طرز تهیه نان کباب ترکی

کباب ترکی یک غذای لقمه ای اصیل ترکیه ای است و نان کباب ترکی که با آن سرو می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از علاقه مندان مایلند همراه آشنایی با طرز تهیه نان کباب ترکی ، پخت نان مخصوص آن را نیز یاد بگیرند. اگر با فرهنگ غذایی مردم ترک آشنا شوید، خواهید دانست که اساسا نان در سیستم تغذیه ای آنان نقش مهمی دارد. به همین دلیل نان های بسیار متنوع در کشور ترکیه طبخ می شود که هر یک ویژگی ها و کاربردهای خود را دارد. برخی از نان ها مناسب صبحانه یا عصرانه هستند.

برخی در وعده های اصلی مصرف می شوند و برخی دیگر از نان ها نیز مخصوص سرو همراه یک یا چند غذای ویژه هستند . در میان این انواع نان های ترکی، برای صرف انواع کباب ترکی نیز از چند نوع نان مخصوص استفاده می شود که افراد بسته به ذائقه و سلیقه آن ها را مصرف می کنند. شرکت پانی، که شما می توانید با کمک آنان در 24 ساعت شبانه روز از قیمت گوشت کباب ترکی مطلع شوید، در این مطلب قصد دارد شما را با نمونه هایی از نان کباب ترکی آشنا کند.

 

طرز تهیه نان باب ترکی

نان کباب ترکی پیتا (مدیترانه ای)

یکی از معروف ترین نان های مورد استفاده برای کباب ترکی، نان پیتا یا مدیترانه ای است که در گروه نان های سبک قرار می گیرد. این نان به دلیل روش پخت خاصی که دارد دارای دو لایه ی نازک است. با دو نیم کردن یک گرده نان، این دولایه به راحتی از هم باز می شود و می توان مخلفات گوناگون چون کباب ترکی را در حجم زیاد در آن جای داد.

 

مواد لازم برای تهیه نان پیتا

  • آرد گندم 300 گرم
  • نمک 5 گرم
  • شکر 5 گرم
  • روغن مایع یا زیتون 8 گرم
  • آب ولرم (30 تا 40 درجه) حدود 200 میلی لیتر (یک پیمانه یا لیوان سرخالی)
  • خمیرترش 5 گرم

طرز تهیه نان کباب ترکی پیتا (مدیترانه ای)

ابتدا آرد را با نمک و شکر و خمیرترش خوب مخلوط نمایید، سپس روغن و آب ولرم را نیز با هم مخلوط کنید و به مواد به تدریج اضافه کنید. خمیر حاصل را با هر دو دست (بهتر است گلوله کنید و به آن مشت بزنید) کاملا ورز دهید. اگر فکر می کنید از ورز کافی خمیر ناتوان هستید، صد مرتبه خمیر را برداشته و بر روی سطح بکوبید.

سپس خمیر را گرد کنید و ترجیحا با سلفون روی آن را بپوشانید تا حجمش افزایش یابد. این میزان خمیر باید به 8 چانه تقسیم شود و پس از تقسیم نیز مجددا زیر یک پارچه به مدت یک ربع استراحت داده شود. هر چانه با وردنه به قطر بیست سانتی متر باز شود. سپس می توان آن ها را به مدت 4 دقیقه با دمای 230 درجه سانتیگراد در فر برقی یا ساده پخت. دقت کنید که نان ها نباید روی هم قرار گیرند بنابراین بر اساس فضای داخل فر، شاید لازم باشد در چند نوبت درون فر قرار داده شوند.

 

نان کباب ترکی

نان بالن ترکی

اگر کباب ترکی که غذایی به غایت خوشمزه است، با نان نامناسبی سرو شود، همه لطف آن از دست می رود. نان بالن یکی دیگر از انواع نان ترکیه ای است که دستور پختش شبیه به نان پیتا است.

این نان نیز از جمله نان های پرطرفدار و معروف ترکیه ای است که برای انواع کباب استفاده می شود. مدت زمانی که این نوع خمیر نان ترکی برای ورآمدن دارد ، دو ساعت است، بنابراین با احتساب زمان آماده سازی و پخت باید برای دو ساعت و نیم برنامه ریزی کنید.

 

مقاله مرتبط: طرز تهیه انواع کباب ترکی

 

 

مواد لازم برای خمیر نان ترکی بالن

  • آرد 420 گرم
  • نمک نصف قاشق غذاخوری
  • شکر 2 قاشق چایخوری
  • مایه خمیر 5/2 قاشق چایخوری
  • کره (آب شده) 50 گرم
  • آب نیم گرم 300 میلی لیتر

طرز تهیه نان کباب ترکی بالن

ابتدا پودر خمیر مایه را با آب و شکر مخلوط کنید و کاملا به هم بزنید. بهتر است برای این کار ظرفی در دار را انتخاب کنید که پس از حل شدن خمیر مایه، در آن را ببندید تا عمل بیاید. سپس مایه خمیر را همراه با آرد، نمک و روغن در یک ظرف بریزید و چند دقیقه ورز دهید تا یکدست شود. خمیر را در ظرفی بزرگ قرار دهید که فضای کافی برای افزایش حجم خمیر داشته باشد و 15 دقیقه به آن استراحت دهید.

سپس دوباره خمیر را ورز دهید و این بار ظرف آن را در جایی قرار دهید که گرم باشد و یک ساعت و نیم الی دو ساعت دیگر صبر کنید. با تقسیم به هشت چانه و باز کردن چانه ها با وردنه، آن ها را در حرارت 250 درجه سانتیگراد به مدت 7 دقیقه بپزید.

 

طرز تهیه نون کباب ترکی

طرز تهیه نان کباب ترکی در تابه

اگر علاقه مند به مصرف نان روغنی با کباب ترکی هستید، می توانید به جای پخت نان در فر، آن را در تابه سرخ کنید. حال که طرز تهیه خمیر ترکی را دانسته اید، می توانید برای سرو همراه کباب ترکی، این خمیر را در سطح آردپاشی شده با وردنه به ضخامت مناسبی پهن کنید.

در تابه ای که قطر مناسبی دارد، مقداری روغن ریخته و پس از داغ شدن کامل روغن، خمیر نان ترکی باز شده را در آن بیندازید و وقتی یک طرف آن پخت، بلافاصله برگردانید و اجازه ندهید بیش از حد سرخ و خشک شود. این نوع نان که طعم بی نظیری دارد را علاوه بر کباب ترکی می توان همراه با غذاهای دیگر چون پنیر و سبزیجات (برای عصرانه)، یا همراه با سبزیجات کبابی مصرف نمود.

 

نون کباب ترکی

 

از آن جا که کباب ترکی خود غذایی کامل و مقوی است، بهتر است نان کباب ترکی از میان این نان های سبک که دستور آماده سازیشان را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم، انتخاب شود.

توجه داشته باشید که انواع گوناگونی از خمیر نان ترکی وجود دارد و باید دید هر یک برای طبخ کدام نوع نان ترکی مناسب است. خوب است که طرز تهیه نان کباب ترکی را در منزل امتحان کنید اما اگر امکانات آن را نداشتید، برخی از این مدل های نان (از جمله پیتا) به صورت بسته بندی آماده نیز به فروش می رسند. همچنین برای سرو کباب ترکی می توان از نان های فانتزی ساندویچی نیز استفاده کرد.پ

 

مقاله مرتبط: طرز تهیه کباب ترکی در منزل

۱۴۰۱/۴/۲۶ ،۰۶:۲۵:۰۵ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|۲ نظر

در باره نویسنده :

۲ نظر

  1. ابوالفضل مرداد ۹, ۱۴۰۰ در ۷:۰۵ ق.ظ - پاسخ دادن

    مرسی بابت مقاله خوبتون
    فقط یک سوال داشتم، شما نون کباب ترکی رو هم میفروشین یا نه این مقاله صرفا جهت آموزش طرز تهیه نان پیتا ترکیه هستش؟

    • Hamin مرداد ۹, ۱۴۰۰ در ۷:۰۶ ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام ابوالفضل

      ممنون بابت نظرتون
      خیر، همونطور که گفتین این مقاله صرفا جنبه آموزش طرز تهیه نان دونر را دارد و ما قصد فروش نان کباب ترکی را نداریم.

ثبت ديدگاه