همه آن چیزی که لازم است در خصوص کباب ترکی بدانید

کباب ترکی که نام دیگر آن دونر کباب است، به نوعی از کباب کشور ترکیه گفته می شود که حاصل بریدن تکه های گوشتی است که به دور یک سیخ در حال چرخیدن و پختن می باشد. نام این کباب را دونر یا چرخان گذاشته اند به دلیل این که این کباب به صورت عمودی به دور سیخی قرار گرفته است که همیشه در حال چرخش است. این کباب در سر تا سر جهان شهرت پیدا کرده است و به صورت معمول با نان باگت یا سایر نان های محلی خورده می شود.

 

کباب ترکی

 

 

در ادامه مطلب امروز، علاوه بر این که در خصوص تاریخچه کباب ترکی صحبت می کنیم، طرز تهیه های مختلف آن را نیز به شما آموزش خواهیم داد. پس با پانی همراه باشید.

تاریخچه کباب ترکی

زادگاه اصلی و اولیه این غذای خوشمزه امپراتوری عثمانی است. در قرن هفدهم، در امپراتوری عثمانی به خصوص شهر بورسا که هم اکنون در کشور ترکیه قرار دارد، رایج بود که تکه های خرد شده گوشت را پس از این که با ادویه های مختلف مزه دار می کردند، به صورت افقی به سیخ می کشیدند و بر روی سطوح بزرگی که شبیه به منقل بودند، می پختند.

در قرن نوزدهم، انسان توانست تنور های بزرگ تری درست کند که به او این اجازه را می داد تا تکه های خرد شده کبابی را به صورت عمودی در آن بپزد. در واقع در حدود سال ۱۸۵۰، شخصی به نام اسکندر افندی پخت کباب را در تنور های عمودی امتحان کرد که این موضوع موفقیت بسیار بزرگی را برای او به همراه داشت. او موفق شد به دستور پختی برسد، که نه تنها در آن زمان، بلکه تا سال ها بعد و تا به امروز یکی از محبوب ترین غذاها در میان بسیاری از کشور های جهان باشد.

 

تاریخچه کباب ترکی

 

 

کباب دونر به عنوان یک دستور پخت موفق، الگوی بسیاری از آشپزهای دیگر شد. در سال های پس از آن، آشپزان عرب نیز با داشتن گوشه چشمی به این دستور پخت محبوب، بشقابی به نام شاورما تهیه کردند که با ذائقه بسیاری از مردم سازگاری داشت. پس از مدتی، کباب دونر دیگر محدود به ترکیه و بورسا نبود و دستور پخت آن به شهرها و کشورها و حتی قاره های دیگر نیز منتقل شد.

کباب ترکی با سرو شدن در میان نان های مختلف، خیلی سریع جای خود را در میان فست فود ها و غذاهای خیابانی کشور های دیگر باز کرد. آلمان یکی از کشور هایی در اروپا است که از حدود سال ۱۹۷۰ میلادی به بعد از این غذای ترکی به شدت استقبال کرد و این کباب در اکثر رستوران های آن سرو می شود.

 

طرز تهیه انواع کباب ترکی

با گذشت زمان، دیگر محدودیتی در دستور پخت ها و طرز تهیه های کباب ترکی وجود ندارد. اگر کمی در سایت های مختلف اینترنتی جست و جو کنید و به دنبال دستور پخت این کباب بگردید، طرز تهیه ها و دستور پخت های مختلفی، از جمله طرز تهیه کباب ترکی با گوشت بوقلمون را مشاهده خواهید کرد که یکی از محبوب ترین دستور پخت ها برای این کباب است و در بسیاری از رستوران ها یا مهمانی های دوستانه تهیه و سرو می شود. در ادامه، یک طرز تهیه کباب ترکی خانگی را برای شما آورده ایم که بسیار ساده و در عین حال خوش طعم است و مزه ای بسیار شبیه به کباب ترکی های رستوران ها دارد.

برای تهیه یک کباب ترکی خوشمزه در خانه، مقداری فیله گوساله را تکه تکه کنید و سپس با تکه های فیله مرغ ترکیب کنید. معمولا توصیه می شود که برش ها به صورت نازک و ورقه ای باشد تا هم زودتر و بهتر پخته شوند و هم بیشتر به دستور پخت اصلی کباب ترکی نزدیک شوند. در یک تابه، روغن سرخ کردنی بریزید و مقداری پیاز را که به شکل نگینی خرد شده است در آن تفت دهید.

 

طرز تهیه کباب ترکی

 

 

پس از مدتی، چند حبه سیر بر اساس ذائقه شخصی خود خرد کنید و به پیاز اضافه کنید. در قدم بعدی تکه های گوشت را اضافه کنید و هم بزنید. زمانی که رنگ تکه های گوشت گوساله و مرغ تغییر کرد، قارچ های نگینی شده و فلفل دلمه ای های خرد شده را به آن اضافه کنید و با هم ترکیب کنید. پیشنهاد می شود که در این مرحله یک قاشق غذاخوری آب لیمو را به غذا اضافه کنید تا قارچ ها سیاه نشوند و کباب ترکی خانگی شما ظاهر جذاب تری داشته باشد. در آخر پس از این که تمامی مواد به خوبی سرخ شدند و تکه های گوشت مغز پخت شدند به آن ها نمک و فلفل و ادویه های مختلف اضافه کنید و آن را به هر شکلی که دوست دارید سرو کنید.

معمولا کباب ترکی را با نان پیتا، که یک نان محلی مخصوص ناحیه مدیترانه است سرو می کنند، هر چند این کباب با نان های دیگر نیز طعم مطبوعی دارد و بدون نان محلی ترکیه مشکلی پیش نخواهد آمد.

با توجه به این که دستور پخت معمول و رایج کباب ترکی خانگی با استفاده از روغن و سرخ کردن آن در ماهیتابه است، بسیاری از دستور پخت های امروزی دست به نوآوری زده اند و مدل های دیگری را برای پخت این غذا پیشنهاد داده اند، به طور مثال بسیاری به تهیه کباب ترکی مرغ در فر می پردازند که به نوع خود جدیدتر از سایر دستور پخت های رایج می باشد.

طرز تهیه کباب ترکی رستورانی نیز تفاوت چندانی با طرز تهیه ای که پیش از این برای شما عزیزان شرح دادیم ندارد، منتها با توجه به این که مراحل طبخ و پخت در رستوران ها و تجهیزات آن ها تا حدی متفاوت است احتمال دارد که طعم نهایی نیز با کباب ترکی رستورانی کمی فرق داشته باشد.

 

مواد کباب ترکی

معمولا بهترین و مناسب ترین گوشت برای کباب ترکی یا دونر کباب، راسته گوسفند و یا راسته گوساله می باشد. فیله گوشت گوساله نیز انتخاب مناسبی برای درست کردن یک کباب ترکی ترد و خوش طعم به شمار می آید. همان طور که پیش از این گفته شد، در تهیه این کباب می توان از گوشت های دیگر مانند گوشت بوقلمون نیز استفاده کرد. در کل، مواد تشکیل دهنده کباب ترکی به شرح زیر هستند:

گوشت فیله گوساله یا راسته گوسفند، فیله مرغ، پیاز، سیر، فلفل دلمه ای، قارچ، کمی روغن مایع یا روغن زیتون و ادویه های دلخواه به میزان لازم.

 

مواد کباب ترکی

 

 

نکته: در صورت تمایل می توانید به جای روغن مایع و روغن زیتون، از کره استفاده کنید که بوی خوشایندی را به کباب شما اضافه خواهد کرد.

بر اساس سلیقه و ذائقه شخصی، نوع ادویه ها و میزان آن ها از دستور پختی به دستور پخت دیگر متفاوت می باشد. بسیاری از افراد غذاهای پر ادویه لذت می برند در حالی که برخی دوست دارند طعم واقعی گوشت و سایر مواد تشکیل دهنده غذا را حس کنند. با این وجود، ادویه هایی وجود دارند که به بهتر شدن و لذیذتر شدن طعم کباب ترکی کمک خواهند کرد. شما می توانید از این ادویه ها به اندازه دلخواه استفاده کنید و میزان آن را بر اساس سلیقه خود تغییر دهید.

 

ادویه کباب ترکی

با توجه به این که گوشت بو و طعمی قوی دارد، بسیاری در پخت کباب ترکی از ادویه هایی استفاده می کنند تا این بو کمتر شود و برای مشام کسی آزاردهنده نباشد. به طور مثال، فلفل سیاه تازه، زیره، کمی پودر دارچین و پاپریکا ادویه کباب ترکی هستند.

 

ادویه کباب ترکی

 

 

نکته: در کنار سیر تازه، می توانید برای قوی شدن عطر و طعم آن، از پودر سیر نیز استفاده کنید تا از طعم دلنشین کباب ترکی خود نهایت لذت را ببرید.

۱۴۰۰/۱/۱۵ ،۱۱:۵۰:۵۳ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه