چارت سازمانی رستوران

برای داشتن یک مجموعه باثبات و موفق باید یک نظام تشکیلات سازمانی ایجاد می گردد. در راستای این امر باید چارت سازمانی طراحی شود که بر شرح ماموریت ها، تکالیف و راهبردهای سازمانی مجموعه تنظیم شده و همچنین منطبق با بودجه و تشکیلات اداری و مالی سازمان باشد. ما در این مقاله بر آن شدیم تا چارت سازمانی رستوران را به تفصیل توضیح دهیم. پس با پانی بزرگترین فروشنده رول آماده کباب ترکی، همراه باشید.

 

چارت سازمانی رستوران

چارت سازمانی چیست؟

چارت سازمانی نمایش هندسی مفهومی به نام سلسله مراتب است. می‌توان گفت که چارت سازمانی جلوه ‌ای تصویری از روابط بین افراد سازمان است. در چارت سازمانی فعالیت هایی از قبیل تقسیم وظایف، هماهنگی و نظارت، در جهت دستیابی به اهداف و چشم اندازهای سازمان تعیین می شود. چارت سازمانی یک سند اداری بسیار مهم است و برای سازمان مانند یک کتاب راهنما عمل می کند.

 

آشنایی با مشاغل و مسئولیت‌ها و وظایف مختلف در چارت سازمانی رستوران

هر رستوران برای ادامه فعالیت خود و همچنین رسیدن به موفقیت، نیازمند کارمندان و کارگرانی است که همچون چرخ دنده های یک ساعت باید به صورت دقیق هماهنگ و منظم با یکدیگر کار کنند. هر کدام از افرادی که در رستوران مشغول به کار هستند دارای عنوان کاری هستند و فعالیتی که در روند آماده سازی غذا و رضایت مشتری انجام می دهند بسیار مهم است. چارت سازمانی آشپزخانه رستوران شامل بخش های زیر است:

 

چارت سازمانی رستوران

مالک رستوران

فرد یا افرادی که به صورت قانونی صاحب کسب و کار هستند. مالک مسئول حفظ چرخه مالی رستوران، روابط عمومی، تبلیغات، تهیه و تدوین راه‌های بازریابی را به عهده دارد.

 

مدیر رستوران

معمولاً مدیر رستوران بالاترین مرجع پاسخگویی در رستوران می باشد. مدیریت رستوران معمولا امور مربوط به کسب ‌وکار رستوران را برای مالکان، مدیریت می کند. اگر شما مدیر رستوران باشید باید از مهارت های مدیر رستوران مطلع باشید؛ ما این کار را برای شما کرده ایم، فقط کافی است روی لینک کنید.

 

دستیار مدیر a

دستیار مدیر معمولاً سرپرست یا سوپروایزر مسئول استخدام و آموزش کارمندان است و همچنین مسئول برنامه باز و بسته شدن رستوران می‌باشد. هر رستوران دارای دو بخش پیدای رستوران و بخش ناپیدای رستوران است. بخش ناپیدای رستوران در واقع همان آشپزخانه رستوران است.

 

مقاله مرتبط: ویژگی های گارسون خوب

 

 

وظایف و مسئولیت‌های بخش پیدای رستوران

  •  میزبان یا نگهبان
  • سرپیشخدمت
  • پیشخدمت
  • تحویل دهندگان
  • متصدی بار
  •  پشتیبان بار
  • مسئول میز

 

چارت سازمان رستوران

 

وظایف و مسئولیت ها در بخش ناپیدای رستوران

 

سرآشپز

سرآشپز فردی است که تصمیم های اصلی و مهم را در بین کارکنان آشپزخانه می گیرد و ارشدترین عضو آشپزخانه می باشد. تصمیم هایی مانند استخدام و اخراج کارکنان، نظارت بر کارکنان آشپزخانه، تهیه منوهای غذا، سفارش مواد اولیه، تخمین هزینه ها و… برعهده سرآشپز است. فقط به سرآشپز گوشزد کنید که مدام برای پیشگیری از ویروس کرونا در رستوران، به افراد بهداشت کارکنان رستوران را گوشزد کنید.

دستیار سرآشپز

بعد از سرآشپز دستیار سرآشپز ناظر بر روند آماده سازی غذا از ابتدا تا انتها است تا سفارش مشتری بدون نقص از آشپزخانه بیرون برود. اکثراً دستیار سرآشپز بعنوان بخشی از چارت سازمانی رستوران در شیفت کاری مخالف سرآشپز کار می‌کند و در غیاب سرآشپز نظارت بر روند آشپزخانه را به عهده دارد. همچنین به این فرد رعایت تمامی نکات ایمنی در آشپزخانه رستوران را گوشزد کنید.

آشپز خط

آشپز خط بر اساس تخصصی که دارد در بخش های مختلف همچون بخش سرخ کردنی ها، سالاد و … تقسیم شده و وظایف معنی دارد.

ارسال کننده غذا

این فرد وظیفه دارد غذا را طوری به سفارش دهنده ارسال کند که تمامی افرادی که بر سر یک میز نشسته اند در یک زمان غذای خود را دریافت کنند. ارسال کننده غذا براساس جدولی که در اختیار دارد، روند کاری خود را پیش میبرد.

ظرفشور

وظیفه ی این فرد بعد از بقیه افراد اجرا میشود. به شکلی که باید همه ظروف و تجهیزاتی که در هنگام آشپزی استفاده شده بود را شسته و آشپزخانه و میزها را مرتب کند. در زیر نمونه چارت سازمانی رستوران را آورده ایم تا بهتر با آن آشنا شوید.

 

نمونه چارت سازمانی رستوران

 

چارت سازمانی رستوران

 

حجم کار آشپزخانه به چه عواملی بستگی دارد؟

  • عداد مشتریان
  • تعداد کارکنان
  •  اندازه آشپزخانه
  • حجم غذا های سرو شده
  • تجهیزات و امکانات آشپزخانه

همه ی مواردی که در بالا ذکر شد، بخش های یک چارت سازمانی آشپزخانه رستوران را توضیح میداد که هر یک وظایف خاص خود را دارند و برای انکه این سازمان موفق عمل کند، تمامی اعضا میبایست به طور صحیح و دقیق وظایف خود را به جامه ی عمل بپوشانند.

 

مقاله مرتبط: طراحی رستوران سنتی

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ،۱۱:۴۷:۴۵ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۲ نظر

در باره نویسنده :

۲ نظر

  1. ناهید دی ۲۵, ۱۴۰۰ در ۱:۲۰ ب.ظ - پاسخ دادن

    در این مقاله درباره شرح وظایف پرسنل آشپزخانه سخن نگفته اید؟ همچنین مطلبی درباره چارت سازمانی آشپزخانه را نیز در این مقاله و حتی در سایتتان پیدا نکردم.

    • Hamin دی ۲۵, ۱۴۰۰ در ۱:۲۶ ب.ظ - پاسخ دادن

      سلام دوست عزیز

      در این مقاله بیشتر درباره چارت سازمانی رستورانی سخن گفته ایم. البته که شما می توانید از این مقاله در چارت سازمانی کارخانه مواد غذایی و چارت سازمانی رستوران و کافی شاپ و آشپزخانه نیز استفاده کنید. اما درکل از شما ممنونیم بابت این گوشزد درباره انواع چارت رستوران.

ثبت ديدگاه