بررسی تفاوت ویتر و گارسون و تفاوت سالن دار و گارسون

معمولاً یکی از دغدغه‌های مدیران رستوران، جذب بهترین و حرفه‌ای‌ترین نیروها برای جذب مشتری و تبدیل آن‌ها به مشتری دائم رستوران است.
در میان پرسنل مختلف یک رستوران، سالن‌دار به دلیل ارتباط مستقیم با مشتری و وظیفه‌ی سنگین جلب رضایت مشتری، قلب تپنده‌ی رستوران به شمار می‌آید.
بنابراین انتخاب شخصی که دارای ویژگی‌های لازم برای این شغل است بسیار حائز اهمیت است.
ما در این مقاله قصد داریم تا ضمن آشنایی مدیران رستوران با وظایف یک سالن‌دار و ارائه توضیحات لازم درباره‌ی تفاوت ویتر و گارسون، شما را نیز با ویژگی‌های ویتر آشنا کنیم.
پس اگر به دنبال استخدام یک سالن‌کار مجرب هستید، لازم است درباره‌ی ویژگی‌های ویتر و تفاوت سالن‌دار و گارسون نیز اطلاعات کافی داشته باشید. این مطلب می‌تواند برای شما کارآمد باشد.

 

تفاوت گارسون و سالن دار

ویترها باید توانایی فکر کردن سریع و قابلیت حل مشکلات یا موقعیت‌های غیرمنتظره را در سریع‌ترین زمان ممکن داشته باشند.

 

ویتر کیست؟

بسیاری، بر این باورند که وظایف گارسون و ویتر یکسان است. اما واقعیت این است که این دو عنوان شغلی با وجود هم‌پوشانی وظایفی که با هم دارند اما تفاوت‌های چشم‌گیری نیز با هم دارند.
در چارت سازمانی رستوران، سالن‌دار (Waiter) که به آن سالن ‌کار نیز گفته می‌شود فردی است که در رستوران‌ها و کافه‌ها مسئولیت ارتباط با مشتری جهت ثبت سفارش، انتخاب بهتر سفارش، توضیح درباره منو یا امکانات کافه و به طور کلی وظیفه راهنمایی مشتری را بر عهده دارد. لازم به ذکر است طیف کاری ویتر نسبت به گارسون بسیار گسترده‌تر است، به همین دلیل نیز توصیه می‌شود شخصی که این مسئولیت را می‌پذیرد سابقه‌ی کار در رستوران را از قبل داشته باشد.

وظایف سالن‌کار

در بسیاری از مواقع مشتریان به رستوران مراجعه می‌کنند، اما نمی‌دانند که در کجا بنشینند؟! منو رستوران چه گزینه‌هایی دارد؟ ترکیب غذاها و نوشیدنی‌ها به چه صورت است؟ زمان تحویل سفارش یا نحوه سرو و تحویل سفارش چگونه است؟ راهنمایی مشتری‌ها برای انتخاب راحت‌تر و احساس راحتی بیشتر در رستوران، قسمتی از وظایف یک ویتر مجرب است.
یک سالن‌کار همچنین می‌بایست تلاش کند تا سفارشات مشتریان مطابق با انتظار آن‌ها ارائه شود.
دقت کنید که یک مشتری ممکن است در طول زمان حضور در رستوران، درخواست‌های متعددی داشته باشد، سالن‌دار وظیفه دارد تا به صورت صحیح به درخواست‌های آنها پاسخ دهد.

توجه به نظافت سالن رستوران نیز یکی دیگر از وظایف یک سالن‌دار ماهر است، که باید با هماهنگی بخش نظافت به منظور رفع مشکل انجام شود.
از جمله وظایف مهم دیگر یک سالن‌کار می‌توان به ایجاد هماهنگی بین سایر بخش‌های رستوران مانند آشپرخانه، صندوق‌دار و مدیریت رستوران نیز اشاره کرد.

 

تفاوت ویتر و گارسون

بسیاری از مردم بر این باور هستند که گارسون و ویتر یک عنوان شغلی هستند، اما تفاوت سالن‌دار و گارسون با یک‌دیگر بسیار زیاد است.
با این حال، شرح وظایف گارسون و ویتر تا حدود زیادی هم‌پوشانی دارد؛ اما از جمله مهم‌ترین تفاوت ویتر و گارسون، در قدرت ارتباطات کلامی و روابط اجتماعی قوی‌تر سالن‌کار نسبت به گارسون است.
گارسون یا پیش‌خدمت همان‌طور که از نام آن پیداست وظیفه خدمت به مشتریان را بر عهده دارد و سفارشات را سر میز می‌آورد.
این در حالی است که ویتر در کنار میز مشتری منتظر می‌ماند، تا غذای او به پایان برسد و در این حین وظیفه پاسخگویی به سوالات مشتریان را نیز بر عهده دارد.
تفاوت سالن‌دار و گارسون در مهارت و توانایی بیشتر ویتر نسبت به گارسون است.

 

تفاوت گارسون و ویتر

ویترها به جذب مشتری و رضایت هرچه بیشتر مشتری از کافی شاپ یا رستوران کمک می‌کنند.

 

مهم‌ترین تفاوت سالن‌دار و گارسون

• مهارت‌های ارتباطی
بدون شک از جمله مهم‌ترین وظایف یک تفاوت ویتر و گارسون با هم در قابلیت ایجاد ارتباط مناسب با مشتری و جلب رضایت اوست.
ادبیات صمیمانه و در عین حال همراه با حفظ احترام مشتری، مهارتی است که یک سالن‌دار حرفه‌ای باید از آن برخوردار باشد.
در این شغل سالن‌‌دار باید از صبر و حوصله زیادی برخوردار باشد چرا که هر مشتری ممکن است دارای خصوصیات اخلاقی خاص خود باشد که رفتار با او نیازمند دقت در برخی موارد باشد.

 

• میزان شناخت از غذا و آشپزی
مشتریان یک رستوران معمولا سوالاتی را در خصوص ترکیب غذاها یا نوشیدنی‌های رستوران می‌پرسند.
در این شرایط بهتر تفاوت سالن‌دار و گارسون نمایان می‌شود.
ویتر باید تا حدود زیادی با غذاها و مواد تشکیل دهنده آن‌ها آشنایی داشته باشد تا در صورت نیاز به سوالات مشتریان پاسخ دهد. برای مثال در یک رستوران کباب ترکی، ویتر با آگاهی از طرز تهیه‌ و مواد تشکیل دهنده‌ی هر کباب می‌تواند به انتخاب و سفارش صحیح مشتری کمک کند.

• دقت و تمرکز حواس
در روزهای شلوغ رستوران، تعداد و تنوع سفارشات افزایش پیدا می‌کند.
تفاوت ویتر و گارسون در این‌جاست که، در صورت به کارگیری یک ویتر مجرب، او قابلیت مدیریت و کنترل حجم سفارشات و تحویل صحیح آن‌ها را به مشتری‌ها را خواهد داشت و امکان بروز خطا و اشتباه در تحویل سفارشات مشتری به حداقل می‌رسد.

 

• آشنایی با مشاغل دیگر در رستوران
بسیار محتمل است که در برخی موارد بنابر ضرورت، سالن‌کار وظایف سایر اعضای رستوران را انجام دهد.
بنابراین بهتر است که یک سالن‌دار حرفه‌ای در مورد آشپزی و صندوق‌داری نیز اطلاعات نسبی داشته باشد.

 

• قدرت بدنی
ماهیت کار سالن‌دار به صورتی است که همواره در حال رفت و آمد بین آشپزخانه و سالن رستوارن است. به همین دلیل است که لازم است سالن‌دار توانایی ایستادن طولانی مدت را داشته باشد.

 

تفاوت سالن دار و گارسون

در هنگام سفارش‌ دادن مشتری‌ها، هر کدام ممکن است درخواست متفاوتی داشته باشد، یک ویتر مجرب باید تمام این موارد را به خاطر بسپارد.

 

کلام پایانی:
هر یک از افراد شاغل در یک کافه یا رستوران سهم مهمی در کسب رضایت مشتری دارند، اما در این بین سالن دار، قلب تپنده‌ی تیم و مشتری است. در این مطلب تلاش کردیم تفاوت ویتر و گارسون را به صورت خلاصه اما ساده و کاربردی توضیح دهیم. امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد.

 

 

۱۴۰۲/۹/۲۱ ،۰۹:۵۱:۵۵ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۱ دیدگاه

در باره نویسنده :

یک دیدگاه

  1. محسن شهریور ۱۴, ۱۴۰۲ در ۹:۲۵ ب.ظ - پاسخ دادن

    سلام،کمال تشکر و قدردانی رو دارم از ادمین محترم سایت که در کسب تجربه در کار ما( همان ویتر یا سالن دار )مطالب واقعا مفید رو برای ما ثبت کردند.متاسفا در کنار توضیح مشاغل پرسنل یک رستوران یا کافه به نظر بنده البته خیلی عالی میشه در مورد شخص اول رستوران یعنی مدیریت هم مطالبی گفته بشه،متاسفانه رو به این دلیل عرض کردم که واقعا بعضی از افراد توانایی و اطلاعات و قدرت مدیریت یک رستوران رو ندارند ولی در این عرصه فعالیت میکنن.این رو عرض کردم چون بنده ویتر هستم و تجربه و قدرت کلام خوبی هم دارم خدا رو شکر ولی مدیریت اصلا اطلاعاتی در مورد کار بنده نداره و هرچقدر توضیح میدم تفاوت کارم رو قانع نمیشن!درسته بله در مواقع لزوم بنده به صندوق دار و پرسنل دیگه هم کمک میکنم ولی مدیریت متاسفانه این کمک های بنده رو کلا در چارت کاری بنده میدونن و میگن که باید انجام بدی!و زمان مناسب برای یکی از مهمترین وظایف ویتر یعنی رسیدگی به نظافت و کلا بهداشت فردی در اختیار بنده که ویتر هستم نمیدن و انتظار دارن همه چی هم عالی باشه.به نظر من درسته که همه پرسنل این مطالب رو بخونن و آگاه بشن از همه چی ولی از نظر بنده اول مدیر رستوران باید بخونن و تفاوت رو متوجه بشن و بدونن یک ویتر نسبت به پرسنل دیگه کمی وقت بیشتری لازم داره جهت آمادگی و حظور در سالن.البته بنده فقط به یکی از موارد اشاره کردم که اکثر مدیرها همین رو هم نمیدونن و واقعا ما دچار مشکل میشیم و با این بیکاری مجبوریم هرچی مدیر میگه انجام بدیم حتی با اینکه خود ما میدونیم که اینکار اشتباهه و توضیح هم میدیم ممکنه دچار مشکل بشیم ولی قبول نمیکنن و چاره ای جز تحمل و سازش نداریم..ممنونم

ثبت ديدگاه