آشنایی با انواع رستوران

در دنیا دسته‌بندی خاصی برای انواع سبک رستوران‌ها وجود دارد. سعی داریم در این مطلب با عنوان معرفی انواع رستوران‌ها، انواع رستوران را به شما همراهان همیشگی معرفی کنیم تا از این پس برای انتخاب رستوران مد نظرتان گزینه‌های پیش رویتان را با آگاهی بیشتری بررسی کنید.

در صورتی نیز که قصد راه اندازی رستورانی را دارید، با این مطلب می‌توانید تشخیص بدهید که با توجه به علایق، سلایق، میزان بودجه و شرایطتان، راه‌اندازی کدام سبک از رستوران‌ها برایتان پر‌سود‌تر و مقرون به صرفه خواهد بود‌.

برای شروع یک کسب و کار موفق خوشمزه ابتدا باید با انواع تقسیم‌بندی رستوران‌ها در سطح بین‌المللی آشنا بود.

اشنایی با انواع رستوران

 

انواع رستوران

ما به عنوان مشتری‌های رستوران از دیدگاه خودمان دسته بندی‌هایی برای رستوران‌ها انجام می‌دهیم. مانند رستوران لوکس، رستوران سنتی یا از این قبیل تقسیم‌بندی‌ها.

اما در دنیا، طبق استانداردهای جهانی طبقه بندی‌های دیگری برای رستوران‌ها انجام می‌شود که بر اساس نوع غذا، تنوع غذا، محیط، قیمت و پارامتر‌های دیگر تنظیم شده است.
در اینجا فهرستی از محبوب‌ترین انواع رستوران را برای شما تهیه کرده‌ایم.

 

  • فست فود (Fast Food)

فست فود‌ها یکی از پرطرفدارترین انواع رستوران هستند.
رستوران‌های فست‌فود، آن‌هایی هستند که تنوع غذایی کمی دارند، از مواد نیمه آماده و یخ‌زده برای طبخ غذا استفاده می‌کنند و همراه غذاهایشان معمولا مخلفاتی مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده سرو می‌کنند.

فست فودها امکانات کمی در اختیار دارند، اما غذاهایی بسیار خوشمزه را با قیمتی پایین در اختیار مشتری‌ها قرار می‌دهند.

فست‌فودها محیطی ساده و به دور از تجملات دارند. در اکثر مواقع این نوع از انواع رستوران به صورت زنجیره‌ای تاسیس می‌شوند و در بسته‌بندی‌های یک‌بارمصرف مانند ظروف پلاستیکی، سینی‌های کاغذی و کاسه‌های مخصوص سفر غذاها را مشتری‌ها ارائه می‌دهند.

ساندویچ کثیف، فلافل، رستوران مک دونالد، کی اف سی از جمله خوشمزه‌ترین فست فود‌های دنیا هستند که جزویی از این دسته به شمار می‌آیند‌.

در این رستوران‌ها پرگر و پیتزا که جزو پر‌طرفدارترین فست فود‌ها هستند، تمرکز در درجه‌ی اول بر روی سرویس‌دهی سریع است‌.

انواع سبک رستوران فست فود

 

  • فست کژوال (Fast Casual)

روز به روز تعداد رستوران‌های غذای فوری درحال افزایش است. این رستوران‌ها برای خدمت‎‌رسانی به افرادی ایجاد شده‌اند که به دنبال یک غذای سریع اما سالم‌ هستند.

یکی از انواع رستوران، فست کژوال‌ها هستند که در سطح بالاتری از فست‌فودها قرار گرفته است.

بر خلاف فست فو‌د‌ها که معمولا از مواد نیمه آماده و یخ زده استفاده می‌کنند در این رستوران‌ها مواد ارگانیک و به صورت روزانه برای آماده سازی غذا استفاده می‌شوند.

در این نوع از انواع رستوران، مشتری‌ها می‌توانند پروسه آماده شدن غذای خود را توسط آشپز مشاهده کنند و از بهداشتی بودن روش تولید غذا مطمئن شوند.

فست کژوال‌ها از نظر کیفی و از نظر قیمتی در سطح بالاتری از فست فود‌ها قرار دارند‌، این رستوران‌هاهمچنین محیطی قابل قبول و تنوع غذایی بیشتری دارند.

فست کژوال ها در کنار برگرها و یا پیتزاهای آمریکایی، انواع غذاهای ایتالیایی مانند پاستا، پیتزاهای ایتالیایی، سالاد‌هایی مانند سزار و غیره را نیز سرو می‌کنند.

یک رستوران فست کژوال حقیقی غذاهایی که در کشور و شهرش سرو می‌شود را نیز سرو می‌کند.

در ایران اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم درصد زیادی از رستوران قدیمی تهران را فست کژوا‌ها تشکیل می‌دهند.

در فست کژوال‌ها برخلاف فست‌فود‌ها که اغلب خودتان باید سفارش‌تان را اطلاع دهید وآن را تحویل بگیرید، در میزتان منتظر می‌مانید و غذا برایتان سرو می‌شود.

معرفی انواع مدل رستوران

در فست کژوال‌ها هدف سرو غذای یالم و باکیفیت است به همین علت سیب‌زمینی همراه غذا یا به عنوان پیش غذا سرو نمی‌شود.

 

  • کژوال داینینگ (Casual Dining)

یک سطح بالاتر از فست کژوال، کژوال داینینگ است.
کژوال داینینگ ها رستوران‌هایی هستند که محیطی دلنشین، مدرن و نسبتا لوکسی دارند و در کنار آن، غذاهای متنوع‌تر، با کیفیت‌‌تر و با قیمتی به مراتب بالاتری نسبت به فست کژوال ها سرو می کنند.

در ایران لوکس‌ ترین رستوران‌ های تهران، جزو کژوال داینینگ به حساب می‌آید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌توان فهمید رستوران در دسته کژوال داینینگ‌ها قرار دارد، میزهایش است.

قاشق و چنگال، دستمال کاغذی، نمک و فلفل، سرویس‌های پیش فرضی هستند که بر روی میزهای این نوع از انواع رستوران به صورت پیش فرض قرار دارند و فضای داخلی رستوران را مدرن، لوکس و دل‌نشین نشان می‌دهند.

جالب است بدانید بیشتر رستوران‌های ایتالیایی ایرانی در دسته بندی کژوال داینینگ قرار می‌گیرند. همانطور که پیش‌تر گفتیم، رستوران‌های کژوال داینینگ کیفیت، تنوع و قیمت بالاتری نسبت به فست کژوال‌ها دارند.

اما در ایران بعضاً رستوران‌های فست کژوالی دیده می‌شود که کیفیت غذا و قیمت بالاتری نسبت به کژوال داینینگ‌ها دارند و حتی در برخی مواقع، کیفیت بالاتری هم ارائه می‌دهند.

معرفی سبک رستوران کژوال داینینگ

 

  • کژوال پریمیوم (Casual Premium)

از دیگر انواع سبک رستوران، رستوران‌های کژوال پریمیوم است. رستوران‌هایی که ما اغلب به عنوان لوکس آن‌ها را می‌شناسیم.

یک رستوران کژوال پریمیوم محیطی مدرن و لوکس به همراه موسیقی‌های ملایم یا برگزاری اجراهای زنده، گارسون‌های شیک، کیفیت غذای بی‌نظیر، تنوع بالا و از نظر قیمتی گران نیز هستند.

در رستوران‌های کژوال پریمیوم منوی غذایی باید شامل انواع غذاهای کبابی، غذای دریایی، غذای محلی، فست فود و غذاهای بین المللی باشد.

با این حال بسیار پیش می‌آید که در یک رستوران همه‌ی انواع غذا‌ها سرو نمی‌شود و مشتری نمی‌تواند در منوی رستوران، بجز انواع کباب، جوجه، خورشت و غذاهای برنجی نوع غذای دیگری مانند انواع فست فود و غذاهای دریایی مانند خرچنگ، صدف، سوشی و غیره را مشاهده کند.

در استاندارد جهانی در این نوع از انواع رستوران استعمال دخانیات ممنوع است و یا اینکه قسمت مجزایی از سایر مشتری‌ها با نوع مناسبی از تهویه، برای استعمال دخانیات در نظر می‌گیرند.

در رستوران‌های اصطلاحا لوکس غذاها با کیفیت بالا و با بهترین مواد اولیه اما حجم کم سرو می‌شوند.

 

  • فاین داینینگ (Fine-Dining)

پس از مشاهده‌ی سطح بالای کژوال پریمیوم خیلی طبیعی است که فکر کنید سطح بالاتری نمی‌تواند وجود داشته باشد. اما باید شما را با نوع دیگری از انواع رستوران به نام فاین داینینگ آشنا کنیم.

افرادی که به این رستوران‌ها می‌روند از رعایت بهداشت در تمام مراحل طبخ و بهترین بودن مواد غذایی اطمینان کامل دارند.

به همین دلیل نیز این سبک از رستوران به دلیل هزینه‌های بالای راه‌اندازی و وقت‌گیر بودنش فقط در کشورهای خاصی که آمار گردشگری بالایی دارند مشاهده شده است.

از جمله شهر‌های توریستی که فاین داینینگ در آن‌ها وجود دارد شامل، لندن، پاریس، رم و توکیو هستند.

برای تعداد زیادی از این نوع از انواع سبک رستورانها می بایست پیش از رفتن، میز رزرو کرد و حتی در برخی مواقع این رستوران‌ها تا چند ماه آینده امکان رزرو کردن در آن‌ها وجود ندارد و تمام میزها از قبل رزرو شده‌اند.

غذاها در فاین داینینگ اکثراً اسامی و ظاهری عجیب و غریب، حجم بسیار کم و قیمتی فضایی دارند. از جمله دلایل محبوبیت این نوع از رستوران‌ها عکس غذاها و افراد مشهوری است که از ان‌ها در شبکات اجتماعی پخش شده است.

انواع سبک رستوران های فاین داینینگ

 

کلام آخر

امروزه یکی از هیجان‌انگیز‌ترین تفریحات مردم امتحان کردن محیط‌ها و رستوران‌های جدید است. تا ضمن غذا خوردن و چشیدن مزه‌های جدید و بی‌نظیر، اوقات خوشی را در کنار دوستان و خانواده‌‌شان سپری کنند.

در این مطلب در تلاش بودیم یک راهنمای کامل درباره‌ی انواع رستوران را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم که نهایت استفاده را از آن برده باشید.

اگر تجربه‌‌ای در این زمینه دارید، باعث خوشحالی و افتخار ماست که آن را با ما به اشتراک بگذارید.

۱۴۰۲/۹/۲۱ ،۰۹:۰۱:۲۲ +۰۰:۰۰مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه