آموزش دیزاین و گارنیش بشقاب غذا

اموزش گارنیش بشقاب یکی از مهم‌ترین اصول سرو غذا در رستوران‌ها است. برای انجام این کار قواعد از پیش تعیین شده‌ای وجود دارد. در این مقاله ضمن آشنایی با مهم‌ترین نکات و اصول دیزاین و تزیین غذا، با دلایل اهمیت گارنیش بشقاب نیز آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

اهمیت اموزش گارنیش بشقاب

تزیین بشقاب پیش از سرو غذا خود یک هنر است. با انجام صحیح این کار شور و اشتیاق مضاعفی در مشتری برای خوردن غذا ایجاد خواهد شد. حتی شاید بتوان غذایی که به بهترین شکل تزیین و سرو شده را یک اثر هنری نامید.

در مقاله‌های پیشین به این سوال پاسخ داده‌ایم که گارنیش چیست. تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای انجام گارنیش یک بشقاب وجود دارد. با این حال اصل اولیه‌ای که نباید هیچ‌گاه فراموش کرد، استفاده از مواد اولیه تازه و مرغوب برای این کار است.

آموزش گارنیش بشقاب

اموزش گارنیش بشقاب

برای رعایت اصول دیزاین و تزیین غذا باید به چندین مورد توجه داشت. در دوره‌های گارنیش بشقاب تمامی این موارد به هنرجوها آموزش داده خواهند شد. با یکدیگر هرکدام از موارد اموزش گارنیش بشقاب را به اختصار با یکدیگر مرور می‌کنیم.

ظروف

انتخاب ظروف مناسب برای سرو غذا اولین گام برای اموزش گارنیش بشقاب است. بهتر است ظرفی که برای ریختن غذا انتخاب می‌کنید حتی‌الامکان ساده باشد. ظرف‌هایی با  طرح‌های شلوغ باعث می‌شود که دیزاین غذا اصطلاحا به چشم نیاید. این ظرف‌ها توجه را از غذا دور می‌کنند.

نکته بعدی اندازه ظرف است. توجه داشته باشید که اندازه بشقاب باید متناسب با میزان غذای سرو شده باشد. معمولا از ظروف سفید برای سرو استفاده می‌شود. با این حال برای برخی غذاهای خاص و ویژه می‌توان از ظرف‌های طرح‌دار جهت جلب توجه بیشتر استفاده نمود.

همچنین اگر طیف رنگی غذای شما یکسان است می‌توانید از ظروفی با رنگ‌های متفاوت برای ایجاد حس و حال بیشتر در مشتری استفاده کنید.

آموزش گارنیش بشقاب و تزیین غذا

تناسب

یکی از نکاتی که در اموزش گارنیش غذا مورد توجه قرار می‌گیرد تناسب است. برای دیزاین و تزیین غذا از رنگ‌های متنوعی استفاده می‌شود که باید با یکدیگر متناسب باشند. هرکدام از این رنگ‌ها می‌توانند حس متفاوتی را در مشتری ایجاد کنند. به طور مثال قرمز باعث ایجاد شور و هیجان در فرد می‌شود. در حالی که آبی موجب بی‌اشتهایی خواهد شد.

در ارتباط با تناسب گارنیش باید به این امر توجه داشته باشید که مواد مورد استفاده برای دیزاین و تزیین غذا باید با غذای اصلی هماهنگی داشته باشند. به طور مثال اگر غذای اصلی شما ماهی است، سرو چیزی مثل سس خامه در کنار آن بسیار بی تناسب خواهد بود.

مقدار غذا

در اموزش گارنیش بشقاب می‌آموزید که حجم غذا نباید به قدری باشد که داخل بشقاب پخش شده و تمام سطح آن را پر کند. همچنین میزان آن باید به اندازه‌ای باشد که مشتری بعد از خوردن همچنان احساس گرسنگی نکند.

بنابراین دقت در این امر بسیار حائز اهمیت خواهد بود. گیاهان تازه و تمیز مانند سبزیجات تازه، هویج، نخود و فلفل دلمه‌ای علاوه بر دیزاین و تزیین غذا حجم غذا را افزایش می‌دهد.

در این بخش باید ظرف کناری غذا یا ساید دیش را هم در نظر داشته باشید. می‌توانید در صورتی که غذای اصلی بافت نرمی دارد از یک ساید دیش ترد و کریسپی در کنار آن استفاده کنید.

تزیین و دیزاین غذا

نوع چینش

نحوه چینش در گارنیش بشقاب بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین نکته برای چینش در نظر گرفتن نقطه کانونی ظرف است. توجه داشته باشید که منظور از نقطه کانونی صرفاً مرکز بشقاب نیست، مثلا اگر غذای اصلی شما گوشت داشت باید آن را در مرکز توجه یعنی نقطه کانونی قرار دهید.

همچنین نوع چینش باید دارای ارتفاعات مختلف بوده و یک دست نباشد. همچنین به خاطر داشته باشید که کم ارتفاع‌ترین بخش گارنیش نباید در مرکز بشقاب قرار بگیرد. به علاوه به این نکته دقت کنید که نوع چینش شما نباید به شکلی باشد که مشتری برای خوردن غذا مجبور به بهم زدن تزیین شود.

نکته مهم دیگری که توجه به ضروری می‌باشد این است که به هیچ عنوان از موادی که قابل خوردن نیستند در گارنیش بشقاب استفاده نکنید. مثلا ممکن است برخی تصور کنند برای زیباتر کردن بشقاب می‌توان از گل استفاده نمود. در حالیکه این کار به شدت غلط است. در بشقاب غذایی که برای مشتری سرو می‌شود نباید هیچ ماده‌ای که قابل خوردن نیست وجود داشته باشد.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم که اصلی‌ترین نکات در اموزش گارنیش بشقاب را برای شما شرح دهیم. معمولا غذای اصلی در پرس‌های ایرانی گوشت است. بنابراین دیزاین و تزیین غذا باید در هماهنگی با این محصول باشند. در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات بیشتر در زمینه فرآورده‌های گوشتی می‌توانید با مشاورین ما در شرکت تولید فرآورده‌های گوشتی پانی تماس بگیرید.

۱۴۰۲/۱/۱۴ ،۱۳:۲۶:۰۰ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه