بهترین غذاهای محلی گیلان

استان گیلان با داشتن بیشترین تنوع غذایی که شامل 170 الی 220 نوع غذای شناخته شده می باشد، نخستین استان کشور به لحاظ تنوع غذایی است. در این استان انواع خورش، غذاهای گیاهی، کباب، کوکو، آش، دسر و شیرینی طبخ می شوند که بسیاری از آنها در لیست غذاهای محلی گیلان و نام آشنا برای اکثر ایرانیان قرار می گیرند. استان گیلان دارای آب و هوای مساعد و خاک مرغوب است و همین دلیل وجود تنوع مواد غذایی طبیعی از قبیل صیفی جات، میوه ها و حبوبات در این منطقه است و ریشه تنوع غذایی در این استان نیز تا حد زیادی از این ویژگی نشات می گیرد.

مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و زیتون پرروده، پنج غذای محلی و مشهور استان گیلان هستند که نحوه طبخ آنها به روش سنتی به ثبت ملی رسیده است. این استان در سال 1394، از سوی سازمان یونسکو به عنوان پایتخت خلاق غذا معرفی شده است. سیر، بادمجان، گردو و زردچوبه و طعم دهنده هایی مانند رب انار، آب انار و نارنج و سبزی های محلی مانند چوچاق و خالواش، از جمله مواد اصلی در تهیه بسیاری از غذاهای محلی گیلان محسوب می شوند. شرکت فرآورده گوشتی پانی که یکی از فعالان در حوزه فروش کباب ترکب آماده است، در ادامه به معرفی پنج نوع از غذاهای محلی گیلان همراه با طرز تهیه آنها خواهد پرداخت.

میرزاقاسمی محبوب ترینِ غذاهای گیلان

میرزاقاسمی را می توان یکی از اصیل ترین و شناخته شده ترین غذاهای محلی گیلان دانست. مواد اصلی این غذا شامل گوجه فرنگی، بادمجان کبابی، سیر، ادویه جات و تخم مرغ می شود. غذاهای بادمجانی یکی از غذاهای پرطرفدار در میان ایراینان است. معمولا این غذا را در گیلان، همراه با کته برنج شمال و به عنوان غذای اصلی یا پیش غذا سرو می کنند. با این حال در برخی از مناطق کشور، میرزاقاسمی را اغلب با نان می خورند. این غذا فاقد گوشت بوده و به همین دلیل می تواند غذای مناسبی برای کسانی که تمایل به گیاهخواری دارند، باشد.

 

طرز تهیه غذای گیلانی

 

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که میرزاقاسمی به لحاظ قدمت تاریخی به دوران حکومت قاجار بر می گردد. محمدقاسم خان، والی رشت در دوران ناصرالدین شاه، این غذای لذیذ را ابداع کرده و به همین دلیل این غذا به نام وی نامگذاری شده است.

دستور پخت میرزاقاسمی

در ادامه به شما مواد لازم و طرز تهیه میرزاقاسمی را خواهیم گفت.

مواد لازم برای تهیه میرزاقاسمی

  • بادمجان قلمی و شیرین: 5 عدد 
  • گوجه فرنگی: 3 عدد
  • سیر پوست کنده شده: 3 حبه
  • تخم مرغ: 2 عدد
  • زردچوبه و فلفل سیاه: هر کدام یک قاشق چای خوری
  • نمک: به میزان لازم

طرز تهیه میرزاقاسمی

ابتدا بادمجان ها را همراه با پوست روی گاز کبابی می کنیم. پس از پخت کامل برداشته و داخل سینی قرار می دهیم تا از داغی افتاده و خنک شوند. بوسیله دست، پوست و سر بادمجان ها را به آرامی جدا می کنیم. بادمجان ها را ساطوری کرده و با گوشت کوب له می کنیم. پوست گوجه فرنگی ها را گرفته و آنها را رنده کرده یا پوره می کنیم. سیرها را هم له کرده یا رنده می کنیم. مقداری روغن در ماهی تابه ریخته، روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا داغ شود. سیرها را در داخل ماهی تابه ریخته و به مدت 10 ثانیه تفت می دهیم. زردچوبه، فلفل سیاه را اضافه می کنیم. تخم مرغ ها را در کنار سیرها در ماهی تابه شکسته و هم می زنیم تا بپزند.

بعد از گذشت حدود 1 دقیقه تخم مرغ و سیرها را از ماهی تابه خارج کرده و کنار می گذاریم. پوره گوجه فرنگی را به ماهی تابه انتقال داده، تفت می دهیم. بادمجان های ساطوری شده و نمک را اضافه می کنیم. کمی روغن به مواد افزوده و اجازه می دهیم گوجه ها و بادمجان ها با حرارت متوسط بپزند. بعد از مخلوط شدن بادمجان ها و گوجه ها، و بعد از اینکه آب آنها به خوبی کشیده شد و غذای ما اصطلاحا به روغن انداختن افتاد، مخلوط سیر و تخم مرغ را اضافه می کنیم. همه مواد را با یکدیگر مخلوط کرده و همراه با برنج کته یا نان با مخلفاتی مانند سبزی خوردن، سیر ترشی و زیتون پرورده سرو می کنیم. نوش جان

باقلاقاتوق

باقلاقاتوق که با نام خورش گل در چمن نیز شناخته می شود، یکی از خوشمزه ترین غذهای خطه شمال کشور است که گیلانی ها تبحر خاصی در پخت آن دارند. مواد اصلی تهیه این غذای مقوی و لذیذ، باقلای رشتی، شوید و تخم مرغ است و معمولا با برنج کته، سیر تازه، ماهی شور و اشپل ماهی سرو می شود. این غذا یکی از خورش های قدیمی و محلی استان گیلان می باشد که امروزه در بیشتر شهرهای شمالی کشور پخت می شود. در زبان محلی قاتق به معنای خورش و خوراک است. باقلاقاتوق اغلب به عنوان پیش غذا و یا همراه آن در کنار غذاهایی مانند ماهی کولی، ماهی شور سرو می شود.

 

غذاهای محلی گیلان

 

 

دستور پخت باقلاقاتوق

در ادامه به شما بهترین شیوه برای پخت باقلاقاتوق را معرفی خواهیم کرد:

مواد لازم برای تهیه باقلاقاتوق

  • پاچ باقلای رشتی: 300 گرم
  • تخم مرغ: 3 عدد
  • سیر پوست گرفته و له شده: 4 حبه
  • شوید خشک: 4 قاشق غذاخوری
  • کره یا روغن زیتون: 100 گرم
  • آب: یک لیتر
  • نمک، دارچین، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه باقلاقاتوق

روغن زیتون یا کره را در قابلمه می ریزیم تا گرم شود. پوست باقلاها را گرفته و حدود 3 دقیقه تفت می دهیم. سیر له شده، شوید، نمک و کمی زردچوبه به باقلاها افزوده، هم می زنیم تا به طور کامل تفت بخورند. آب ولرم یا داغ را به قابلمه افزوده، شعله را کم کرده و در قابلمه را می گذاریم. برای جلوگیری از له شدن باقلاها، نباید اجازه دهیم آب داخل قابلمه بجوشد. حدود 15 دقیقه یا کمتر زمان می برد تا باقلاها بپزند.

پس از 15 دقیقه باقلاها را چک می کنیم اگر پخته بود، تخم مرغ ها را در داخل قابلمه شکسته و مجدد درب قابلمه را می گذاریم. در پایان به دلخواه می توانیم مقداری نمک و دارچین به خورش اضافه کنیم. خورش باقلای ما آماده است و می توان آن را با برنج کته و همراه با سیر تازه سرو کرد. نوش جان

 

شش انداز گیلانی

شش انداز گیلانی که با نام شش انداز بادمجان نیز شناخته می شود، یک نوع غذای گیلانی خوشمزه است که مواد اصلی آن مغز گردو، بادمجان، رب انار و پیاز است. این غذا در واقع نوعی غذای اصیل ایرانی است که طبخ علاوه بر شمال، در دیگر شهرهای ایران مانند زنجان و شیراز نیز مرسوم است؛ ولی به لحاظ مواد اولیه و شیوه پخت، کاملا متفاوت با شش انداز گیلانی است. این غذا، مخصوص چهارشنبه سوری و عید نوروز است.

 

طرز تهیه غذاهای محلی گیلان

 

 

 

دستور پخت شش انداز گیلانی

در اینجا به شما بهترین دستور پخت شش انداز گیلانی را خواهید خواند:

 

مواد لازم جهت تهیه شش انداز گیلانی

  • مغز گردوی آسیاب شده: 300 گرم
  • بادمجان قلمی پوست کنده و خرد شده: 5 عدد
  • رب انار ترش: 2 قاشق غذاخوری
  • پیاز سرخ شده: 4 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، نمک و فلفل و دارچین: به مقدار لازم

 

طرز تهیه شش انداز گیلانی

گردو را همراه با دو الی سه پیمانه آب و ادویه در قابلمه ای نچسب ریخته و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا به روغن بیافتد. سپس دو الی سه پیمانه آب و رب انار به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم به مدت 30 دقیقه بجوشد. بادمجان ها را که خرد کرده ایم در روغن داغ سرخ می کنیم. بادمجان های سرخ شده را همراه با پیاز داغ و مقداری دارچین به محتویات قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا خورش به خوبی جا بیفتد. این غذا را اغلب با برنج یا نان سرو می کنند. نوش جان

 

اناربیج

خورش اناربیج که با نام های سنگه خورش، درازاقاتوق و خورش فسنجان گیلانی نیز شناخته می شود، یکی دیگر از غذاهای محلی استان گیلان است که مواد اصلی آن را گردوی ساییده شده، سبزی شامل (تره، جعفری، گشنیز، نعنا، خلواش و چوچاق)، گوشت چرخ کرده، پیاز، رب انار ترش یا آب انار یا آب غوره، زردچوبه و نمک و فلفل تشکیل می دهد. این غذا در زمزه غذاهای محلی استان گیلان است که به ثبت ملی نیز رسیده است. این غذا را اغلب مناسب های مختلف در فصل انار و بویژه برای شب یلدا تدارک می بینند.

 

غذا های محلی گیلان

 

 

 

دستور چخت اناربیج

در قسمت زیر به شما موادی که برای پخت انارپیچ نیاز دارید و دستور پخت آن را که یکی از پر استفاده ترین غذاهای محلی گیلان می باشد آورده ایم.

 

مواد لازم برای تهیه انارپیچ

  • گردوی ریز آسیاب شده یا چرخ کرده: 250 گرم
  • گوشت چرخ کرده: 300 گرم
  • آب انار ترش: 1 لیوان
  • پیاز پوست کنده و رنده شده: 1 عدد
  • پودر گلپر: 1 قاشق مرباخوری
  • سبزی خرد شده: 250 گرم
  • رب انار: به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه: به مقدار لازم
  • برنج زعفرانی برای سرو غذا

 

طرز تهیه انارپیچ

آب انار ترش یا آب غوره را همراه با مقدار کمی زردچوبه و نمک در قابلمه ای ریخته و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا به جوش بیاید. گردوی آسیاب شده را با مقدار کمی آب در کاسه ای زده و به قابلمه اضافه می کنیم. اجازه می دهیم گردو و آب انار برای مدت 2 الی 3 بپزند تا گردوها به روغن بیافتند. دویست گرم از سبزی خرد شده را با مقدار کمی روغن در ماهی تابه ریخته و در حرارت متوسط گاز کمی تفت می دهیم. نباید سبزی خیلی سرخ شود. سبزی تفت خورده را به مواد داخل قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم برای 1 ساعت همراه با گردوها بپزد.

برای آماده کردن کوفته قلقلی ها، ابتدا آب پیاز رنده شده را گرفته، گوشت را با پیاز، 50 گرم سبزی باقی مانده، نمک و فلفل در ظرفی ریخته، ورز می دهیم. سپس از مخلوط به اندازه یک گردو برداشته و به صورت کوفته ریز شکل می دهیم. این کار را تا تمام شدن مخلوط گوشت ادامه می دهیم. کوفته های قلقلی آماده شده را برای 1 ساعت در درون یخچال قرار می دهیم. بعد از استراحت یک ساعته، گوشت های قلقلی را در مقداری روغن در ماهی تابه تفت می دهیم. رب انار را کم کم به خورش اضافه می کنیم تا به رنگ دلخواه برسیم.

کوفته قلقلی ها را همراه با گلپر به خورش اضافه کرده و اجازه می دهیم خورش برای 1 ساعت دیگر روی شعله متوسط جا بیفتد. در نیم ساعت اولیه درب قابلمه را بردارید و در نیم ساعت دوم درب آن را بگذارید. خورش را بعد از یک ساعت چک کنید در صورت نیاز مقداری نمک، آب انار و فلفل اضافه کنید و اجازه دهید 30 دقیقه دیگر بماند تا به قوام رسیده و تیره شود. خورش اناربیج آماده شده را با برنج زعفرانی سرو کنید. نوش جان

 

نرگسی اسفناج

نرگسی اسفناج یکی از غذاهای لذیذ شمال کشور است. این غذا در زمان کمی آماده شده و پخت آن بسیار سریع است. مواد اصلی این غذا عبارتند از اسفناج، سیر و پیاز داغ و تخم مرغ.

 

طرز تهیه غذا های محلی گیلان

 

 

 

دستور پخت نرگسی اسفناج آخرین خوراک از غذاهای محلی گیلان

به عنوان آخری خوراک از غذاهای محلی گیلان به شما دستور پخت نرگسی اسفناج را اموزش می دهیم:

 

مواد لازم برای پخت نرکسی اسفناج

  • تخم مرغ: 4 عدد
  • اسفناج خرد شده: 500 گرم
  • سیر پوست کنده و رنده شده: 3 حبه
  • پیاز پوست کنده و خلالی: 2 عدد
  • روغن: به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل: به میزان لازم

 

طرز تهیه نرگسی اسفناج

اسفناج های خرد شده را در قابلمه ای ریخته، روی حرارت متوسط قرار می دهیم و 15 دقیقه زمان می دهیم تا به آرامی بپزند. پیازهای خلالی خرد شده را در روغن سرخ کرده، سپس سیر رنده شده را به آنها اضافه می کینم و با هم تفت می دهیم. پس از اینکه سیر و پیازها طلایی شدند، زردچوبه را افزوده و کمی تفت می دهیم. اسفناج پخته شده که آب آن کشیده شده را به مواد داخل تابه اضافه کرده و مخلوط را به مدت چند دقیقه تفت می دهیم. نمک و فلفل را به مواد افزوده و هم می زنیم. در آخر تخم مرغ ها را روی اسفناج ها شکسته و درب تابه را می گذاریم تا تخم مرغ ها روی حرارت ملایم، نسبتا سفت شده و بپزند. نرگسی اسفناج ما آماده است. آن را با برنج و ماست سرو می کنیم. نوش جان

۱۴۰۰/۵/۳۰ ،۱۰:۲۷:۳۸ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه