10 روش برای سنجش عملکرد رستوران

اگر در صنعت غذا و نوشیدنی فعالیت می‌کنید، چندین معیار برای سنجش عملکرد رستوران شما وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توانید مطمئن شوید رستوران به حالت سودآوری خود رسیده است یا خیر. در ادامه به بررسی 10 روش برای سنجش عملکرد رستوران می‌پردازیم، با پانی که بزرگترین فروشنده کباب ترکی آماده در کشور می باشد، همراه باشید.

سنجش عملکرد رستوران

رسیدن به موفقیت در هیچ کسب و کاری یک شبه و ناگهانی رخ نمی‌دهد، این کار نیازمند برنامه‌ ریزی، تلاش مداوم و پایش مستمر برای اصلاح نقاط ضعف است. در مدیریت رستوران چندین پارامتر بر سود خالص و نهایی تاثیر گذار است. از همین رو سنجش عملکرد رستوران به مدیران کسب و کار این امکان را می‌دهد که نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند و در جهت اصلاح نقاط ضعف و بهبود شرایط با برنامه ریزی صحیح به سود‌دهی برسند. در ادامه به بررسی 10 روش برای سنجش عملکرد رستوران میپردازیم.

 

1. بهای تمام شده کالای فروخته شده (CoGS)

هزینه کالای فروخته شده، هزینه‌ای است که برای تهیه هر یک از آیتم‌های منوی رستوران پرداخت کرده‌اید. این CoGS به شما نشان می‌دهد کل مبلغی است که باید برای خرید مواد اولیه مورد نیاز پخت و پز در طی یک دوره زمانی صرف کنید چه‌قدر است. به وسیله‌ی این شاخص عملکرد رستوران می‌توانید تعیین کنید که آیا آیتم‌های منو قیمت مناسبی دارند یا اینکه هزینه غذا بالا است؟! این پارامتر سنجش عملکرد رستوران یکی از مهمترین معیارهای مالی رستوران است که صاحب رستوران باید آن را پیگیری کند.

 

نحوه محاسبه هزینه کالاهای فروخته شده

این فرمول به شما کمک می کند تا بهای تمام شده کالای فروخته شده را محاسبه کنید.

CoGS = (موجودی اولیه F&B) + (خریدها) – (موجودی نهایی)

 

2. درصد هزینه نیروی کار

درصد هزینه پرداخت شده برای نیروی کار درصدی از درآمد است که برای کار در رستوران پرداخت می‌شود. این پارامتر سنجش عملکرد رستوران دومین هزینه اصلی برای کسب و کار رستوران پس از هزینه پرداختی برای خرید مواد اولیه در پخت غذا است. برای به دست آوردن سود بیشتر، این پارامتر درصد هزینه نیروی کار باید کاهش یابد.

 

شاخص عملکرد رستوران

 

 

 

نحوه محاسبه درصد هزینه نیروی کار

با استفاده از این فرمول، درصد هزینه کار رستوران خود را محاسبه کنید.

درصد هزینه کار = نیروی کار / فروش

 

3. هزینه اولیه

هزینه اولیه مجموع هزینه های نیروی کار شما و هزینه محصولات فروخته شده (CoGS)، از جمله هزینه غذا و نوشیدنی است. این پارامتر شاخص عملکرد رستوران نشان‌دهنده بزرگترین هزینه‌های رستوران است که بر کل درآمد شما از جمله نحوه قیمت گذاری منو، ایجاد بودجه و تعیین اهداف برای رستوران شما تأثیر می گذارد.

 

نحوه محاسبه هزینه اولیه

از این فرمول برای محاسبه هزینه اصلی رستوران خود استفاده کنید.

هزینه اولیه = CoGS + هزینه کل نیروی کار

 

4. نقطه سربه سر

نقطه سربه سر یکی از ضروری‌ترین معیارهای سنجش عملکرد رستوران به شمار می‌آید. این آیتم به شما کمک می‌کند تا یک نقشه‌ی راه برای خود تعیین کنید. همچنین با ارزیابی عملکرد رستوران می‌تواند پیش بینی کنید که تا چه زمانی می‌توانید هزینه‌ای که صرف کسب و کار کرده‌اید را مجددا بدست آورید.

 

نحوه محاسبه نقطه سربه سر

اگر به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستید، نقطه سر به سر بسیار می‌تواند برای شما تعیین کننده باشد.

نقطه سربه سر = کل هزینه ثابت / [(هزینه کل – مجموع هزینه متغیر) / کل فروش] 

 

5. درصد هزینه غذا

درصد هزینه غذا تفاوت بین هزینه ایجاد یک آیتم خاص در منو و قیمت فروش آن غذا است. این شاخص عملکرد رستوران از آن جهت مهم است که متوجه شوید یک غذای خاص را به چه قیمتی باید بفروشید همچنین می‌توانید بفمید که اضافه شدن آن غذا در منوی رستوران‌تان برای کسب و کار شما سودآور است یا خیر؟!

 

ارزیابی عملکرد رستوران

 

 

 

نحوه محاسبه درصد هزینه غذا

فرمول محاسبه درصد هزینه غذا در اینجا آمده است.

درصد هزینه غذا = هزینه کالا / قیمت فروش

 

6. سود ناخالص

سود ناخالص پولی است که کسب و کار رستوران شما پس از کسر هزینه کالاهای فروخته شده به دست می‌آورد. این پارامتر سنجش عملکرد رستوران به شما می‌گوید پس از کسر CoGS چه مقدار پول برای پرداخت هزینه‌های دیگر مانند اجاره محل، قبض برق و غیره باقی می‌ماند.

 

نحوه محاسبه سود ناخالص

از این فرمول برای محاسبه سود ناخالص رستوران خود استفاده کنید.

سود ناخالص = کل درآمد – CoGS

 

7. نسبت گردش موجودی

نسبت گردش موجودی یک معیار مهم در ارزیابی عملکرد رستوران است. در این نسبت به تعداد دفعاتی که رستوران شما کل موجودی خود را در طول یک دوره زمانی فروخته است، اشاره دارد . این عدد از موجودی بیش از حد یا کمبود موجودی شما جلوگیری می‌کند.

 

نحوه محاسبه نسبت گردش موجودی

به این ترتیب می‌توانید نسبت گردش موجودی رستوران خود را محاسبه کنید.

نسبت گردش موجودی = [CoGS / (آغاز موجودی + موجودی پایانی) / 2]

 

8. حاشیه سود خالص

یکی دیگر از شاخص عملکرد رستوران محاسبه‌ی حاشیه سود خالص رستوران است. حاشیه‌ی سود خالص، پولی است که کسب‌وکار شما پس از محاسبه تمام هزینه‌هایی مانند CoGS، پرداخت هزینه محل، قبض برق و غیره برایش باقی می‌ماند.

 

گزارش عملکرد رستوران

 

 

 

نحوه محاسبه حاشیه سود خالص

با استفاده از این فرمول، حاشیه سود خالص رستوران خود را محاسبه کنید.

حاشیه سود خالص = (فروش ناخالص – هزینه های عملیاتی) / فروش ناخالص

 

9. نرخ جابجایی کارکنان

نرخ گردش کارکنان رستوران، به دفعاتی که کارکنان رستوران در یک دوره زمانی محیط کار را ترک می‌کنند (استعفا، اخراج، یا بازنشستگی) اشاره دارد.

 

محاسبه نرخ جابجایی کارکنان

با این فرمول می‌توانید نرخ گردش کارمندان رستوران خود را محاسبه کنید.

نرخ گردش کارمندان = (کارکنان ترک / تعداد کارمندان) X ‌100

 

10. هزینه جذب مشتری

این یک معیار بازاریابی است که نشان می‌دهد هزینه جذب مشتری جدید به رستوران شما چقدر است. این پارامتر در سنجش عملکرد رستوران بسیار حائز اهمیت است. زیرا به شما کمک می‌کند تعیین کنید که آیا استراتژی‌های بازاریابی شما مؤثر هستند یا خیر. با مقایسه هزینه‌های مختلف جذب مشتری، می‌توانید استراتژی بازاریابی را که حداکثر بازگشت سرمایه را به شما می‌دهد پیدا کنید و در اولویت قرار دهید.

 

محاسبه هزینه جذب مشتری

 هزینه برای جذب مشتری، یک سرمایه گذاری سود آور برای آینده است. در اینجا نحوه محاسبه هزینه جذب مشتری آمده است.

هزینه جذب مشتری = هزینه های بازاریابی / کل مشتریان جدید به دست آمده

 

 

عملکرد رستوران

 

 

کلام آخر

راه اندازی یک کسب و کار خصوصا یک رستوران اصلا کار راحتی نیست و برای داشتن یک بیزینس موفق نیاز است که به طور مداوم با سنجش عملکرد رستوران شرایط را کنترل کنید. در مقاله‌ی بالا لیستی از مهم‌ترین شاخص عملکرد رستوران را به شما ارائه دادیم تا با کمک آن‌ها کسب و کار خود را هر بار بیش از پیش ارتقا دهید. به یاد داشته باشید برای به دست آوردن بینش واقعی در مورد عملکرد رستوران خود، نیاز است به طور منظم این معیار‌ها را محاسبه کنید. اگر شما هم در زمینه‌ی سنجش عملکرد رستوران تجربه‌ای دارید لطفا با ما به اشتراک بگذارید.

۱۴۰۲/۹/۲۱ ،۰۹:۰۶:۳۴ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه