سیر تا پیاز حسابداری رستوران در ایران

راه‌اندازی و مدیریت هر کسب و کار و تجارتی نیاز به حسابدار و حسابداری دارد. اما حسابداری برای کسب و کاری مانند رستوران‌ها و فست‌فود‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. حسابداری رستوران کمی پیچیده‌تر و سخت‌تر از مشاغل دیگر است از این رو بر آن شدیم تا در این مطلب با عنوان « سیر تا پیاز حسابداری رستوران در ایران» توضیحات مفصلی در رابطه با حسابداری رستوران ارایه دهیم. اگر شما هم قصد راه اندازی یک رستوران را دارید و یا تمایل دارید سروسامانی به حساب و کتاب‌های رستوران خود دهید با ما همراه باشید تا تمام آنچه که در رابطه با حسابداری رستوران نیاز دارید، در اختیار شما بگذاریم.

 

حسابداری رستوران

با آغاز فرایند حسابداری برای رستوران، به‌راحتی می‌توانید هزینه کالا‌های فروخته شده یا خریداری شده، نسبت هزینه به فروش و هزینه‌های حقوق و دستمزد نیروی کار را محاسبه کنید. با توجه به روندهایی که طی سال‌های اخیر ایجاد شده است، مالیات و بیمه از اساسی‌ترین‌ مواردی هستند که برای هر کسب‌وکار‌یی وجود دارد. همچنین حسابداری رستوران، می‌تواند به تهیه گزارش‌های فروش روزانه و گردش مالی کمک بسیاری کند و شما می‌توانید به‌راحتی به متوازن‌سازی حساب‌های خود بپردازید. برای حسابداری رستوران دو گزینه پیش‌روی شما قرار دارد:

  1. برون سپاری
  2. استخدام حسابدار

هر کدام از این موارد مزایا و معایب مربوط به خودش را دارد که با بررسی هر کدام از آن‌ها می‌توانید روش مد نظر خود را انتخاب کنید.

 

حسابدار رستوران

 

 

 

آموزش حسابداری رستوران

حسابداری رستوران به شما کمک می‌کند از مواد غذایی که در انبار موجود دارید، حساب دقیقی داشته باشید تا در زمان مناسب دوباره اقدام به خرید این محصولات کنید. همچنین شما می‌توانید از تمامی درآمد‌های ورودی و از منابع مالی، جهت سود بیشتر مطلع شوید. برای اینکه بتوانید حسابداری رستوران را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، باید به طور دقیق هزینه‌ای که برای خرید مواد اولیه پرداخت شده و هزینه‌ مقدار فروش رستوران ثبت کنید. لازم است بدانید هزینه‌های اجرایی به دو بخش تقسیم می‌شوند:

 

۱. هزینه ثابت

هزینه ثابت به آن دسته از هزینه‌هایی گفته می‌شود که در کل سال، مبلغ ثابتی برای آن پرداخت می‌شود. دستمزد کارگران، به‌عنوان یکی از این هزینه‌ها به حساب می‌آید.

 

۲. هزینه متغیر

هزینه متغیر هم به هزینه‌هایی می‌گویند که در طی یک ماه تغییر می‌کند؛ مثل قیمت مواد غذایی یا هزینه برق و گاز.

بعد از این مرحله، باید مبلغی که برای خرید مواد اولیه پرداخت کرده‌اید را از مقدار مبلغ فروش کسر کنید. در آخر هم درآمد‌های جاری رستوران را از مبلغی که محاسبه کردید کسر کنید، با انجام این مراحل، شما می‌توانید سود روزانه را بدست بیاورید. اگر قصد دارید خودتان امور حسابداری رستوران را بر عهده بگیرید، بد نیست نگاهی به دوره‌های آنلاین یا کتاب‌هایی که در این زمینه وجود دارد بیندازید.

 

آموزش حسابداری رستوران

 

 

 

اشتباهات رایج در حسابداری رستوران

برخی از افرادی که تجربه حسابداری رستوران را ندارند. تصور می‌کنند این کار تنها به معنای پرداخت صورت حساب‌ها و حقوق کارکنان رستوران است. متاسفانه اگر حسابداری رستوران به دست این افراد باشد هیچ نوع گزارشی از عملکرد رستوران و اینکه رستوران در چه شرایطی قرار دارد به مدیر خود ارائه نمی‌دهند. این مسئله عدم دریافت یا بررسی دقیق صورت سود و زیان توسط مدیر می‌تواند ضربه محکمی به تجارت رستوران وارد کند. خطاهای بسیاری در حسابداری رستوران ممکن است توسط افرادی که سابقه مالی ندارند رخ دهد، برخی از این خطاها عبارت‌اند از:

  • اشتباهات رایج دفترداری نظیر وارد کردن داده‌های اشتباه
  • مشکلات موجود در حساب‌های قابل پرداخت
  • عقب ‌انداختن فاکتورهای فروشنده و جمع‌شدن فاکتورها
  • فراموش‌ کردن مغایرت‌گیری حساب‌ها
  • فواصل طولانی دوره حسابداری
  • پشتیبان (Backup) ‌نگرفتن از داده‌های نرم‌افزاری
  • وارد نکردن صحیح هزینه‌های غذا و نوشیدنی

 

مشکلات رایج حسابداری رستوران

حسابداری رستوران می‌تواند بسیاری از مشکلات پیش‌روی رستوران را برطرف کند. برخی از این مشکلات شامل:

  • ناکارآمدی در حساب‌های پرداختنی
  • عدم تعیین صحیح بهای تمام شده منو
  • عدم ارائه گزارشات مالی به موقع و مربوط
  • لیست حقوق به نحوی که بتوان هزینه نیروی کار را مدیریت کرد، تهیه نمی‌شود.
  • موجودی کالا بصورت ادواری شمارش نمی‌شوند.
  • بهای غذا و نوشیدنی به صورت مناسب طبقه بندی نمی‌شود.
  • اشتباهات مکرر دفترداری رستوران
  • دوره حسابداری ماهانه

 

حسابداری رستوران

 

 

 

معرفی بهترین نرم افزار‌های حسابداری رستوران

در صورتی که سیستم کارآمدی برای رسیدگی به امور مالی رستوران نداشته باشید، اداره یک رستوران موفق تقریبا غیرممکن خواهد بود. خوشبختانه، امروزه طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های حسابداری رستوران‌‌ها وجود دارد که بتوانند با کمک آن‌ها از پس امور مالی برآیید. بهترین نرم افزار حسابداری برای رستوران‌ها در سال 2022 شامل:

 

Restaurant 365

این نرم‌افزار رستورانی هر آنچه از یک نرم‌افزار رستورانی نیاز دارید در اختیارتان می‌گذارد. یکی از ویژگی‌‌های منحصر به فرد این‌نرم‌افزار ساده‌سازی حسابداری است. این نرم افزار ابزارهای حسابداری و مدیریت رستوران برای امکان رزرو سالن و مدیریت میزهای سالن، موجودی انبار و همچنین برنامه ریزی ساعات کاری کارکنان را انجام می‌دهد.

 

TouchBistro

جزو بهترین نرم افزار‌های حسابداری رستوران برای فروش به شمار می‌آید. با توجه به حجم بالای پرداخت های نقدی و کارت اعتباری روزانه، رستوران‌ها به نرم افزاری با سیستم POS نیاز دارند، اپلیکیشن TouchBistro از این سیستم‌ها پشتیبانی می‌کند.

 

QuickBooks Online

با ارائه ابزار برنامه‌ریزی مالی، به شما این امکان را می‌دهد تا درآمد مورد انتظار خود را وارد اپلیکیشن کنید و بر اساس آن هزینه های راه اندازی را به شما نشان می‌دهد.

 

KitchenSync

بهترین نرم افزار حسابداری برای مدیریت حقوق و دستمزد کارکنان رستوران به شمار می‌آید. KitchenSync ابزاری فوق‌العاده با امکاناتی نظیر، رزرو سالن و مدیریت میزهای سالن، گزارش‌گیری‌های متنوع، امکان اتصال به کارتخوان‌های بانکی، امکان اتصال به تمامی چاپگرها و بارکدخوان‌ها، همچنین یک ابزار عالی برای نظارت بر عملکرد روزانه و هفتگی رستوران می‌باشد.

 

Plate IQ

Plate IQ متناسب نیاز مشتری‌ها با یکپارچه‌سازی اطلاعات مدیریت، ارائه گزارشات جامع، سهولت کاربری و کنترل صفر تا صد فروش شما را از هر کدام از نرم‌افزارهای حسابداری بی‌نیاز می‌سازد.

 

Davo

بهترین نرم افزار حسابداری رستوران برای محاسبه مالیات بر فروش رستوران است. این نرم افزار مالیات فروش را به موقع و به طور کامل جمع‌آوری و پرداخت می‌کند.

 

FreshBooks

جزو بهترین نرم افزار‌های حسابداری رستوران به شمار می‌آید‌. با کمک FreshBooks، هزینه‌ها، حقوق و دستمزد منابع انسانی رستوران و موجودی انبار را به راحتی می‌توانید مدیریت کنید.

 

ZipBooks

بهترین نرم افزار حسابداری رایگان برای رستوران‌هاست. با کمک این نرم‌افزار از گزارشات کاربردی حسابداری و سود و زیان کسب وکار خود همواره باخبر می‌مانید. با ZipBooks، می‌توانید صورت‌حساب‌ها و ایمیل‌ها را سفارشی‌سازی کنید، زمان پیگیری سفارشات را مدیریت کنید و از گزارش‌های مالی پیشرفته همه به صورت رایگان بهره ببرید.

 

حسابداری کترینگ

 

 

 

وظایف حسابدار رستوران

شخصی که حسابداری رستوران را بر عهده دارد بر امور مالی و بودجه رستوران نظارت دارد. حسابداران مالی یا حسابداران رستورانی اغلب می‌توانند در مورد مدیریت هزینه‌های اضافی و کاهش هزینه‌های تمام شده غذا به مدیریت رستوران پیشنهادات کاربردی ارائه دهند. مهم‌ترین وظایف حسابدار رستوران شامل:

  • حفظ اسرار مالی رستوران و جلوگیری از استخراج هرگونه اطلاعات غیر از مدیریت
  • توجه و دریافت دستور صرفا از طرف مدیریت رستوران
  • ثبت اسناد حسابداری با کنترل و دقت در صحت مدارک
  • کنترل صندوق، تنخواه گردان و انباردار و ارائه برنامه به ایشان در جهت ارائه گزارشات در مواعید مقرر
  • جمع آوری اسناد و مدرک
  • حسابداری بر اساس مدارک صدور اسناد
  • تهیه و تنظیم سند لیست حقوق و دستمزد
  • تهیه و تنظیم لیست بیمه و مالیات حقوق
  • طراحی کدینگ سیستم بصورت استاندارد
  • تراز دقیق حسابها از جمله حسابهای بانک
  • نگهداری از اسناد حسابداری و گرفتن بک آپ از اسناد صادره در نرم افزار حسابداری
  • اصلاح و بستن حسابها در پایان دوره مالی
  • تهیه گزارشات تراز حسابها و بایگانی درآخرین زونکن اسناد در پایان سال
  • کنترل دقیق مدارک ارائه شده و اطمینان از صحت آن
  • اعلام بموقع بدهی های رستوران از جمله چکهای پرداختی
  • داشتن برنامه برای پیشرفت در حسابداری رستوران

 

صندوق حسابداری رستوران چیست؟

صندوق‌های فروشگاهی نخستین ابزار برای محاسبه درآمد و پول‌های نقد رستوران محسوب می‌شوند. برای کاهش امکان تخلف، لازم است تا تمام پول‌های دریافتی وارد صندوق حسابداری شود. صندوق فروشگاهی که به آن دستگاه پز pos نیز گفته می‌شود، به‌ طور کلی نوعی سیستم مکانیکی و یا الکترونیکی است که از آن در فروشگاه‌های مختلف و یا رستوران‌ها استفاده می‌کنند.

در حقیقت می‌توان گفت یک صندوق ویژه فروشگاه، نوعی رایانه و یا سیستم رایانه‌ای است که یک نرم‌افزار حسابداری نیز بر روی آن نصب می‌گردد. لذا این سیستم می‌تواند تمامی اطلاعات مربوط به خرید و فروش و هم‌چنین هزینه‌های یک واحد و یا موجودی‌های کالای آن را ثبت نماید و آن‌ها را سازماندهی کند.

 

حسابداری تهیه غذا

 

 

 

کلام آخر

ما در عصری هستیم که سرعت در تحولات کسب و کارهای مختلف بیش از پیش دست خوش تغییرات است. ما تلاش کردیم در این مطلب هر آن‌چه در رابطه با حسابداری رستوران لازم است بدانید در اختیار شما بگذاریم. امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد. اگر تحربه‌ای در رابطه با حسابداری رستوران دارید، لطفا آن را با ما به اشتراک بگذارید.

۱۴۰۲/۹/۲۱ ،۰۹:۰۷:۴۴ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه