طرز تهیه انواع خوراک مرغ خانگی

مرغ یکی از گوشت های پرطرفداری است که شما می‌توانید با استفاده از آن انواع غذاهای خوشمزه و متنوعی در خانه تهیه کرده و در کنار خانواده میل کنید و لذت ببرید، اما در این مطلب قصد داریم طرز تهیه انواع خوراک مرغ را به شما آموزش دهیم؛ با ما تا انتها همراه باشید. این ماده غذایی بسیار مفید بوده و سرشار از پروتئین، ویتامین B6، نیاسین، فولات، ویتامین C، ویتامین B12، ویتامین E، ریبوفلاوین، ویتامین D، تیامین و ویتامین K که به درمان کم خونی، خشکی پوست، کاهش کلسترول، عضله سازی، تقویت بینایی، استحکام استخوان ها، کاهش استرس و… کمک می‌کند. پس در ادامه با پانی بزرگترین تولید کننده رول کباب ترکی همراه باشید.

 

1_ طرز تهیه خوراک مرغ ساده و مجلسی

خورشت مرغ یکی از غذاهای پرکاربرد و خوشمره‌ای است که اکثرا آن را دوست داشته و از خوردن این غذا لذت می‌برند، به همین دلیل از خورشت مرغ در مجالس و مهمانی های مختلف، عزا، عروسی و… استفاده می‌کنند. در این قسمت طرز تهیه خوراک مرغ ساده را به شما آموزش می‌دهیم.

 

خوراک مرغ

 

مواد لازم برای تهیه مرغ ساده و مجلسی (برای 4 نفر)

  • مرغ 1 عدد
  • پیاز 2 عدد
  • سیر 2 حبه
  • رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری
  • زعفران آب کرده و غلیظ 2 قاشق غذا خوری
  • کره گیاهی 300 گرم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

مرحله اول: مرغ را 8 تکه کرده و یا به صورت دلخواه می‌توانید مرغ را به اندازه های مختلف تکه کنید، سپس بشویید و در آبکش قرار دهید تا آبش کامل گرفته شود.

مرحله دوم: حالا تابه مورد نظرتان را در بر روی گاز قرار داده و چند قاشق روغن سرخ کردنی در آن بریزید، صبر کنید تا روغن خوب داغ شود.

مرحله سوم: پس از اینکه روغن داغ شد، تکه های مرغ را به زعفران آغشته کرده و در تابه قرار دهید تا سرخ شوند، سپس در تابه را بگذارید تا روغن به اطراف گاز و دست و صورتتان پاشیده نشود.

مرحله چهارم: زمانی که متوجه شدید، آب مرغ گرفته شده و رنگ آنها کم کم در حال عوض شدن هست، یعنی مرغ ها درحال سرخ شدن هستند، آنها را تا زمانی که رنگشان طلایی شود، سرخ کنید، شعله را بر روی حرارت متوسط گذاشته و مراقب باشید تا نسوزند.

مرحله پنجم: یک قابلمه متوسط یا کوچک انتخاب کنید، در آن کمی روغن ریخته و پیازهایی را که از قبل نگینی شدند را در قابلمه ریخته و تفت دهید؛ در همین حین شما باید رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و کمی زعفران ساییده شده هم به پیازها اضافه کرده و آن کره گیاهی را هم به مواد سس اضافه می‌کنید و تفت می‌دهید تا مواد به خوبی باهم ترکیب شوند. سپس 2 حبه سیر را به صورت دلخواه تکه تکه کرده و درون قابلمه بیندازید. در آخر 4 لیوان آب به مواد خود اضافه کرده و هم بزنید تا مواد به خوبی باهم ترکیب شوند، حالا سس خوراک مرغ شما در این مرحله آماده است.

مرحله ششم: مرغ هایی که سرخ شدند را در یک قابلمه مناسب قرار داده و سسی که درست کردید به آرامی بر روی مرغ ها بریزید، بطویکه کامل مرغ ها در سس آغشته شوند؛ حالا شعله را بر روی حرارت کم تنظیم کنید تا غذای شما با ملایمت جا بیوفتد.

مرحله آخر: پس از اینکه غذای شما به خوبی جا افتاد، آنها را داخل دیس بگذارید و برای تزئین با توجه به ذائقه خود و مهمانتان می‌توانید با جعفری، چیپس خلال، خیارشور، هویچ پخته شده و فلفل دلمه‌ای سبز یا رنگی را حلقه حلقه کرده و اطراف ظرفتان را با سلیقه تزئین کنید.

 

2_ طرز تهیه خوراک مرغ و سیب زمینی

مرغ به شیوه های بسیار زیادی در میان مردم پخته می‌شود، به همین دلیل هر کدام از این روش ها طرفداران خودش را دارد، اما اگر این غذا را به بهترین شکل ممکن با هر روشی که دوست دارید بپزید، همه از خوردن آن لذت می‌برند. در این بخش می‌خواهیم دستور پخت خوراک مرغ و سیب زمینی را به شما آموزش دهیم.

 

طرز تهیه خوراک مرغ

 

 

مواد لازم برای تهیه خوراک مرغ و سیب زمینی (بری 4 نفر)

  • ران یا سینه 4 تکه
  • سیب زمینی متوسط 2 عدد
  • پیاز متوسط 2 عدد
  • 1 عدد هویچ متوسط
  • رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری
  • سیر 2 حبه
  • روغن مایع یا کره به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

مرحله اول: پوست پیاز را گرفته و آن را به صورت نگینی خرد کنید، سپس یک قابلمه بردارید و مقداری روغن در آن بریزید، پس از اینکه روغن داغ شد، پیازهای نگینی را اضافه کرده و تفت دهید.

مرحله دوم: همانطورکه پیاز در حال سرخ شدن است، سیر را خرد کرده و اضافه کنید، در همین حین مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه هم به آنها اضافه کنید، اجاق را بر روی حرارت ملایم قرار دهید، هویچ های حلقه حلقه شده را اضافه کرده و رب گوجه فرنگی را هم همراه مواد دیگر سرخ کنید تا خورشت مرغ خوشرنگ‌تر شود. پس از اینکه مواد سس آماده شد، زیر قابلمه را خاموش کنید.

مرحله سوم: یک تابه بردارید و مقداری روغن یا کره در آن ریخته و تکه های مرغ را درون تابه مورد نظرتان بچینید و هر طرف مرغ را سرخ کنید، پس از اینکه مرغ ها به دلخواه شما سرخ شدند، سس آماده شده را لابه لای مرغ ها ریخته و 3 لیوان آبجوش اضافه می‌کنیم درب آن را بگذارید و اجازه دهید تا خورشت مرغ به خوبی جابیوفتد.

مرحله چهارم: در این مدت می‌توانید سیب زمینی ها را پوست گرفته و به صورت خلالی خرد کنید، پس از آن سیب زمینی ها را درون یک سبد ریخته و با آب سرد بشویید، حالا اجازه دهید آب آنها به خوبی گرفته شود.

مرحله پنجم: پس از اینکه آب سیب زمینی ها به خوبی گرفته شد، یه تابه متوسط بردارید و مقداری روغن در آن بریزید، پس از اینکه روغن کامل داغ شد، سیب زمینی ها را اضافه کنید و شعله را بر روی حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید به خوبی سرخ شوند.

مرحله آخر: بعد از اینکه خورشت مرغ آماده شد موقع سرو، سیب زمینی های سرخ شده را در اطراف آن تزئین کنید.

 

3_ طرز تهیه خوراک مرغ و سبزیجات

در این قسمت از مقاله قصد داریم، طرز تهیه خوراک مرغ و سبزیجات را به شما آموزش دهیم، اگر به دنبال پخت غذای سالم و رژیمی هستید، این دستور پخت را از دست ندهید.

 

دستور پخت خوراک مرغ

 

 

مواد لازم برای دستور پخت خوراک مرغ و سبزیجات (برای 2 نفر)

  • سینه مرغ 2 عدد
  • لوبیا سبز 200 گرم
  • هویج متوسط 2 عدد
  • سیب زمینی 2 عدد
  • پیاز 1 عدد متوسط
  • سیر 2 حبه
  • روغن زیتون به اندازه کافی
  • نمک، فلفل، زردچوبه به اندازه کافی
  • رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری

مرحله اول: ابتدا هویج و سیب زمینی را پوست گرفته و بشویید، سپس آنها را به اندازه دلخواه خرد کنید، لوبیا سبزها را هم پاک کرده بشویید و در اندازه های متوسط خرد کنید.

مرحله دوم: سینه مرغ را بشویید و در اندازه های خورشتی خرد کنید.

مرحله سوم: پیاز را پوست گرفته و بشویید و نگینی خرد کنید، یک قابلمه متوسط بردارید، چون قرار است یک غذای رژیمی درست کنید، کمی روغن زیتون ریخته و پیاز خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید. مرغ های خرد شده را هم به پیاز اضافه کرده و تفت دهید، در همین حین کمی نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید. 2 حبه سیر را هم رنده کرده و در قابلمه بریزید.

مرحله چهارم: سبزیجاتی که از قبل خرد کردید را به مرغ ها اضافه کرده و تفت دهید، 1 قاشق رب گوجه فرنگی به مواد اضافه کرده و هم بزنید.

مرحله پنجم: 4 لیوان آب جوش به غذا اضافه کنید، وقتی آب غذا به جوش آمد آن را در حرارت کم قرار دهید و صبر کنید تا خوراک سبزیجات شما به خوبی جا بیوفتد.

مرحله آخر: وقتی که غذا به غلظت دلخواه رسید و آب خوراک جذب مواد شد، می‌توانید زیر آن را خاموش کنید و آن را در ظرف سرو کنید. البته آبدار بودن خوراک بستگی به سلیقه شما دارد، اگر دوست دارید کمی آبدارتر باشد، می‌توانید زودتر غذا را سرو کنید و با جعفری یا هر سبزیجات دیگری به دلخواه خودتان آن را تزئین کرده و با کمی آبلیموی تازه نوش جان کنید.

در این مقاله دستور پخت خوراک مرغ ساده، خوراک مرغ و سیب زمینی و خوراک مرغ و سبزیجات را به شما آموزش دادیم، امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید از این 3 دستور برای تهیه 3 غذای خوشمزه استفاده کنید و از خوردن آن در کنار خانواده و مهمان هایتان لذت ببرید.

 

مقاله مرتبط: طرز تهیه مرغ گریل شده

۱۴۰۱/۸/۱۱ ،۰۷:۳۴:۵۳ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه