نقش پروتئین در بدن انسان چیست؟

برای پاسخ به سوال نقش پروتئین در بدن ما انسان ها چیست؟ باید بگویم که در حقیقت پروتئین ها متشکل از آمینو اسید ها هستند و از جمله مهم ترین اجزای بدن به حساب آورده می شوند. پس اگر می خواهید در این باره اطلاعات بیشتر و ارزشمندی بدست آوردید، تا پایان این مقاله با پانی، بزرگترین سایت جهت خرید کباب ترکی همراه باشید.

وظیفه پروتئین در بدن انسان

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که وظیفه پروتئین در بدن انسان چیست؟ آیا دارای فواید است یا مضرات؟ در پاسخ باید گفت: پروتئین در بدن انسان وظایف و نقش مهمی ایفا می کند. اکنون به شرح و بررسی برخی از وظایف و نقش های پروتئین در بدن انسان می پردازیم.

  • تامین انرژی
  • رشد و نگهداری بدن

 

وظیفه پروتئین در بدن انسان

 

 

  • مراقبت از تعادل PH
  • تقویت سیستم ایمنی
  • ذخیره و انتقال مواد مغذی
  • ایجاد واکنش های بیوشیمی
  • نقش در تعادل اسیدی و قلیائی بدن
  • پیام رسانی بین سلول ها و اعضای بدن
  • ساخت آنتی بادی و توانایی مقابله با سلول های بیگانه
  • ساخت آنزیم ها و هورمون های مهم

اهمیت مصرف پروتئین در رژیم غذایی

با توجه به موارد ذکر شده در قسمت قبل، به این نتیجه می رسیم که قرار دادن پروتئین در وعده های غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ضمنا به رشد و سلامت بدن کمک شایانی خواهد کرد. یک فرد عادی نیز می بایست روزانه به اندازه ۰.۸ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن استفاده کند.

 

نقش پروتئین در ورزشکاران

 

 

چه مواد غذایی دارای پروتئین هستند؟

شیر، تخم مرغ، لوبیا، گوشت، مغز ها و آجیل ها از مواد غذایی هستند که حاوی پروتئن می باشند. بنابر این می بایست در خوردن آن ها دقت کرد و از مصرف بیش از اندازه لازم پیشگیری نمود.

فواید مصرف پروتئین در رژیم غذایی

مصرف به اندازه پروتئین دارای فوایدی است از جمله:

  • احساس سیری
  • کاهش ریسک چاقی
  • افزایش مصرف انرژی در بدن
  • حفظ توده عضلانی و پیشگیری از تحلیل عضلات در رژیم های غذایی

 

پروتئین در رژیم غذایی

 

عوارض مصرف زیاد پروتئین

استفاده زیاد از حد و بسیار پروتئین همانند هر ماده خوراکی دیگر، مضرات و عوارضی در پی خواهد داشت. بنابر این هر ماده خوردنی می بایست به میزان لازم و در حد تعادل استفاده شود. البته افراد سالمند، ورزشکاران و کسانیکه فعالیت بالایی دارند می بایست میزان بالاتری از پروتئین را نسبت به سایرین مصرف کنند. اما به طور کلی افراط و تفریط در خوردن مواد غذایی ممکن است عوارض جبران ناپذیری در انسان به وجود آورد. برخی مطالعات انجام شده نیز نشان دهنده این است که مصرف زیاد پروتئین همانند عوارض و مضرات مصرف سیگار می باشد. تعدادی از مهم ترین عوارض مصرف آن عبارتند از:

 

مشکلات فیزیولوژیکی

عوارض مصرف زیاد پروتئین می تواند بر جسم و روان باشد که مشکلات مهم فیزیکی مصرف بیش از حد پروتئین عبارتند از:

1. اسهال یا یبوست

2. بیماری های گوارشی

3. افزایش وزن: درست است که رژیم های حاوی پروتئین بسیار می تواند کاهش وزن در پی داشته باشد. اما باید به این نکته توجه داشت که این کاهش وزن و تناسب اندام کوتاه مدت خواهد بود. طبیعتا چربی زیاد ایجاد کننده ی وزن زیاد است.

4. بوی بد دهان: استفاده مقادیر زیاد از پروتئین، یکی از علل بوی بد دهان می باشند. به حالت و وضعیت با بوی بد دهان، کتوز گفته می شود. مک کوردی نیز در این حیطه بیان می کند که :”مغز و بدن شما با کربوهیدرات ها کار می کنند، بنابراین وقتی کربوهیدرات کافی به آنها نمی رسد، بدن شروع به استفاده از چربی به عنوان سوخت و تولید کتون ها می کند، که می تواند بوی دهان شما را مانند پاک کننده لاک ناخن کند.”

5. تخریب و آسیب سلول های کلیه: مطالعات و بررسی های انجام شده نشان داده است کسانیکه از قبل دچار بیماری های کلیوی هستند، با مصرف زیاد پروتئین مشکلات آنها بدتر خواهد شد. زیرا در پروتئین میزان اضافه ای از نیترات وجود دارد. کلیه های آسیب پذیر و آسیب دیده نیز نمی تواند به خوبی عمل دفع نیتروژن اضافه و مواد زائد سوخت و ساز پروتئین را انجام دهد. در نتیجه به کلیه ها صدمه بیشتری وارد خواهد آمد.

 

نقش پروتئین در بدن

 

 

6. ابتلا شدن به سرطان: متاسفانه مصرف زیاد گوشت قرمز ارتباط مستقیمی با بروز سرطان روده، سینه و پروستات دارد.

7. کم آب شدن بدن (دهیتراته شدن): خوردن بسیار پروتئین، سبب کم آب شدن و دهیتراته شدن بدن می گردد. بنابر این خطر کم آبی بدن نیز باید جدی گرفته شود. در نتیجه ممکن است مدام تشنه شوید و هر چقدر آب می خورید سیراب نشوید.

8. بیماری های قلبی عروقی: انباشته شدن چربی های اشباع شده و کلسترول می تواند موجب بروز بیماری های قلبی عروقی شود. یکی از عوامل تشدید کننده و ایجاد کننده این اتفاق استفاده زیاد پروتئین می باشد.

9. دفع کلسیم و پوکی استخوان: مصرف بیش از حد پروتئین سبب ایجاد پوکی استخوان و ضعف استخوان ها می شود.

10. خوب کار نکردن مغز: یکی دیگر از عوارض استفاده این ماده غذایی، ایجاد اختلال و خوب کار نکردن سیستم مغز است.

 

مشکلات و عوارض روانی

مشکلات و نوسانات خلقی نیز از جمله عوارض استفاده زیاد از ماده غذایی ذکر شده یعنی پروتئین می باشد. در واقع رژیم غذایی با پروتئین بالا با افسردگی، کج خلقی و تحریک پذیری در ارتباط است. این ارتباط، رابطه مستقیمی می باشد. حتی ممکن است دچار خشم شوید.

 

معایب رژیم غذایی پر پروتئین

چنانچه شما نیز جزو افرادی هستید که رژیم غذایی پر پروتئین را پیش گرفته اید، باید گفت این رژیم غذایی نا درست است و معایبی در پی دارد. یکی از معایب رژیم غذایی با افراط پروتئین این است که پس از رها کردن رژیم، وزن پیشین شما به سرعت باز خواهد گشت. حتی امکان دارد به مشکلاتی همچون سر درد، زود رنجی، مشکلات گوارشی و بیماری ها دیگر شوید.

 

پروتئین

 

 

 

صحبت پایانی

در پایان باید گفت هر ماده غذایی باید به میزان تعادل مصرف شوند. بنابر این همانطور که مصرف پروتئین دارای فواید است، استفاده بیش از حد آن نیز عواری در پی خواهد داشت.

۱۴۰۱/۸/۱۱ ،۰۷:۳۹:۰۵ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه