.

 

کاربرد انواع ادویه جات

 

 

17_ پودر وانیل

این ادویه فشار خون را نرمال کرده و متابولیسم را بدون آسیب به سلامتی افزایش می دهد. همچنین می توان از روغن های ضروری و ترکیبات متنوع موجود در پودر وانیل استفاده کرد. این ادویه در نوشیدنی ها و شیرینی جات نیز قابل استفاده می باشد.

18_ واسابی

ریشه واسابی به عنوان ادویه در غذاهای ژاپنی استفاده می شود. این ماده طعم خوشایندی به غذا می بخشد. همچنین اجزای گیاهی این ماده مانع از حمله بیماری های مزمن مثل آلزایمر و جنون می شود.

19_نمک

نمک تکمیل کننده ی غذاهاست و خواص درمانی زیادی دارد. مصرف نمک به مقدار متعادل باعث ذخیره ی مواد معدنی می شود که در اثر عرق زیاد از بین می روند. هر چند که زیاده روی در مصرف آن باعث بروز بیماری هایی مانند فشار خون می شود. پس سعی کنید که به میزان تعادل از نمک در برنامه غذاییتان داشته باشید.

20_ زنیان

به آخرین ادویه از مقاله کاربرد انواع ادویه رسیدیم. زنیان که به نام علف هرز اسقف نیز معروف است. بخشی از طعم دهنده ی غذاهای هندی می باشد. ماده های شمیایی زیادی در این ادویه وجود دارد از جمله لیمونن، سایمین، پینن و ترپینین؛ زنیان دارای خواص آنتی باکتریالی، خواص ضد قارچی و ماده بیهوشی می باشد.

کلام آخر

کاربرد انواع ادویه را برای شما عزیزان نام بردیم و خواهشمندیم به این نکته نیز توجه کنید که ادویه ها جدا از طعم فوق العاده ای که به غذا می دهند دارای خواص و کاربرهای فراوانی هستند. که با دانستن و استفاده کردن آن ها می توانید غذای خوش طعم تری داشته باشید، همچنین که خیلی از بیماری ها و مشکلات شما نیز حل خواهد شد. امیدواریم بهره ی کافی را از این مطلب برده باشید.

 

انواع ادویه جات

۱۴۰۲/۱۲/۲۷ ،۰۷:۴۸:۰۰ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه