طرز تهیه انواع کباب های ایرانی

در کنار فرهنگ، هنر و تاریخ غنی ایرانی، آشپزی ایرانی‌ها نیز در سطح جهانی بسیار پرطرفدار است. محبوبیت کباب برای ما ایرانی‌ها در حدی است که در اغلب مراسمات و میهمانی‌ها کباب را به عنوان غذای اصلی سرو می‌کنیم. حتی توریست هایی که از کشورهای دیگر به ایران سفر می‌کنند با یک بار خوردن کباب، عاشق این غذا می‌شوند. در واقع کباب از سالیانی دور یکی از نمادهای پرطرفدار و محبوب غذای ایرانی به شمار می‌آید. در این مقاله سعی داریم طرز تهیه انواع کباب ایرانی را برای شما توضیح دهیم، تا انتها با ما همراه باشید.

 

1. چلوکباب کوبیده

یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی، چلوکباب کوبیده است. در دستورالعمل طرز تهیه انواع کباب ایرانی، طرز تهیه کباب کوبیده، ابتدا ۵ پیاز را رنده کنید. آب آن را به خوبی جدا کنید و دور بریزید. ۱ کیلو گوشت چرخکرده را حدود ۳ بار چرخ کنید، سپس ادویه‌های دلخواه، زعفران و پیاز رنده شده را به گوشت اضافه کنید و به خوبی با دست ورز دهید.

 

طرز تهیه انواع کباب های ایرانی

 

 

سپس گوشت را برای دو ساعت در یخچال استراحت دهید. برای سیخ زدن گوشت‌ها دستتان را کمی خیس کنید و مقداری از گوشت بردارید. آن را با دقت بر روی سیخ فرم دهید. سروته کباب را چک کنید و با فشار دست به سیخ بچسبانید. در نهایت با انگشت شیارهایی بر روی آن ایجاد کنید. کوبیده شما آماده است می‌توانید آن را کباب کنید.

 

2. کباب برگ

کباب برگ یکی از انواع کباب های قدیمی و سنتی ایران است که از محبوبیت خاصی در میان ایرانیان برخوردار است. در رسپی طرز تهیه انواع کباب ایرانی، برای تهیه کباب برگ، گوشت راسته گوسفندی را به همراه پیاز، مقدار بسیار کمی نمک، فلفل و روغن زیتون مزه‌دار کنید. برای حداقل ۶ ساعت گوشت‌ها را در یخچال استراحت دهید و بعد ان‌ها را روی تخته از یک‌طرف با دقت باز کنید و بعد به صورت افقی و با کمک پشت کارد به دو طرف گوشت ضربه بزنید. برای سیخ زدن گوشت‌ها آن‌ها را به صورت منظم روی تخته بچینید و سپس سیخ را کم کم فشار دهید تا گوشت ها وارد سیخ شوند و مقداری نمک روی گوشت‌ها بپاشید.

 

3. کباب سلطانی

کباب سلطانی ترکیبی از دو کباب پرطرفدار برگ و کوبیده است. در روش دستورالعمل طرز تهیه انواع کباب ایرانی، برای تهیه‌ی کباب سلطانی می‌توان از گوشت گوسفندی یا گوساله استفاده کرد، ولی برای تجربه‌ی طعم واقعی یک کباب خوشمزه گوشت گوسفندی می‌تواند پیشنهاد بهتری باشد. طرز تهیه‌ی دو کباب کوبیده و برگ در بالا آورده شده است، می‌توانید با استفاده از آن‌ها تجربه‌ی یک کباب سلطانی معرکه را داشته باشید.

 

طرز تهیه کباب ایرانی

 

 

 

4. کباب قفقازی

کباب قفقازی یک انتخاب ایده‌آل برای کسانی است که هم به خوردن گوشت سفید علاقه دارند و هم گوشت قرمز. در رسپی طرز تهیه انواع کباب ایرانی، برای تهیه‌ی کباب قفقازی، پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و به همراه روغن زیتون، ماست چکیده، نمک و فلفل سیاه به گوشت مرغ و گوشت گوساله اضافه کنید و به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت‌ها نرم و طعم‌دار شوند. برای سیخ زدن گوشت‌ها این ترتیب را انجام دهید؛ یک تکه گوشت قرمز، یک تکه فلفل دلمه‌ای و در پایان یک تکه گوشت مرغ، به همین ترتیب تمام گوشت‌ها را به سیخ بکشید.

 

5. کباب چنجه

یکی از انواع کباب ایرانی که طرفداران زیادی دارد، کباب چنجه است. ابتدا یک فیله گوسفندی را به اندازه‌های یکسان برش زنید. سپس با ۲ عدد پیاز بزرگ، آب دو عدد لیمو ترش، ماست، نمک، فلفل و روغن زیتون به خوبی ترکیب کنید. به مدت ۶ ساعت به ترکیب اجازه دهید تا در داخل یخچال استراحت کند. پس از گذشت این زمان، قطعات گوشت را روی تخته آشپزخانه گذاشته و با پشت چاقو چند ضربه روی دو طرف تکه گوشت‌ها بزنید تا کمی تخت شوند سپس آنها را به آرامی سیخ بکشید و کباب کنید.

 

طرز تهیه کباب های ایرانی

 

 

 

6. کباب بختیاری

کباب بختیاری یکی از انواع کباب ایرانی مجلسی و پرطرفدار است. در دستور پخت طرز تهیه انواع کباب ایرانی، برای طرز تهیه بختیاری کباب فیله مرغ و فیله گوشت گوسفندی را با پیاز، زعفران دم کرده، ماست، روغن مایع و مقداری نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید. دو تا چهار ساعت صبر کنید تا مواد به خورد گوشت روند سپس به صورت یکی در میان گوشت مرغ و گوشت قرمز را سیخ بزنید و با پشت کارد کمی روی گوشت‌ها بکوبید تا تخت و یکدست شوند. حالا می‌توانید منقل ذغال را آماده کنید و گوشت‌ها را کباب کنید.

 

7. کباب برگ

کباب برگ به قدری نرم و ترد است که به راحتی با چنگال بریده می‌شود. گوشت را در سایزهای کمتر از یک سانتی متر برش بزنید سپس با پشت کارد گوشت را بکوبید تا ضخامت آن به کمتر از نیم سانتی متر برسد. در ادامه آب پیازهای رنده شده با رنده خیلی ریز را با فشار دست بگیرید و به گوشت اضافه کنید. روغن مایه، نمک و فلفل سیاه را نیز به گوشت اضافه کنید و برای حداقل ۶ ساعت به آن استراحت دهید. بعد از این زمان گوشت‌ها را به صورت منظم روی تخته بچینید و با دست نگه دارید سپس سیخ را کم کم فشار دهید تا گوشت ها وارد سیخ شوند. سپس مقداری نمک روی گوشت بزنید و روی منقل کباب کنید.

 

کباب های ایرانی

 

 

 

8. شیشلیک

کباب شیشلیک بسیار لذیذ است. این کباب از دنده گوساله یا گوسفند تهیه می‌شود، درواقع همان کباب دنده است. در دستورالعمل طرز تهیه انواع کباب ایرانی، برای تهیه‌ی شیشلیک، زعفران دم‌کرده، فلفل سیاه، پیاز و ماست را به گوشت دنده اضافه کنید. برای پنج تا ۶ ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کنند. پس از این مدت، گوشت‌ها را به شکلی که سیخ از وسط دو استخوان دنده رد شود به سیخ بکشید. وقتی همه گوشت‌ها را در سیخ کردید، آن‌ها را روی حرارت ملایم آتش قرار دهید تا بپزد.

9. دنده کباب کرمانشاه

دنده کباب یکی دیگر از کباب های خوشمزه و لذیذ ایرانی است که خاستگاه آن به شهر تاریخی کرمانشاه برمی‌گردد. در دستورالعمل طرز تهیه انواع کباب ایرانی، دنده گوسفند را در اندازه‌های 10 در 15 سانتی‌متر خرد کنید و با پیاز، سیر له شده، رب گوجه فرنگی، روغن زیتون، فلفل سیاه و سماق مخلوط کنید. آن را به مدت 12 ساعت در داخل یخچال قرار دهید تا مزه دار شود. بعد از آن به سیخ بکشید و روی منقل یا کباب‌پز با حرارت ملایم کباب کنید.

 

10. کباب ترش

کباب ترش یا به اصطلاح محلی “ترش کباب” نوعی از کباب است که اصالتی شمالی و مخصوصا گیلانی دارد. ابتدا گوشت را به قطعات مناسب کبابی خرد کنید، سپس با پیاز رنده شده، گردو آسیاب شده، رب انار، جعفری، ترخون، گشنیز، مرزه و چوچاق خرد شده، مقداری آب انار، سیر و فلفل ترکیب کنید. تکه های گوشت را برای حداقل ۴ ساعت در یخچال استراحت دهید. بعد از آن گوشت‌ها را به سیخ کشیده و کباب کنید، نوش جان.

 

تهیه کباب های ایرانی

 

 

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم طرز تهیه انواع کباب ایرانی را برای شما توضیح دهیم. کدام نوع از کباب‌ها بیشتر با ذائقه شما سازگار است؟ نظرات خود را با ما به اشترک بگذارید.

۱۴۰۲/۱۲/۲۷ ،۰۷:۲۹:۳۷ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه