گارنیش یعنی چه؟ آموزش گارنیش و چیدمان غذا

یکی از موضوعات مهم و اساسی در آشپزی مدرن این است که بدانید گارنیش چیست و دلیل استفاده از آن را متوجه شوید. از آن جایی که امروزه صنعت آشپزی و رستوران داری روز به روز در حال پیشرفت است، نیاز است تا شما با تمامی اصطلاحات مهم و اساسی این رشته که نقشی حیاتی را در درست کردن یک بشقاب بی نقص ایفا می کنند آشنا شوید تا بتوانید تمامی نکات را در حد اعلا یاد بگیرید و در استفاده ی درست از آن ها نیز موفق باشید.

پانی در ادامه ی این مقاله، برای شما مطلبی را آماده کرده است که در آن علاوه بر این که به این سوال که ” گارنیش چیست؟ ” پاسخ خواهد داد، در خصوص نکاتی مانند گارنیش بشقاب غذا و طرز تهیه ی گارنیش نیز توضیح ارائه داده می شود تا هیچ موردی در این مسئله برای شما مبهم باقی نماند.

 

گارنیش

 

 

 

گارنیش چیست؟

گارنیش، به ماده یا غذا یا خوراکی گفته می شود که در کنار بشقاب یا غذای شما قرار می گیرد و هدف اصلی آن، بهبود بخشیدن به طعم غذا و یا تزئین بشقاب شماست. این کلمه در اصل فرانسوی است و معنای ریشه ی آن، آماده سازی و پوشش دادن است.

در ادامه ی پاسخ دادن به سوال گارنیش چیست باید گفته شود که گارنیش یکی از اصول ابتدایی و مقدماتی در بحث چیدمان غذا می باشد که بسیاری از ما کم و بیش با آن آشنایی داریم و در زندگی روزمره با انواع مختلف آن مواجه شده ایم. از دورچین های رنگارنگ کنار غذا گرفته، تا تکه های کوچک جعفری روی پاستا، همه در واقع نقش گارنیش را برای بشقاب شما ایفا می کنند که دلایل مختلفی برای استفاده از آن ها وجود دارد.

 

طرز تهیه ی گارنیش و دسته بندی آن ها

حالا که به صورت کامل متوجه شده اید که گارنیش چیست و چه نقشی در تهیه ی یک بشقاب دارد، زمان آن رسیده است که با چند نمونه از گارنیش ها و دورچین های مختلف آشنا شوید. به طور کلی می توان گارنیش ها را از نظر طرز تهیه، به دو بخش اصلی و کلی تقسیم کرد که این دو بخش به شرح زیر هستند:

 

گارنیش های ساده

همان طور که از اسم آن ها می توان حدس زد، این مدل گارنیش ها نمونه های بسیار ساده ای هستند که چه بسا خود شما هم روزانه از آن در تزئین بشقاب استفاده کرده اید یا در بشقاب هایی که توسط دیگران برای شما سرو شده است آن ها را مشاهده کرده اید.

 

گارنیش ساده

 

 

نمونه هایی از قبیل سبزیجات بخارپز شده، سیب زمینی سرخ شده، قارچ سرخ شده، پیاز سوخاری، چیپس سیب زمینی، برش های خیارشور، گوجه های گیلاسی و … همگی از این دست گارنیش های ساده هستند که با وجود غیر تجملاتی بودن و داشتن طرز تهیه ای آسان، نقش به سزایی را در زیباتر کردن بشقاب شما و همچنین خوشمزه تر کردن غذای شما ایفا می کنند.

 

گارنیش های پیشرفته

این مدل از طرز تهیه ی گارنیش ها را بیشتر در رستوران ها مشاهده می کنید. چرا که بر عکس مدل قبل، طرز تهیه ی این موارد کمی سخت تر خواهد بود. نمونه هایی از سس های مخصوص _ هم برای غذاها و هم برای شیرینی ها _ گرفته، تا توری های تزئینی و خوراکی برای تزئین شیرینی ها و خاویار برای غذاهای دریایی، همه می توانند گزینه ی مناسبی برای بهتر شدن ظاهر و طعم غذای شما باشند.

 

مدل های مختلف گارنیش چیست؟

حالا که به اواسط متن نزدیک می شویم و شما نیز جواب خود را برای سوال ” گارنیش چیست ” پیدا کرده اید، زمان آن رسیده است تا با انواع گارنیش از نظر کاربردی نیز آشنا شوید.

 

مدل های گارنیش

 

 

همان طور که در بخش طرز تهیه می توان نمونه های گارنیش ها را به دو دسته تقسیم کرد، در این بخش نیز گارنیش ها را می توان بر اساس کاربرد و دلیل استفاده به دو قسمت جدا تقسیم کرد. این تقسیم بندی که آشپز های حرفه ای در زمان کار به آن توجه بسیاری نشان می دهند به صورت زیر است.

 

گارنیش برای جلوه های بصری بشقاب

همان طور که احتمالا حدس زده اید، این مدل از گارنیش ها و دورچین ها زمانی روی بشقاب غذای شما قرار می گیرند که آشپز قصد داشته باشد پس از تمام شدن فرایند چیدمان غذا، کمی رنگ و لعاب به ظاهر بشقاب خود اضافه کند و برای این کار از گارنیش ها و دورچین های متفاوت و متنوعی کمک می گیرد.

 

گارنیش برای طعمی جذاب تر

دلیل دیگری که در خلق یک بشقاب، از گارنیش استفاده می شود، استفاده از مواد اولیه ی دورچین برای تکمیل یا بهتر کردن طعم بشقاب است. به طور مثال در برخی از بشقاب های دسر، در کنار شیرینی و کیک مقدار کمی سس مثل سس شکلات و یا کارامل قرار دارد که اگر دقت کنید کمی ته مزه ی شوری در خود دارند.

دلیل استفاده از این سس ها تنظیم کردن طعم کیک و یا شیرینی است. به این وسیله، شما سریع از شیرینی دسر دل زده نخواهید شد و دسر برای شما طعم دلنشین تری خواهد داشت.

 

ممکن است تصور کنید که گارنیش تنها برای غذا و دسر استفاده می شود، در حالی که ضرورتا همیشه به این صورت نمی باشد و حتی برای تزئین نوشیدنی ها و شربت ها نیز می توان با استفاده از لیموی برش خورده یا آغشته کردن لبه ی لیوان به شکر، ظاهر و طعم نوشیدنی را بهتر کرد.

 

 

درست کردن گارنیش

 

 

 

اکنون که به پایان این مقاله رسیده ایم امیدواریم هر آن چه که لازم بوده است را در خصوص این موضوع که گارنیش چیست و چگونه تهیه می شود را به خوبی برای شما عزیزان توضیح داده باشیم. شما نیز می توانید دستور پخت یا مدل های مختلف گارنیش که از آن ها استفاده می کنید را در بخش نظرات برای ما بنویسید. از همراهی شما تا این لحظه ممنونیم.

۱۴۰۰/۱/۱۵ ،۱۱:۵۱:۲۵ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۲ نظر

در باره نویسنده :

۲ نظر

  1. ساناز بهمن ۱۲, ۱۳۹۹ در ۸:۲۴ ق.ظ - پاسخ دادن

    سلام ممنون از مطلب خوبتون
    الان گارنیش همون دورچین خودمون هست؟

    • Hamin بهمن ۲۱, ۱۳۹۹ در ۷:۲۰ ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام ساناز
      گارنیش درواقع به معنای چیدمان و تزئین ظرف و میز غذاست؛ گارنیش معنی دورچین را نیز می دهد.

ثبت ديدگاه