فوت و فن های یک گارسون خوب شدن

گارسون واژه‌ای فرانسوی (Garcon به معانی پسر) است . و به اشخاصی اطلاق میشود که در رستوران یا بارها و گاهی در خانه‌های شخصی مشغول کار بوده و با تأمین غذا و نوشیدنی به مشتریان در صورت درخواست، به آنها سرویس رسانی میکند. در ادامه با ویژگی های گارسون خوب بیشتر آشنا میشویم. گارسون‌ها از قوانین و دستورالعمل‌های تعیین شده توسط مدیریت رستوران پیروی می‌کنند و تابع ضوابط خاصی همچون قوانین اخلاقی و حرفه ای از پیش تعیین شده‌ای هستند. از دیگر وظایف یک گارسون خوب میتوان به گرفتن سفارش، تحویل غذا یا نوشیدنی، صیقل دادن ظروف مختلف همچون ظروف نقره، کمک به میزهای اتوبوس و تهیه مواد اولیه و وسایل مورد نیاز برای محل کار خود اشاره کرد. بسیاری از رستوران‌ها لباس خاصی را به عنوان یونیفرم کاری برای گارسون‌های خود انتخاب می کنند که بسته به نوع رستوران،بار و یا کافه میتواند متفاوت باشد. پس سعی کنید تا با پانی که سایتی برای اطلاع شما از قیمت گوشت کباب ترکی و خرید آن می باشد، همراه باشید.

 

گارسون خوب

 

چگونه میتوان یک گارسون خوب بود؟

ویژگی های یک گارسون خوب چیست؟ این سوالی است که بسیاری از کسانی که علاقه‌مند وارد شدن به این حرفه هستند از خود میپرسند. ما در این مقاله قصد داریم به شما راهکارهایی را ارائه دهیم تا بتوانید به عنوان یک گارسون خوب و کاربلد پا در این حرفه جالب بگذارید، پس با ما همراه باشید.

قانون اول و همیشگی یک گارسون خوب، حق با مشتری است!

اولین قانون برای یک گارسون خوب بودن این است که همیشه به یاد بسپارید، حق با مشتری است و از اصول مشتری مداری در رستوران پیروی کنید. این شغل شماست، به طور مثال اگر غذا و یا نوشیدنی باب میل یک مشتری نبود، به هیچ وجه با او بحث نکنید، درعوض مودب باشید و فورا پیشنهاد غذا یا نوشیدنی دیگری را به او دهید و این موضوع را با رئیس‌تان در میان بگذارید و از او بخواهید تا خود مستقیما با مشتری صحبت کند تا بتواند رضایت او را جلب کند. رضایت همه چیز است، این رضایت مشتری است که تعیین میکند او بار دیگر به رستوران شما مراجعه کند یا خیر، یگ گارسون خوب، صمیمی ولی حرفه ای عمل میکند.

 

گارسون خوب

قانون دوم ، لبخند فراموش نشود!

یکی از ویژگی های گارسون خوب این است که همواره با یک لبخند گرم مشتریان را پذیرایی میکند. یادتان باشد همیشه با میهمانان دوستانه و صمیمی رفتار کنید، اما نه خیلی صمیمی. شما نباید بیش از حد به میهمانان نزدیک شوید، زیرا این امر باعث می شود میزی که شما پذیرای آنها هستید،احساس ناراحتی پیدا کنند. در عوض، شما باید کاملا حرفه ای با مشتریان روبرو شوید. استایلی مخصوص خود برای خوش آمد گویی داشته باشید(این کار برای هر کسی منحصر به فرد است). از یک لحن خوش آمد گویی گرم و صمیمی گرفته تا یک لبخند زیبا، که گارسون خوب می‌تواند حس مثبتی  را به مشتری انتقال دهد.

یافتن روشی منحصر به فرد برای جلب رضایت مشتری در نگاه اول در اصول میزبانی در رستوران، شاید کمی سخت به نظر بیاید ولی با کمی تمرین امکان‌پذیر است. وقتی که موفق شدید استایل مخصوص خودتان را پیدا کنید با مشتریاتان آن گونه که باید ارتباط برقرار کنید.

 

گارسون خوب

قانون سوم از ویژگی های یک گارسون خوب، یک گارسون خوب منو را مثل جدول ضرب حفظ است.

بدیهی است که گارسون خوب یک رستوران باید بر منوی رستوران خود تسلط کامل داشته باشد. شما باید همواره این انتظار را داشته باشید که مشتریان سوالاتی درباره منو، غذاها و نوشیدنی هایی که سرو میشوند، بپرسند.بنابراین تسلط کامل بر منو نقش بسزایی را در کمک به مشتری برای انتخاب خود میکند. این امر به نوبه خود رضایت بیشتری را درمشتری ایجاد میکند. علت دیگر لزوم تسلط بر منو این است که بدانید، چه غذاهایی حاوی چه موادی هستند، بنابراین می توانید با تسلط درباره مواد آلرژی زای موجود در غذاها با مشتریان حساس مشورت کنید. یا بتوانید بهتر به اشخاصی با رژیم غذایی سالم خاص (رژیم گیاه خواری و…) سرویس رسانی کنید.

 

گارسون خوب

قانون چهارم، یک گارسون خوب همیشه بهداشت را رعایت می‌کند.

یک گارسون خوب همیشه تمیز و خوش ظاهر در محل کار حاظر میشود. مطمئن شوید که ناخن هایتان تمیز است، موهایتان نامرتب نبوده و جلوی صورت شما را نمیگیرد و لباس فرم شما عاری از چین و چروک یا بوی آشپزخانه ای که در آخرین شیفتی که کار کرده اید است. لبخند و آراستگی شما اولین چیزی است که برای یک مشتری نمایان میشود، و هر چه لبخند شما گرمتر و ظاهرتان آراسته تر باشد، مشتری برای حضور دررستوران شما راغب تر خواهند بود.از آنجایی که گارسون به عنوان تنها نماینده یک رستوران با مشتریان در ارتباط است، آراستگی او اعتباری برای رستوران خواهد بود.

اگرچه ممکن است رستوران شما لباس فرم نیاز داشته باشد ، اما اگر اجازه پوشیدن اکسسوری های مختلف را دارید، این کار را با سلیقه شخصی خود انجام دهید. جواهرات کوچک ، لوازم جانبی مو ، وسایل مربوط به تیم های ورزشی و سایر اشکال نشان دادن خود به صورت خاص به مهمانان این فرصت را می دهد تا شما را به عنوان یک فرد خاص و نه تنها به عنوان یک گارسون معمولی ببینند. هر چقدر فرصت بیشتری برای برقراری ارتباط با مهمانان خود داشته باشید ، بهتر است.

 

مقاله مرتبط: بهداشت کارکنان رستوران

 

هوشمندانه تر کار کنید نه سخت تر

یک گارسون خوب و باهوش سرمایه یک رستوران خوب است. افزایش قیمت برای افزایش کل صورت حساب ضروری است، که این نکته نیز باعث افزایش انعام شما می شود. اما نکته اصلی این است که این کار را طوری انجام دهید تا مشتریان متوجه نشوند که درحال افزایش قیمت هستید، در صورت بیش از حد واضح شدن این موضوع مشتریان از شما، و به مراتب از رستوران دلسرد خواهند شد.

اما چگونه این کار را انجام دهید؟ به طور مثال، اگر برای زوجی در حال سرویس دهی هستید که سالگرد ازدواجشان را در رستورانتان جشن میگیرند، میتوانید به جای چند گلاس نوشیدنی یک بطری کامل را به آنها پیشنهاد دهید و یا اگر از شما درخواست پیشنهاد کردند می‌توانید غذاهای نسبتا گران‌تر منو را برای آنها سفارش دهید. و فرصت‌های دیگری که بسته به شرایط می‌توانید از آنها استفاده کنید. این کار در انعامی که میگیرید و درآمد کلی رستوران کمک کننده است.

 

گارسون

قانون پنجم ،همیشه بهترین خود باشید!

و در آخر، به مهم‌ترین تکنیک و راهکار برای یک گارسون خوب شدن میرسیم و آن چیزی نیست جز اینکه، بهترین خود باشید! مشتریان انتظار خدمات خوب دارند، بنابراین شما باید فراتر از انتظارات خود باشید تا یک نکته مثبت را بدست آورید. اگرچه همیشه مشتریانی پیدا می شوند که نمی توانند تحت تأثیر قرار بگیرند، اما یک گارسون خوب کسی است که درباره مشکلات مهمانان خود خلاقانه فکر کند و با آنها به عنوان یک انسان بتواند به خوبی ارتباط برقرار کند.

 

مقاله مرتبط: چارت سازمانی رستوران

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ،۱۱:۵۰:۱۳ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۲ نظر

در باره نویسنده :

۲ نظر

  1. حمید امیری دی ۷, ۱۴۰۰ در ۱:۰۹ ب.ظ - پاسخ دادن

    دوست عزیز سلام
    میخواستم بدونم شما مقاله ای درباره وظایف گارسون رستوران دارید که توش یه روشی یاد بدید که چگونه انعام بگیریم؟

    • Hamin دی ۷, ۱۴۰۰ در ۱:۱۱ ب.ظ - پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز
      خیر ما به جز مقاله چگونه یک ویتر خوب باشیم؟ که همین مقاله است، مقاله دیگری نداریم که در آن درباره وظایف گارسون و اصول گارسنی گفته باشد ولی در اولین زمان ممکن اقدام به نوشتن چنین مقالاتی خواهیم کرد.

ثبت ديدگاه