طرز تهیه فلافل خوزستانی را از دست ندهید!!

اگر علاقه‌مند به آشپزی هستید؟ اگر عاشق امتحان کردن غذاهای مختلف با طعمی خاص هستید؟ اگر دست داری دانش آشپزی خود را بالا ببرید، این کادر را به هیچ وجه از دست ندهید و با پانی همراه باشید. مردم شهرهای جنوبی کشور همانند خوزستان و آبادان دارای غذاهای لذیذ و خوش آب رنگ هستند و شما با سفر به بخش جنوبی ایران می‌توانید طعم بکری از غذا‌های ایرانی با عطری غنی از ادویه را چشیده و نهایت لذت را ببرید.  یکی از غذا‌های بی نقص و پر طرفدار این شهر و دیار خوش سلیقه فلافل است که به سبکی خاص و هنرمندانه به طبخ می‌رسانند. این فلافل به حدی لذیذ و شگفت‌انگیز بوده که هر مسافری را به سمت خود جذب کرده و پس از نوش جان کردن آن به دنبال طرز تهیه فلافل خوزستانی می‌گردد.

 

طرز تهیه فلافل اهوازی

 

 

 

تولد فلافل در کجا بود؟

ابتدا تاریخچه و تولد فلافل به کشور‌های شرقی مدیترانه می‌گردد اما وطن و ریشه اصلی این غذا لبنان می‌باشد. با توجه به قرار‌گیری فلافل در دسته فینگر فود‌ها که همان غذاهای سبک و انگشتی می‌باشد، به عنوان محبوب‌ترین و مفید‌ترین فینگر فود در جهان شناخته شد. زیرا مواد اولیه این غذا نخود می‌باشد که در مقابل سایر فینگر فود‌ها که از سوسیس و کالباس تهیه می‌شوند مقوی تر بوده و از ارزش غذایی والا تری برخوردار است.

همان‌طور که عرض کردیم محل تولد فلافل در کشور لبتان است، به همین دلیل خوشمزه‌ترین روش طبخ فلافل در دستان آشپز‌های لبنانی قرار دارد. اما از آنجایی که هیچ‌کس در هیچ جا جهان دست پخت و ایده پردازی آشپزان ایرانی را ندارد، راز چگونگی طرز تهیه فلافل ایرانی را در متن با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. درست کرد فلافل در خانه اصلاً کاری سختی نیست و شما می‌توانید فلافلی بی نظیر و لذیذ را با روشی که در متن زیر برایتان آماده کردیم به راحتی آب خوردن آماده کنید و لذت ببرید. در طرز تهیه فلافل خوستانی که یکی از خوشمزه ترین فست فود های دنیا می باشد معمولاً از نخود، باقلا سبز یا مخلوطی از هردو درست می‌کنند.

 

طرز تهیه فلافل خوزستانی

 

 

 

مواد لازم و طرز تهیه فلافل خوزستانی

مواد زیر همگی برای طرز تهیه یک فلافل خوزستانی لذیذ و خوش طعم لازم است و نبود هر کدام از این اجزا شما را ز طعمنهایی دور خواهد کرد. مواد لازمه زیر برای 2 تا 3 نفر مناسب است و شما در تهیه فلافل برای تعداد بیشتر می‌توانید به همان نسبت مواد لازم را افزایش دهید.

  • نخود یک فنجان یا حدوداً 100 گرم
  • پیاز یک عدد با سایزی متوسط
  • جعفری تازه و خرد شده به میزان 2 قاشق غذا خوری
  • گشنیز تازه و خرد شده به میزان 2 قاشق غذا خوری
  • نمک حدوداً یک قاشق چایخوری که بسته به سلیقه تان کم‌تر یا زیاد تر می‌شود
  • سیر تازه و خرد شده به تعداد 5 حبه یا همان قوزه
  • ادویه خاص طبخ فلافل به مقدار کافی

 

ادویه خاص فلافل شامل موارد زیر می‌باشد

  1. پودر زیره یک قاشق چایخوری
  2. پودر فلفل قرمز یا فلفل قرمز خشک شده یک و نیم قاشق چایخوری (اگر عادت به غذا تند و تیز نداریدمی توانید بسته به آستانه صبرتان این میزان را کم‌تر کنید.)
  3. فلفل سیاه یک چهارم قاشق چایخوری
  4. فلفل سفید یک چهارم قاشق چایخوری
  5. آرد نخود چی یک قاشق غذا خوری
  6. بکینگ پودر یک قاشق غذا خوری
  7. روغن مایع به مقدار کافی

 

طرز تهیه فلافل خوزستانی

 

 

طرز تهیه فلافل خوزستانی

در ابتدا هر امری برای پخت و پز با حبوبات باید آن‌ها را خیس کنید، اما در رابطه به فلافل این امر بسیار ضروری و در مدت طولانی تری باید انجام بگیرد. پس در ابتدا طرز تهیه فلافل خوزستانی دریافتیم که نخود هارا باید از یک روز قبل در آب بخیسانیم. در این بازه یک روزه بهتر است هر چند ساعت یک بار آب نخود‌ها ا تعویض کنید. آب مورد استفاده برای خیساندن و نخود‌ها بهتر است سرد باشد.

در ابتدا کار طرز تهیه فلافل خوزستانی باید نخود‌ها را همرا با پیاز، گشنیز‌ها و جعفری‌های تازه، سیر، نمک و زیره در میکسر بریزید تا به خوبی له و مخلوط شوند و یک بافت خمیری پیدا کنند. اگر دستگاه میکسر ندارید می‌توانید مواد ذکر شده را در چرخ گوشت برقی یا دستی بریزید و خرد کنید. دقت داشته باشید که مخلوط بست آمده نباید زیاد شل باشد و بافت بدست آمده بهتر است یکدست، خمیری و ذرات مایع کمی ذرشت تر از ذرات شکر باشد. در دومین مرحله از طرز تهیه فلافل خوزستانی آرد نخود چی و بیکینگ پودر را به مخلوط مواد من اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم.

اگر در مرحله اول مواد را خیلی شل کرده‌اید بهتر است در این مرحله میزان بیشتری از پودر‌ها را به میکس اضافه کنید تا آب اضافی مواد را به خود بکشد و جذب کند. سپس کمی آرد برنج هم به مخلوط مورد نظر اضافه کنید، البته لازم است ذکر شود که اضافه کردن آرد برنج و سایر پودر‌ها باید به میزانی باشد که هنگام گرد کردن توپ‌های قلافل به هیچ وجه به دست نچسبد.

در پایان مرحله دوم طرز تهیه پرطرفدار ترین فست فود، مخلوط را در یک ظرف بریزید و برای مدتی روی آن را پوشانده و داخل یخچال قرار دهید. در مرحله پایانی طرز تهیه فلافل خوزستانی مواد را از یخچال بیرون آورده و با دست کمی چنگ می‌زنیم. این مرحله مهم‌ترین بخش طرز تهیه فلافل خوزستانی است که شما باید با صبر و حوصله فلافل هارا در روغن سرخ کنید.

 

پر طرفدار ترین فست فود

 

 

برای بهتر سرخ شدن فلافل‌ها یک ماهیتابه پر عمق بردارید و روغن بریزید، کمی صبر کنید تا روغن داغ شود. به هیچ عنوان در روغنی که داغ نیست فلافل نریزید زیرا فلافل‌ها باز شده یا به ظرف می‌چسبد و تمامی روغن تان را کثیف خواهد کرد. از خمیر فلافل به اندازه یک گردو برداشته و با دست گرد کنید. آن هارا در روغن داغ بیاندازید و اجازه دهید با شعله کم به آرامی سرخ شوند. فراموش نکنید که فلافل‌ها باید در روغن شناور باشد. در انتها از آخرین مرحله از طرز تهیه فلافل خوزستانی توپ‌های سرخ شده از فلافل را روی دستمال کاغذی بگذارید را روغن اضلفی و جذب شده را از فلافل‌ها بگیرد.

 

چند نکته طلایی در طرز تهیه فلافل خوزستانی

نکاتی در طرز تهیه فلافل خانگی یا خوزستانی یا هرنوع فلافل دیگر وجود دارد که شما حتما باید از آن مطلع باشید تا بتوانید بهترین آشپز این غذا شوید.

  • به هیچ وجه از مرحله خیساندن نخود در اب ساده نگذرید، این مرحله بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد.
  • در این مرحله اگر نخود را در مدتی طولانی در آب خیس نکنید فلافل‌های خسک و سفت خواهید داشت که اصلاً لذیذ نخواهد بود.
  • اگر عطر و طعم هل را دوست دارید و با ذائفه شمما سازگار است، اضافه کردن آن به مخلوط فلافل خالی از لطف نیست.
  • اگر فلافل خود را با فلافل‌های بازار مقایسه می‌کنید و از طعم آن ناراضی هستید باید بگویم که دلیل این تفاوت مزه در ادویه مخصوص فلافل است که شما اضافه نکردید. ادویه فلافل را می‌توانید از عطاری‌ها ادویه فروشه‌ها تهیه کنید.
  • به هیچ وجه برای طبخ فلافل از نخود پخته استفاده نکنید.
  • لبنانی‌ها در دستور عمل تهیه فلافل از سیب زمینی خام نپخته استفاده می‌کنند، اما در طرز تهیه فلافل خوزستانی از سیب زمینی آب‌پز استفاده می‌شود به مواد چسبندگی بیشتری نیز داده و در حین سرخ کردن راحت تر است.

 

فلافل خوزستانی را با چه چیزی بخوریم؟

سس انبه یکی از جذاب‌ترین سس‌های است که می‌توانید همراه با فلافل خوزستانی میل کنید. ترشی انبه نیز از دیگر جذابیت‌های همراه فلافل می‌باشد. فلافل یکی از بهترین گزینه‌ها برای گیاهخوران و کسانی که برای خوردن گوشت محدودیت دارند می‌باشد. عموماً این غذا با نان باگت مصرف می‌شود اما نان اصلی فلافل نان پیتا می‌باشد.

 

فلافل خوزستانی

 

 

یکی از بهترین و معروف‌ترین سالاد‌هایی که همراه با فلافل سرو می‌شود، سالاد تبوله است که ترکیب لذیذ را در اختیار شما می‌گذارد. همچنین سیب زمینی سرخ شده و هوموس به همراه سس تهینی اجزا اصلی بشقاب فلافل را تشکیل می‌دهد.

 

سخن آخر

ما در این کادر صفر تا صد طرز تهیه فلافل خوزستانی را برای شما علاقه مندان به آشپزی شرح دادیم. امیدواریم شما با طبخ این قسم فلافل آن را دست داشته لذت تجربه ای لذیذ و خوشمزه را به خود و خانواده تان هدیه دهیم.

 

مقاله مرتبط: فست فود سالم

۱۴۰۰/۵/۳۰ ،۱۰:۲۸:۵۹ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه