معرفی انواع روغن خوراکی و کاربرد هرکدام

در بازار امروز روغن‌های زیادی موجود است و ما برای انتخاب روغن مناسب، گزینه‌های زیادی پیش‌رو داریم. بر خلاف باور عموم مردم مبنی بر مضر بودن تمام روغن‌های خوراکی، مصرف درست و صحیح روغن‌ها نه تنها ضرری ندارد، بلکه می‌تواند به بهبود وضعیت سلامتی بیمار نیز کمک کند.
در این مطلب از سایت کباب ترکی قصد داریم درباره‌ی انواع روغن خوراکی و سالم‌ترین روغن سرخ کردنی صحبت کنیم. اگر شما هم به دنبال تغییر سبک زندگی هستید این مطلب را از دست ندهید. استفاده از روغن مناسب می‌تواند به القای احساس سیری و حفظ وزنی متعادل کمک کند.

انواع روغن خوراکی گیاهی

در بازار روغن‌های خوراکی بسیاری وجود دارد اما به گفته متخصصان بهترین روغن خوراکی، روغنی است که به القای احساس سیری پس از صرف یک وعده‌ی غذایی نسبتا کامل کمک کند. سالم‌ترین روغن‌ها برای مصارف خانگی روغن‌های گیاهی مایع هستند. بهتر است برای تامین همه انواع اسیدهای چرب ضروری، به صورت متنوع از انواع روغن‌های گیاهی در رژیم غذایی خود استفاده کرد. در ادامه به بررسی تعدادی از انواع روغن خوراکی می‌پردازیم.

روغن کنجد

روغن کنجد از جمله سالم‌ترین روغن سرخ کردنی است. روغن کنجد از روغن‌های اشباع نشده و مفید برای بدن است که در آمریکای شمالی و کانادا به مقدار زیاد مصرف می‌شود. این روغن دارای پروتئین، ویتامین‌های B , D , E , F1 و لسیتین (Lecithin) است و همچنین کلسترول خون را کاهش می‌دهد.
این روغن به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر حرارت دود نمی‌کند، کف نمی‌کند، تغییر رنگ نمی‌دهد و بوی نامطبوع در آشپزخانه تولید نمی‌کند. به همین دلیل جهت سرخ کردن بسیار مناسب است.
روغن کنجد فشار خون بالا را کاهش می‌دهد، ضد رماتیسم است، برای رفع ناراحتی کیسه صفرا و صدها عارضه‌ی دیگر نیز مفید است. لازم به ذکر است روغن کنجد به دلیل هضم سنگینش برای افرادی با معده‌ی ضعیف مناسب نیست.

روغن نارگیل

روغن نارگیل در برابر دما نسبتا مقاوم است و دیر خراب می‌شود. این روغن جزو سالم‌ترین روغن‌هاست و بین افرادی که به سلامتی خود اهمیت فراوانی می‌دهند و غذاهای سالم مصرف می‌کنند. بخاطر تجمع فراوان تری‌گلیسیرید محبوب است. بدن انسان این نوع تری‌گلیسیرید را بلافاصله به انرژی تبدیل می‌کند و در ادامه باعث کاهش احتمال تبدیل آن به چربی در بدن می‌شود.
انواع روغن خوراکی گل رز

روغن گل سرخ

روغن گل رز از بخار دادن گلبرگ‌های تازه گل رز به دست می‌آید که حاوی ترکیبات بسیاری مثل سیترونلول، سیترال، کارون، استات سیترونلیل، اتانول، فارنسول و … است. این روغن خواص آروماتراپی دارد، درد را تسکین می‌دهد، مشکلات پوستی را درمان می‌کند، دارای خواص تصفیه‌کننده‌ی خون است، زخم‌ها را التیام می‌دهد، در بهبود میل جنسی (لیبیدو) و سلامت هورمونی موثر است و عفونت واژن را از بین می‌برد.
یکی از انواع روغن خوراکی روغن زیتون است.

روغن زیتون

روغن زیتون،یکی از معروف‌ترین و سالم‌ترین روغن‌های خوراکی طبیعی است که از زیتون استخراج می‌شود. این روغن همچنین سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است که یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای نیز می‌باشد. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حاوی ۱۱۹ کالری و ۱۴ گرم چربی است.
نقطه دود این روغن ۱۹۰ درجه سانتی گراد است. درجه حرارت در جلوگیری از تخریب روغن زیتون بسیار مهم است. روغن‌های زیتون سبز از زیتون‌های نارس تهیه شده و طعم آن کمی تلخ و تند است.
روغن زیتونی که رنگ طلایی دارد، از زیتون های رسیده درست شده است و دارای طعمی ملایم تر و بدون تلخی می باشد. برخی خواص روغن زیتون شامل، بهبود بیماری قلبی، ضد التهاب، خاصیت اکسید کنندگی، سرشار از ویتامین E، درمان آلزایمر، پوکی استخوان، کنترل کننده دیابت نوع 2 و مناسب برای انواع پوست‌هاست.

روغن گردو

روغن گردو برای مزه‌دار کردن سس سالاد، ماهی، گوشت، در ترکیب با پاستا و برای آماده کردن دسر استفاده می‌شود. این روغن در اثر گرما دیدن ترش می‌شود و بنابراین ترجیحا به عنوان سس سرد یا خام مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن گردو از جمله انواع روغن خوراکی با خاصیت ضد التهابی است، که در سلامت قلب بسیار کارامد است. این روغن حاوی آنتی‌اکسیدان فراوان است و قابلیت کنترل دیابت را نیز خواهد داشت.

روغن کرچک

روغن کرچک نخستین بار در هندوستان و آفریقا تولید و از فشردن دانه‌ی گیاه کرچک استخراج می‌شود. بسیاری معتقدند بیش‌تر خواص روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی از اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی موجود در آن سرچشمه می‌گیرد.
روغن کرچک
روغن کرچک دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند، خال و زگیل را از بین می‌برد، میخچه را از بین می‌برد، درد زایمان (اینداکشن) را القا می‌کند، قارچ پوستی را معالجه می‌کند و قولنج نوزاد را نیز درمان می‌کند.

روغن‌های جامد

روغن جامد در زمان‌های قدیم بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت اما به مرور زمان و افزایش اگاهی‌ مردم مصرف این روغن کم‌تر شد و مردم پی بردند این روغن ناسالم برای پخت و پز مناسب نمی‌باشد. روغن‌های نباتی جامد (هیدروژنه) در ابتدا مایع هستند و از دانه‌هایی مانند ذرت، سویا، کلزا، آفتابگردان و… به دست می‌آیند و در کارخانه روغن نباتی آن‌ها را تبدیل به روغن جامد می‌کنند. در طی این فرآیند، در ترکیب مولکول‌های روغن تغییراتی ایجاد می‌شود که سبب ایجاد اسیدهای چرب غیر‌طبیعی ترانس می‌شود.
یکی از متهمان ردیف اول بیماری‌های قلبی و عروقی روغن‌های جامد خوراکی است.
اسیدهای چرب ترانس به طور غیر‌مستقیم و با تاثیر بر افزایش کلسترول نامطلوب خون باعث افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند. روغن‌های جامد با اصلاح فرمولاسیون و بهبود کیفیت به روغن نیمه جامد تبدیل می‌شوند، که مقدار اسیدهای چرب اشباع و ترانس کمتری نسبت به روغن جامد دارند. ولی باید توجه داشت که روغـــن نیمه جامد هم در مقایسه با روغن‌های گیاهی مایع، مقادیر زیادی اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس دارند و مصرف آن خطرات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

انواع روغن خوراکی حیوانی

روغن حیوانی یکی از بهترین انواع روغن‌ها برای پخت و پز می‌باشد که در مناطق مختلف ایران تولید و عرضه می‌گردد. برای انتخاب بهترین روغن حیوانی لازم است تشخیص روغن سالم از ناسالم بدهید. به همین دلیل لازم است با ویژگی‌های روغن حیوانی و فواید آن آشنا شوید.

روغن زرد گاوی

یکی از انواع روغن خوراکی، روغن زرد گاوی است که می‌توان از آن به عنوان یک روغن سرخ کردنی بدون عوارض جانبی و سالم استفاده نمود. روغن زرد گاوی در افزایش گوارش و هضم غذا تاثیرگذار است و باعث بیشتر شدن ترشح اسید در معده می شود؛ این روند موجب سلامتی هرچه بیشتر بدن و لاغری و کاهش وزن خواهد شد. بهترین روغن خوراکی برای چاقی، روغن‌های مایع و گیاهی هستند.

روغن زرد گوسفندی

روغن زرد گوسفندی نیز یکی از انواع روغن حیوانی است که از شیر گوسفند تهیه می‌گردد. طعم بی‌نظیر و عطر فوق العاده یکی از ویژگی‌های اصلی این روغن است که باعث خوش طعم شدن غذاها خواهد شد که می‌توان از آن برای سرخ کردن نیز استفاده کرد. روغن زرد گوسفندی به آسانی فاسد نخواهد شد و نیازی به قرار دادن در یخچال ندارد.
وجود ویتامین‌های A و E از ویژگی‌های منحصر به فرد این روغن است. روغن زرد گوسفندی برای پاکسازی روده‌ها مفید است و به سوزندان چربی‌ها نیز کمک می‌نماید. همچنین گوارش و هضم غذا را آسان می‌کند. کاهش غلظت خون و استخوان‌سازی نیز از دیگر خواص روغن حیوانی گوسفندی است.

روغن دنبه

روغن دنبه نیز از جمله انواع روغن خوراکی است که در آرامش اعصاب و جلوگیری از افسردگی بسیار کارآمد است. همچنین این روغن در درمان کمردردهای سیاتیکی و درد مفاصل تاثیرگذار است. سبب کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب نیز می‌گردد؛ روده‌ها را پاکسازی می‌کند و گوارش و هضم غذا را آسان می‌کند.
روغن دنبه سموم بدن را دفع می‌کند و انرژی و قدرت در بدن را افزایش می‌دهد. این روغن همچنین می‌تواند موجب افزایش سرعت جوش خوردن استخوان در افرادی که دچار شکستگی استخوانی شده‌اند شود. حتما توجه داشته باشید برای اطمینان از اصل و باکیفیت بودن روغن حیوانی خود، آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.
بهترین روغن خوراکی

بهترین روغن‌های مایع و جامد خوراکی سرخ کردنی

  • روغن زیتون
  • روغن کنجد
  • روغن محلی (روغن زرد)
  • روغن دنبه گوسفند
اگر از اضافه وزن رنج می‌برید و قصد دارید رژیم غذایی خود را تغییر دهید، از مصرف روغن‌های جامد و حیوانی خودداری کنید.
کلام پایانی
همه‌ی انواع روغن خوراکی، گیاهی، مایع، جامد و حیوانی هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به خود هستند و در خصوصیات مختلفی از جمله طبع، عطر، طعم و قیمت با هم متفاوتند. پس هر خانواده‌ای می‌تواند بنابر ذائقه و سلیقه، روغن مناسبش را انتخاب کند. در این مطلب درباره‌ی انواع روغن خوراکی، مزایا، معایب و ویژگی‌های هر کدام صحبت کردیم، امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد.

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه