طرز تهیه کباب ترکی با گوشت

دونر کباب یا کباب ترکی فقط یکی از انواع کباب های ترکیه است. این نوع از کباب بسیار محبوب و پرطرفدار است و امروزه علاوه بر ترکیه در بیشتر نقاط جهان شناخته شده بوده و به عنوان یک غذای فست فودی بسیار لذیذ تهیه شده و سرو می شود. آلمان دومین کشوری است که کباب ترکی در آن بسیار محبوب است. پس اگر می خواهید درباره طرز تهیه کباب ترکی گوشت بدانید، با پانی تا آخر این مقاله همراه باشید.

کباب ترکی نوعی کباب است که حاصل برش های گوشتی است که به حالت عمودی به دور شعله های آتش در حال گردش است. در این فرایند گوشت و چربی را روی یک شعله مخصوص کباب ترکی قرار می دهند تا به شکل یک استوانه بزرگ درآید. به صورت عمودی پخته می شود و به آرامی می چرخد. قسمتهای خارجی آن هنگام چرخش پخته شده و آن قسمتها با دقت به شکلی نازک تراشیده می شوند. آن ورقه های نازک به صورت ساندویچ یا بسته بندی با نان لواش سرو می شوند.

چند سالی است که کباب ترکی وارد فرهنگ غذایی ایرانیان نیز شده و توانسته طرفداران بسیار زیادی به خود جذب کند. کباب ترکی این غذای لذیذ را هم می توان با گوشت قرمز و هم با گوشت مرغ تهیه کرد. همچنین بعضا از مخلوط گوشت و مرغ نیز در تهیه کباب ترکی که با عنوان کباب ترکی مخلوط شناخته می شود، استفاده می کنند.

 

طرز تهیه کباب ترکی گوشت

 

 

این غذای لذیذ در صورتی که با مقدار روغن و ترکیب چربی کمتری تهیه شود می تواند ارزش غذایی بسیار زیادی داشته باشد. همچنین در این صورت به عنوان یک غذای مقوی و مناسب برای افراد چاق نیز شناخته می شود. کباب ترکی به دلیل اینکه در ترکیبات خود حاوی چند نوع سبزی است می تواند منبع خوبی برای تامین ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن باشد. میزان کل انرژی این غذا در حدود 900 کیلوکالری تخمین زده شده است. در ادامه این مطلب به کباب ترکی گوشت و طرز تهیه آن پرداخته خواهد شد.

کباب ترکی با گوشت

کباب ترکی همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد هم با گوشت قرمز که اغلب از گوشت گوساله و بره استفاده می کنند تهیه می شود و هم از گوشت مرغ و یا ترکیبی از این دو قابل تهیه است. طعم و مزه یک کباب ترکی خوب و خوشمزه به موارد زیر بستگی دارد:

  1. کیفیت گوشت (گوشت بره یا گوشت گاو)
  2. نسبت گوشت و چربی
  3. چقدر آرام پخته می شود

گوشت کباب ترکی علاوه بر چربی از گوشت بره یا گوشت گاو یا مخلوطی از این دو تهیه می شود. اما چه نوع بره یا گوشت گاو برای تهیه کباب ترکی مناسب است؟ یا فقط با گوشت گاو / بره چرخ شده یا با ترکیبی از گوشت چرخ شده و استیک گوشت گاو یا گوشت نرم تهیه می شود. در ادامه طرز تهیه کباب ترکی گوشت آورده شده است.

 

طرز تهیه کباب ترکی با گوشت

 

 

طرز تهیه کباب ترکی گوشت

مواد لازم برای تهیه کباب ترکی با گوشت قرمز گوساله:

  • راسته گوشت گوسفندی یا گوساله: 300 گرم
  • روغن مایع: سه قاشق غذاخوری
  • فلفل دلمه: 2 عدد
  • قارچ: 200 گرم
  • گوجه فرنگی: 1 عدد 
  • پیاز متوسط: 2 عدد
  • سیر: 1 حبه
  • زعفران: یک چهارم قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و قرمز و آبلیمو: به میزان لازم

دستور پخت کباب ترکی گوشت

ابتدا گوشت را به صورت قطعات کوچک مستطیلی شکل برش دهید و در ظرفی با زعفران آب شده، آبلیمو، نمک و فلفل ترکیب کنید تا مزه دار شود. در مرحله بعدی، مخلوط گوشت را در یک ماهی تابه ریخته و به مقدار یک قاشق غذاخوری روغن اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا سرخ شود.

پیازها را به صورت خلالی خرد کرده و در ماهی تابه دیگری با مقدار کمی روغن تفت دهید. پیازهای تفت خورده را به ظرف دیگری منتقل کرده و این بار فلفل دلمه و قارچ را به شکل ورقه ورقه برش دهید و در داخل ماهی تابه ریخته و با مقداری آبلیمو اجازه دهید تفت بخورند. برای ممانعت از آب انداختن برش های قارچ زیر شعله را زیاد کنید.

 

دستور پخت کباب ترکی گوشت

 

 

مواد تفت داده شده را به ظرف حاوی مخلوط گوشت بیافزایید و همراه با گوجه فرنگی، سیر رنده شده و نمک و فلفل مجددا تفت بدهید. حال کباب ترکی ما آماده سرو است می توانید داخل نان باگت را با استفاده از سس مخصوص کباب ترکی یا سس خردل و یا سس مایونز طعم دار کرده و مواد کباب ترکی را داخل نان باگت قرار داده و با سبزیجات دلخواه مانند کاهو یا کلم، گوجه فرنگی و خیار شور نوش جان کنید.

 

مقاله مرتبط: انواع کباب ترکی

 

نکات تکمیلی در تهیه کباب ترکی گوشت

1_ گوشت را به منظور سهولت در برش در جهت الیاف آن و به صورت تکه های نازک برش دهید و برای مدت 2 ساعت در مخلوط پیاز، آبلیمو و فلفل بخوانید تا مزه دار شده و طعم آن بهتر شود. لازم به یادآوری است که بهتر است نمک در اواخر طبخ گوشت به مواد اضافه شود. زیرا در صورت افزودن آن در مراحل اولیه می تواند منجر به سفت شدن گوشت شود.

 

تهیه کباب ترکی گوشت

 

 

2_ می توانید برای تهیه کباب ترکی گوشت از گوشت چرخ کرده هم استفاده کنید. برای تهیه کباب ترکی از گوشت چرخ کرده نیازی به فریز کردن گوشت نیست و کباب ترکی شما در مدت زمان کمتری آماده خواهد شد.

 

طرز تهیه کباب ترکی گوشت با گوشت چرخ کرده

مواد مورد نیاز برای تهیه کباب ترکی با گوشت چرخ کرده همانند کباب ترکی با گوشت است با این تفاوت که بجای گوشت از چرخ کرده آن استفاده می شود. در این روش نیز ابتدا پیاز را خلالی کرده و تفت می دهید. قارچ را به صورت ورقه ای خرد کرده کنار می گذارید. پیازهای خرد شده را در مقدار کمی روغن تفت می دهید. زمانی که پیازها نرم شدند، فلفل دلمه های خرد شده را به همراه فلفل اضافه می کنید و بعد از گذشت حدود دو سه دقیقه گوشت چرخ کرده را اضافه و با مواد مخلوط کنید. سپس قارچ ها را افزوده و برای جلوگیری از آب انداختن قارچ ها کمی شعله را زیاد کنید. زمانی که گوشت چرخ کرده به خوبی تغییر رنگ داده و پخته شد، کباب ترکی گوشت چرخ کرده شما آماده سرو است. می توانید با سبزیجات دلخواه میل کنید.

 

کباب ترکی گوشت

 

مقاله مرتبط: طرز تهیه انواع کباب ترکی

۱۴۰۲/۹/۲۱ ،۰۹:۱۲:۴۲ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه