بهترین رنگ برای رستوران کدام است؟

اولین اقدام برای طراحی دکوراسیون، انتخاب تم و رنگ‌بندی مناسب است. تفاوتی ندارد که بخواهید طراحی دکوراسیون رستوران را انجام دهید یا فست‌فود.

حتی اگر قصد طراحی دکوراسیون هتل و کافی‌شاپ را نیز داشته باشید، در هر صورت باید چندین فاکتور را از جنبه‌های مختلف برای انتخاب رنگ‌بندی مناسب دکوراسیون بررسی کنید.

در این مطلب با عنوان بهترین رنگ برای رستوران کدام است؟ در تلاشیم، تا بهترین رنگ برای رستوران را به شما معرفی کنیم. با پانی همراه باشید.

بهترین رنگ برای رستوران

انتخاب رنگ مناسب رستوران بستگی به اهدافی دارد که در رابطه با رستوران به دنبال آن‌ها هستید.

 

تاثیر رنگ‌ها و طراحی دکوراسیون بر جذب مشتری

اولین چیزهایی که برای افزایش فروش و پیشرفت کسب و کار به ذهن هر مدیری می‌رسد، شاید مربوط شود به سروسامان دادن وضعیت صفحه‌ی رستوران در شبکه‌های اجتماعی، برگزاری کمپین‌های مختلف برای جلب توجه و حتی برگزاری مراسم‌های ویژه برای جذب مشتریان به رستوران یا حتی قرارداد با شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی برای ارائه‌ی تخفیف به کارمندان.

در حالی که همه این تکنیک‌های بازاریابی مفید و تا حدود زیادی کارآمد هستند، ممکن است یک عنصر کلیدی را فراموش کرده باشید و آن هم انتخاب رنگ و ترکیب رنگ مناسب در طراحی و دکوراسیون رستوران است.

انتخاب بهترین رنگ برای رستوران از جنبه‌های مختلف روانشناختی بر مشتری‌ها و میزان فروش تاثیرگذار است که در ادامه‌ی مطلب بیشتر به آن می‌پرداریم.

 

روان‌شناسی رنگ‌ها در صنعت غذا

در انتخاب بهترین رنگ برای رستوران در سبک طراحی رستوران، باید علاوه بر ویژگی‌های زیبا شناختی بر علم روانشناسی و تاثیر آن بر روحیات و احساسات افراد نیز توجه شود.

چرا که رنگ‌ها در دکوراسیون رستوران به شدت بر میزان اشتها، تشنگی، حس آرامش و یا حتی ایجاد آشفتگی در افراد تاثیر می‌گذارند. این قضیه رنگ، حتی برای بشقاب و لوگوی رستوران نیز صادق است.

همه ما می‌دانیم که ظاهر بصری رستوران و غذای سرو شده اولین و ماندگارترین تاثیری است که مشتریان رستوران متوجه آن خواهند شد. اگر سرو غذا بد باشد، مغز به طور خودکار ما را از خوردن آن غذا منع می‌کند.

در مقابل، اگر سرو غذا در رستوران ظاهر خوبی داشته باشد، ذهن ما به طور پیش فرض معتقد خواهد بود که طعم غذا به اندازه ظاهرش عالی است.

رنگ غذا به خودی خود بسیار مهم است. با این حال، رنگ بشقاب که در آن غذا سرو می‌شود نیز تاثیر زیادی بر درک مشتری از یک غذا دارد. برای مثال، رنگ سبز باعث ایجاد احساس تشنگی در افراد می‌شود.

برند استار‌باکس که یکی از بزرگ‌ترین برندهای قهوه‌های زنجیره‌ای در جهان است، لوگوی خود را عمدتا با رنگ سبز طراحی کرده است و به نوعی در مخاطبان احساس استراحت کردن و نوشیدن را القا می‌کند.

رنگ دیگری که باعث القا احساس آرامش در مخاطبان می‌شود، رنگ صورتی است، این رنگ برخلاف تاثیر روانی مثبتی که بر جای می‌گذارد، اما در صنعت رستوران‌داری کاربرد زیادی ندارد مگر اینکه پای یک شیرینی یا مفهوم خاص رمانتیک در میان باشد.

رواشناسی رنگ مناسب رستوران

اگر به دنبال جلوه‌ای هماهنگ هستید، از رنگ‌هایی استفاده کنید که مکمل یکدیگرند.

 

بهترین رنگ برای رستوران

در اولین گام برای انتخاب رنگ مناسب رستوران باید مشخص کنید که قصد دارید چه سبک رستورانی را راه اندازی کنید؟ لازم است بدانید فضای رستوران فقط محیط و دکوراسیون آن نیست.

رنگ رستوران هم به اندازه مبلمان، دکوراسیون، انواع کفپوش رستوران و منو رستوران حائز اهمیت است و بر مشتری تأثیرگذار است.

رنگ‌های داخلی رستوران باید با دقت انتخاب شود و با موضوع و مدل رستوران کاملا هماهنگ و متناسب باشند. بهترین رنگ برای رستوران متناسب با نوع و سبک رستوران قابل انتخاب است.

در حالت کلی در رستوران‌های مدرن فضا تاریک‌تر و نوع رنگ‌های به کار رفته در آن نیز شادتر می‌باشند. در مقابل، رستوران‌های سنتی نوری در حد متوسط نیاز دارند و بیشتر از رنگ‌های کرم و قهوه‌ای در دکوراسیونش استفاده می‌شود. درست همانند انسان‌ها که شخصیت‌های مختلفی دارند، رستوران‌ها هم صاحب شخصیت‌های متفاوتی هستند.

فضای داخلی سفالی و کاشی شده دارای شخصیت بسیار متفاوتی نسبت به یک اتاق قرمزمایل به زرد است. رنگ‌های روشن می‌توانند به بزرگ نشان دادن فضاهای کوچک کمک کنند، در حالی که رنگ های گرم‌تر به ایجاد صمیمیت در فضاهای بزرگتر کمک می‌کنند.

در نهایت، درهنگام انتخاب ترکیب رنگ رستوران دقت داشته باشید، به گونه‌ای عمل نکنید که رستوران جدید‌تان قدیمی و یا با دکوراسیون تکراری به نظر برسد تا مجبور شوید دکورتان را بعد از مدتی کوتاه عوض کنید.

کدام رنگ مناسب رستوران است

 

بهترین رنگ برای طراحی فست‌فود و کافی‌شاپ

در حالت کلی سالن‌های غذا خوری را می توان به دو نوع رستوران و فست‌فود تقسیم کرد. هر یک از این دو شرایط متفاوتی داشته و انتخاب رنگ مناسب رستوران با انتخاب رنگ مناسب فست‌فود کاملا با هم متفاوت است.

انتخاب بهترین رنگ برای رستوران فست فود و کافی شاپ در شرایطی می‌تواند باعث نتیجه عالی و جذب مشتری بیشتر شود که بتوان تمام اصول طراحی داخلی از قبیل انتخاب مبلمان، سرویس چوب، نورپردازی، انتخاب دکور، وسایل تزئیناتی و غیره را نیز به صورت هماهنگ و متناسب با آن، انجام داد. رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای، سبز زیتونی، بژ، نارنجی تیره برای محیط‌های آرام و دنج مانند کافه‌ها ایده‌آل است.

از طرفی، در فست‌فود‌ها همان طور که غذا زود آماده می‌شود، انتظار می‌رود مشتری نیز مدت زمان زیادی را صرف ماندن در فست فو‌د نکند. به همین خاطر باید رنگ‌های متفاوتی نسبت به کافی‌شاپ یا رستوران در آن به کار برد تا به هدف اصلی دست پیدا کرد. در ادامه به بررسی چند مورد از محلوب‌ترین رنگ‌ها و تاثیرشان بر مشتری‌ها می‌پردازیم.

 

  • رنگ سفید و مشکی

یکی از بهترین رنگ برای رستوران، ترکیب دو رنگ متضادِ سفید و مشکی است. رنگ مشکی با داشتن جذابیت کلاسیک، معمولاً برای به تصویر کشیدن قدرت، اقتدار و اغواگری استفاده می‌شود.

رنگ سفید اما باعث القا حس لوکس بودن و تمیزی می‌شود‌. رنگ سفید به دلیل کمک به خوانایی متن در طراحی منو بسیار کاربردی است. فست‌وفود The Burger’s Priest از رنگ سیاه و سفید در طراحی لوگوی خود استفاده کرده است.

رنگ مشکی بهترین رنگ برای رستوران

 

  • رنگ قرمز

در علم روانشناسی برخی از رنگ ها به شدت بر تحریک اشتهای افراد اثر گذار می‌باشند. قرمز، رنگ شور، عشق و همچنین رنگ بسیاری از غذاهاست، بنابراین جای تعجب نیست که در افزایش اشتها بسیار موثر باشد.

این رنگ حس تحرک و انرژی را القا می‌کند و منجر به خوردن سریع غذا و ترک محل می‌گردد. به همین خاطر است که اغلب این رنگ در فست فود‌ها استفاده می‌شود و کمتر در رستوران ها کاربردی خواهد بود.

رنگ قرمز رنگ مناسب برای رستوران

محیط‌های تک رنگ خیلی زود باعث خستگی می‌شود، در مقابل، استفاده از هارمونی رنگ‌ها هوشمندانه بوده و منجر به بازخورد مثبت می‌گردد.

 

باید‌ها و نباید‌های انتخاب رنگ مناسب رستوران

یکی از اصول طراحی رستوران استفاده از ترکیب رنگ مناسب به جای به کار بردن یک رنگ در آن می‌باشد رنگ‌های مختلف احساسات مختلف را تحریک می‌کند و می‌تواند احساس گرسنگی، تشنگی و راحتی را به‌شدت در افراد تحت تأثیر قرار دهد. چند پیشنهاد برای انتخاب بهترین رنگ برای رستوران:

  • اگر به دنبال بهترین رنگ برای رستوران هستید، بهتر است که به دنبال طیفی از رنگ‌های نزدیک به هم که هارمونی بیشتری با هم دارند بروید.
  • هرگز نباید بیش‌ازحد از یک رنگ استفاده کنید.
  • استفاده از رنگ‌های گرم‌تر در ورودی رستوران باعث ایجاد احساس افزایش دما در مشتری می‌شود.
  • در مقابل، رنگ‌های سردتر باعث القا احساس دمای متعادل‌ در مشتری می‌شوند.
  • استفاده از رنگ‌های روشن مانند، سفید، بژ و خاکستری روشن برای رنگ‌آمیزی دیوارهای داخلی یک رستوران کوچک به شما کمک می‌کند رستوران خود را بزرگ‌تر نشان دهید.
  • اگر به دنبال جلوه‌ای هماهنگ هستید، یک ترفند این است که از رنگ‌هایی استفاده کنید که مکمل یکدیگرند.
    رنگ‌هایی مانند قرمز و سبز، نارنجی و آبی، زرد و بنفش، نه تنها مکمل یکدیگر هستند، بلکه با ایجاد کنتراست یکدیگر را تقویت یا برجسته می‌کنند.
  • رنگ‌های روشن باعث ایجاد احساس آرامش در مشتریان می‌شوند، تا زمان بیشتری را در رستوران بگذرانند.
  • بهترین رنگ برای سقف رستوران بیشتر سفید یا بژ است، تا ارتفاع رستوران را بلند‌تر نشان دهد.
  • در انتخاب بهترین رنگ برای رستوران با تعداد بالای مشتری، باید از به کارگرفتن رنگ‌های روشن خودداری شود.

 

رنگ‌های نامناسب در طراحی رستوران‌ها

برای دکوراسیون و طراحی رستوران لازم است، بدانید که کدام رنگ‌ها را در این محیط‌ها به کار نبرید. رنگ‌هایی مانند دو رنگ آبی و بنفش از جمله این رنگ‌ها هستند.

باور نکردنی به نظر می‌رسد اما این دو رنگ به این دلیل که مواد غذایی کمی به این دو رنگ وجود دارد باعث کاهش اشتها می‌شوند.

رنگ‌هایی نیز هستند که برای فست‌فودها مناسب و برای رستوران‌ها ناکارآمد هستند. رنگ‌هایی مانند قرمز و نارنجی از این دست هستند. این رنگ‌ها باعث می‌شوند مشتری نتواند زمان طولانی در رستوران بماند به همین علت کاربرد گسترده‌ی این رنگ‌ها اغلب در فست‌فودهاست.

به یاد داشته باشید حتی با انتخاب بهترین رنگ برای رستوران در صورتی که رنگ‌ها و ابزار و وسایل شما با هم هارمونی و تعادل نداشته باشند ناکارآمد به نظر خواهد آمد.

بهترین رنگ در طراحی رستوران کدام است

رنگ‌های گرم و آتشین بیشتر در دکوراسیون داخلی فست‌فودها استفاده می‌شود.

 

 

کلام آخر
رنگ یک راه عالی برای کمک به بازسازی روحیه افراد و مخاطبان رستوران و در عین حال یک انتخاب مناسب برای فراهم کردن یک تجربه خاطره‌انگیز برای مشتری است.

هنگام انتخاب بهترین رنگ برای رستوران، مهم‌ترین عواملی که باید به آن توجه کنید نوع غذایی که سرو می‌کنید، اندازه و سبک رستوران است. در نظر داشته باشید که کلید موفقیت استفاده از تمامی رنگ‌ها در حد تعادل است.

۱۴۰۱/۸/۱۱ ،۰۷:۳۲:۳۳ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه