معرفی انواع کباب های ترکی و بررسی مواد تشکیل دهنده آنها

کباب در بسیاری از کشورها محبوب و پرطرفدار است، اما آنچه که کباب‌های ترکی را از دیگر کباب‌های دنیا متمایز و برجسته می‌کند، طرز پخت، ظاهر هوس‌انگیز و همینطور مواد تشکیل دهنده کباب است. تمام این موارد باعث شده کشور ترکیه در بین توریست‌ها و گردشگران به دلیل داشتن انواع کباب شهرت جهانی کسب کند. در این مقاله سعی داریم به معرفی انواع کباب ترکی بپردازیم، تا انتهای مطلب مارا همراهی کنید.

 

معرفی انواع کباب ترکی

طبخ کباب از دوره سلطان محمد فاتح در کاخ‌های عثمانی ترکیه رواج پیدا کرد. کباب‌ها جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ غذایی کشور ترکیه دارند و با رسپی‌های متفاوتی طبخ می‌شوند در ادامه به معرفی انواع کباب‌های ترکی و بررسی مواد تشکیل دهنده ‌آن‌ها می‌پردازیم.

 

شیش کباب

شیش کباب (Shish Kebab) کلاسیک ترکیه در بین توریست‌ها بسیار مشهور است. اصطلاح شیش (şiş) در آشپزی ترکیه‌ای به آن سیخ فلزی می‌گویند که تکه‌های گوشت بره یا گاو را که از قبل در چاشنی سیر، پیاز، رب گوجه، فلفل دلمه‌ای و ادویه خوابانده‌اند، به سیخ می‌کشند. خلق لذت بی‌نظیر در طعم و عطر تکه‌های شیش کباب فقط کار دست یک هنرمند ترکیه‌ای است!

 

کباب تِپسی

تِپسی به معنی سینی است و کباب تپسی یعنی کبابی که در سینی پخت می‌شود. کباب تپسی با گوشت چرخ‌کرده تهیه می‌شود. گوشت چرخکرده با ادویه، جعفری خرد شده و روغن زیتون خوب ورز می‌دهند تا موارد کاملا با هم ترکیب شوند. سینی کبابی آماده شده را در فر می‌گذارند و برای طعم بهتر آن رویش برش‌هایی از گوجه و فلفل سبز قرار می‌دهند. سیب زمینی سرخ‌شده، سالچا یا سس گوجه فرنگی نیز به همراه این کباب سرو می‌شود.

 

معرفی انواع کباب های ترکی

 

 

 

آدانا کباب

در ادامه‌ی لیست معرفی طرز تهیه انواع کباب ترکی به آدانا کباب (Adana Kebab)، کباب مشهور ترکی می‌رسیم. این کباب با گوشت چرخ‌کرده، یا مخلوطی از گوشت چرخ‌کرده و گوشت بره تهیه می‌شود. آدانا کباب از نام شهری به نام آدانا گرفته شده است. این کباب با پیاز، سیر، و ادویه‌های ترکیه‌ای طعم‌دار می‌شود. لازم است بدانید آدانا کباب به حدی تند است که رنگ کباب بعد از طبخ قرمز سیر می‌شود. وقتی سیخ‌ها را روی آتش می‌گذارند، قطره‌های روغن از گوشت چکه می‌کنند و همین باعث می‌شود گوشت‌ها به‌خوبی به هم بچسبند. کنار این کباب معمولا پلو بلغور همراه با گوجه و فلفل تند سرو می‌شود.

 

چوکورتمه کباب

چوکورتمه کباب در معرفی انواع کباب ترکی، نسبت به باقی کباب‌های ترکی یک کباب نسبتا سبک به شمار می‌آید. تکه‌های نازک گوشت گوساله یا گاو به صورت نوارهای باریکی با ادویه‌های مختلف مانند فلفل سیاه و… ترکیب و تفت داده می‌شوند. در کنار این غذا سیب‌زمینی سرخ کرده، چیپس و ماست چکیده سرو می‌شود و لذت خوردن آن را چند برابر افزایش می‌دهد. زادگاه چوکورتمه مربوط به بودروم در نواحی ساحلی استانبول است.

 

کباب اورفا

کباب Urfa نسخه‌ی دیگری از کباب آدانا، منتها با ادویه کمتر در لیست معرفی انواع کباب ترکی است. زادگاه کباب Urfa مربوط به شهری در جنوب شرقی ترکیه به نام اورفا است. اورفا کباب، مخلوطی از گوشت گاو و یا گوشت بره است که با پیاز، سیر و ادویه‌های محلی زیره، مرزنگوش و پاپریکای شیرین طبخ شده و با سبزیجات کبابی سرو می‌شود. این ادویه‌ها تفاوت اصلی بین کباب‌های اورفا و آدانا است.

 

معرفی انواع کباب ترکیه ای

 

 

 

کاپسیس کباب

این کباب لذیذ و چرب بسیار شبیه شیش کباب پر ابتدای مقاله‌ی معرفی انواع کباب ترکی است. از جمله تفاوت‌های کاپسیس کباب با شیش کباب در این است که‌ به جای سیخ آهنی از سیخ چوبی استفاده می‌شود. Çöp şiş با برش‌های کوچک گوشت و سبزیجات کم، اغلب به عنوان پیش غذا برای یک وعده غذایی بزرگتر سرو می‌شود. کاپسیس کباب، یک غذای مخصوص در ساحل غربی ترکیه است و به طور سنتی با برگ های روکا سرو می‌شود.

 

دونر کباب

دونر کباب (Döner Kebab) یا کباب چرخان، یکی از غذاهای خیابانی پرطرفدار در ترکیه است. دونر، کبابی بسیار لذیذ و چرب است، که به صورت افقی آویزان و روی زغال پخته می‌شود. برش‌های دونر کباب معمولا روی برنج سرو شده، یا میان تورتیای (Tortilla) نرمی گذاشته می‌شوند که از آرد سفید دوروم (Durum) درست شده است. منشأ دونر کباب شهر بورسا (Bursa) در جنوب استانبول است.

 

چوپ شیش

چوپ شیش (Çöp Şiş) در واقع تکه‌های گوشت و چربی گوشت بره است. در معرفی انواع کباب ترکی، چوپ شیش از تکه‌های کوچک گوشت بدون استخوان، با سیر و گوجه‌فرنگی مخلوط شده، سپس با مخلوطی از فلفل سیاه، مرزنگوش و روغن زیتون طعم‌دار می‌شود. چوپ شیش را معمولا به‌عنوان پیش‌غذا، و قبل از غذای اصلی سرو می‌کنند. این گونه اشتها‌ی فرد برانگیخته و آمادهٔ خوردن کباب‌های بزرگ‌تر می‌شود!

 

معرفی انواع کباب های ترکیه ای

 

 

 

اسکندر کباب

اسکندر کباب یکی دیگر از کباب‌های پرطرفدار بورساست و نامش را از خودِ اسکندر افندی گرفته است. این کباب یکی از خوشمزه‌ترین کباب‌های ترکیه است. طرز تهیه اسکندر کباب ترکیبی از برش‌هایی از گوشت گوساله تازه با یک سس خوشمزه است. سس اسکندر کباب از گوجه تازه تهیه می‌شود. روی اسکندر کباب بعد از کبابی کردن و آماده کردن آن کره داغ و آب شده می‌ریزند. پیشنهاد میکنیم اسکندر کباب را با ماست موسیر حتما امتحان کنید.

 

علی نازک کباب

از نظر محبوبیت، علی نازک کباب (Ali Nazik Kebab) چیزی در حد بهترین کباب‌های ترکی است. این کباب کلاسیک آبدار، مخلوطی از برهٔ کبابی طعم‌دار با ادویه‌های ترکی است که همراه بادمجان کبابی گرم و ماست ساده سرو می‌شود. طعم و عطر بادمجان کبابی همراه با برهٔ کبابی طعمی بسیار رویایی خلق می‌کند. در رسپی‌های دیگر معرفی انواع کباب ترکی، می‌توان برای طبخ علی نازک کباب از گوشت چرخ‌کرده به صورت سس یا کوفته ریزه نیز استفاده کرد. به صورت کلی، کباب علی نازک، نسخه ترکی و خوشمزه‌تر بورانی بادمجان ایرانی است.

 

کباب اورمان

اورمان به معنی جنگل است. این کباب خوش طعم از جمله غذاهای ترکی است که با سبزیجات زیادی پخته می‌شود و می‌توان آن را همراه با برنج نیز میل کرد. گوشت به صورت، قیمه قیمه خرد می‌کنند و برش‌های گوشت را همراه با پیاز، روغن زیتون و ادویه‌های ترکی تفت می‌دهند و همراه با رب‌گوجه، سیب‌رمینی، هویج و نخود فرنگی می‌پزند. کباب اورمان را می‌توان برای مهمانی‌ها و جمع‌های دوستانه نیز طبخ کرد.

 

انواع کباب ترکیه ای

 

 

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه به معرفی انواع کباب ترکی بپردازیم. امیدوارم که مطالعه آن برای شما مفید واقع شده باشد. لطفا نظرات و تجربیات شخصی خود را درباره کباب ترکی غذای محبوب جهان با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه