توصیه هایی برای داشتن ایمنی بیشتر در آشپزخانه رستوران و فست فود

جراحات و آسیب های بسیاری که هر ساله در رستوران ها و فست فود ها اتفاق می‌افتد، باعث تحمیل هزینه های بسیار سنگین به رستوران داران شده است که همین امر کاهش بهره وری آنها را به دنبال داشته است. ایمنی در آشپزخانه رستوران باید به ‌عنوان اولین اولویت های کارکنان و مدیریت رستوران تعیین شود. با اینکه مشکلات عدیده‌ای می توانند در آشپزخانه‌ رستوران رخ دهند، اما جلوگیری کردن از آن‌ها بسیار ساده هست. در اینجا 8 توصیه برای ایمنی در آشپزخانه رستوران را ذکر خواهیم کرد که باعث جلوگیری از خسارات زیادی خواهد شد.

 

توصیه هایی در جهت افزایش ایمنی در آشپزخانه رستوران

جراحات و بیماری ها اغلب به دلیل شرایط نامساعد کاری اتفاق می‌افتند، به همین دلیل لازم است تمامی ابعاد رستوران را برای به حداقل رساندن خطرات بالقوه مورد بررسی قرار دهیم. اشیا نوک‌تیز، دمای بالا و سطوح خیس ازجمله عواملی هستند که نشان می دهند چرا محیط آشپزخانه رستوران می‌تواند خطرناک باشد. با شرکت پانی که جهت پخش کباب ترکی تاسیس شده، همراه باشید تا از روش های ایمنی در آشپزخانه رستوران مطلع شوید.

1-سطوح لغزنده

سطح آشپزخانه رستوران باید به گونه ای طراحی‌شده باشد که حین انجام فعالیت های مختلف سرآشپز و دیگر کارکنان همواره تمیز بماند. سرآشپز و کارکنان به دلیل اینکه قصد آماده کردن سفارشات مشتری را در سریع ترین زمان ممکن دارند، بیشتر در معرض لغزیدن و افتادن روی زمین هستند. طبق آمار، لیز خوردن در آشپزخانه‌ رستوران حدود 20 درصد جراحات و آسیب‌ها را شامل می‌شود. بهترین راه جلوگیری از این مشکل استفاده از مت ها یا پادری های ضد لغزش در آشپزخانه است که با این روش کارکنان می‌توانند بدون هیچگونه نگرانی به کار خود ادامه دهند. استفاده از این مت ها اغلب در آشپزخانه های حرفه ای اجباری است.

 

سطوح لغزنده

 

2-آتش سوزی

آتش سوزی نیز از جمله خطراتی ست که احتمال وقوع آن در رستوران وجود دارد. برای جلوگیری از این اتفاقات و آسیب های ناشی از آنها بهترین راه استفاده از یک سیستم اطفای حریق است. روش کار این سیستم به این صورت است که به خطوط گاز متصل شده و هنگام فعال شدن منبع آتش (گاز) آشپزخانه قطع می‌شود و از آتش سوزی جلوگیری به عمل می آید. لازم به یادآوری است که همه کارکنان باید محل قرارگرفتن سیستم فرونشانی آتش و چگونگی استفاده از این سیستم را بدانند و با توصیه ها و راهنمایی های عمومی ایمنی در برابر آتش سوزی آشنا باشند.

 

آتش سوزی در رستوران

 

علاوه براین شیوه سنتی و رایج استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی نیز پیشنهاد می شود، نکته قابل توجه در استفاده از کپسول های آتش نشانی این است که این کپسول ها باید به صورت کامل پر شده ، دارای تاریخ مصرف بوده، به تعداد کافی و در محل های مناسبی نصب گردد.

 

3-الکتریسیته

آتش سوزی های ناشی از برق همانند آتش سوزی های ناشی از گاز رایج نیستند، اما می توانند به همان اندازه ویرانگر باشند. همه کارکنان رستوران باید درباره‌ چگونگی تشخیص خطرات ناشی از برق  گرفتگی آموزش ببینند و البته تمامی دستورالعمل های دفترچه راهنمای تجهیزات برقی را رعایت کنند.

توجه به سالم بودن سیم ها و روکش های آن و همچنین در معرض رفت و آمد و حرارت شدید قرار نگرفتن سیم های برق بسیار حائز اهمیت است. همچنین باید توجه داشت که چربی حاصل از آشپزی را از روی وسائل برقی، مانند هود پاک کرد؛ چراکه همین چربی در طولانی مدت ممکن است موجب اتصالی و احتمالا آتش‌سوزی شود.

 

4-بریدگی

بریدن و پارگی دست توسط چاقو و دیگر اشیا تیز و برنده یکی دیگر از شایع ترین نوع آسیب هایی ست که در آشپزخانه رستوران رخ می دهد. گفتنی ست که این آسیب‌ها تقریباً 22 درصد آسیب ها را شامل می‌شوند؛ بنابراین صاحبان رستوران باید چک لیستی شامل استفاده‌ صحیح از همه تجهیزات، وسایل داخل آشپزخانه و دستکش‌های مقاوم در برابر برش را تهیه کنند و به کارکنان ارائه دهند. همچنین وجود کیف و لوازم کمک‌های اولیه یکی دیگر از ضروریات است که توسط آن می توانید اقدامات لازم را به صورت سریع پس از حادثه انجام دهید.

 

بریدگی و پارگی دست

 

5-سوختگی

سوختگی با آتش، روغن داغ یا آب‌جوش تقریباً 13 درصد آسیب‌ها و جراحات را در برمی‌گیرد. سوختگی پوست و دیگر اعضای بدن در رستوران ازجمله خطراتی است که بسیار محتمل می باشد. برای جلوگیری از این نوع آسیب‌ها لازم است که کارکنان دستگیره‌ها و دستکش‌های مقاوم در برابر وسایل داغ را همیشه در دسترس بگذارند، علاوه بر این تمامی کارکنان ملزم به پوشیدن لباس و کفش مخصوص و پوشیده هستند. کاهش این اتفاقات به شما کمک می کند تا مدیریت امور مالی رستوران را بهتر انجام دهید زیرا خیالتان از بابت اتفاقت ناگوار و هزینه هایش راحت است.

 

6-تهویه

زمانی که آشپزخانه های رستوران ها فاقد تهویه مناسب باشند، گرم و مملو از دود می‌شوند. این نیز می‌تواند برای کارکنانی که تمام وقت آنجا کار می‌کنند بسیار خطرناک باشد؛ زیرا قرار گرفتن در معرض دود و گرمای زیاد ممکن است عامل بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های تنفسی گردد. بنابراین داشتن تهویه مناسب برای ایمنی و بهداشت کارکنان رستوران شما الزامی است. علاوه بر این عدم تهویه مناسب در طولانی مدت باعث خستگی زیاد کارکنان و پایین آمدن دقت کاری آن ها و در نتیجه ارائه کیفیت ضعیف خواهد شد که این امر از دست رفتن مشتریان و کم رونق شدن رستورانتان را نیز به دنبال دارد. پس حتما در طراحی رستوران به این موضوع دقت کنید.

 

تهویه مناسب رستوران

 

7-کمک های اولیه

جراحات حاصل از تمامی 6 مورد بالا در آشپزخانه رستوران نمی‌توانند کاملاً برطرف شوند؛ اما تا حدودی می توان تا رسیدن گروه اورژانس از آسیب‌های بیشتر جلوگیری به عمل آورد. پس داشتن یک بسته لوازم کمک‌های اولیه برای این امر الزامی است. بهتر است سرپرست یا سرآشپز و تعدادی از کارکنان به استفاده از محتویات کیف کمک های اولیه مسلط باشند تا در مواقع لزوم بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.

 

8- استفاده از تجهیزات محافظتی

ابزار و وسایل آشپزخانه های رستوران و فست فودی ها مانند کاترها، مخلوط کن یا میکسر ها، رنده ها و… ممکن است خطراتی را برای کارکنان و پرسنل رستوران شما ایجاد کند؛ اما همانطور که می دانید این وسایل از ضروری ترین لوازم آشپزخانه های صنعتی می باشد، پس وجود آنها در هر آشپزخانه ای واجب است. پس لازم است قبل از استخدام کارکنان رستوران، وسایلی که قرار است در طول مدت حضورشان در رستوران با آن سر و کار داشته باشند را به طور کامل برایشان شرح دهید تا بتوانند به درستی از آن وسایل استفاده کنند. همچنین اگر افراد نحوه صحیح استفاده از ابزار و وسایل را در آشپزخانه بدانند، می توانند تا 80% خطر آسیب دیدگی را کاهش دهند. اما خب وظیفه شما به عنوان مدیریت رستوران، امنیت کامل کارکنان است؛ به همین منظور می توانید از تجهیزات محافظتی برای وسایل خطر آفرین استفاده کنید. تجربیات مدیران رستوران های سراسر کشور ثابت کرده است که استفاده از این وسایل، می تواند خطرات را به طور کلی از بین می برد. به امید بالا رفتن امنیت در آشپزخانه رستوران های کشور.

 

ایمنی در آشپزخانه رستوران

 

 

آشپزخانه رستوران شلوغ، پرسر و صدا و محیطی است که در معرض خطرات بسیاری قرار دارد؛ بنابراین عدم رعایت موارد ایمنی بالا در آشپزخانه‌ رستوران ها می‌تواند به سود و بهره‌وری شما لطمه وارد کند. بنابراین به جای پذیرفتن ریسک، اطمینان حاصل کنید که همه کارکنان با آموزش لازم در آشپزخانه حاض شده‌اند تا بتوانید آسیب ها و خسارات موجود در آشپزخانه رستوران را به حداقل برسانید. در آخر نیز امیدواریم که از مقاله ایمنی در آشپزخانه رستوران استفاده لازم را برده و همیشه سالم و تندرست باشید.

۱۴۰۱/۳/۲۹ ،۰۷:۱۴:۱۴ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه