معرفی انواع کفپوش رستوران و ویژگی های آن

در طراحی دکوراسیون رستوران کفپوش‌های قسمت‌های مختلف رستوران باید با هم هماهنگ و ست باشند، بعلاوه‌ی این‌که لازم است کفپوش‌ها با تم کلی رستوران نیز مطابقت داشته باشند. از طرفی دیگر کفپوش مناسب رستوران به دلیل ارتباط مستقیمش با مواد غذایی و سلامت مشتری‌ها باید مطابق استاندارد‌ها و شرایط ویژه‌ای باشد.

در این مطلب با عنوان مقایسه و انتخاب انواع کفپوش رستوران سعی داریم هر آنچه که لازم است درباره‌ی انواع کفپوش رستوران بدانید گردآوری کرده‌‌ایم. پس اگر قصد راه اندازی رستوران دارید و یا می‌خواهید سبک طراحی رستوران خود را تغییر دهید، این مطلب از پانی را از دست ندهید.

کدام کفپوش مناسب رستوران است

رستوران‌های از جمله اماکنی هستند که رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در آنجا موضوعی حیاتی محسوب می‌شود.

 

ویژگی های کفپوش مناسب رستوران

یکی از مهمترین فاکتورهای زیبایی در رستوران‌ها انتخاب کفپوش مناسب برای رستوران است. در ادامه کفپوش مناسب رستوران را بررسی می‌کنیم.

 

  • زیبایی کفپوش

دکوراسیون داخلی و خارجی رستوران از جمله مهم‌ترین موارد در جذب مشتری هستند. از همین رو انتخاب کفپوش مناسب و متناسب با طراحی رستوران بسیار حائز اهمیت است.

 

  • ایمنی کفپوش‌ها

در انتخاب کفپوش، باید به ایمنی آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. بعضی از کفپوش‌ها، به خصوص آن‌ها که روکش براق دارند، در هنگام خیس شدن به شدت لغزنده و خطرناک می‌شوند.

کفپوش مناسب رستوران باید به گونه‌ای باشند که با توجه به رفت و آمد بالا در رستوران باعث سر خوردن کارکنان نشوند و همچنین سبب کاهش سرعت کارکنان نیز نشوند.

 

  • کاربردی بودن کفپوش‌ها

در انتخاب کفپوش‌ها باید به کاربردی بودن آن‌ها نیز توجه کرد. در واقع برای انتخاب کفپوش مناسب رستوران تنها به زیبایی کفپوش نباید توجه کرد. هر چند که جذابیت و زیبایی کفپوش بسیار حایز اهمیت است اما کاربردی بودن کفپوش‌ها هم بسیار مهم است.

برای مثال کفپوش‌ها، در فضاهایی مثل آشپزخانه، فضاهای سرو غذا، بخش شست‌وشوی ظروف و پیشخوان، بهتر است از نوع مقاوم به آب باشند. کفپوشی که آب را به خود جذب کند، به مرور آسیب می‌بیند و می‌تواند باعث بروز ضرر مالی به مالک کسب و کار شود.

 

  • مقاومت در برابر سایش

استفاده از کفپوش ضد لغزش در استاندارد کفپوش رستوران جایگاه ویژه‌ای دارد. با توجه به این‌که میزان رفت‌وآمد در رستوران‌ها زیاد است، باید کفپوشی انتخاب شود که برای ساعت‌ها فعالیت کارکنان رستوران شرایط مطلوبی را فراهم آورد و مانع از خستگی و لغزیدن آن‌ها شود.

اصول انتخاب کفپوش مناسب رستوران و کافه

 

  • کنترل سروصدا

رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها فضاهایی پررفت‌وآمد و شلوغ هستند. برای ایجاد یک فضای دنج و آرام برای مشتریان لازم است از میان انواع کفپوش رستوران، کفپوش‌هایی که عایق سروصدا هستند را انتخاب کنید.

استفاده از کفپوش بتنی یا کاشی در سالن‌های غذاخوری که سقف بلندی دارند، باعث می‌شود هنگام راه رفتن بر روی پارکت‌ها سرو صدای زیادی ایجاد شود. این سروصدا هم ارامش مشتریان را از بین می‌برد و هم باعث آشفتگی در کار کارکنان رستوران می‌شود!

برای کنترل سروصدا می‌توانید از موکت و فرش نیز استفاده کنید. توجه کنید، فقط در قسمت‌های داخلی رستوران که مشتری‌ها رفت و آمد دارند از فرش و موکت استفاده کنید چرا که استفاده از آن‌ها در آشپزخانه باعث جذب رطوبت می‌شود.

 

  • سهولت در نظافت

کفپوش‌ها بر اثر رفت‌وآمد در طول روز کثیف و لکه می‌شوند و لازم است دائما تمیز شوند. کفپوش مناسب رستوران آن‌هایی هستند که رنگ و مدلشان چرک تاب باشد یعنی تا حد امکان لکه‌ها و کثیفی را نشان ندهند، در عین حال نیز به راحتی تمیز شوند.

 

  • مقرون به صرفه بودن

صاحب تمام کسب‌وکار‌ها تمایل دارند تا حد ممکن در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. در هنگام خرید کفپوش مناسب رستوران مطابق استاندارد‌ها، کفپوش‌ها خرابی کمتری دارند و تعمیر و بازسازی آن‌ها هزینه‌های کمتری به صاحب رستوران تحمیل می‌کنند.

با توجه به این موضوع، برای خرید بهترین کفپوش رستوران، گزینه‌هایی ارجحیت دارند که مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی باشند و در عین داشتن قیمت مناسب، بهترین کیفیت را نیز ارائه دهند.

استاندارد های طراحی کفپوش مناسب رستوران و کافه

کفپوش رستوران‌ها به دلیل تعداد زیاد اجاق‌ها در آشپزخانه‌ها باید ضدحریق باشد.

 

باید‌ها و نباید‌ها و نکات انتخاب کفپوش

بهترین کفپوش رستوران، کفپوشی است که در وهله اول از لحاظ بهداشتی معیارهای لازم را داشته باشند. از جمله این معیارها می‌توان به ضد باکتریال بودن و قابلیت شستشو آسان اشاره کرد.

از آنجا که کف رستوران‌ها در معرض آلودگی‌های گوناگون قرار می‌گیرند، کفپوش مناسب رستوران باید رنگ و مدلی داشته باشد که آلودگی‌ و کثیفی را کمتر نشان دهد و همچنین بتوان به آسانی آن را نظافت کرد.

بهترین کفپوش رستوران باید از موادی ساخته شده باشند که در برابر رطوبت و ریخته شدن مواد شیمیایی بر روی آن‌ها مقاومت داشته باشند تا به راحتی بتوان آن‌ها را با مواد شیمیایی شستشو داد.

گزینه‌های متنوعی برای انتخاب کفپوش رستوران وجود دارد که صاحبان این مشاغل با توجه به بودجه، نیازها و برآوردهایی که انجام می‍دهند می‌توانند از میان انواع کفپوش رستوران، کفپوش مناسبی را انتخاب کنند.

به طور کلی برای انتخاب کفپوش مناسب رستوران باید چند نکته را مورد توجه قرار داد، که شامل:

  • برخورداری کفپوش از سطح ایمنی قابل قبول ( لیز نبودن)
  • یکپارچه و مقاوم در برابر رفت و آمد‌ها.
  • سهولت در نظافت
  • طول عمر بالا
  • زیبایی کفپوش و برقراری تناسب بین کفپوش و طراحی دکوراسیون رستوران

قابلیت شست‌و شو کف‌پوش‌ها مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در حین انتخاب کفپوش به آن توجه کرد.

 

انواع کفپوش رستوران و ویژگی های آن

انتخاب کفپوش رستوران کار بسیار سختی است. کفپوش رستوران از جهات مختلف زیر نگاه ذره‌بینب مشتریان قرار می‌گیرد و بر نظر آن‌ها نسبت به رستوران تاثیر می‌گذارد.
در ادامه به انواع متریالی که قابلیت اجرا در محیط‌های رستوران را دارند، آشنا خواهیم شد و مزایا و معایب مربوط به هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی های کفپوش مناسب رستوران

 

  • کفپوش پلی یورتان

کفپوش‌های پلی یورتان به دلیل مقاومت و پایداری خوب و قیمت به صرفه بسیار کاربردی اند. کفپوش پلی یورتان، با مقاومت شیمیایی بی‌نظیری که دارد علاوه بر اینکه دوام بالایی داشته و به راحتی خراب نمی‌شود، دربرابر شستشو‌های مداوم نیز پوسیدگی در پی نخواهند داشت. تنوع طرح و رنگ این نوع کفپوش‌ها بسیار خوب است و می‌توان مناسب با طراحی رستوران، بهترین رنگ برای رستوران را خریداری کرد.

 

  • کفپوش سرامیکی

یکی از رایج‌ترین انواع کفپوش رستوران کاشی‌ و سرامیک است. سرامیک‌ها که از ترکیب خاک رس و سفال به دست می‌آیند، طول عمر بسیار بالایی دارند. تنوع بالا در طرح و رنگ، قیمت مناسب، قابلیت نگهداری آسان، مقاوم در برابر ضربه و خراش، تمیزی آسان از دیگر مزیت‌های این نوع کف‌پوش هستند.

در کنار این مزیت‌ها، کفپوش‌های سرامیکی در مقایسه با انواع انواع کفپوش رستوران در برابر ضربات محکم آسیب‌پذیرتر هستند و احتمال ترک برداشتن یا خط افتادن آن‌ها بیشتر است.

بهترین کفپوش مناسب رستوران

 

  • کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی با توجه به یکپارچگی و مقاومت بالایی که در برابر سایش و حرارت دارد می‌تواند یکی از بهترین انواع کفپوش رستوران باشد. این کفپوش معمولاً برای بازسازی کف آشپزخانه قدیمی، برای ایجاد یک سطح جدید و کاملاً یکنواخت استفاده می شود. همچنین یکپارچه بودن کفپوش باعث شده فضای آشپزخانه کاملا تمیز و عاری از هرگونه میکروبی باقی بماند.

 

  • کفپوش موکتی

یکی دیگر از متریال‌هایی که به عنوان کفپوش مناسب رستوران بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، انواع موکت‌های رستورانی است. انواع طرح‌ها، ایمن بودن و جلوگیری از لغزندگی، نصب راحت، طول عمر بالا، عایق صدا بودن و مقاومت بالا در برابر فشارها و وزن صندلی‌ها از جمله مزایای استفاده از این نوع از انواع کفپوش رستوران است. از ویژگی‌های منفی موکت برای کف رستوران نیز می‌توان به دشوار بودن تمیز کردن عمقی این کفپوش‌ها اشاره کرد.

چه کف پوشی برای رستوران مناسب است

استفاده از کفپوش‌های ضدلغزش یا بافت‌دار، به حفاظت از مشتریان و کارکنان رستوران در برابر زمین ‌افتادن و آسیب‌های احتمالی کمک می‌کند.

 

  • وینیل تجاری

وینیل جزو بهترین کفپوش رستوران است. این کفپوش از مواد قابل ارتجاع ساخته می‌شود و عموما به‌صورت ورقه‌ای یا تایل در بازار موجود است و یکی از آسان‌ترین مواد برای نصب کفپوش به شمار می‌آید.

لازم به ذکر است، ورق وینیل دارای درزهای بسیار کمی است که باعث می‌شود نسبت به کاشی وینیل در برابر آب و رطوبت مقاوم‌تر باشد. توصیه می‌شود از کفپوش وینیل برای فضاهای سرو غذا مانند اتاق‌های غذاخوری و سلف‌سرویس استفاده شود.

 

  • کفپوش سنگی

یکی از خاص‌ترین کفپوش‌ها از انواع کفپوش رستوران، کفپوش سنگی است. همان‌طور که می‌دانید استفاده از سنگ‌ در سبک طراحی رستوران، فضایی شیک و مجلل به وجود می‌آورد.

این موضوع درباره‌ی رستوران‌ها نیز صادق است و باعث ایجاد فضایی رویایی برای مشتری‌ها می‌شود. کفپوش‌های سنگی طول عمر بالا و استحکام زیادی دارند، ضدآب، ضدحریق و ضدلغزش هستند و البته که در کنار تمام این مزایا، قیمت بسیار بالایی هم دارند.

معمولا از سنگ مرمر یا گرانیت به عنوان متریال کف رستوران استفاده می‌شود. سطح صاف، رنگ‌های روشن، خنک بودن سطح سنگ‌ها، تمیزی آسان و سریع سنگ‌های مرمر، جلای خاصی به کف رستوران داده و آن را درخشان می‌کند.

از جمله مزایای سنگ گرانیت نیز می‌توان به استحکام و مقاومت بالا، سطح صاف و یک‌دست، مقاوم در برابر ضربه، خراش و آسیب، طول عمر زیاد، تمیزی آسان، ضدآب و ضدسایش اشاره کرد.

 

  • بتن

بتن یک گزینه کلاسیک برای کفپوش آشپزخانه و جلوی خانه است. بتن سخت، بادوام، مسطح و بدون درز است و در اثر حرارت یا ضربه‌ها آسیب نمی‌بیند. همچنین می‌توان آن را با انواع بافت‌های سطحی و جلوه‌های بصری از جمله رنگ‌ها تزئینی و منبت استفاده کرد.

انواع کفپوش بتنی مناسب رستوران

 

  • کفپوش پارکتی

کفپوش لمینت یا پارکتی از جمله انواع کفپوش رستوران است که برای کفپوش کافه یا رستوران مناسب به نظر می‌رسد. سطح صاف و صیقلی پارکت به راحتی از لکه‌ها پاک می‌شود، در برابر خط و خش و فرسایش مقاومت بالایی دارد، در مقابل نور خورشید دچار رنگ پریدگی نمی‌شود و برای استفاده در رستوران‌هایی مناسب است که پنجره‌های بزرگی دارند.

از معایب کفپوش پارکتی می‌توان به آسیب‌پذیری در برابر آب و مایعات و قیمت‌ نسبتا بالای آن اشاره کرد. رعایت نکات ایمنی در آشپزخانه و استفاده از کفپوش‌هایی که از لغزندگی کارکنان جلوگیری کند، بسیار حائز اهمیت است.

 

 

استاندارد‌ها در انتخاب کفپوش برای رستورانها

کفپوش‌ها باید در برابر تردد تجهیزات متوسط تا سنگین، مواد شیمیایی، رطوبت، روغن، گرما، ضربه و فشار پایداری خود را حفظ کنند و در عین حال از نظر هزینه نصب و نگهداری و تعمیرات مقرون به صرفه باشند.

چند نکته کلی درباره‌ی استاندارد کفپوش رستوران شامل:

جز فضاهای مربوط به فروش، غذاخوری و سرو اختصاص، کفپوش فضاهایی که غذا در آن‌ها آماده، بسته‌بندی یا ذخیره می‌شود، فضاهایی که ظروف در آن‌ها شسته می‌شوند و فضاهایی که غذاها و نوشیدنی‌ها به‌صورت سلف‌سرویس به مشتریان عرضه می‌شوند، باید صاف، دارای ساختاری بادوام، متریال غیر جاذب باشند تا به ‌راحتی تمیز شوند.

همچنین در استاندارد کفپوش رستوران توصیه شده، سطوح کف در محل اتصال کف و دیوار حداقل ۱۰ سانتی‌متر از دیوار امتداد پیدا کنند؛ مگر در فضاهایی که غذا در بطری‌ها، قوطی‌ها و کنسروهای بازنشده نگهداری می‌شوند.

انواع کفپوش رستوران

یکی از جذابیت‌های بصری رستوران‌ها استفاده از کفپوش‌های مناسب است.

 

کلام آخر

انتخاب کفپوش‌ مناسب از میان انواع کفپوش رستوران به شرایط و بودجۀ کارفرما وابسته است. اما بدیهی است، شرایطی رخ دهد که در آن شاید یک یا دو گزینه کفپوش بسیار بهتر از سایرین باشد.

باید دقت کنید کفپوش مناسب رستوران، لغزنده نباشد، به راحتی تمیز شود، در برابر آب و لکه‌ها مقاوم باشد، از نظر رنگ و طرح با دکوراسیون رستوران هماهنگ باشد، در برابر ضربه، خط و خش و رفت‌وآمدهای بسیار مستحکم باشد و طول عمر بالایی داشته باشد.

در این مطلب سعی کردیم انواع کفپوش رستوران را به شما معرفی کنیم، امیدواریم که برای‌تان مفید بوده باشد. لطفا نظرات و تجربیات خود را در این باره برای ما ارسال کنید.

 

بیشتر بخوانید

۱۴۰۱/۸/۱۱ ،۰۷:۳۲:۳۰ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه