گوشزد 10 نکته مهم در استخدام پرسنل رستوران

از جمله دغدغه‌های همیشگی هر مدیر رستورانی، استخدام پرسنل رستوران است. بهره‌مندی از کارکنانی با استعداد، حرفه‌ای و با‌اخلاق یکی از مهم‌ترین خواسته‌های هر مدیری است و تشخیص میزان این ویژگی‌های خوب در هر شخص بستگی زیادی به شخص مدیر رستوران دارد. در این مقاله درباره‌ی استخدام پرسنل رستوران و هر آنچه که لازم است شما به عنوان یک مدیر در این باره بدانید گردآوری شده است، پس تا انتهای مطلب با پانی که مسئول پخش کباب ترکی در کشور می باشد همراه باشید.

 

استخدام پرسنل رستوران

کارکنان رستوران یکی از عوامل اصلی در ایجاد شهرت یا بدنام کردن اعتبار رستوران شما هستند. فرآیند استخدام پرسنل رستوران مانند هر بخش دیگری سختی خاص خودش را دارد. این نکات یک راهنمایی استخدام پرسنل رستوران است که به شما در دستیابی به موفقیت رستوران کمک می‌کند، مطالعه آن را از دست ندهید.

 

آموزش پرسنل رستوران

 

 

 

1. الزامات را تعیین کنید

در راهنمایی استخدام پرسنل رستوران توصیه می‌شود قبل از اقدام به پخش آگهی‌های استخدام، ابتدا نیاز رستوران و کارکنان خود را شناسایی کنید. شما باید به عنوان مدیریت رستوران ابتدا نیاز رستوران خود را تجزیه و تحلیل کنید و با مسئولان بخش‌های مختلف رستوران در این باره مشورت کنید. برخی از مهمترین عوامل که می‌تواند بر روند استخدام پرسنل رستوران تاثیر‌گذار باشد شامل: ظرفیت رستوران، تعداد میزهای رستوران، ساعات شلوغی رستوران و ساعت کاری رستوران می‌باشد.

 

2. بودجه را تعیین کنید

اضافه کردن هر فرد جدیدی به نیروهای رستوران برابر است با هزینه‌های اضافی که به مدیر رستوران تحمیل می‌شود. برای استخدام پرسنل رستوران ابتدا باید بودجه‌ای برای این کار تعیین کنید و به طور دقیق معین کنید که توانایی پرداخت چه میزان حقوق و مزایایی به کارکنان خود دارید.

 

3. تعداد پرسنل و نقش هر کدام را تعیین کنید

در راهنمایی استخدام پرسنل رستوران برای داشتن یک تیم خوب در رستوران توصیه می‌شود ابتدا تعیین کنید که به چه تعداد کارمندی و با چه نقشی در رستوران خود نیاز دارید. این نیاز با توجه به محیط رستوران، توانایی و ظرفیت پذیرش مشتری در هر سانس، ظرفیت پخت غذا برای هر وعده و مواردی دیگر تعیین می‌شود‌. رستورانی با توجه به مساحت و موقعیت مکانی که در آن احداث شده است به تعداد مختلفی از کارمندان نیاز دارد مثلاً اگر تعداد مشتری‌‌ها کم باشد می‌توان فقط از یک آشپز حرفه‌ای استفاده کرد اما اگر تعداد مشتری‌ها زیاد باشد، احتمالا به تعداد بیشتری آشپز نیاز خواهید داشت.

 

4. مسئولیت کارکنان را به طور دقیق معین کنید

تنها تعیین تعداد و نقش کارکنان برای استخدام پرسنل رستوران کافی نیست و مدیر رستوران لازم است به طور دقیق مسئولیت و انتظارات خود از کارمندان مشخص کند. برای این کار مدیر رستوران باید دستورالعملی جداگانه برای هر شغل در نظر بگیرد که در صورت استخدام پرسنل رستوران، کارمندان به دلیل ناآگاهی از وظایف دچار اشتباه و بروز ضرر و زیان مالی به رستوران نشوند. این دستورالعمل‌ها باید به صورت دقیق و ساده تنظیم شوند و در صورت لزوم برنامه آموزش پرسنل رستوران برای آن‌ها تدارک دیده شود.

 

مقاله مرتبط: راه اندازی رستوران

 

 

5. تبلیغات مناسب

در راهنمایی استخدام پرسنل رستوران تبلیغات، به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای استخدام پرسنل رستوران به شمار می‌آید. در این روش شما می‌توانید با اعلام یک آگهی دقیق از شرح نقش مورد نیاز در رستورانتان، ساعت کاری و مزایا استخدام شدن در رستوران به جذب افراد علاقمند به این شغل بپردازید. برخی از روش‌هایی که به کمک آن می‌توانید استخدام پرسنل رستوران را انجام دهید، شامل: معرفی از طرف آشنایان، پخش آگهی در وب سایت، رسانه‌های اجتماعی و پورتال‌های شغلی می‌باشد.

 

پرسنل رستوران

 

 

 

6. مصاحبه شغلی

هنگامی که تعداد زیادی متقاضی برای یک نقش در رستوران دارید، در راهنمایی استخدام پرسنل رستوران توصیه می‌شود تا مصاحبه شغلی انجام دهید. هنگام مصاحبه می‌توانید متوجه شوید که کدام یک از متقاضیان بیشتر مناسب آن نقش در رستوران شماست. برخی از سوالاتی که در مصاحبه شغلی می‌توانید برای آشنایی بیشتر با متقاضی کار در رستوران‌تان بپرسید شامل:

  • با مشتریان ناراضی و عصبانی چگونه برخورد می‌کنید؟
  • برای کاهش زمان سفارش تا سرو غذای مشتری چه پیشنهادی دارید؟
  • اگر رستوران در معرض آسیب قرار بگیرد. برای مثال قسمتی از آشپزخانه دچار آتش سوزی شود، شما چگونه این مشکل را مدیریت خواهید کرد؟

 

7. سازگاری روحی و شخصی فرد با شغل

هنگام مصاحبه و دیدار با متقاضیان کار، باید ببینید که آیا افکار او با اهداف رستوران شما سازگار است یا خیر. بهترین راه برای شناسایی یک کاندیدای مناسب، بررسی فرم تقاضای شغل متقاضی و پرسیدن سوالاتی در خصوص ارزیابی شخصیت پرسنل است. از این طریق خواهید فهمید که متقاضی تا چه حد درون گرا یا برون گراست و این مسئله به شما کمک می‌کند تا بدانید چه شغل و سمتی در مجموعه‌ی شما برای وی مناسب‌تر است.

 

8. از آموزش پرسنل رستوران غافل نشوید

کارمندان تازه‌وارد رستوران برای موفقیت در نقش خود نیاز به آموزش مناسب توسط مدیریت رستوران دارند. فرایند آموزش پرسنل رستوران اگر به درستی انجام نشود می‌تواند منجر به خسارت مالی و اعتباری به رستوران شود همچنین آموزش پرسنل رستوران می‌تواند یک کارمند ساده را به فردی خبره و وظیفه شناس تبدیل کند. در بازار پر از رقابت امروزه این امکان وجود دارد که پرسنل اگر تحت آموزش مناسبی قرار نگیرند به سراغ رستورانی روند که بیشتر از شما به آموزش پرسنل رستوران خود توجه می‌کند.

 

راهنمایی استخدام پرسنل رستوران

 

 

 

9. اهمیت رقابت بین کارمندان

تشویق و پاداش پرسنل رستوران خود را دست کم نگیرید. پرسنل شما جزو مهم‌ترین بخش رستوران شما هستند، پس لازم است در آن‌ها ایجاد انگیزه کنید. برای این کار روز تولد کارمندانتان را جشن بگیرید و با دادن هدایای کوچک آنها را دلگرم کنید و اشتیاق‌شان را برای کار کردن برای شما افزایش دهید.

 

10. شفافیت

برای استخدام پرسنل رستوران باید انتظارات خود را به طور دقیق و واضح مشخص کنید. مدیر رستوران باید مشخص کند که در کارمند خود به دنبال چه چیزی است و همچنین به صراحت شرایط شغلی را ذکر کند. از سوی دیگر، متقاضی شغل باید به الزامات شغلی متعهد باشد و به طور واضح اعلام کند که آیا قادر به انجام الزامات هست یا خیر.

 

استخدام پرسنل رستوران

 

 

فرآیند استخدام پرسنل رستوران یک فعالیت زمان‌بر است. برای آسان‌ترشدن این کار بهترین کار شفافیت است. شفافیت این امکان ذا له متقاضی شغل می‌دهد که تصمیم بگیرد می‌تواند برای شما کار کند یا خیر.

 

سخن پایانی

کارکنان رستوران، چهره کسب و کار شما را نشان می‌دهند. آنها در ایجاد روابط مثبت با مشتری و جذب مشتری بسیار تاثیرگذارند. پرسنل رستوران همچنین می‌توانند در تعیین سرنوشت کسب و کار شما نقش مهمی ایفا کنند. شفافیت، سازگاری روحی و شخصی و آموزش پرسنل رستوران همگی در موفقیت رستوران نقش اساسی دارند، پس بهتر است در هنگام استخدام پرسنل رستوران نهایت دقت را بکارگیرید. اگر شما هم در زمینه‌ی استخدام پرسنل رستوران تجربه‌ای دارید لطفا با ما به اشتراک بگذارید.

۱۴۰۲/۹/۲۱ ،۰۹:۰۷:۱۰ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه